Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej!

Har spanat in denna produkt: DEQ2496 ULTRA-CURVE PRO

Behringer

För er som vill se bild och annan info klicka på länken ovan. Bilden är aldeles förstor för detta forum.

Med den verkar man kunna ställa in hur mycket som helst. Denna skulle ju kunna fungera exempelvis som en DAC.

Vad tror ni om en sådan? Detta verkar ju vara ha bra EQ (equalizer) inställningar mm. Verkar som man kan göra fininställningar precis som man själv vill ha det :)

Priset är ju inte så jättefarligt heller....

Posted

Jag har en sådan hemma just nu som jag håller på att laborera lite med.

Min tanke med den är att lägga in en Parametrisk EQ och och få bort en del rumsresonanser i basen, speciellt runt 42 Hz.

Det lilla jag har testat hittills är att den är grymmt prisvärd, både vad det gäller ljud och funktioner. Den håller naturligtvis inte samma klass som min Gondul vad det gäller ljudet, men den är bättre an vad ryktet förtjänar tycker jag.

På vissa skivor där jag har stora problem med rummet i lågbasen så hjälper den till väldigt mycket. Jag skall mäta in den ordentligt när jag får tid och sedan köra bi-ampat så att jag bara har den på basen. Då tror jag att det kan fungera riktigt bra.

Som du sa så kostar den inte så mycket, och kommer man fram till att det inte fungerar för just mig så går det ju alltid att sälja igen utan att man förlorar speciellt mycket pengar + att man är en erfarenhet rikare.

Posted

Om man bara vill fixa till sin lyssning är det bättre att skaffa sig Behringer´s DSP 1124P som är en filterbank med minne och kostar c:a 1000:-. Jag har själv en sådan till mina subbar. Jag kanske kommer att köpa flera så att jag kan korrigera samtliga högtalare i min 5.2. Som tidigare sagts är Behringer bättre än sitt rykte.

Posted

Jag hade den äldre modellen 8024 hemma ett tag. Den var utan digital ingång så jag fick använda den inbyggda AD-DA omvandlaren. Som fullregister sög den ganska rejält men körde man bi-amp o lät basen gå via den då var den riktigt bra.

En del av detaljerna i basen försvann men rak frekvens utan muller kändes klart viktigare.

GCS

Den du skriver om , vad hittar den på med egentligen. Kollade Behringers sida men blev inte smartare för det :blush

Posted

http://www.behringer.com/DSP1124P/index.cfm?lang=ENG

Det är en burk som innehåller ett två kanals parametriskt filter med variabelt Q-värde. Det finns också ett grafisktfilter och till sist en feedback destroyer som kanske inte precis är så viktigt för oss. Om man gillar att fnula med olika inställningar så är naturligtvis 2496:an en kul grej om än ganska bökig att jobba med. Vad ska man ha ett dynamiskt filter till? En annan som inte är så dum är Behringers elektroniska delnigsfilter som heter DCX 2496.

http://www.behringer.com/DCX2496/index.cfm?lang=ENG

Man kan säga att det bästa är parametriska filter om man är ute efter bra filter.

Posted

Jag såg att den inte har digitalt in tyvärr det har däremot DEQ 1024 men den har ingen parametrisk eq. Kunde dom inte ha tryckt in allt i samma burk :angry:

http://www.behringer.com/DEQ1024/index.cfm?lang=ENG

Jag har 2 rejäla resonanser i rummet som ställer till med bekymmer. Jag håller på för fullt o testar olika placeringar o har snart snurrat runt 180 grader. Den placeringen som tycks fungera bäst är tyvärr inte möjlig. Ett alternativ skulle ju vara V4. Men i hörnen där man gärna vill ställa dom där burrar det inte så mycket.

Mitt rum är lagom långt men inte brett nog. Ställer jag det sen mot den långa väggen så blir det inte djupt nog.

Posted

Förstår jag det hela rätt så är DEQ2496 ULTRA-CURVE PRO en prisvärd/bra allt-i-ett maskin? Även jag har hört att Behringer har oförtjänt dåligt ryckte. Det är även så att jag tänkt att använda den till min dj anläggning med PA högtalare också. Då man kan lagra flera olika inställningar för hifi:n och separat för dj bruket.

