friljud Posted December 11, 2005 Posted December 11, 2005 Jag köpte inne på www.hifimusic.se några CD:ar av märket Reference Recordings. Bland dessa finns CD:n "Fiesta! med Dallas Wind Symphony. Jag har inte förut lyssnat till blåsorkestrar och vill bara berätta att det är en mäktig upplevelse man får i lyssningssoffan. Reference Recordings har en påtagligt hög ljudkvalité, vilket märks, inte minst i den höga dynamiken. En av titlarna på "Fiesta!" heter Mass (6:17 min) och är så vackert och pampigt att jag skrattade rakt ut efter sista tillslaget. Det var storslaget! Det jag här beskriver är inget litet bläckblåskapell. Jag menar stor orkester, fast utan stråkar. Bara alla sorters blås plus slagverk. En annan av mina nyinköpta Reference Recordings är "Pomp & Pipes" där samma orkester spelar tillsammans med en av USA:s största och mäktigaste koncertorglar. Samma här! Det är bra gött när orkestern och orgeln lägger an sina djupaste frekvenser. Upplösningen och detaljerna i inspelningen är fantastiskt att uppleva! Roligt att kunna köpa Reference Recordings igen! Kolla in deras hemsida www.referencerecordings.com Däremot är det nog billigare att köpa deras musik via www.hifimusic.se Quote
Timbre™ Posted December 11, 2005 Posted December 11, 2005 Reference Recordings har en påtagligt hög ljudkvalité, vilket märks, inte minst i den höga dynamiken. Härligt med lyckade musikköp! Passar på att slå ett slag för två Prof. Johnson-inspelningar i en annan musikgenre. From The Age Of Swing med Dick Hyman (RR-59CD) och Better Than Dreams med John Sharp (RR-54CD). Quote
gcs Posted December 11, 2005 Posted December 11, 2005 Är det inte så att alla Reference Recorings skivor också är HDCD. Jag har 4, 5 skivor från dom som jag har för mig är HDCD. Quote
Timbre™ Posted December 11, 2005 Posted December 11, 2005 Kollade igenom lite och det brukar ju stå HDCD längst ner på häftets frontsida. Två skivor där inte står någonting är just CDn med John Sharp och och My Very Best med Eileen Farrell. Quote
eliot Posted December 11, 2005 Posted December 11, 2005 Är det inte så att alla Reference Recorings skivor också är HDCD. Jag har 4, 5 skivor från dom som jag har för mig är HDCD. Det är ju "Professor" Keith Johnson på Reference Recording (och Spectral) som ligger bakom HDCD och som 1996 startade Pacific Microsonics, Inc. (PMI) som sedan blev uppköpt av Microsoft .... Det fanns ju CD-skivor före 1996 :clown: Tillägg: Min gamla CD-spelare, Sonic Frontiers SFCD-1 som kom 1996 var en av de första apparaterna som använde deras chip PMD 100 HDCD filter som sedan har blivit ersatt av PMD 200. Quote
Timbre™ Posted December 11, 2005 Posted December 11, 2005 Det fanns ju CD-skivor före 1996 :clown: Ja, och även RR HDCD före 1996... Quote
friljud Posted December 11, 2005 Author Posted December 11, 2005 Är det inte så att alla Reference Recorings skivor också är HDCD. Jag har 4, 5 skivor från dom som jag har för mig är HDCD. <{POST_SNAPBACK}> Nej, faktiskt inte. Även om många är HDCD så är några album vanliga CD. Dessutom verkar det finnas rätt många SACD. Ett par jätteintressanta, som jag faktiskt kokmmer att köpa nästa gång, är Dick Hymans inspelningar av Duke Ellingtin och Fats Waller. Dessa finns i vanlig CD, men även som direktinspelade till glasmatris. Enligt vad som förklaras inne på hifi.music.se/shop, så körs musiksignalen ner direkt från pianot till glasmatrisen. Det kallas för Direct-To-CD. Jag har för mig att FIM har en liknande sådan inspelning...men jag är inte säker. Quote
