Jump to content

Recommended Posts

Posted

Mark Levinson hade ett försteg som hette JC-2 som designades av John Curl. Han konstruerade sedan bl. a Vendetta Research SCP-2 phono preamplifier som var lite av referens hos Stereophile under ett antal år och nu har han slagit sig samman med två andra och de kallar sig CTC Builders :

CTC Builders consists of John Curl handling electrical design, board and layout design by Carl Thompson, and Bob Crump's component selection

Bob Crump har en webbsida: http://www.tgaudio.com/ där man kan se att en "Blowtorch" kostar 22 500U$ :o

Guru och Guru :?:

John Curl är en mycket känd konstruktör och samma sak kan man säga om hans efterföljare hos Mark Levinson, Tom Colangelo, som efter att ha lämnat Cello nu står bakom företaget Viola Labs....

//Eliot

• Replies 74
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Jag har tyvärr inte sett någon indikation i att han skulle ha varit involverad i konstruktionen av deras försteg :black:

En förenklad version av Vendetta Research phonosteget finns som instickskort till Audible Illusions Modulus 3A försteget (rör) som är ett mycket prisvärt rörförsteg och brukar betecknas "fattigmans CAT" då det "bara" kostar en tredjedel av Convergent Audio Technology SL1 ;)

//Eliot

Posted

Bilder på "Blowtorch finns här : http://www.tgaudio.com/pictures/. Dom överstiger tyvärr Euphonias max-storleksgräns så jag vågar inte lägga in dom... Varning : Det finns en del gubbsjuka bilder i samma mapp, så akta er!

Det fanns en rescension i samma mapp : http://www.tgaudio.com/pictures/Blowtorch_Review.pdf

CTC förknippar jag fortfarande med värmepannor.... Kul utveckling...

/ptr

Posted

Några märken som jag inte har sett att någon har nämt men som är bra på rör är ju VTL OCH Cary audio! Vad jag vet så har inte Cary audio någon representant i sverige!

Här är lte VTL thumb_new.jpgthm_Siegfried_rndrg.jpg

slp05_front.jpgcad211m_c.jpg

Och lite CARY AUDIO!

Posted

eliot.. Om du hade 100-150kkr att köpa förstärkeri för, vad hade du köpt då? Hehe, du kan hur mycket som helst om saker jag aldrig hört talas om. Jag tycker det verkar spännande, kan du ge något direkt råd eller något du skulle vilja höra i den prisklassen? Både för- & slutsteg får gärna komma från samma producent.

Mvh,

Jakob

Posted

McIntosh har en hel del grejor som höjer över mängden. Sen går det att få service på i princip allt ifrån begynnelsen. Har både rör och trissor.

Posted

Vad är det här för slags tråd, textreklam för en firma med Ågren eller? Forumägaren sätter gränserna men jag känner spontan tveksamhet.

För övrigt håller jag med eliot, att det vore spännande att höra produkterna från Herron.

Posted

Ja tycker ju om CHORDS produkter. Älskar deras ljud :mm:

Fylligt, detaljrikt. Diskant och mellanregister excelererar. Basen kan med vissa högtalare låta ett kryddmått "slank". Men det kan ju ha med högtalarens konstruktion att göra ;)

EDIT: Men det finns ju redan en importör i sverige. Hör med dom vid intresse. Accurateaudio

Posted

Rutger.

Kalla det en konsumenternas möjlighet att få styra butikerna, eller ett vansinnesprojekt att förändra high end-attityden från det snorkiga till det folkliga. Jag är inte här på uppdrag från butiken jag jobbar i, utan av egetintresse för hifi och för att på ett vänligt och nyfiket sätt införskaffa tips på intressant utrustning.

Därför måste jag understyrka min önskan om förpassandet av din irritation på omvärlden till någon annan plats än denna tråd. Se det här som en chans att påverka hifivärlden i en ny, spännande riktning istället för ett lömskt PR-jippo för någon Ågren.

//Jakob

Posted

Jag är ägare till Rogue M-150 monoblock och är mycket nöjd med dessa ljudmässigt men har haft lite otur med det ena steget en dålig lödning satte stopp för lyssnandet ett tag.Speciellt i trioddrift låter det mycket trevligt men då har man ca.halva effekten mot ultralinjär drift,man kan plocka ut ca.70W/kanal och för mig räcker det och blir över.

Mvh

Guest Rydberg
Posted
Om du är sugen på mycket finna rör slutsteg skall man ta sig att lysna på KRAudio, detta är bland det bästa jag har hört.