Förstår jag det hela rätt så har den en bra equalizer där du kan ställa in hela frekvensspektrat? Man kan även fininställla om man exempelvis bara vill justera de lägre frekvenserna? Feedback destryoern förstår jag är en funktion som ska förhindra rundgång?

gcs: Den är även tänkt att användas till både hifi:n men till dj-anläggningen. Men det kanske skulle fungera lika bra med DSP1124P eller DCX2496? Har DEQ2496 de funktioner som finns i DSP1124P eller DCX2496?

På detta områdetär jag rejält amatör :clown: :)

Posted
Som du sa så kostar den inte så mycket, och kommer man fram till att det inte fungerar för just mig så går det  ju alltid att sälja igen utan att man förlorar speciellt mycket pengar +  att man är en erfarenhet rikare.

Får jag fråga hur du kommer att tolka dina erfarenheter efter test?

Om man har en så bra apparat som en Gondul kanske man skall testa alternativ till en Behringer om man är missnöjd med den. Det finns ju alternativ i form av typ DBX, BSS och Clark som bättre matchar en Gondul.

Posted

Nu åker jag iväg till julmarknaden på Liseberg. Tack för alla svar hitils. Jag längtar redan att komma hem ikväll för att läsa fortsättningen :)

Posted
DCX2496
Det är ett digitalt delningsfilter

DSP1124P

Ser ut att vara en Feedback Destroyer i grunden o med en Eq den saknar även digitalt in. Ser man vad GCS skriver så verkar den vara en helt ok burk annars

Posted

Jag såg en sak på DEQ2496 , där står att den har Spdif in/ut men det är ju toslink.

Eller gårn man in via AES/EBU o säger till att det är Spdif signal ??

*edit*

Läste bruxen o så var det

Posted

DEQ 2496 har alltså Tos och AES/EBU i/o + analoga i/o. Man kan även gå i/o med Spdif med hjälp av XLR/RCA adapter. DEQ:n är en som dom kallar för mastringsburk. Jag måste säga det att jag inte riktigt förstår vad dom menar med det. När man tittar på vad den innehåller kan man ju först bli lite imponerad, men när man tittar närmare på vad det är så inser i alla fall jag att det inte är något för mig. T.ex. kompressorn och limitern som borde vara av trebandstyp men är en sigelbandare. Kompressor/expander har ingen holdfunktion vilket jag tyckder är synd. Man behöver inte heller någon grafisk eq med fasta frekvenser som i alla fall sällan stämmer med dom insats punkter som man egentligen behöver. Jag tycker nog att det här är en leksak i jämföresle med andra som t.ex. TC-Finalizer eller dbx om man nu behöver ha en mastringsburk. Om man behöver en feedback destroyer eller en eq för att korrigera högtalare så tycker jag att DSP 1124P är mer än bra.

Posted
Får jag fråga hur du kommer att tolka dina erfarenheter efter test?

Om man har en så bra apparat som en Gondul kanske man skall testa alternativ till en Behringer om man är missnöjd med den. Det finns ju alternativ i form av typ DBX, BSS och Clark som bättre matchar en Gondul.

Jag kom över en begagnad DEQ 2496 till ett bra pris, där av att jag börjar med den.

Jag skall testa 2 varianter av korrigering.

1. med bi-amping och sätta den på basen och köra mellanregister + diskant direkt från Gondul.

2. Köra digitalt ut från Gonul, in i DEQ 2496 och sedan tillbaka digitalt in i Gondul och där igenom få en rent digital justering. Fungerar detta borde det räcka med en Behringer. Nackdelen är att man inte kan köra SACD den vägen.

Jag skall även testa ett par nya högtalare. Förhoppningsvis behövs det ingen korrigering med dessa.

Skulle de högtalare jag skall testa inte fungera tillfredsställande, eller om det av någon annan anledning inte blir av med ett byte så skall jag definitivt testa en BSS eller DBX också.

