Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hejsan!

Jag har en länge trott att biamping innebar att man hade 2 slutsteg där ena slutsteget drev ena högtalaren och vise versa. Men jag har börjat få mina tvivel att så inte är fallet utan att det är mer invecklat än så. Jag skulle bli mycket tacksam om någon kunde förklara för mig med små ord vad en riktigt biamping innebär och jag hoppas att jag inte har skämt ut mig nu :clown:

Posted
jag hoppas att jag inte har skämt ut mig nu :clown:

Då hade vi varit väldigt fel ute... :) Det finns olika varianter och den vanligaste är nog att man låter ett stereoslutsteg driva det nedre registret hos ett par högtalare och ett annat driver det övre. Förutsättningen är ju då att högtalarkontakterna gör det möjligt. Samma sak med fyra monoblock.

Posted
Då hade vi varit väldigt fel ute... :)  Det finns olika varianter och den vanligaste är nog att man låter ett stereoslutsteg driva det nedre registret hos ett par högtalare och ett annat driver det övre. Förutsättningen är ju då att högtalarkontakterna gör det möjligt. Samma sak med fyra monoblock.

Tack så mycket för ett snabbt och tydligt svar :) Har man bara nytta av att biampa om man har trögdrivna högtalare? Finns det en stor vinst i detta rent hörbart eller man får verkligen sitta och leta :?::)

Posted

:) Frågar du olika människor får du olika svar, och olika åsikter beroende på olika högtalare.

Vissa konstruktörer hävdar att man absolut inte skall ägna sig åt biamping, andra påstår att det är givet.

Finns möjligheten på högtalaren så kan man pröva.

Posted

Trögdrivna i bemärkelsen effektslukande högtalare kräver just effekt och då kan det vara bättre att monobrygga slutstegen om det låter sig göras. Är impedansvariationerna stora, om högtalarna har djupdykningar vid vissa frekvenser, är biamping ett sätt att göra det hela lite lättare. Med normala högtalare får man nog sitta och leta... :)

Posted

På samma sätt som man har biamping kan man ha triamping om man har (minst) ett trevägssystem.

- När man går så långt att man kostar på sig ett slutsteg per högtalarelement (2 stereoslutsteg för tvåvägskonstruktion, 3 dito för trevägare) så kan man lika väl löpa linan ut och driva högtalarna aktivt. Man tar då bort filterna i högtalarna och ersätter dessa med filter innan slutstegen så att t.ex. det slutsteget som driver basen får ett lågpass-filter som gör att förstärkaren och därmed baselementet bara ser lågfrekventa signaler.

Mvh,

Eliot

Posted

Bugar och tackar för alla svar :) Verkligen intressant och nu har jag fått lite kunskap om vad det innebär med biamping. Så än en gång tack så mycket för alla svar!!