Var inte kraven, neutral med bra drag :D

Posted
Om du är sugen på mycket finna rör slutsteg skall man ta sig att lysna på KRAudio, detta är bland det bästa jag har hört.

Ja, eller varför inte en gammal biografförstärkare från 1930-talet av fabrikat Western Electric? :cool:

Posted

"Var inte kraven, neutral med bra drag"

de låter onekligen bra men bra drag har de garanterat inte. Fast det kanske bara är jag som är krellskadad :cool:

Posted
Ni border kolla på Air Tight

Kände igen bilderna på Ba Labo , dom säljer inte till Europa för deras produkter är inte EU anpassade. Dom lär inte fixa det heller inom en överskådlig framtid.

Posted
Rutger.

Kalla det en konsumenternas möjlighet att få styra butikerna, eller ett vansinnesprojekt att förändra high end-attityden från det snorkiga till det folkliga. Jag är inte här på uppdrag från butiken jag jobbar i, utan av egetintresse för hifi och för att på ett vänligt och nyfiket sätt införskaffa tips på intressant utrustning.

Därför måste jag understyrka min önskan om förpassandet av din irritation på omvärlden till någon annan plats än denna tråd. Se det här som en chans att påverka hifivärlden i en ny, spännande riktning istället för ett lömskt PR-jippo för någon Ågren.

//Jakob

Det var nog ingen allmän irritation över tillståndet i världen jag uttryckte, utan bara att jag tycker du brister något i omdöme och eftertanke. Om alla lokala butiker skulle skapa trådar kring vad de skall ställa upp i hyllorna, så skulle det nog snart bli fullt här. Fullt av trötta forumsmedlemmar, gissar jag. Pågår en sån här tråd tillräckligt länge så har marknadens alla hifimärken räknats upp.

Om vi som lyssnar inte gillar dem, kommer vi säga det - och om vi gillar dem kommer vi förhoppningsvis i framtiden att sälja dem.

/.../

(Get ready Sweden - Ågrens hifi goes hi-end)

Ågrens kan skaffa den information du efterfrågar genom att göra som andra seriösa butiker gör: läsa tidskrifter, studera nätfora (javisst), lyssna, göra marknadsundersökningar, etc. Det kan vara av andra skäl än snorkighet och bristande kreativitet som de andra handlarna inte har tagit det här greppet på Euphonia. Det var allt från min sida i denna tråd.

Posted

Hejsan ...

Har inte lysnat på denne men TAS skriver mycket bra om denna:

ASR Emitter II

Har bare lysnat til ASR Riaa - ASR Basis HD som er mycket bra.

Best regards

Vogue

Posted

Självklart är det på grund av dåligt omdöme som jag på ett direkt och lättöverskådligt sätt vill engagera gängse audiofiler i frågan, "vad ska man kunna provlyssna i vår butik?". Givetvis är det det, vad annars? :D

Om man ständigt gör som alla andra - kommer man aldrig heller avancera eller göra någonting bättre än alla andra. ;)

Mvh,

Jakob

Posted

Håller med dig helt och hållet, Jacob ;)

Då forumägaren inte har kommenterat detta, får man anta att det är ok

Ett bättre sätt för konsumenterna att påverkar en handlares utbud, kan man väl inte hitta.

Sen om ALLA skulle göra så här, så faller det ihop för det orkar vi inte med

Posted

Hej Jakob S

Är du kopplad till en butik så får du alltid ett litet filter på dig eller blir ständigt misstrodd för att ha dolda agendor. Är själv ytterligt less på att inte kunna ha en personlig privat åsikt.

Kul tråd, stå på dig.

mvh

.

Posted
Då forumägaren inte har kommenterat detta, får man anta att det är ok

Forumsägarna tror på det naturliga urvalets dynamik... :) Så länge sakfrågan väcker intresse är ju tråden levande. Är övertygad om att ett forum måste fokusera på musiken och hifin samtidigt som det ställer sig neutralt till branschen och gruppbildningar. Således måste alla som känner för det kunna starta en sådan här tråd och finns det inget intresse självdör den.

Posted
Hej Jakob S

Är du kopplad till en butik så får du alltid ett litet filter på dig eller blir ständigt misstrodd för att ha dolda agendor. Är själv ytterligt less på att inte kunna ha en personlig privat åsikt.

Kul tråd, stå på dig.

mvh

.

Hej forum!

