Jakob_S Posted November 29, 2005 Posted November 29, 2005 Hallå! Är ute efter att hitta de BÄSTA förstärkarkombinationerna på marknaden. Ge mig så många bra tips ni kan, så ska jag försöka lyssna på så många av dem som möjligt! Om vi som lyssnar inte gillar dem, kommer vi säga det - och om vi gillar dem kommer vi förhoppningsvis i framtiden att sälja dem. Hälsningar, Jakob (Get ready Sweden - Ågrens hifi goes hi-end) Quote
Guest Rydberg Posted November 29, 2005 Posted November 29, 2005 Kul topic! Får börja med att fråga en fråga, hur definierar du "bästa"? En förstärkare som förstärker ljudet så hörbart oförvanskat som möjligt eller en förstärkare som lägger till distortion som folk, vid en första lyssning, tycker låter bättre? I första fallet skulle jag vilja slå ett slag för Bryston, jag har förstärkare från Bryston själv, men de är också de bästa jag haft hittills. Pass Labs, Jadis, GamuT, Gryphon har fått se sig besegrade av dessa steg (i mina öron). Bryston har dessutom ingen återförsäljare i Sverige som det ser ut i dagsläget. Konkreta exempel skulle då kunna vara Bryston BP-26 och 14B-SST. Som vanlig med saker som inte låter själv (eller iaf väldigt lite) så tar det ett tag att förstår hur bra de egentligen är. Ofta tycker jag att apparater som initiellt ger en wow-känsla i längden är tröttsamma. Pass Labs X350 var en sådan produkt, iaf tillsammans med mina B&W som jag hade då. Det finns en massa märken till som skulle va intressanta men som jag inte har testat. Quote
Guest Rydberg Posted November 29, 2005 Posted November 29, 2005 Ett par andra märken som verkar göra riktigt fina konstruktioner är tyska T+A och även AVM. AMP:stegen från AVM är nog killers! Det matchande försteget M5 från den lite billigare Evolutionserien AVM:s hemsida T+A 1530 + 1230R T+A:s hemsida Quote
christopher Posted November 29, 2005 Posted November 29, 2005 Orpheus Lab, har mycket interessanta produkter. orpheus Quote
Jakob_S Posted November 29, 2005 Author Posted November 29, 2005 Rydberg! Med "bästa" menar jag att alla steg med imponatorfaktorer som piffig diskant och krämigt mellanregister går bort väldigt fort. De har haft ett Bryston-steg inne på Ågrens tidigare, när jag hörde det den gången gillade jag steget, men inte högtalarna, hehe. Nu håller vi på att planera akustikförbättring för lyssningsrummet och har plockat in högtalare som (jag tycker) är riktigt bra! AVM & T+A verkar också spännande! Jag skulle även vilja ha tag i en klangneutral rörkombination (finns det?) med bra drag i, hehe. Har funderingar kring Conrad Johnson, har du hört några av deras prylar? Tack för tipsen! //Jakob Quote
Guest johan Posted November 29, 2005 Posted November 29, 2005 Jag skulle även vilja ha tag i en klangneutral rörkombination (finns det?) med bra drag i EAR Quote
Jakob_S Posted November 29, 2005 Author Posted November 29, 2005 gött johan! EAR, Conrad Johnson & Audio Research är jag nyfiken på.. Kanske framför allt Conrad Johnson & EAR nu då. Så man blir lite specialspecial & nischad. Vilka tar in EAR till Sverige, det är inte mårten & co eller? //jakob Quote
Jakob_S Posted November 29, 2005 Author Posted November 29, 2005 Attans.. Då vill de kanske ha ensamrätt på dem i Gbg.. Eller också kan vi inte sälja dem till samma pris. :/ Butiken jag jobbar på ligger två parallellgator ner från deras besökscenter. :/ Quote
Guest johan Posted November 29, 2005 Posted November 29, 2005 Säg inte det ta med dig fika o fråga Quote
Guest Rydberg Posted November 29, 2005 Posted November 29, 2005 Jag skulle även vilja ha tag i en klangneutral rörkombination (finns det?) med bra drag i, hehe. Har funderingar kring Conrad Johnson, har du hört några av deras prylar? <{POST_SNAPBACK}> Det är möjligt att det finns, EAR ska nog ha en låg utimpedans för att vara rör har jag för mig (kan minnas fel här). Annars är ju det ständiga problemet med rörförstärkare bristerna i utgångstransformatorn. Utimpedans blir nästa alltid väldigt hög och detta ställer höga krav på lasten om man inte ska få klangförändringar. Mao, vill du ha ett steg med drag och som dessutom låter klangneutralt med många typer av högtalare skulle jag definitivt titta på transistorsteg. Kan ju även tillägga att Engelholm Audios ARC VT100MK3 lät väldigt bra när jag hörde det. Quote