Så prioriteten just nu är lite småtester med DEQ 2496 i väntan på högtalartest sedan får vi se hur jag skall tolka det hela. Det kanske slutar med att jag bygger egna högtalare.

Posted
Jag skall även testa ett par nya högtalare. Förhoppningsvis behövs det ingen korrigering med dessa.

Skulle de högtalare jag skall testa inte fungera tillfredsställande, eller om det av någon annan anledning inte blir av med ett byte så skall jag definitivt testa en BSS eller DBX också.

Mina erfarenheter är att man kompenserar inte för "dåliga" högtalare utan för det rum man spelar i. Om högtalarna inte skiljer sig åt typ liten stativare kontra stor golvmodell så kommer rummets signatur förmodligen vara snarlik om placeringen är den samma. Och att bygga högtalare som har inbyggda fel för att kompensera för rummet blir lite galet. Så även om du inte frågat om mitt råd så är det ändå att påverka så mycket du kan rent akustiskt så att du behöver kompensera så lite som möjligt. Sen är ju inmätningen av apparaterna väldigt viktig.

Lycka till

Harry

Posted
Mina erfarenheter är att man kompenserar inte för "dåliga" högtalare utan för det rum man spelar i. Om högtalarna inte skiljer sig åt typ liten stativare kontra stor golvmodell så kommer rummets signatur förmodligen vara snarlik om placeringen är den samma. Och att bygga högtalare som har inbyggda fel för att kompensera för rummet blir lite galet. Så även om du inte frågat om mitt råd så är det ändå att påverka så mycket du kan rent akustiskt så att du behöver kompensera så lite som möjligt. Sen är ju inmätningen av apparaterna väldigt viktig.

Lycka till

Harry

Helt enig med att man inte kan kompensera för dåliga högalare.

De justeringar jag är ute efter är enbart för rummet.

Idag så har jag högtalare med isobak-kopplade basar som spelar på "bredden".

De högtalare jag skall testa har lösa basmoduler som går att flytta runt lite i rummet. Eventuellt kan man hitta en placering där basen fungerar utan justering via en parametrisk EQ eller enbart med ackustik-justering.

Posted
Väntar med stor spänning på denna tråd.

Samma här. Hoppas perra_e kan tillge oss lite intryck när han vant sig vid sin maskin :)

är själv sugen på att köpa en DEQ2496. Måste ändå ha deras delningsfilter för PA anläggningen då kan man köpa DEQ2496 i samma veva :)

Posted

Jag kommer posta en repris från eoJeud (Skånska oljud-sällskapets klubbstuga på hififorum.nu av mina erfarenheter av Behringer DEQ2496.

...

Här kommer lite inledande lyssningsintryck: Det verkar som om V4orna har hjälp upp akustiken lite hemma hos mig då det kändes som om DEQ inte tillförde så jättemycket. Framförallt verkar jag ha dippar i ljudet och dippar är svårare att fixa än toppar.

Hemma hos Kamelia däremot finns det några saftiga toppar (+6dB) som vi skar av, framför allt den kring 37Hz (15 dB!) vilket gjorde vissa låtar helt lyssningsbara jämfört med innan då bummelbasen kunde ta överhanden.

Vi har främst kopplat Behringer mellan CD (digtalt ut) och försteg för att bara ha en D/A-omvandling i signalkedjan.

Desvärre är D/A-omvandlingen/drivsteget ut(?) inte lika bra som en bättre CD-spelare och det märks tex på körer. Kören låter mer unisont med behringer där man med CD-spelaren lättare kan urskilja de enskilda körmedlemmarna.

Ljudkaraktären är ganska neutral tycker jag. (testade i by-pass-läge) Kvalitéten är helt ok till bra på ljudet, inte minst med tanke på priset och den stora mängd funktioner som finns.

DEQ2496 är handhavandemässigt logiskt uppbyggd med bra menyer och användarvänliga knappar och rotationsväljare för snabb bläddring. Självfallet underlättar det mycket om man läser bruksanvisningen för att komma åt vissa funktioner. Inte minst möjligheterna kring input och output, dvs vilka in/utgångar man vill skall vara aktiva.