friljud Posted December 11, 2005 Author Posted December 11, 2005 Det är ju "Professor" Keith Johnson på Reference Recording (och Spectral) som ligger bakom HDCD och som 1996 startade Pacific Microsonics, Inc. (PMI) som sedan blev uppköpt av Microsoft .... Det fanns ju CD-skivor före 1996 :clown: Tillägg: Min gamla CD-spelare, Sonic Frontiers SFCD-1 som kom 1996 var en av de första apparaterna som använde deras chip PMD 100 HDCD filter som sedan har blivit ersatt av PMD 200. <{POST_SNAPBACK}> Har du laggt in dom i HDCD-katalogen? Quote
eliot Posted December 11, 2005 Posted December 11, 2005 Jag tror att det har blivit lite missförstånd här Jag menade att eftersom HDCD kom omkring 1996 och Reference Recording har spelat in och gett ut CD-skivor mycket längre än så, så finns det naturligtvis skivor från RR som inte är HDCD-kodade. - Jag har några HDCD skivor men inte så många och allmänt var min upplevelse att HDCD skivor var bra inspelade men inte på något drastiskt vis och då jag anser att formatet sedan länge är dött så intresserar jag mig föga för det..... Quote
friljud Posted December 12, 2005 Author Posted December 12, 2005 Jag tror att det har blivit lite missförstånd här Jag menade att eftersom HDCD kom omkring 1996 och Reference Recording har spelat in och gett ut CD-skivor mycket längre än så, så finns det naturligtvis skivor från RR som inte är HDCD-kodade. - Jag har några HDCD skivor men inte så många och allmänt var min upplevelse att HDCD skivor var bra inspelade men inte på något drastiskt vis och då jag anser att formatet sedan länge är dött så intresserar jag mig föga för det..... <{POST_SNAPBACK}> Nja..dött och dött? Det kommer ständigt ut nya titlar, även rätt mycket svenskt. Det tillverkas fortfarande spelare med HDCD-kretsen inbyggd. HDCD är inte stort om man jämför med exempelvis SACD, men lever gör det nog. Att du sedan inte är intresserad av det är bara att respektera. Quote
Timbre™ Posted December 12, 2005 Posted December 12, 2005 Har ett par RR HDCD från 94/95 och signalnivån är definitivt lägre än övriga RR CD från samma tid. En slump eller en del av processen... Quote
Bravo Posted December 12, 2005 Posted December 12, 2005 Även jag har några HDCDskivor och möjlighet att avspela dem, men ärligt talat kan jag inte påstå att de tillför någonting. Är inspelningen bra i övrigt så märks det ju på en vanlig cd med. Quote
friljud Posted December 12, 2005 Author Posted December 12, 2005 Även jag har några HDCDskivor och möjlighet att avspela dem, men ärligt talat kan jag inte påstå att de tillför någonting. Är inspelningen bra i övrigt så märks det ju på en vanlig cd med. <{POST_SNAPBACK}> Nej, jag tror det här med ljud är lite olika. Hittills har jag inte upplevt någon ljudbärare som har tio gånger bättre ljud än någon annan...I allafall inte nu på senare år. Men personligen upplever jag att ljudet via HDCD-kodning låter väldigt bra. Quote
plundin™ Posted December 12, 2005 Posted December 12, 2005 Nej, jag tror det här med ljud är lite olika. Hittills har jag inte upplevt någon ljudbärare som har tio gånger bättre ljud än någon annan...I allafall inte nu på senare år. Men personligen upplever jag att ljudet via HDCD-kodning låter väldigt bra. Men är det för att det är HDCD-kådning eller för att det är en bra inspelning? Har du jämfört samma inspelning med och utan HDCD-kådning så att du kan verifiera att det är just kådningen som gör att skivan låter bra? I de flesta fall är detta ett HiFins moment 22, eftersom svaret oftast är nej på ovanstående fråga. /ptr Quote
