Jump to content

Recommended Posts

Posted

Är det någon på forumet som prövat att gradera upp en Regaarm med Origin Live bakstycke/motvikt, eller (och) internkablage? :?:

På grannforumet finns en tråd där någon tyckte att kablaget var "lyftet", men att bakstycke/motvikt inte gjorde någon skillnad och att dessutom den mekaniska kvaliten var undermålig.

Jag funderar på att uppgradera min 250, eller att köpa en bättre Regaarm, som 700..

Posted

Köp en bättre Rega arm. De har framförallt bättre lager men även bättre kablar.

Hifi+ testade alla rega armar för något år sedan och kom fram till att det inte bara var motvikt och kablage som skillde dem åt. Bra lager är en föruttsättning för att en tonarm skall prestera bra.

Det var förövrigt jag som tipsade dig om att byta kablage innan motvikt, eftersom jag tycker att det gör absolut mest skillnad. Så även om du köper en RB700 kan du ju fundera på att byta ut den externa kabeln mot något bättre.

lycka till

Posted

För ett par år sedan uppgraderade jag min RB250 mer Origin Lives motvikt och det blev klarare ljud och fastare bas. Jag har för mig att Veteranhifi kort efter lanserade en egen vikt som var betydligt billigare och verkar göra ungefär det samma.

Tonarmskabel har jag uppgraderat med Incognito's kit där man byter både intern och extern kabel till en enda sammanhängande kabel (Cardas tonarmskabel). Det finns ganska många lödningar i orginalarmen, kommer inte ihåg antalet, men förvånande många.

Både uppgraderingarna gav en klar förbättring. RB700 fanns inte på den tiden och jag kan inte värdera skillnaden i förhållande till det alternativet.

Posted
För ett par år sedan uppgraderade jag min RB250 mer Origin Lives motvikt och det blev klarare ljud och fastare bas. Jag har för mig att Veteranhifi kort efter lanserade en egen vikt som var betydligt billigare och verkar göra ungefär det samma.

Tonarmskabel har jag uppgraderat med Incognito's kit där man byter både intern och extern kabel till en enda sammanhängande kabel (Cardas tonarmskabel). Det finns ganska många lödningar i orginalarmen, kommer inte ihåg antalet, men förvånande många.

Både uppgraderingarna gav en klar förbättring. RB700 fanns inte på den tiden och jag kan inte värdera skillnaden i förhållande till det alternativet.

Ursäkta, men jag får inte bort citatfunktionen. :blush

Men, tack i för era tips. Jag har nog kommit fram till att först och främst ska jag byta till en pickup som har ett lite fylligare ljud, än den Ortofon OM 30 som jag har nu. Till JM Lab kanske en Grado passar bättre.

När det gäller tonarmar så verkar fördelen vara med Regaarmar att dom är enkla att ställa in, för en nybörjare som mig. Vi får se......

• 2 weeks later...
Posted

Et alternativ til Rega tonearm er Origin Lives Encounter, Illustrious og Conqueror, se www.originlive.com.

rega kan ikke måle sig med OL armene lydmæssigt.

Incognito kablet udmærker sig dels ved at det er ubrudt fra pick-up clips til RCA stikkene, er et Cardas kabel i kobber, og er ret let at montere i Rega armen. Regas kabler er ret billige og kan tåle en forbedring.

OL kablet er delt ved bunden af tonearmen, clips af højere kvalitet end Incognito, skifter Incognitos ud med Van DEN Huls ditto.

Man kan købe en Rega 250 med Incognito til en god pris, check hjemmesiden/send email.

Modvægt kan være Michell, OL eller andre, syntes Michell har høj finish og høj mekanisk tilvirken, lydmæssigt er der ikke stor forskel, men som der er skrevet, mere fast i bas, og generelt i lydbilledet mere fokus.

mvh