lala Posted November 29, 2005 Posted November 29, 2005 Beskrivning av produkten b.la. lyder, citat: shunts mains borne noise to earth. slut citat Jag förutsätter att den krävs en "äkta jordpunkt" för funktionen. Bor man på landet eller i villa, det är ingen problem att ordna. Jag bor i äldre flervåningsfastighet med jordad uttag. Om jag har rätt information detta innebär inte en äkta jord utan att nollan är splittrad till jord och nolla innan elmätaren. Någon synpunkt om vad avses i Nordost Thor beskrivningen? samt, hur man ordnar (i mitt fall) äkta jordförbindelse till anläggningen utan att riskera grillning av grannkatten. Quote
octavia rs Posted November 30, 2005 Posted November 30, 2005 Om jag har rätt information detta innebär inte en äkta jord utan att nollan är splittrad till jord och nolla innan elmätaren. Ja på sätt och vis kan man säga så men det är inte riktigt rätt. Du har vad som kallas ett TN-C system där du har 3 faser och en gemensam jord och nolla fram till din mätare och du delar upp den till nolla och jord i centralen. Denna tråd brukar kallas för PEN vilket står för protectivearth, neutral. Denna tråd är förbunden med både neutralpunkten på trafon och jordtaget på lågspänningssidan på trafon, således den dubbla funktionen. Nu förtiden så har man gått över till att lägga TN-S system där du kör 3 faser och helt separerad nolla och jord, du har således en helt separat jord fram till din central, som endast är strömförande vid ett fel i anläggningen innan eventuellt skydd löser tex. säkring eller jordfelsbrytare. Men även om de är separerade så är de fortfarande samman kopplade på trafon för annars så skulle inte jorden kunna fungera vid ett fel, strömmen måste kunna gå ifrån en av faserna via jorden till neutralpunkten för att få en felström som ett eventuellt skydd kan lösa ut av. Om dessa två olika system påverkar nätfiltrets effekt vet jag dock inte, du har ju jord i båda fallen men i det fallet när du kör med PEN så shuntar du ut skräpet i jordledaren som är förbunden med neutralledaren i centralen vilket kanske påverkar det hela negativt. Quote
Timbre™ Posted December 1, 2005 Posted December 1, 2005 Tack för det octavia rs. Man lär sig något nytt varje dag. Quote
lala Posted December 1, 2005 Author Posted December 1, 2005 Stor tack,octavia rs. Jag tar kontakt med firman som har utfört nyinstallationen av ledningar i vår fastighet. Quote
Recommended Posts