sacdvda Posted December 8, 2005 Posted December 8, 2005 Undrar om det finns någon som kan ge mig ett vettigt svar på vad man skall kalla Sara K's Platta Hobo Är det en DVD Audio? Eller an vanlig CD med 96/24 tillägg? eller något annat Det finns mer information Här (Cheskys hemsida) Tacksam för ett förslag Quote
Timbre™ Posted December 8, 2005 Posted December 8, 2005 All In One... Den står ju upptagen i "CD CATALOG" så vi får väl räkna den som CD tills vidare. Quote
mikael2 Posted December 9, 2005 Posted December 9, 2005 Fast det krävs nog en DVD-spelare (dock ej DVD-A) för att spela 24/96-spåren Quote
eliot Posted December 9, 2005 Posted December 9, 2005 Du kan ju införa kategorin DAD Det finns även HDAD som har 24/192. Eftersom du kanske inte vill ha en kategori med bara en skiva så finns det ett större urval här. //Eliot Quote
gcs Posted December 9, 2005 Posted December 9, 2005 Utan att veta säkert så skulle jag tro att det handlar om DTS 96/24 och DTS 192/24. Eftersom en skiva bara kan ha två layers per sida så bör ett av skikten vara ett vanligt CD-skikt. Det är inte alla AV Recievers som kan ta det här nya DTS-formatet och jag vet inte heller om man behöver en ny DVD multispelare. Alltså är det bara att köpa nytt, nytt, nytt. Ingen rast ingen ro. :clown: Jag vet att några bolag brukar lägga DTS på en vanlig CD-skiva som då kan spelas i en vanlig cd-spelare men då får inspelningen samplingsfrekvensen 44,1KHz. En sån här skiva måste alltid kodasav i en AV reciever. Quote
eliot Posted December 9, 2005 Posted December 9, 2005 Det har tydligen blivit en del fel här Vi citerar Musicdirect: HDAD is a two-sided DVD-based disc which Classic Records is calling "Hybrid Digital Audio Disc" or HDAD. One side of the disc is DVD-Video formatted and contains 24/96 PCM data playable on all DVD video players. The other side contains 24/192 PCM data and is playable on DVD-Audio players ...och DAD-formatet kom 1998 alltså innan DVD-Audio Tillägg: Om jag förstått det rätt så är Sara K.'s "Hobo" ingen DAD utan en helt vanlig CD inspelad med "Chesky's new 96/24 technology". Quote
mikael2 Posted December 9, 2005 Posted December 9, 2005 Det har tydligen blivit en del fel här Tillägg: Om jag förstått det rätt så är Sara K.'s "Hobo" ingen DAD utan en helt vanlig CD inspelad med "Chesky's new 96/24 technology". Instämmer Chesky var snabba på att utnyttja DVD-Video standard att kunna lagra/spela PCM 24/96 alltså innan DVD-A. Jag tog för givet att det var en av dessa utgåvor men så var inte fallet Quote
sacdvda Posted December 9, 2005 Author Posted December 9, 2005 Vad för sorts spelare kan spela spela PCM 24/96? Använder DTS - PCM? Quote
gcs Posted December 9, 2005 Posted December 9, 2005 Vad jag vet så finns det bara två två typer av digital modulering. Det ena är PCM och andra är DSD. PCM är t.ex. en helt vanlig CD-skiva och DVD-A. DD och DTS är också PCM men då bitreducerat enligt de två metoder som gäller för DD och DTS. Det finns ju ett antal bitreduceringsmetoder som jag inte kan speciellt mycket om själv. Men jag vet att vi då har MPeg 1-4> och det kan då handla om både bild och ljud. Quote
mikael2 Posted December 9, 2005 Posted December 9, 2005 Vad för sorts spelare kan spela spela PCM 24/96? Använder DTS - PCM? En viss förvirring råder när DVD-Musik ofta blandas ihop med DVD-Audio. Alla DVD-spelare ska klara att spela DVD-musik dvs 2-kanals PCM 24/96 okomprimerat lagrat på DVD. Classic och Chesky gav ut en del DVD-musik (ingen bild) med detta format - stillbilder förekommer på dem har jag för mig om man har TVn igång. DTS/DD och MLP (DVD-A) är komprimerade format. DVD-Audio är musik på DVD-skivor komprimerat med MLP (Meridian lossless packaging) och kräver alltså en spelare som kan koda MLP. [1.12.1]What's the difference between DVD-Audio discs and DVD-Music discs? DVD-Music isn't actually an official DVD format, but it has become a commonly used name for a DVD-Video disc that contains primarily music. A DVD-Music disc plays in any standard DVD player with video or still pictures that accompany the audio. As explained in 1.12, a DVD-Audio disc contains special high-fidelity audio tracks that can only be played in DVD-Audio players. en bra källa är www.dvddemystified.com :cool: Quote
sacdvda Posted December 9, 2005 Author Posted December 9, 2005 En viss förvirring råder när DVD-Musik ofta blandas ihop med DVD-Audio. Alla DVD-spelare ska klara att spela DVD-musik dvs 2-kanals PCM 24/96 okomprimerat lagrat på DVD. Classic och Chesky gav ut en del DVD-musik (ingen bild) med detta format - stillbilder förekommer på dem har jag för mig om man har TVn igång. DTS/DD och MLP (DVD-A) är komprimerade format. DVD-Audio är musik på DVD-skivor komprimerat med MLP (Meridian lossless packaging) och kräver alltså en spelare som kan koda MLP. en bra källa är www.dvddemystified.com :cool: <{POST_SNAPBACK}> Kikade lite på dvddemystified länken och jo tack, det fanns en del att läsa där. Svaret på min fråga borde bli att Skivan är en CD (44/16) som också är kodad i (96/24) Jag antaar då att den består av två lager Eller om CD spelaren automatiskt kodar ner den från (96/24) till (44/16), Nej det borde vara två lager. Eller? Quote
gcs Posted December 9, 2005 Posted December 9, 2005 Nej det borde vara två lager. Eller Ja det är två lager eftersom en vanlig cd-spelare aldrig kan ta andra samplingsfrekvenser än 44.1/16. Det här har ju också att göra med den våglängd som lasern är inställd för. Quote
sacdvda Posted December 9, 2005 Author Posted December 9, 2005 Ja det är två lager eftersom en vanlig cd-spelare aldrig kan ta andra samplingsfrekvenser än 44.1/16. Det här har ju också att göra med den våglängd som lasern är inställd för. <{POST_SNAPBACK}> Tackar Quote
Recommended Posts