Jump to content

Recommended Posts

Posted

Som en delvis konsekvens av for/imot debatten som har pågått på ett Norskt forum har det den siste uken oppstått ett nytt forum i Norge, ikke som en konkurent til dette, men mer, som ett supplement til andre forum..

For interesserte er adr: http://www.alternativaudio.com/forum/portal.php

Har ingen interesser i dette, foruten den felles HiFi interessen vi deler....

mvh

Posted
:) Ökning genom delning ger olika inriktningar och svara mot olika intressen kanske, dock tråkigt att de hifiintresserade inte kan samlas under ett forum så skulle styrkan utåt kunna bli större.
Posted

Hej! Fick några tankar kring bra, mindre bra, -i frågan... Det är ju aktuellt med kommisioner i dessa dagar, så det är dags att vara lite konstruktiv...

Om vi utgår från rubrikerna i Euphonia, (uppifrån och ner), och tänker på frågan om branschinblandning från tillverkare, återförsäljare, butik, etc.

På vilket sätt är deras inblandning positiv (+) vs negativ (-) ??

MUSIK

+nyheter från skivbolag om särskilt "hifi-vänliga" inspelningar är alltid välkommet.

- inga särskilda. Alla bolag som vill bidra med bra mjukvara är välkomna. De är få...

Slutsats: Ös på! men var beredd på att balansera inflödet.

Nästa rubrik är värre för denna är ganska generell.

HIFI

+ det kan komma en snabb "rättelse" när något fakta fel kommit fram kring en produkt, i en diskussion t.ex.

- att trådar skapas av branschfolk, typ "demodagar" eller ex."purist audio"

Slutsats: Branschfolk ska svara på, inte leda och starta, diskussioner.

Här är det ofta, hemma-hos, butiksbesök och mässor som gäller...

BILD

+ att få se hur liten, eller stor, butiken var som man inte varit i...

+ att få se bilder från avlägsna mässor som annars inte skulle ses.

- finns inget, så länge tråden styrs av forumfolk.

- om bilder från ex. mässor ska tas av branschfolk, så ska de tas utifrån

ett neutralt perspektiv, (vidvinkel) och granskas av forumet.

Slutsats: ofarlig, -men pass på...!

Nästa ämne är i praktiken lite lik "bild" -så den kanske lika gärna kunde slås ihop!?

LYSSNAR - se BILD

NYHETER/INFORMATION ETC.

+ information kommer snabbare till folket än om jag skulle "råka" söka den på deras hemsidor.

- det kan bli en uppsjö av information som tar fokus från forumtanken, (spam)

- om det funkar som idag är det inget större problem med mängden, snarare att jag saknar information från andra. Varför är inte de med? Om de många skulle göra som de få!?, se "spam" ovan.

Slutsats: forumet ska balansera på mottot "oberoende liberal" vilket innebär att forumet bestämmer vem som håller i rodret styr farkosten! (om inte det funkar söker sig nog folk vidare)

Kärt ämne för + 30 (vad-vet-jag) -generationen

NOSTALGI

+ bilder från branschen är bra när trådansvarig frågar efter det.

- finns inga, produkterna saluförs inte längre.

Detta var ett snabbt ovetenskapligt -ego-försök att se på det hela. Det kanske i praktiken bara är några stycken HiFi entusiaster på dett forum som som är tveksamma till branschinblandning. Inte vet jag. Jag uppfattar det som att detta forum i grund och botten är skapat av entusisaster, för entusiaster. Bransch-folk är självklart också entusiaster men deras "näring" hindrar på ett naturlags-mässigt sätt deras objektivitet. Har de behov av att få vara privata ibland så måste de nog tyvärr hitta andra vägar.

Timbre; Det är lätt att, som jag, sitta på åskådarläktaren och spela med i matchen som pågår. Efter att ha följt Euphonia resan kan jag bara säga att näppeligen ingen skulle vara mer lämpad än Du att balansera detta medium.(vi är imponerade!) Med det sagt lyfter jag på halmhatten inför din avvägningar. Kommer med nöje att fortsätta följa detta forum men uppfattar det som att Du in emellan vill ha synpunkter, typ dessa...

SLUTSATS OM BRANSCHINBLANDNING (om det nu finns någon):

alt.1 Tillåt ingen med branschinblandning, (intäkter) att utan vidare, skicka information. Det är deras hemsida som gäller.

alt.2 Skapa en ny rubrik typ; "BRANSCHINFO" och vädja till alla att bidra med informationer.

vidunderligt hjärtliga hälsningar från ett vidunderligt gråmulet Värmland!

