Jump to content

Recommended Posts

Posted

Med risk för att utsätta mig för diverse kommentarer, frågan har ju varit på tapeten tidigare här på forumet, så har jag provat två olika honkontakter till min elsladd. Den ena hittar jag ingen beteckning på men den ser misstänkt lik ut en 320 från samma företag som den andre. Den andre är då en Wattgate 350.

Kabeln som utsattes för försök var en Nordost Valhalla.

Valhalla_Power.jpg

Som ni kan se är Wattgate original på Valhalla. Min kabel kommer dock från en lång rackare som är avklippt och omterminerad.

En Wattgate är ju riktigt dyr i Sverige så jag hade aldrig tänkt tanken att byta, för hur stor kan skillnaden vara? Själv trodde jag inte att det skulle vara någon skillnad över huvud taget. Men eftersom jag av en slump kom över en ny Wattgate till en billigt pris på e-bay, tänkte jag att det kunde vara värt att prova.

Den första skillnaden jag märkte var att det var lite trögare att trycka i kontakten i cd-spelaren. När jag sedan tryckte på play var resultatet ganska omtumlande. Det blev ett helt annat fokus, en otroligt mycket mer stabil ljudbild, mindre grumlighet och ännu mer...

Jag kan inte ens föreställa mig hur cirka 500 kronor skulle kunna göra en såpass stor ljudförbättring någon annanstans. Frågan som snarare uppstår är väl om den stora skillnaden i ljud mellan Valhalla och de enklare nordost kablarna ligger i kontakten?

Någon annan som provat får gärna kommentera detta. Själv är jag ytterst förvånad, jag som inte hade förväntat mig någonting. Jag kan bara uppmana de som sitter med Vishnu eller Shiva eller kablar från andra tillverkare där det är enkelt att byta kontakter, prova och risken finns att ni blir förvånade...

Posted

Placebo? ;) Gjorde du blindtester? ;) OBS: Jag bara skojar lite...jag tycker det var intressant läsning och jag tror att kontakter mycket väl kan påverka ljudet.

Posted

Jag vill gärna kommentera en eventuell placeboeffekt. Att det fanns en skillnad var uppenbart, att den kanske överdrivs något av mitt psyke är troligt. Det finns ju gärna en tendens att överdriva skillnader i början. Vi får se vad jag tycker när det hela har "satt sig".

Guest Rydberg
Posted

Dålig kontakt i den andra? Testa att böja till kontaktytorna i den gamla kontakten så att de kniper hårdare (om det går).

Guest Rydberg
Posted

Skulle va intressant om du fick den gamla kontakten att knipa lika hårt så kan du ju lyssna om det finns nått samband mellan hur hårt den kniper och hur bra det låter, värt att undersöka tycker jag :)

Posted

Lite ny info om den gamla kontakten. Det visade sig att den är från Jena Labs och ska vara snarlik Wattgate 350. Jena hävdar, självklart, att den är bättre. Jena säger också att Wattgate köper in sina kontakter från samma tillverkare och lägger på någon sorts behandling, vilket ska göra den sämre - återigen enligt Jena. Den kostar också lika mycket i USA som Wattgate, så det verkar inte vara någon prisfråga. Det kanske är systemberoende. Hos mig låter i alla fall Wattgate bättre.

Posted

Jag kan bara hålla med dig. Om du vill prova den en annan i mitt tycke ännu bättre kontakt så skall du köpa Furutech Rhodium.

Men jag kan genast avliva förhoppningen att en bättre kontakt lyfter Shiva och Vishnu till Valhalla nivå. För det gör de inte på långa vägar. Valhalla är fortfarande mästaren på Attack, kropp och realism. Men de saker som du nämnde (stabilitet, fokus och mindre grumlighet) förbättras ännu mer mer Rhodium kontakterna.

Har man furutech rhodium på nätkablarna och högtalarkaplarna och WBT nextgen på signalkablarna så får man mycket fokus och mycket mindre gryn.

Sen får de som vill sätta oss som tycker så i vetenskapskarantän

:D

Posted

Nu får det vara ett tag med byte av honkontakter. På lite sikt tänkte jag testa Furutech som hannar, har hört gott om dem oxå.

Det känns ju skönt att Valhallan är bättre än sina lillebrorsor, även med anda kontakter.

Från karantänen :D

/Fredrik

Posted
Skulle va intressant om du fick den gamla kontakten att knipa lika hårt så kan du ju lyssna om det finns nått samband mellan hur hårt den kniper och hur bra det låter, värt att undersöka tycker jag :)

Det kommer jag säkert att göra längre fram. Det är dock lite pilligt (och sedan har min cd-spelare aldrig tyckt om att strömmen stängs av - så jag försöker undvika det i det längsta).

Posted
Med risk för att utsätta mig för diverse kommentarer

Skall vi behöva ta risker med att starta en tråd kan vi lika gärna packa ihop. Kul att du tar tag i det här för nätkontakter är ju inte lika glamoröst som t.ex. att vinkla in högtalare. Använder själv 20A till 16A nätbrunnsadapters och jag fick hem ett par Wattgate men själva kabeln är för tjock helt enkelt för att få till det på ett acceptabelt sätt. Det skulle vara intressant att utröna om adapters har någon påverkan.