Kan inte låta bli att kommentera en "frustation" jag haft sen jag kom in på forum för några år sen. Jag undrar hur argumenten ser ut för att låta, eller inte låta, HiFi företagare komma till tals på eget initiativ. Nyheter, tester, bilder, rekommendationer etc. Som nån skrev, så finns det i rättvisans namn möjlighet att använda sin egen hemsida. Där kan man, utan att misstänkliggöras, sant och slagkraftigt förmedla sitt budskap till folket. Man slipper alltså den objektiva/subjektiva balansgången som Ni går idag.

Är själv företagare och har 30 år i detaljhandelsbranchen. Ska villigt erkänna att det kittlat att söka sig in till "pudelns kärna" för att hitta kontakter, relationer och ny kunskap. Har hittills avstått. Nånstans känns det "för lätt"....-och kanske kundreaktionen blir motsatt... -rätt eller fel...

Hur håller man sig i praktiken neutral till de produkter som bidrar till sin egen lön. Får man, vill man, säga sin absoluta uppfattning om sitt sortiment?. Är det möjligt? Kan man vara säljare och objektiv informatör samtidigt?

"Dold agenda" -säger Sladd, ja då är man ju redan medveten om komplexiteten och vill komma ur det. Men det kanske helt enkelt inte går att bli trodd... (tingens ordning) Undringarna är berättigade för hur skulle vi tänka om ex. Shell föreslog, och kanske t.om sponsrade, lösningar på framtida energifrågor. Det de tillför och driver är självklart kopplade till deras produktutbud. Jag beskyller inte någon för att vara listig och smart kalkylerande men det är väl ändå tingens ordning som gäller? Om man nu inte tänker som Jacob på Ågrens som kör "Idol"-varianten på sortimentet. Intressant tanke iofs. Nu säger, tänker nån...-ja men alla har väl sina skäl varför man anser saker?, självklart, men jag är naiv nog att tro på uttrycket

"money talks" och i den verkligheten bleknar t.om idealismen. (fråga revisorn)

Jag är inte arg, jag är nödig... -men,

:) Tack allt branschfolk. Ni gör ett storartat jobb därute!

Utan Er vore (förmodligen) jag en olycklig medelålders gubbe som fortfarande sökte efter vattenhålet i tillvaron...!

:) Tack alla amatör entusiaster för att Ni oförtrutet bidrar med era, oberoende liberala, erfarenheter på detta forum!

Nu blev det smörigt. Det lät som jag avslutade min gärning och tänkte dra nånstans...., men jag ska bara på toa, släppa in katten (Rut) - och sen lägga John Mayers senaste i släden...(cd)

lev väl! / Janne

Posted
Hur håller man sig i praktiken neutral till de produkter som bidrar till sin egen lön. Får man, vill man, säga sin absoluta uppfattning om sitt sortiment?. Är det möjligt? Kan man vara säljare och objektiv informatör samtidigt?

Ett perfekt tillfälle att diskutera förhållandet hififrågor, hifientusiaster, hifibransch, hifiorganistationer och hififorum.

Det finns någonstans på djupet ett ömsesidigt beroende. Ett forum utan input från folk som jobbar med hifi eller är engagerade i organisationer blir snabbt ett dött forum. Den senaste produktinformationen, möjligheten att göra något kul reportage tillsammans och dialogen mellan yrkesfolk och fritidsentusiaster håller varje forum vid liv och konsten kanske är att skilja på företagsinformation och privata synpunkter. För egen del tycker jag inte att detta har varit något problem och det framgår väl ganska tydligt när en tillverkare, distributör eller återförsäljare lämnar information för verksamhetens räkning och när det handlar om deltagande på samma premisser som alla vi andra... :?:

Vår bannerpolitik (kan vara lämpligt att ta upp just nu när bannerverksamheten är tillfälligt nere p.g.a. uppdatering...:)) är ett exempel på detta förhållande. Har ett företags verksamhet eller produkter bidragit till forumets innehåll erbjuder vi en bannerplats och det finns inga ekonomiska mellanhavanden.

Håller med sladd i frågan om att man måste kunna få ha en personlig åsikt och hur den åsikten förhåller sig till företagets intressen är det ju upp till var och en att bedöma. När det gäller Euphonias medlemmar tycks inte detta vara något problem och varje diskussion har ju ett egenvärde.

Synpunkter är mycket värdefulla då det handlar om en fundamental forumsfråga, annars tycker jag att den här trådens hififråga är nog så intressant i sig själv.