Audionet Posted November 30, 2005 Posted November 30, 2005 När det gäller transistor konstruktioner får jag föreslå Audionet. Deras AMP II MAX har gjort ett mycket stort intryck på mig, och lär väl även tillfredställa de som gillar mätvärde. Efter ganska många provlyssningar i min egen anläggning med väldigt många olika slutsteg, både transistor och rör, så får AMP II MAX stanna. Och då kan jag nämna att AMP II MAX har i många av fallen varit det billiga alternativet , men ändå det starkaste. Om det är rörkonstruktioner som eftersöks, så finns det två alternativ som imponerat på mig, det är Octave och CAT (Convergent Audio Technology). Jag har naturligtvis inte lyssnat på allt som finns, men ovanstående omdöme gäller efter att själv lyssnat i kända och kontrollerade miljöer. Ett märke till som jag har varit nyfiken på efter att ha lyssnat till under helt okända förhållande är Conrad Johnson. Ok, 2st konkreta förslag till lyssning: Audionet: PRE I G2 EPS AMP II MAX Octave: HP 500 SE MRE 130 Black Box Lycka till i ert sökande! Quote
Jakob_S Posted November 30, 2005 Author Posted November 30, 2005 Rydberg! Jo, har hört ARC VT200Mk? några ggr i hemmiljö och det låter helt klart bra. Det är mest det att det känns så vanligt med ARC, skulle vilja hitta något billigare alternativ med åtminstone nästan lika bra prestanda. Hehe, jag vill att någon konstruktör därute i världen ska kunna trolla. :b Får se var det här slutar! Quote
Jakob_S Posted November 30, 2005 Author Posted November 30, 2005 Audionet! Audionet har vi faktiskt haft uppe för diskussion, har redan kontakt med den distributören nämligen. Mycket möjligt att vi kan ta in något sådant, under förutsättning att de låter oss låna produkterna till butiken och testa ett tag innan vi bestämmer oss. Ska kika på Octave-grejerna med! Tack för tipsen! //Jakob Quote
Guest Rydberg Posted November 30, 2005 Posted November 30, 2005 Rydberg! Jo, har hört ARC VT200Mk? några ggr i hemmiljö och det låter helt klart bra. Det är mest det att det känns så vanligt med ARC, skulle vilja hitta något billigare alternativ med åtminstone nästan lika bra prestanda. Hehe, jag vill att någon konstruktör därute i världen ska kunna trolla. :b Får se var det här slutar! <{POST_SNAPBACK}> Ja det är lite svårt att trolla, det finns vissa givna nackdelar när man jobbar med rör helt enkelt. ARC är ju vanligt men bra, känns lite krystat att ta in nått udda bara för att vara udda. Btw, Audionet som togs upp i tråden verkar även det vara mycket fina konstruktioner. Kommer ihåg att jag dreglade över AMP2 när de testades i Stereoplay nr2 1997 tillsammans med Audiolabor Diamant. Quote
Ekman Posted November 30, 2005 Posted November 30, 2005 Ta in Boulder då blir ni garanterat annorlunda Quote
christopher Posted November 30, 2005 Posted November 30, 2005 Ekman Postat Idag, 12:32 Ta in Boulder då blir ni garanterat annorlunda Håller med...men undrar om 150 000 gränsen inte sprängs då Ni border kolla på Air Tight Och på BA Labo Quote
Jakob_S Posted November 30, 2005 Author Posted November 30, 2005 haha, åh jäklar, de där kände jag inte ens till. är de så bra som de påstår? står ju "world best" i deras displays, hehehe Quote
Jakob_S Posted November 30, 2005 Author Posted November 30, 2005 christopher, har du hört några av de där grejerna? är de bra eller ser de bara 'esoteriska' ut? //jakob Quote
