Hasse Posted December 7, 2005 Posted December 7, 2005 Tänkte höra vilka nätkablar ni har provat och på vilket sätt ljudet har skilt sig mellan de olika kablarna. Har för närvarande en Synergistic A/C Master Coupler (som i nuvarande uppställning visade sig vara något för kort) men skulle helst föredra en något böjligare kabel. MVH, Hasse Quote
Timbre™ Posted December 7, 2005 Posted December 7, 2005 Har provat Classés optionkablar (mycket följsam), Jormas numera utgångna 1.5 (också mycket följsam) samt diverse från Trasparent Cable. Transparentkablarna har en egen vilja och vissa modeller är rejält styvnackade... Classékablarna gjorde ingen som helst skillnad mot standardkablar i mitt system, Jormas nätkabel passade utmärkt till min Classédac och Transparent fungerar också bra (lugn och tystnad). Var med och kopplade upp ett antal nätkablar från Purist (Dominus) och dom var mycket lätthanterliga. Quote
Matrixen Posted December 7, 2005 Posted December 7, 2005 Jag har testat några olika. Bland annat en synergistic för runt 6-7 ksek. Den är klart en av de bästa jag testat, men också den dyraste. Quote
Matrixen Posted December 7, 2005 Posted December 7, 2005 Jormas 2.5 är mer flexibel än SR och grymt prisvärd. Jormas SuperPower ligger i mellanpris och är riktigt bra, något mindre flexibel än JPC2.5 men mer flexibel än SR. Jag har tyvärr inte haft hemma synergistic och super power samtigt så jag kan inte bedömma hur de står sig mot varandra. Quote
Anders Posted December 7, 2005 Posted December 7, 2005 Jag har också Master Coupler och håller med om att den är rejält styv. Jag tycker att Harmonic Technologies nätkablar påminner om Synergistic i ljudkaraktär (något varm) men är inte alls lika styva. AC-10 är klart bättre än AC-11. Jag har dock inte gjort någon direkt A-B test mellan dem och det rör sig om ett allmänt intryck. Har heller inte testat HT med effektförstärkare. Quote
fredrik Posted December 8, 2005 Posted December 8, 2005 Jag har oxå haft en Master Coupler och var nöjd med den. Den är dock ganska otymplig men i relation till min Electra Glide framstår den som ett under av smidighet. Vill man ha något mer böjbart kan jag rekommendera Nordosts kablar (inte Valhalla - som är ganska styv), Siltech eller Audience. Det finns självfallet fler bra kabeltillverkare men dessa är dem jag provat själv. Audience är väldigt smidig och kan köpas relativt billigt på Audiogon, det är bara att byta kontakt. Quote
Guest om.s Posted December 8, 2005 Posted December 8, 2005 Har prøvd bla electrokompaniets kabel ca 600 kr stk, som en første oppgradering fra vanlig standard, og noe mer var det vel ikke, Wireworld Electra ca 5000 kr stk var derimot en gedigen oppgradering fra EC igjen, mens den man har valgt å leve med Cardas Golden Reference Power ca pris ca som WW, den er både bøyelig og gjør en meget god jobb, alle parametre opplevdes mer naturlige, roen i lydbildet økte og selve musikk ble mer organisk og liquid, den renner liksom bare frem, og den er kjapp og dreper ikke dynamikk, puhhh Har prøvd andre innimellom uten at disse har gjort noe videre inntrykk.. En kort redegjørelse mvh Quote
Hasse Posted December 11, 2005 Author Posted December 11, 2005 Tackar, vilken är egentligen skillnaden mellan en vanlig Synergistic A/C Master Coupler och den aktiva varianten Har även hört gott om Kimbers nätkablar, nå´n som testat? Quote
Morello Posted December 14, 2005 Posted December 14, 2005 Illusion Något att tänka på när man pratar nätkablar. :cool: Inbillningen kan vara stark hos alla. Quote
Ekman Posted December 14, 2005 Posted December 14, 2005 Även något att tänka på då man testar INO-högtalare Quote