Optimalt borde man nog lägga DEQ2496 mellan CD-transport och en extern DAC för att få tag i det riktigt högkvalitativa ljudet.

Är det någon som vet om (hur) man kan modda en CD-spelare så att man kan ta up SPDIF och sedan D/A-konvertera den i CD-spelaren och använda CD-spelarens utgångssteg?

Det skulle vara intressant att prova Behringern mellan försteg och slutsteg till basarna och därmed inte släppa in DEQ2496 i de känsligare högre registren.

fortsättning följer...

DEQ2496 har fler möjligheter än den produkt som Olof beskriver. I början så hade jag missat en liten knapp på apparatens baksida för att reglera den analoga ljudets in-nivå.

Man kan även ställa utnivån så den blir lagom och klippningsfri efter att man processat signalen. Det är ju särskilt viktigt när man lägger till höjningar med EQn.

För er som gillar kompressorer och limitar så har DEQ2496 sådana också dvs nu kan du komprimera ytterligare om du vill!!! Finns även dynamisk EQ och dynamisk kompressor, stereo-breddare osv... funktioner som jag inte ens har försökt att lära mig.

Den parametriska EQn kan ställas in på 10 punkter, med noggrannhet av 1/60 steg per oktav och med Q-värde (bredd) på toppen till 1/10 oktav, gain till +- 15dB. Den inbyggda feed-back-destroyern funkar på liknande sätt men här kan topparna bara sänkas i steg om -6dB men å andra sidan kan Q-värdet göras ännu smalare per oktav.

Jag har endast använt den parametriska EQn och då försökt lyssna in problemfrekvenser via en testskiva med svep och sedan iterativt höja och sänka gain tills man upplever ett jämt frekvenssvar.

DEQ2496 har ett stort antal minnesplatser som du själv kan döpa med upp till 16 tecken i namnet, för olika inställningar vilket är praktiskt om man tex använder den i olika sammanhang i olika lokaler eller för att uppnå vissa effekter i tex inspelning/uppspelning.

Minnet överlever även om du drar ut sladden.

...

Lite mer intryck:

Jag kan bara konstatera att Behringern låter väldigt bra, vare sig man använder digitalt in eller analogt in. Ljudkaraktären är lite lite ljusare än Primare-CD D30.

Det vore intressant att testa den mellan för och slutsteg men pga att jag inte har tillräckligt med kablar så får det vara. Framför allt när man kopplar in den parametriska EQn så rensar den upp ljudet en hel del.

Det är viktigt att man har rätt ingångskänslighet inställd vid analog drift (finns omkopplare för två lägen på baksidan) samt att man inte överstyr utgångarna men det finns möjlighet att ställa gain ut i halva decibelsteg både positivt och minus.

Om jag köper en sån här så är det läge att investera i deras mätmikrofon (ca 570kr) för att kunna få till EQ-kurvan mer exakt.

...

Jag testade Behringer Ultra-Curve Pro DEQ2496 hemma med avsikt att köpa den. (Det finns en modell som heter nästan lika men som är HELT annorlunda DCX2496 är INTE DEQ2496!)

Den funktion som jag använde var i princip enbart PEQ = parametrisk EQ och jag ställde in det helt manuellt med mina öron och ett sinussvep 20-200Hz.

Jag kopplade in Behringer Ultra-Curve Pro DEQ2496 mellan CD och förstärkare med digital ut från CD till DEQ2496. Till att börja med så ställde jag gain-faktorn = hur mycket volym ut som Behringer Ultra-Curve Pro DEQ2496 skall skicka vidare, dvs intern volymkontroll så att det motsvarade ljudnivån jag fick ut från CDn och jag inte kunde höra någon skillnad mellan dem i volym. Detta gjordes med både testtoner vid olika frekvenser och med olika musik. Utnivå = gain gick att ställa med 0,5 dB noggrannhet och jag är ganska säker på att jag hamnade maximalt ett sådant steg fel. Detta för att kunna utvärdera DEQ2496 mot min CD och den oförvanskade signalen.