gcs Posted December 12, 2005 Posted December 12, 2005 Men är det för att det är HDCD-kådning eller för att det är en bra inspelning?Skulle nog tro att det mer beror på att det är en bra inspelning och naturligtvis en välgjord mastring. Jag skulle ju kunna göra en dekoderad CDR från en HDCD skiva. Men vad spelar det för roll när det antagligen ändå låter likadant. Men det är ju klart om någon är intresserad så kan ni ju höra av er. Quote
friljud Posted December 12, 2005 Author Posted December 12, 2005 Men är det för att det är HDCD-kådning eller för att det är en bra inspelning? Har du jämfört samma inspelning med och utan HDCD-kådning så att du kan verifiera att det är just kådningen som gör att skivan låter bra? I de flesta fall är detta ett HiFins moment 22, eftersom svaret oftast är nej på ovanstående fråga. /ptr <{POST_SNAPBACK}> Ja, faktiskt. Det har jag gjort. Det finns flera inspelningar, där en HDCD CD släppts vid ett senare tillfälle. Mike Oldfield, Yes, Dire Straits exempelvis. Reference Recordings har en sampler, där man kan jämföra mellan HDCD och ej HDCD. Förmodligen hör man skilnaden där. Quote
friljud Posted December 12, 2005 Author Posted December 12, 2005 Skulle nog tro att det mer beror på att det är en bra inspelning och naturligtvis en välgjord mastring. Jag skulle ju kunna göra en dekoderad CDR från en HDCD skiva. Men vad spelar det för roll när det antagligen ändå låter likadant. Men det är ju klart om någon är intresserad så kan ni ju höra av er. <{POST_SNAPBACK}> Gå på, ni bara... Hååna mig ni bara. Quote
Timbre™ Posted December 12, 2005 Posted December 12, 2005 Det handlar inte om dig som person friljud utan skilda åsikter om HDCD. Själv tycker jag att mina RR HDCD låter förträffligt både med och utan HDCD-dekoder... Quote
friljud Posted December 12, 2005 Author Posted December 12, 2005 Det handlar inte om dig som person friljud utan skilda åsikter om HDCD. Själv tycker jag att mina RR HDCD låter förträffligt både med och utan HDCD-dekoder... <{POST_SNAPBACK}> Närå, jag tog inte illa upp. Quote
plundin™ Posted December 12, 2005 Posted December 12, 2005 Som Timbre skriver, så handlar det inte om att för en enda sekund håna dig!, utan bara hitta svagheterna i ditt sätt att resonera, och det får alla vara beredda på på detta forum. Jag har liksom ett par tidigare kommentatorer flera HDCD-kådade skivor och tycker inte heller jag att skillnaden mot en vanlig välmastrad CD är så särskillt stor att skriva hem om. Och i fallet med Reference Recordings så ligger 99% av ljudkvaliteten i Keith Johnsons inspelningsteknik. Och när du har tröttnat på det häftiga HDCD-ljudet kan vi fortsätta och prata om vad man skall hitta för andra musikaliskt bättre inspelningar av brassband som är minst lika häftigt inspelade! /ptr Quote
hajen1 Posted December 12, 2005 Posted December 12, 2005 Det handlar inte om dig som person friljud utan skilda åsikter om HDCD. Själv tycker jag att mina RR HDCD låter förträffligt både med och utan HDCD-dekoder... <{POST_SNAPBACK}> Hej Timbre! "cafe blue" med Barber på Fim är ju kodad med HDCD. Gjorde du någon jämförelse? Jag har själv skivan men ingen HDCD-möjlighet. Quote
Timbre™ Posted December 12, 2005 Posted December 12, 2005 Ja, det är den som snurrar numera och Mobile Fidelity-utgåvan får stå tilllbaka. Nu har jag inte lyssnat med HDCD men den låter fantastiskt ändå. Quote