new order Posted December 14, 2005 Posted December 14, 2005 Synergistics kablar är styva men man är som tur är inte och bökar med dom varje dag .Jormas Superpower är smidig som bara den,förutom cykelpumpen då Purist audios nätkablar ska visst vara både bra och smidiga enligt uppgift.Shunyata Förresten så har Synergistic gjort lite åt problemet med brist på smidighet på deras nyaste modeller.Se deras hemsida för info. Quote
Matrixen Posted December 15, 2005 Posted December 15, 2005 Jag har testat Kimber PK15 gold och den gjorde nytta hemma hos mig. Testade deb samtidigt som synergisticen. Finns ett kort referat av testen i något inlägg på forumet. Quote
Hasse Posted December 15, 2005 Author Posted December 15, 2005 Jag har testat Kimber PK15 gold och den gjorde nytta hemma hos mig. Testade deb samtidigt som synergisticen. Finns ett kort referat av testen i något inlägg på forumet. <{POST_SNAPBACK}> Märkte du nå´n skillnad mellan Kimber och Synergistic (hittade inget i arkiven) Quote
Mangenord Posted December 16, 2005 Posted December 16, 2005 FETA kablar ska väl vara FET-styva.... Quote
Anders Posted December 16, 2005 Posted December 16, 2005 Det finns flera nackdelar med feta kablar: - Svårare att dra dem bra mellan komponenter, kan ta mer plats bakom rack. - Små komponenter kan lyfta eller dras ner. - Om man använder flytande upphängning för vibrationsdämpning (Aurios etc) så motverkas rörligheten av feta kablar. - Kan bli dyrare, miljöskäl. Quote
Wolfgang Posted December 17, 2005 Posted December 17, 2005 Minna feta kablar ÄR mjuka !! //Wolfgang Quote
Guest om.s Posted December 18, 2005 Posted December 18, 2005 Skal man ha myke og gode "High End" strømkabler slipper man ikke unna Cardas Golden Reference For ordens skyld, power kabelen er den øverste, den andre er høytaler kabelen, også den Cardas Golden Reference... Vinkorken kan være ett utgangs mått mvh Quote
crion Posted December 23, 2005 Posted December 23, 2005 Jag har prövat en del nätkablar, Acoustic Zen, Nordost, HMS, Harmonic Tech, Harmonix, Furutech och säkert en del jag glömt. Shunyata blir härnäst. Har du prövat den Viking? Just nu kör jag med Furutech. Quote
Guest Viking Posted December 23, 2005 Posted December 23, 2005 Jag har prövat en del nätkablar, Acoustic Zen, Nordost, HMS, Harmonic Tech, Harmonix, Furutech och säkert en del jag glömt. Shunyata blir härnäst. Har du prövat den Viking? Just nu kör jag med Furutech. <{POST_SNAPBACK}> Jeg har den "gamle" versjonen, Python Alpha, som forsyner min Hydra 8 Quote
crion Posted December 23, 2005 Posted December 23, 2005 Den nya Helix skall tydligen vara ett bra snäpp upp. Skall bli intressant. Hydra 6 här.. Vad kör du med för vibration control på Hydra 8:an? Quote
sker Posted December 25, 2005 Posted December 25, 2005 Just nu kör jag med Furutech. Vilken modell kör du med crion Quote
crion Posted December 28, 2005 Posted December 28, 2005 Jag gör mina egna kablar med mestadels Furutech komponenter (Silver/Rhodium). Jag kör inte med deras "färdiga" kablar med GC-303 compound. I min personliga smak så får jag det jag uppskattar med en kabel, maximal dynamik, precision och rumsinformation, äkta texturer, trovärdig presentation utan distorsion och luddighet. Jag har inte stött på en produkt under 10kkr (har inte testat dyrare av ekonimska skäl) som är i närheten på dessa parametrar. Jag inser att jag skulle kunna sälja kabeln som en killer men jag gör detta för mitt eget hobbybruk. Jag förstår också att kabeln kan förbättras ännu mer med isolering etc, men jag har valt att först köra samtliga enheter med den här standarden, sedan eventuellt göra förbättringar på designen (läs fördyringar). Quote
