Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hjälp mej att reda ut en bunt nyförvärv i fint skick. En massa udda saker som jag inte har en aning om. Är inte ,eller i varje fall fram till nu, varit någon diggare av denna musikstil, därav mitt okunnande. Känner inte till många av de udda skivbolagen: Tre blinda möss, neon o.s.v. En diger klassisk bunt finns också med en god del "direktinsprutade" inspelningar. Ett dussin olika test skivor av den mest udda art. Hjälp sökes, tackar på förhand. :?::blush:mm:

Billy Cobham Total Eclipse Atlantic

Lincoln Mayorca Volume 3 Sheffield Lab

Bill Berrys/Ellington all-stars For Duke M&K RealTime records

Dave Mc Kenna Quartet Featuring Zoot Sims Chiaroscuro Records

The Ruby Braff-Georg Barnes Live at the new school Chiaroscuro

Bobby Hackett Live at the Roosevelt Grill Vol.2 Chiaroscuro

Teddy Wilson With Billie in mind Chiaroscuro Records

Earl Hines Quintessential 74 Chiaroscuro Records

Gugge Hedrenius Big blues band Blues of Europé Polar

Gugge Hedrenius Group 9 Blues Direct Ställverket

Kornet Direct Cut Sony 45 varv

Dave Grusin Discovered Again Sheffiels Lab

Thelma Houston&Pressure Cooker I got the music in me Sheffiels

Harry James&his big band The King James Version Sheffiels

Dando Shaft Neon (RCA)

Gugge Hedrenius big blues band Blues of Stockholm Polar

Bigge Bolméhs storband Satin Doll BBS

Åke Johansson Trio Live at Neferititi Dragon

Bigge Bolméhs storband Blues of Sweden Polar

Tsuyoshi Yamamoto trio Midnight Sugar Three Blind Mice

Thore Swanerud with friends On the Sunny Side… Beaver Records

Teddy Wilson And then they wrote… CBS

Nils Lindberg Saxes Galore Bluebell

Charlie Byrd Limited Edition Crystal clear rcordings 45

Yank Lawson&Bob Haggart Whats New Atlantic

A little tast of Southern Fried Mercury

Posted

Du har ju fått ett antal "klassiska" skivor :mm:

Tsuyoshi Yamamoto trio Midnight Sugar Three Blind Mice

Lincoln Mayorca Volume 3 Sheffield Lab

Dave Grusin Discovered Again Sheffiels Lab

Thelma Houston&Pressure Cooker I got the music in me Sheffiels

Harry James&his big band The King James Version Sheffiels

Charlie Byrd Limited Edition  Crystal clear rcordings 45

Midnight Sugar är en helt fantastisk skiva och den mest kända av de som TBM gav ut och den finns/fanns även som nyutgåva på 45 varv och den finns också som två utgåvor på First Impression Music (XRCD och SACD).

De andra 4 skivorna jag listade tillhör de absolut mest kända av amerikanska direksnitt (direktgraverade skivor) och de låter mycket bra även om man inte kan förneka att speciellt Scheffield Lab har ett visst sound - som Dave Grusin tog med sig till sitt eget bolag GRP (Grusin Rosen Productions).

Mvh,

Eliot

Posted

Då börjar jag med att plocka mina godbitar... :)

Thelma Houston & Pressure Cooker I Got The Music In Me är en klassiker och var kanske det verkliga genombrottsalbumet för Sheffield Lab. Bör i fint skick vara mycket eftertraktad på samlarmarknaden. Ett höjdaralbum!

Dave Grusin är ju en helgjuten stjärna. Sheffield Lab och Grusin låter som en intressant kombination.

Charlie Byrd's gitarrövningar brukar vara njutbara. Är det bossanovastuk på programmet blir det ännu bättre... :mm:

Sheffield Lab kan lätt bli mer hifi än musik tycker jag, så för övriga är det upp till bevis.

Posted

Svalander säljer Dave Grusin på XRCD nu.

limxr002_125.jpg

http://www.svalander.se/bracd/xrcd.htm#sh

Kornet har ena sidan Digital master och andra sidan Direct Cut.

