K-man Posted December 6, 2005 Posted December 6, 2005 Uppenbart är ju att de flesta av oss lyssnar på olika saker i musiken. Jag tänker då inte i första hand på ljudparametrarna utan på vad man lyssnar på i själva musiken. Bla indikerar ju lite tillspetsat Zalve och Diesel:s diskussion i Depeche-tråden att Zalve verkar sätta textens innehåll högst och att Diesel inte ens lagt märke till texten. Själv hör (eller lyssnar) jag oftast inte på texten förrän efter otaliga gånger genomlyssning. Däremot lyssnar jag väldigt noga på sångprestationen och dess musikaliska smyckningar och arrangemang. Likaså musiken, alla harmonier osv. men texten hamnar väldigt långt ned i lyssningslistan. Efter första lyssningarna enligt ovan så brukar de individuella instrumentpresentationerna få min uppmärksamhet, om inte någon presentation utmärker sig brukar det gå i sekvensen efter hur stor kunskap jag har om själva instrumentet. Inte medvetet, men när jag tittar i backspegeln tycker jag mig se ett mönster. Ofta har ju texten ett visst budskap och många har kommenterat att jag missar budskapet och att budskapet kanske till och med går stick i stäv med mina tankar. Fashinerande är dock då att det känsla som hela arrangemanget ger genom mitt sätt att lyssna stämmer väl överens med det som texten speglar. Ibland har jag efter att lyssnat kännt mig lite illa till mods utan att förstå varför, och då har jag kollat i texten...som inte alltid varit så värst uppbygglig. Nåväl, det var lite smyckning...men hur olika lyssnar vi här på forumet? \\K-man Quote
Guest mikael Posted December 6, 2005 Posted December 6, 2005 Tycker det är svårt att säga något generellt om hur jag lyssnar för det beror mycket på vad för slags musik som jag lyssnar på. Om jag ska skriva något så blir det att de första gångerna som jag lyssnar på en skiva så blir det att jag fokuserar på helheten. Jag bryr mig alltså inte om texterna eller hur de individuella prestationerna är utan det får komma senare. När jag efter ett tag har lyssnat in mig ordentligt på låtarna så börjar jag att fokusera på detaljerna och det kan röra allt ifrån hur bra de individuella musikerna spelar till hur pass bra de spelar tillsammans. Generellt sätt så bryr jag mig inte så mycket om texterna, men det finns undantag såklart. Tror att jag skulle behöva prata med artisterna ifråga, för att på så sätt få veta vad de tänkte när de skrev låten, för att jag skulle bry mig om texten. Det påminner lite om konst där det oftast är viktigt att prata med konstnären för att verkligen förstå vad han/hon vill ha fram med konstverket..... Ja blev en aning luddet det här men det känns ändå som att vi lyssnar på musik i stort sett på samma sätt. /Mikael Quote
Timbre™ Posted December 6, 2005 Posted December 6, 2005 För min del växlar det från skiva till skiva. En del produktioner har ju så stark text (Songs From The Capeman med Paul Simon är det första jag kommer på) att själva texten hamnar i centrum och i andra fall gör man bäst i att bortse från den... Quote
juha Posted December 6, 2005 Posted December 6, 2005 Det beror nog på vilken musikstil jag lyssnar på, Dimmy Borgir har säkert trevliga lättsamma texter men det som tilltalar mig är kraften, ursinnigheten och den utsökta blandningen av frenesi och en liten trevlig trudelutt inblandat Neil Young binder mig sitt ..måste säga konstiga röst, men det blir i alla fall trevligt att följa texterna. Nej måste säga att helheten är viktigare, samspelet mellan musiker, ett lysande exempel är Mark Levinson "Live at Red Rose Music", första låten med tenor saxen, wow! inga texter i världen kan mäta sig med vad denna sax talar om för mig. Quote
Timbre™ Posted December 6, 2005 Posted December 6, 2005 Vi vänder på det. Tänk dig om Fast Car med Tracy Chapman skulle handla om vinterdäck eller Diamonds And Rust med Joan Baez om bankfack... Patricia Barber är heller inte dålig på att få till det. Vissa texter är ju rent suggestiva. I Could Eat Your Words är inte bra för pedagoger och If This Isn't Jazz är ju bara så grym... :cool: Quote
juha Posted December 6, 2005 Posted December 6, 2005 "Tänk dig om Fast Car med Tracy Chapman skulle handla om vinterdäck eller Diamonds And Rust med Joan Baez om bankfack... " Tom Waits målar ju upp en atmosfär med sin raspiga, hulkande röst, det tar en god stund innan jag ens kan koncentrera mig va karl sjunger om Quote
Guest Zalve Posted December 6, 2005 Posted December 6, 2005 Jag hoppas och tror att (de flesta) artister lägger ner nån minut på texten,,, Annars skulle de ju kunna köra med instrumental (eller ren Oaaa-stämma för sången) När Texten berör, så tycker jag att man når den där förhöjningen av hela stycket. Det ger nåt extra. En ytterligare dimension. Sen kan jag oxå slölyssna på textet Quote
Timbre™ Posted December 6, 2005 Posted December 6, 2005 Annars är det väl ganska typiskt att riktigt dåliga texter på svenska blir svårare att hantera än motsvarande på engelska... Radiokanalen "Lugna Favoriter" kan ju vara en ren trafikfara när dom kör en del svenska låtar... Quote
Bravo Posted December 7, 2005 Posted December 7, 2005 det skiftar väl lite grand på musiken, i vissa fall så är ju texten det centrala t.ex. i ballader medan i andra sammanhang orkestern eller (hu) effekterna är det viktigaste. Bildar däremot text och musik en helhet så blir det nog helheten som avnjuts först, och därefter kommer harmonik och instrumentalhantering inklusive rösten, därefter kommer nog texten. Men som sagt, detta beror till en del av vad det är för typ av musik. Evert Taube och sång, hääuumm texten är hos T. mycket viktig. Quote
Recommended Posts