Sf%20Musica%20Rear%2006.JPG

Posted
Det skulle vara intressant att utröna om adapters har någon påverkan.

Alla övergångar är ju i princip av ondo :blush

- Det är ingen som prövat att montera fast en bra kabel som t.ex. Valhalla dvs. göra sig av med nätbrunn. I tidernas begynnelse (90-talets början) hade jag en dubbelt avskärmad nätkabel inköpt hos grossist och jag hade t.o.m. lött fast säkringarna. Det gällde bara att vara lätt på handen så man inte värmde för mycket så att den fina tråden gick av :cool: ;)

Jag jämförde bara med den ordinarie nätsladd som var kraftig men saknade skärm och förbättringen var klart hörbart i ett "renare" mellanregister :app:

Posted
Men jag kan genast avliva förhoppningen att en bättre kontakt lyfter Shiva och Vishnu till Valhalla nivå.

Håller med, har testat att byta till Furutech i båda ändarna på en Vishnu och vid test mot Valhalla så var det fortfarande mycket stor skillnad mellan kablarnas förmåga. Det negativa med att NordOst har Wattgate som standard är att Wattgate inte tillverkar några stickkontakter för europa. Tycker man borde fixa bättre kontakter till så pass dyra kablar. Använder själv den stickkontakt som sitter som standard på Valhalla, slitstark och robust kontakt men för 25kkr (Valhalla) så tycker jag som sagt att man skulle få något bättre.

Posted

Vi gjorde ett litet blindtest när salige Lasse Andersson från Clou-cable var i farten. Han hade tagit fram en egen guldpläterad apparatkontakt samt guldpläterat Wattgate 320. Dessa jämförde vi med Wattgate 350.

Först ett körstycke. Då lät 350 lite ljusare och mer skarpskuren, röster separerades bättre.

Dom andra två kunde jag inte höra skillnad på.

Sedan spelade vi ett stycke med kontrabas. Där lät Wattgate 320 luddigare i basen. Dom andra två kunde jag inte höra skillnad på.

Så jag rangordnade: Wattgate350 bäst, därefter Lasses (som var betydligt billigare) och sist 320.

När vi sedan blindtestade med samma musikstycken var skillnaden så klar att det blev tråkigt. Ingen utmaning alls.

Men det finns en fortsättning.

Jag körde med 350 i anläggningen på några kablar och Lasses kontakt på några kablar. Efter ett tag tyckte jag ljudet förändrades i anläggningen mot det mörka hållet till, så jag tog med kablarna till Lasse och vi gjorde ett test till. Den här gången hörde jag ingen skillnad mellan kontakterna. Sedan bytte Lasse ut en 350 kontakt mot en ny, och vi jämförde kabeln med den nya kontakten med kabeln med den gamla 350-kontakten. Då hörde jag skillnad. Kabeln med den nya kontakten lät lite ljusare och mer skarpskuren i ljudet. Alltså,

den påverkan på ljudet kontakten hade som jag betalat extra för hade gradvis försvunnit. Ett inspelningsfenomen?

Lång näsa iallafall. Men det var roligare än att slänga pengarna i sjön.

Posted

Björn-Ola: Provade du att rengöra kontakterna efter ett tag? Läste för något år sedan(tror det var på CES mässan 04) att en utställare rengjorde kontakterna ordentligt (säkert med något häftigt medel) sedan jämförde de med ett nytt och det skulle vara "Åh La La" skillnad.

Posted
Tycker man borde fixa bättre kontakter till så pass dyra kablar. Använder själv den stickkontakt som sitter som standard på Valhalla, slitstark och robust kontakt men för 25kkr (Valhalla) så tycker jag som sagt att man skulle få något bättre.

Tydligen är det så att hanen som originalmonteras på Valhalla i England ligger på ca 3,5 pund i konsumentled - inga lyxprylar direkt.

Posted

Kontaktytorna är ju guldpläterade just för att undvika oxidation men det är möjligt att en ordentlig rengöring kan göra skilland.

Det bör ju i så fall gälla alla kontaktytor, i kabelbrunnar, signalkablar m.m.

Posted
Tydligen är det så att hanen som originalmonteras på Valhalla i England ligger på ca 3,5 pund i konsumentled - inga lyxprylar direkt.

Man kanske kan köpa att vissa tillverkare av kablar inte sätter dyra kontakter så högt upp på sin prioriteringslista, men här har man ju faktiskt en mycket dyr kontakt i ena änden, så man får ju känslan av att NordOst i alla fall anser att kontakter har någon betydelse.

Posted
Det bör ju i så fall gälla alla kontaktytor, i kabelbrunnar

Mitt första inlägg blir detta:

Tänkte utöka frågeställningen lite (om det går för sig) med att ställa denna enkla fråga: Är det någon som bytt och därmed provat olika vägguttag, för att märka någon skillnad därimellan :?:

Väldigt intressant tråd, får jag lov att säga :D

Mvh

:D Passerati

Posted

Helt klart mellan olika vägguttag ! Jag använder HMS, där det även finns två å välja på idag!

hms_weiss.jpg

Allt koppat med Ölmass 3 x 2,5 qmm (skärmad - Solidcore)

Och en riktig "biffig säkring i skåpet

klangmodul3_5_400.jpg

:app: Wolfgang