Digitalsidan, som jag tycker har klart sämre ljud, är inspelad på en

Sony PCM-1 bandspelare.

Thelma Houston&Pressure Cooker; I got the music in me, kunde man

höra på diverse demos förr men Lincoln Mayorca Volume III är i mitt

tycke klart bättre inspelad (spelade den faktiskt igår för en kompis som

blev ganska imponerad över ljudkvaliten).

Edit: Såg att Svalander har andra av skivorna på CD oxå.

Posted

Tackar så hemskt mycket, man lär så länge man... Det är lika bra att jag frågar på några fler, nu i klassiskt fodral. :mm:

Academica Streichquartet Zwei Jahrhunderte Streichquartette Klöckner-Moeller 2LP

Solti/London Phil. Holst The Planet London orig.master rec.

Lincoln Myorca Brahms/Handel Chopuin Sheffield

Lincoln Myorca The missing Linc Vol 2 Sheffield

Laurindo Almeida Virtuoso GuitarCrystal Clear Recording 45

San Francisco Ltd. Crystal Clear Recording 45

Posted

K-man: Direct Disco var också med men den är förpassad, då jag inte uppskattar varken musikstil eller brallorna som skär in i baken. Måste kännas hemskt att gå om kring sådär! :blush:blush:blush Det fanns också i "högen" två dussin test skivor bl.a.Dynaco 4-dimensional, Sessions JBL, Shure ERA 4,Die dhfi Scallplatte 1, Acoustic Research demo record, Bättre ljud HiFi institutets testskiva med Ernst-Hugo J, Quadraphonic Gala, Bruel&Kjär Pink Noise och ett antal Headphones demo´s Jag blir så trött behöver jag spela alla? :?:

Posted
Solti/London Phil. Holst The Planet London orig.master rec.

- Detta är säkert Mobile Fidelity's Utgåva av London CS7110 som släpptes 1979. Som jag skrev i "Vinylskolan" är London den amerikanska utgåvan av Decca och denna inspelning är från tiden precis innan Decca köptes upp av Polygram (1980). MFSL tyckte väl att det var en speciellt bra inspelning/tolkning ;)

Posted

Kastat skivor, nej men trätt en plastpåse över. Lyssna igenom alla, å jag som skulle bygga abcyller i helgen. Nu har man löst lite av tristessen under gråvädersdagarna. Den där Hasselskog som nämts var visst med i högen med en stor vit sticker:Hi-Fi Demo Disco Special 45varv Indian Summer och Whole Lotta Shaki´n Going´On. Baksida förtäljer att: Skivan du håller i handen är graverad på den modernaste graverutrustning som finn i dag. Ljudstyrkan ligger betydligt över den normerade skivnivån. "Allt detta för att ge dej möjlighet att höra hur bra Hi-Fi ljud på grammofonskiva låter, avspelat på dagens högkvalitativa stereoanläggningar" De´ni, det var 1976 och ett direkt löfte från AB Electra´s Cutting Room. ;)

Posted

eliot: Det stämmer om The Planets, nere i vänstra hörnet står det "mobile fidelity sound lab, missade det i glädjeruset. :)

Posted
Kastat skivor, nej men trätt en plastpåse över. Lyssna igenom alla, å jag som skulle bygga abcyller i helgen. Nu har man löst lite av tristessen under gråvädersdagarna.
Plastpåse över låter bättre än att slänga! Jag blev nästan lite orolig för dig! :D Lyssna igenom skivor är en klart godkänd sysselsättning istället för gråvädersdepp, helt klart! Lyssnar själv igenom ett gäng nylevererade skivor. :mm:

"Allt detta för att ge dej möjlighet att höra hur bra Hi-Fi ljud på grammofonskiva låter, avspelat på dagens högkvalitativa stereoanläggningar" De´ni, det var 1976 och ett direkt löfte från AB Electra´s Cutting Room.

Marknadsförararna var duktiga redan på 70-talet! :D