Janne

Posted

alt.1 Tillåt ingen med branschinblandning, (intäkter) att utan vidare, skicka information. Det är deras hemsida som gäller.

alt.2 Skapa en ny rubrik typ; "BRANSCHINFO" och vädja till alla att bidra med informationer.

Dina synpunkter är väl förankrade i verkligheten men det finns ett särdrag med forum som tidningar samt de flesta hemsidor saknar och det är möjligheten till den öppna dialogen. När företagsinformation läggs ut finns ju alltid möjligheten att ställa frågor, komma med synpunkter och upprätta en direktkontakt som alla läsare kan ta del av. Själv har jag inte glömt tiden före Internet när man kunde få vänta i månader på ett produktblad och jag tycker att just snabbheten och direktdialogen är några av de allra största fördelarna med ett hififorum.

Posted
Hej! Fick några tankar kring bra, mindre bra, -i frågan... Det är ju aktuellt med kommisioner i dessa dagar, så det är dags att vara lite konstruktiv...

Om vi utgår från rubrikerna i Euphonia, (uppifrån och ner), och tänker på frågan om branschinblandning från tillverkare, återförsäljare, butik, etc.

På vilket sätt är deras inblandning positiv (+) vs negativ (-) ??

MUSIK

+nyheter från skivbolag om särskilt "hifi-vänliga" inspelningar är alltid välkommet.

- inga särskilda. Alla bolag som vill bidra med bra mjukvara är välkomna. De är    få...

Slutsats: Ös på! men var beredd på att balansera inflödet.

Nästa rubrik är värre för denna är ganska generell.

HIFI

+ det kan komma en snabb "rättelse" när något fakta fel kommit fram kring en produkt, i en diskussion t.ex.

- att trådar skapas av branschfolk, typ "demodagar" eller ex."purist audio"

Slutsats: Branschfolk ska svara på, inte leda och starta, diskussioner.

Här är det ofta, hemma-hos, butiksbesök och mässor som gäller...

BILD

+ att få se hur liten, eller stor, butiken var som man inte varit i...

+ att få se bilder från avlägsna mässor som annars inte skulle ses. 

-  finns inget, så länge tråden styrs av forumfolk.

-  om bilder från ex. mässor ska tas av branschfolk, så ska de tas utifrån

ett neutralt perspektiv, (vidvinkel) och granskas av forumet.

Slutsats: ofarlig, -men pass på...!

Nästa ämne är i praktiken lite lik "bild" -så den kanske lika gärna kunde slås ihop!?

LYSSNAR - se BILD

NYHETER/INFORMATION ETC.

+ information kommer snabbare till folket än om jag skulle "råka" söka den på deras hemsidor.

-  det kan bli en uppsjö av information som tar fokus från forumtanken, (spam)

-  om det funkar som idag är det inget större problem med mängden, snarare att jag saknar information från andra. Varför är inte de med? Om de många skulle göra som de få!?, se "spam" ovan.

Slutsats: forumet ska balansera på mottot "oberoende liberal" vilket innebär att forumet bestämmer vem som håller i rodret styr farkosten! (om inte det funkar söker sig nog folk vidare)

Kärt ämne för + 30 (vad-vet-jag) -generationen

NOSTALGI

+ bilder från branschen är bra när trådansvarig frågar efter det.

- finns inga, produkterna saluförs inte längre.

Detta var ett snabbt ovetenskapligt -ego-försök att se på det hela. Det kanske i praktiken bara är några stycken HiFi entusiaster på dett forum som som är tveksamma till branschinblandning. Inte vet jag. Jag uppfattar det som att detta forum i grund och botten är skapat av entusisaster, för entusiaster. Bransch-folk är självklart också entusiaster men deras "näring" hindrar på ett naturlags-mässigt sätt deras objektivitet. Har de behov av att få vara privata ibland så måste de nog tyvärr hitta andra vägar.

Timbre; Det är lätt att, som jag, sitta på åskådarläktaren och spela med i matchen som pågår. Efter att ha följt Euphonia resan kan jag bara säga att näppeligen ingen skulle vara mer lämpad än Du att balansera detta medium.(vi är imponerade!)  Med det sagt lyfter jag på halmhatten inför din avvägningar. Kommer med nöje att fortsätta följa detta forum men uppfattar det som att Du in emellan vill ha synpunkter, typ dessa...

vidunderligt hjärtliga hälsningar från ett vidunderligt gråmulet Värmland!