Jag provade med att köra DEQ2496 i by-pass-läge, dvs inga EQ-kontroller inkopplade utan som en ren D/A-omvandlare mellan CD och förstärkare. Det var här jag upplevde DEQ2496 som inte helt transparent samt att jag även konstaterar att det finns viss klangskillnad och detaljeringsskillnad mot de två CD-spelare som användes (Primare D30 Marantz CD17mk2).

Att jämföra DEQ2496 med EQ och andra effekter inkopplade är inte lika relevant för att säga hur bra DEQ2496 presterar jämfört med CD då man ju har "färgat" signalen. Då kan ju färgningarna i sig göra att totalresultatet upplevs som bättre även om vissa andra parametrar har blivit något sämre. Iofs var ju just meningen att eventuella försämringar skulle vara så små och vinsterna så stora att totalresultatet blev bättre.

Jag hade önskat att jag hade haft lite mer tid för att utvärdera apparaten, inte minst genom att använda den analogt-in och analogt ut eller digitalt-in digitalt ut till extern DAC.

Metodik: Med hjälp av testskiva som innehåller frekvenssvep 20-200Hz, 180 sekunder, som stiger med 1Hz per sekund så kan jag använda CD-klockan för att se vilken frekvens som spelas samtidigt som jag lyssnar effter höjningar och sänkningar i ljudnivån. Höjningar och sänkningar kan bero på högtalaren eller rummet. I djupaste basen är man (i alla fall för de flesta högtalare) under högtalarens frekvensrespons (±3dB). Det lägsta området under 30Hz lämnades okorrigerat, dels beroende på att de aktuella rummen har marginell påverkan där och för att högtalarna rullar av.

Upplevda höjningar och sänkningar av ljudnivån noteras på papper. Jag började med att kompensera för de lägsta basförstärkningarna och upprepade lyssningen tills förstärkningarna var nedtonade till borta. Det blir mycket trial and error, dvs en iterativ process men jag börjar nerifrån och ställer Q-värdet (bredden på puckeln som skall dämpas) till smalast möjliga (1/10 oktav) och volymsänkningen (gain) sattes initialt till -6dB. Därefter görs ny lyssning och man fininställer allt mer tills det låter rätt.

Nu återstår ett antal försvagningar som inte är kompenserade, dessa är knepigare eftersom försvagningarna inte är lika enkla att höja, speciellt inte om man nästan har total utsläckning, men om utsläckningen inte är jättestor så gör man på samma sätt, och eventuellt leder detta till att man får finjustera någon sänkning igen.

MÄRK: Korrigeringen är väldigt beroende på var du och högtalarna är placerade och korrigeringen gäller endast i den punkt du har lyssnat i (mätpunkten).

DEQ2496 har även en feed-back-destroyer som är mycket lik PEQ, men med den skillnaden att endast sänkningar kan ställas in i steg om -6dB och ner till -30dB(?), å andra sidan kan sänkningarna göras i extremt smala band ner till 1/60 oktav.

Det är svårt att ställa in med endast öronen som hjälp då ett område har komplext frekvenssvar med täta försvagningar och förstärkningar. Jag kan säga med en gång att hemma hos mig finns ett sådant område som jag inte lyckades få till. Dumt nog så hade jag inte mätmikrofonen med och därför har jag inte kunnat dra maximal nytta av den parametrisk EQ och möjligheterna till rumskorrigering.

olof:

quote:

--------------------------------------------------------------------------------

Du upplever inte att det genast låter lite skumt när signalen är kompenserad? Jag å Daniel testade lite och båda var på det klara över att det var något som inte stämde. Funderar på ifall det är så att man mäter på både rum och högtalare utan kunna urskilja vad som är vad. När man sedan gör kompenseringer så består felet(och dess storlek, högtalare och rum relativt sett) bara att summan av utnivån är lägre. Kan tillägga att jag upplever i stort sett samma förändring när jag kompenserar med min denon 3805 som med behringer. Dock gör den det bättre än vad jag kunde göra med db-mätare.