plundin™ Posted November 30, 2005 Posted November 30, 2005 Det snackas en del om Schweitziska darTZeel på internationella fora, ser att dom redan har svensk agent (AudioNord, har ingen aning om vad dom kan kosta) ~ Har inte hört dom själv, men det vore helt klart en anledning att masa sig ner till Teatergatan... Om du måste ha glasburkar på stärkaren är Joule Electra en tillverkare som får ganska mycket lovord i USA, men jag är osäker på om dom (likt Boulder) igentligen exporterar till länder som har högre kraftangivelse än 110volt.. (Har hört dom i butikssammanhang i USA, med Verity Audios Parsifal.. tillhör en av mina toptio HiFi upplevelser) /ptr Quote
christopher Posted November 30, 2005 Posted November 30, 2005 Har inte hört BA Labo, men dom andra ja. Men inte under någon längre period så vill inte uttalla mig. Men tycker dock at Air Tight var mycket trevligt samt boulder. BA Labo har jag bara läst någon kort artikel om och försteget skall vara bland det bästa som skådas enligt Jean Hirag på la Revue du Son. Boulder finnas i annat en 110V finns i Europa som 220-230 V variant. Quote
Guest Rydberg Posted November 30, 2005 Posted November 30, 2005 Parasound JC-1 monoblocken fick väldigt goda vitsord när de testades i Stereophile. Tyvärr är väl de inte tillräckligt sexiga för den genomsnittliga svenska Highend-köparen. "The Halo JC 1 is not only the best amplifier to come from Parasound, it ranks up there with the best high-end heavyweights.—John Atkinson" Testen i Stereophile Quote
Jakob_S Posted November 30, 2005 Author Posted November 30, 2005 Hej igen! Håhå, wow, det blev många spännande tips i båda kategorier.. Hittills har jag kommit fram till tre stycken medtävlare bland transistorkombinationerna som jag ska försöka provlyssna innan jag går vidare.. Dessa är: Sim Audio/Moon, Audionet och Bryston. På rörsidan tror jag det står mellan: Rogue Audio, EAR & ARC eller Conrad Johnson. (christopher, om du vet var man kan lyssna på några av de förstärkarkombinationer du föreslagit får du gärna PM:a mig om det. För själv har jag ingen aning.. ) Tack för alla tips! Hör av mig längre fram då jag antingen fått höra, eller också inte fått höra & därmed avfärdat något av alternativen. Kommer även lägga upp info här på forumet om något/några av alternativen skulle finnas för provlyssning i butiken. För i så fall anser JAG att lite lyssningshjälp absolut inte vore fel. (I min värld är flera par öron värda mer än ett par.) Har planer på att under lyssningstesterna plocka in ganska häftigt naim-förstärkeri för att ha någon form av referens. Är naim bäst behöver vi ju inte något annat transistoralternativ.. När allt det här kommer gå av stapeln vet jag för närvarande inte, men troligtvis kommer det bli ett projekt som fortlöper åtminstone hela nästa år. (Om allt går som jag vill d v s - inget är bestämt ännu.) Först ska akustiken i lyssningsrummet förbättras etc. Hoppas ni vill ta del av vår butiks hifilusta nu och i framtiden! Mvh, Jakob @ Ågrens hifi i Gbg Quote
Ekman Posted November 30, 2005 Posted November 30, 2005 Det låter spännande, ta in något riktigt roligt som man kan lyssna på. Men dema inte med Audiovector Quote
Jakob_S Posted November 30, 2005 Author Posted November 30, 2005 Jag har redan fixat in svenska Respons Loudspeakers till butiken, så det är ingen risk Ekman Quote
Ekman Posted November 30, 2005 Posted November 30, 2005 Strålande ser fram emot att få lyssna på något nytt spännande märke snart då. Quote
eliot Posted November 30, 2005 Posted November 30, 2005 Det är John Curl som har konstruerat Parasound JC-1 och det är en mycket kompetent konstruktör. Han har ett förflutet hos Mark Levinson (innan Madrigal!) och är nu med i CTC Builders som konstruerar det mytomspunna försteget "Blowtorch". Det senare kan fås med inbyggt phonosteg som bygger på det berömda Vendetta Research phonosteget som även det har John Curl som upphovsman Håller med Rydberg om att det säkert är en intressant produkt Mvh, Eliot Quote
Jakob_S Posted November 30, 2005 Author Posted November 30, 2005 eliot, John Curl säger du.. & han är en guru över många andra säger du.. Han har inte råkat konstruera något av parasounds försteg också? Eller ligger han bara bakom "Blowtorch" som jag (bistert nog) aldrig hört talas om? //Jakob Quote
Recommended Posts