Janne

Håller med i mycket och har haft liknande funderingar som jag vädrat. Fast likt Jakob S som är knuten till Ågrens så blir budskapet alltid misstrott, åsikterna värderas så mycket att det i princip inte lönar sig att debattera viktiga ämnen. På det viset kan vi branschmänniskor lika gärna dra oss ur fullständigt. Forumen är dock en magnet av högsta kaliber och flera nya branschaktörer har skapats enkom med hjälp av foruminlägg och exemplets makt är stor... nya kommer hela tiden och jag kan ha synpunkter på både hur man sköter och modererar ett forum och vilken inriktning det egentligen skall ha. Ditt beröm av Timbre delar jag dock helhjärtat, det är fin lina att balansera på och Timbre gör detta bra om vi nu alls skall ha branschens aktörer på plats inne i forumen så som nu (sic) sker.

mvh

.

Posted

Surfar man runt på världens hififorum utkristalliseras förr eller senare vissa särdrag som går igen. Mycket är kopplat till mjukvaran och på en del sajter utgör själva forumet endast en länk bland andra länkar i något som har utvecklats till en stor marknadsplats och reklampelare. Med reklam som ideligen poppar upp till höger och vänster närmar sig det hela snabbt känslan av tingeltangelmarknad och då tappar åtminstone jag intresset. I den andra änden av skalan har vi de renodlade forumen där hela verksamheten byggs runt forumstrådar och Alternativ Audio hör definitivt till denna grupp. På Euphonia får branschinformationen samma utrymme som alla andra nystartade trådar och exponeringstiden i Portalen beror helt på trafiken i övrigt samtidigt som administrationen slipper den föga eftersträvansvärda uppgiften att välja ut "favoritämnen". Sedan kan ju reklam alltid diskuteras men igår tyckte jag att sidan kändes död när våra banners låg nere. Lagom är väl som alltid bäst.

Posted

Så länge man är tydlig för vem man talar så bör det vara högt i tak!

Jag tycker att det för det mesta är lätt att skilja på när sladd uttalar sig privat eller när han tar på sig Consultkostymen.

Vad gäller branchinblandning så tycker jag att det är vektigt att handlare och tillverkare vågra uttrycka sina idéer och särintressen, så länge man gör det utan att i farten avrätta sin konkurenter på ett onyanserat sätt. Och vad gäller plats så finns det ju redan ett nyhetsforum där nyhets-branchinfo hör hemma, så länge man tydlligt redovisar vem man är så har jag inget emot att man postar i övriga fora heller.

/ptr

Posted

Hahaahaa! Ett superbt typexempel på hur en topic kan gå...jag undrade först vad datar menade efter att ha läst diskussionen i tråden...sedan kollade jag topic och förstod genast... :cool: :D

Intressanta reflektioner anyway! :)

\\K-man

Posted

:) Jag har svårt att se att anknytning till branschen skulle utesluta någon per definition. Däremot bör dessa vara tydliga i sin redovisning hur de är inblandade i verksamheten, det kan ju inte uteslutas att det vid vissa tillfällen kommer att påverka åsikterna vid vissa tillfällen.

Balansgången är viktig så ett forum inte fastnar vid ett visst tankesätt, eller vissa produkter tar över så att säga osv.

Sedan kommer ju folk att prata om företeelser och produkter de gillar och då blir ju variationen och åsiktsbredden bland medlemmarna viktiga.

Blir skaran för smal så blir även frågorna smala och ensidiga.

Posted
:)  Jag har svårt att se att anknytning till branschen skulle utesluta någon per definition. Däremot bör dessa vara tydliga i sin redovisning hur de är inblandade i verksamheten, det kan ju inte uteslutas att det vid vissa tillfällen kommer att påverka åsikterna vid vissa tillfällen.

Balansgången är viktig så ett forum inte fastnar vid ett visst tankesätt, eller vissa produkter tar över så att säga osv.

Sedan kommer ju folk att prata om företeelser och produkter de gillar och då blir ju variationen och åsiktsbredden bland medlemmarna viktiga.

Blir skaran för smal så blir även frågorna smala och ensidiga.

Tänkvärt inlägg och där har vi det mindre forumets situation i ett nötskal. Samtidigt måste man ha målsättningen klar för sig och finns det inga ambitioner att täcka in hela hifihobbyn är ju alternativet ett nischat forum. Variationsrikedom på den smala vägen är dock något att sträva efter.