Vore kul å glida förbi å lyssna hos dig lite senare i sommar. Vem vet, du kanske har hajat hur man ska få det att funka bra

--------------------------------------------------------------------------------

Det låter ju annorlunda, men skumt?? Nja till nej. Jag kompenserade främst rummets basförstärkningar. Dessa lyssnades in i frekvens med mitt frekvenssvep. Om jag förstår saken rätt så har ju ni använt cross-over-filtret eller?? Resultatet av rumskompensering med den parametriska EQn är ju extremt beroende av placering av mätpunkt och högtalare i rummet. DEQ2496 finns inte kvar hos mig, utan jag väljer att avakta lite pga diverse omständigheter.

Det som stoppade mig från köpet var följande faktorer:

* Frekvenssvaret i mitt rum har mindre problem nu sedan jag fått hem V4 från Svanå, den värsta förstärkningen är reducerad men inte borta, så nyttan med DEQ2496 har minskat för mig.

* DEQ2496 är mindre bra på att kompensera kraftiga utsläckningar, problemet är nog inte specifikt för DEQ2496 utan beror på de rent fysikaliska faktorerna för detta problemet.

* Annat som inte alls är relaterat till DEQ2496

* Det är möjligt att jag köpt DEQ2496 om jag hade haft mätmikrofonen med så jag kunnat ställa in den parametrisk EQ mer korrekt.

* Biamping hade kanske kunnat lösa problemet med minskad transparens om man tex endast använder DEQ2496 för baselementen i min anläggning.

* Längre testperiod i kombination med de otestade möjligheterna hade troligen gjort apparaten mer atraktiv. En sån här komplex apparat är omöjlig att rättvist utvärdera på bara några dagar.

mayro

quote:

olof.

Du tar upp en sak som jag reagerade på vid mitt senaste besök hos Per G jeppson. Grabbarna hade kompenserat. Men man hörde direkt då man klev in i rummet nåt var totalfel...

Kompensering verkar INTE vara rätta vägen att gå. Såvida det inte nu var annat som var fel vill säga..

Jag kan inte saker som detta. Men trevligt se en till med exakt samma åsikt i alla fall..(lite kan jag iofs. är inte helt nollad)

Något är ju annorlunda och som sagt det är viktigt att man bara lyssnar är i sweetspot efter en rumskorrigering, annars blir ju resultatet rejält fel. Tex kan ju en försvagning i sweetspot motsvaras av en färstärkning på en annan position och efter kompensation blir ju resultatet på "ett annat ställe" ställe en MEGA-puckel. Dvs så fort man kliver in i rummet är med stor sannolikhet "fel ställe" och rejäla fel skall förväntas där. Rejäla fel skall även förväntas 10-15dm från sweetspot...

Jag kan ju säga att när jag lyfter ett område med bredden 1/4 oktav och höjer det med 7dB så kommer det låta mycket fel utanför sweetspot. 1/4 oktav motsvarar 2 heltoner (4-5 halvtoner) och somliga instrument (tex trummor) har ju så brett frekvensspektrum att de kommer slå an i detta intervall och då kommer dessa frekvenser sticka ut ORDENTLIGT på ett onormalt sett utanför sweet-spot.

Min åsikt är att PEQ-kompensering för rummet visst kan göras framgångsrikt. Speciellt i rum med svåra basresonanser. Däremot bör man för frekvenser över 300 kika på rumsakustik.

(Hela mitt inlägg förutsätter att övrig hårdvara och då främst högtalarna har en mycket god frekvensrespons, vilket jag helt fräck förutsätter att mina B&W N803 har.)

Slutsats är att jag tycker det här är en bra pryl som jag gärna skulle vilja testa mellan CD och en extern DAC, alternativt via biamping där Behringern endast jobbar i basen.

Posted

LeoArietis: Tack för denna mycket informativa läsning. Den har gjort mig mycket klokare :app: Mycket uppskattat!!! Visst är det säkert så att man behöver ge produkten mer än några dagars changs!