friljud Posted December 12, 2005 Author Posted December 12, 2005 Som Timbre skriver, så handlar det inte om att för en enda sekund håna dig!, utan bara hitta svagheterna i ditt sätt att resonera, och det får alla vara beredda på på detta forum. Jag har liksom ett par tidigare kommentatorer flera HDCD-kådade skivor och tycker inte heller jag att skillnaden mot en vanlig välmastrad CD är så särskillt stor att skriva hem om. Och i fallet med Reference Recordings så ligger 99% av ljudkvaliteten i Keith Johnsons inspelningsteknik. Och när du har tröttnat på det häftiga HDCD-ljudet kan vi fortsätta och prata om vad man skall hitta för andra musikaliskt bättre inspelningar av brassband som är minst lika häftigt inspelade! /ptr <{POST_SNAPBACK}> Nej, nej. Som sagt. Visst verkade det bli lite stora reaktioner med den röda texten och feta bokstäverna, men jag menar det jag säger, att jag inte tog illa upp. Jag ville bara med min teatraliska ledsenhet, vänligt markera just detta. Vad får du det ifrån, att 99% av HDCD-ljudet är hans inspelningsteknik? Quote
plundin™ Posted December 12, 2005 Posted December 12, 2005 Vad får du det ifrån, att 99% av HDCD-ljudet är hans inspelningsteknik? Det skrev jag inte! Jag skrev : Och i fallet med Reference Recordings så ligger 99% av ljudkvaliteten i Keith Johnsons inspelningsteknik. Dels har jag vart på föreläsning med sagde man, dels kan jag bedömma det tack vare min hyffsade yrkeskunskap inom just detta område.. På sagda föreläsning demonstrerade Prof. Johnson sina inspelningar (i urval) både före och efter mastring till olika format, mycket lärorikt. Även om jag tycker att dom "inte" håller musikaliskt alla gånger (och då talar jag om hans inspelningar av "klassisk" musik, där min kompetens är som bredast!).. Vad jag kan säga är att allt lät sämre än dom direkta kopiorna av masterbanden... men så är det väll alltid? /ptr edit : Meningsbygnadskorrigerad på uppdrag av vår man i Uppsala.... Tack för påpekandet! Quote
eliot Posted December 12, 2005 Posted December 12, 2005 Även om jag tycker att dom håller musikaliskt alla gånger (och då talar jag om hans inspelningar av "klassisk" musik, där min kompetens är som bredast!). Saknas inte ett "inte": Även om jag tycker att dom inte håller musikaliskt alla gånger ... - annars får jag inte språkbyggnaden att fungera Mvh, Eliot Quote
friljud Posted December 13, 2005 Author Posted December 13, 2005 Det skrev jag inte! Jag skrev : Dels har jag vart på föreläsning med sagde man, dels kan jag bedömma det tack vare min hyffsade yrkeskunskap inom just detta område.. På sagda föreläsning demonstrerade Prof. Johnson sina inspelningar (i urval) både före och efter mastring till olika format, mycket lärorikt. Även om jag tycker att dom "inte" håller musikaliskt alla gånger (och då talar jag om hans inspelningar av "klassisk" musik, där min kompetens är som bredast!).. Vad jag kan säga är att allt lät sämre än dom direkta kopiorna av masterbanden... men så är det väll alltid? /ptr edit : Meningsbygnadskorrigerad på uppdrag av vår man i Uppsala.... Tack för påpekandet! <{POST_SNAPBACK}> Nej, även om jag tycker att Reference Recordings hör tillde bättre skivbolagen, jag lyssnat till ljudmässigt, tycker även jag att allt inte är perfekt. Frågan är om det fenomenet skiljer sig motandra skivbolag. Det kan ju finnas sådana som är ständigt fantastiska, det vet jag inget om, jag har inte erfarenhet av så många. Quote
Recommended Posts