PLINIUS Posted January 3, 2006 Posted January 3, 2006 Jag gör mina egna kablar med mestadels Furutech komponenter (Silver/Rhodium). Jag kör inte med deras "färdiga" kablar med GC-303 compound. I min personliga smak så får jag det jag uppskattar med en kabel, maximal dynamik, precision och rumsinformation, äkta texturer, trovärdig presentation utan distorsion och luddighet. Jag har inte stött på en produkt under 10kkr (har inte testat dyrare av ekonimska skäl) som är i närheten på dessa parametrar. Jag inser att jag skulle kunna sälja kabeln som en killer men jag gör detta för mitt eget hobbybruk. Jag förstår också att kabeln kan förbättras ännu mer med isolering etc, men jag har valt att först köra samtliga enheter med den här standarden, sedan eventuellt göra förbättringar på designen (läs fördyringar). <{POST_SNAPBACK}> Sånt härt är jag intresserad av. Det skall väl gå att göra sina egna närtkablar med iaf hyfsat resultat. Det är dessutom kul att greja lite själv. Satt själv nu i julhelgen och lödde ihop silverkabel från svalander med Furutech rodium-xlr. Är otroligt nöjd med resultatet så här långt! Vill bara låta dem sitta i ett tag till innan man bedömer dem ordentligt... Om det är någon som kan dela med sig av hur man bygger en bra nätkabel och med vilka komponenter är det uppskattat av oss andra tror jag. Har letat men inte hittat nåt speciellt. Men ni andra kanske vet var jag skall leta vidare? Quote
Soxen Posted January 4, 2006 Posted January 4, 2006 Jag anvender dessa Se dom här: 220V kablar Den är rimligt mjuk och har gott kvalitets/pris/perfomance förrhållande /Sören Quote
Bravo Posted January 4, 2006 Posted January 4, 2006 Transparent Hoppsan, skall vara Harmonic Tech. som fungerar bra och ger en tystare bakgrund men har inte en massa hyss för sig. Purist och Shunyata klart intressanta. Diverse andra har varit mindre bra. Quote
PLINIUS Posted January 4, 2006 Posted January 4, 2006 Sånt härt är jag intresserad av. Det skall väl gå att göra sina egna närtkablar med iaf hyfsat resultat. Det är dessutom kul att greja lite själv. Satt själv nu i julhelgen och lödde ihop silverkabel från svalander med Furutech rodium-xlr. Är otroligt nöjd med resultatet så här långt! Vill bara låta dem sitta i ett tag till innan man bedömer dem ordentligt... Om det är någon som kan dela med sig av hur man bygger en bra nätkabel och med vilka komponenter är det uppskattat av oss andra tror jag. Har letat men inte hittat nåt speciellt. Men ni andra kanske vet var jag skall leta vidare? <{POST_SNAPBACK}> Jag är självklart medveten om att detta är "minerad mark", det finns lika många åsikter som det finns musikintresserade... Men ändå, det borde vara av intresse för oss alla, eller hur? Och lika självklart att ta upp här som det är självklart att alla visar upp sina senaste dämpfötter eller andra tweaks... Vad tycker ni andra, kan vi inte hjälpas åt och lägga ut sånt vi hittar som är av intresse när det gäller kablar? Quote
Hasse Posted January 4, 2006 Author Posted January 4, 2006 Transparent fungerar bra ger en tystare bakgrund men har inte en massa hyss för sig. Purist och Shunyata klart intressanta. Diverse andra har varit mindre bra. <{POST_SNAPBACK}> Nätkablar från Kimber och Synergistic ingår händelsevis inte bland "diverse andra" Quote
Bravo Posted January 5, 2006 Posted January 5, 2006 Nätkablar från Kimber och Synergistic ingår händelsevis inte bland "diverse andra" Inte vad jag kan påminna mig, och Kimberkablarna skall väl vara riktigt bra, (och dyra). Quote
tommypeters Posted January 9, 2006 Posted January 9, 2006 Jag har bl.a. Xindak FP Gold som inte precis är så mjuka, men bra till effektkrävande utrustning. Ljudmakarns Snake One är rätt hyfsad till "lågeffektarna", och till ett bra pris. Quote
Recommended Posts