Nu ska jag läsa detta en gång till! :)

Posted

Törs påstå att man måste mäta in en parametrisk eq. Att lyssna är väldigt svårt på grund av Fletcher-Munson kurvor och rumsproblem samt egna hörselavvikelser. Och man bör mäta i flera punkter. Nästan rätt är normalt väldigt fel.

Men att rummet bör ses över först är helt klart.

Sen bör i princip knappast höja något alls. Sen bör man också tänka på överstyrningsreserv och effektålighet på högtalarna också.

Posted
Törs påstå att man måste mäta in en parametrisk eq. Att lyssna är väldigt svårt på grund av Fletcher-Munson kurvor och rumsproblem samt egna hörselavvikelser. Och man bör mäta i flera punkter. Nästan rätt är normalt väldigt fel.

Men att rummet bör ses över först är helt klart.

Sen bör i princip knappast höja något alls. Sen bör man också tänka på överstyrningsreserv och effektålighet på högtalarna också.

Jag vill påstå att med den metod jag använde så blev det bättre än innan, men att det helt klart kan bli ännu bättre med mätning!

Det är väldigt trixigt att fixa till kurvan där man har stora skillnader och tätt mellan förstärkningar och utsläckningar.

Däremot att korrigera ner en tydlig förstärkningsresonans är ganska enkelt även om det inte blir helt rätt. Tricket är att göra små förändringar och iterativt försöka komma närmare.

En korrigering blir ju alltid placeringsspecifik för just den lyssningspositionen! Det kommer man inte ifrån ens med den finaste mätutrustningen.

Angående utsläckningar så tar jag ju upp att man igentligen inte kan kompensera dessa pga rent fysikaliska faktorer, sedan måste man ju givetvis också tänka på som du skriver överstyrningsreserv osv.

Jag har som sagt inte uteslutit att jag kanske köper en sån här apparat ändå... men vi får se vad som sker i framtiden. Med lite flyt(t) så kanske mina "rumsproblem" fixar sig :)

Jag vill kommentera några saker till angående mitt långa inklistrade inlägg:

Minnet på apparaten har alltså MYCKET stor kapacitet och lagrar i princip ALLA inställningarna som du gör och det finns MÅNGA minnesplatser (64 st) så du kan ha en mängd olika inlagda för tex olika rum, anläggningar, humör mm mm mm.........

Det finns snabbtangenter för att koppla in och ur de ljudpåverkande funktionerna (Dyn-EQ, Param-EQ, Grafic-EQ, FBD, compressor + några till som jag glömt...)

Det finns en bypass-knapp

Det finns ingång för mikrofon (XLR), och tror jag även fantommatning till mikrofonen på de nyare årsmodellerna, detta kan givetvis ställas in i menyerna någonstans. Jag tror också man kan välja typ av mikrofon eller karaktäristik eller känslighet här... men är inte säker då jag inte hade någon mick.

Apparaten har många möjligheter vad gäller vilken typ av ingångar och utgångar du använder, detta kan kopplas om i menyerna.

Menyerna är väldigt förklarande så det är ganska lätt att lära sig dem tycker jag och det finns en föredömligt klar logik och stringens i uppbyggnaden.

De klickstegade rotationsväljarna är så attans bra och snabba att när du är van vid dem så "hatar" du select-knappar där man stegar sig fram ett tryck i taget...

Rotationsväljarna kan dessutom tryckas in för annan hastighet/betydelse/funktion vilket ytterligare ökar rotationsväljarnas överlägsenhet jämfört med vanliga knappar.

På något annat internationellt forum har de haft en lång tråd om moddning av Behringer DEQ och DCX 2496, moddar inbegrep bla förbättrad strömförsörning, byte av utgångs-op-ampar (!!! tydligen mycket lyckat!!!)

Möjlighet att mjukvaruuppgradera produkten.

Manual i pdf finns att ladda ner på www.behringer.com

• 5 weeks later...
Posted

Det har tyvär inte funnits tid för en seriös test med deq2496 :( och nu har jag äntligen bestämt mig för att rätta till rummet så gott det går i stället.

Jag ställer in testerna tills vidare och avvaktar tills rummet är klart.

Räcker det inte med rumsjusteringarna får jag väl ta nya tag ;)