Jump to content

Recommended Posts

Posted
Tyckte att orginalet var snyggt med valnöt, medn detta var i samma klass.

Detta stor högt upp på önskelistan.

Ja, det bliver også meget spændende at høre hvad det nye Ahorn-kabinet betyder for lyden. :)

Posted

Ringradiatorn har tagit över på Sonus faber... :D Bakstyckena på både Amati Anniversario och Guarneri Memento ser ut att närma sig Cremonadesignen eller är det bara en känsla... :?: Efter vad jag har hört i andra hand kommer priset i Sverige på Amati Anniversario att krypa uppåt en bit jämfört med Amati Homage. Någon som vet... :?:

Posted
Ringradiatorn har tagit över på Sonus faber... :D Bakstyckena på  både Amati Anniversario och Guarneri Memento ser ut att närma sig Cremonadesignen eller är det bara en känsla... :?:  Efter vad jag har hört i andra hand kommer priset i Sverige på Amati Anniversario att krypa uppåt en bit jämfört med Amati Homage. Någon som vet... :?:

Designet nærmer sig absolut Cremona, og det bagud-tiltede design har allerede affødt en del diskussioner i klubben. Efterhånden synes jeg dog det er flot detalje, og en lækker måde at løse fase-problematikken på. Ikke alle deler dog denne mening. :D

Prisen på Amati Anniversario i Sverige kender jeg desværre ikke, men i Danmark er den sat til 155.000 DKR. :o

Posted
Prisen på Amati Anniversario i Sverige kender jeg desværre ikke, men i Danmark er den sat til 155.000 DKR.  :o

Då stämmer det bra för jag har hört en uppgift på 190.000 SEK.

Vi tar en designdiskussion när Memento har landat i Skandinavien... ;):D

Posted

Ja Mementon vore det trevligt att vara ägare till,jag ska ev.byta högtalare och på listan står Wilson W/P Sonus F Amati den gamla modellen och kanske Sonus F Guarneri Memento.Jag får se vad som händer framöver.

Mvh

Posted
193kkr i röd och 204kkr i Grafitgrå kostar amati anniversario.

Det är ju rätt fantastiskt att ytskiktet kan göra en prisskillnad på 11000 kr... :o

Det vara samma sak under Infinitys glansdagar. Ett par Kappa 9 i ek och ett par Kappa 9 i santos hade väldigt olika prislappar.

Posted

för audio physic virgo3 så skiljer det ca 20kkr mellan billigaste och dyraste träslaget. det är ca 1/3 av totala priset.

Var det inte dynaudio master som hade en otroligt dyr lack som man kunde välja till.

Posted
för audio physic virgo3 så skiljer det ca 20kkr mellan billigaste och dyraste träslaget. det är ca 1/3 av totala priset.

Ja, det finns nog många exempel. Den grafitgrå Stradivariversionen har kommit till på önskemål från främst den tyska marknaden och det kanske gäller de andra modellerna också... :?:

Posted
Ja, det finns nog många exempel. Den grafitgrå Stradivariversionen har kommit till på önskemål från främst den tyska marknaden och det kanske gäller de andra modellerna också... :?:

På billeder ser den grafit-grå finish ikke særligt imponerende ud, men jeg må sige at efter jeg så den i virkeligheden er min opfattelse en anden. Det ser ganske enkelt fremragende ud når åretegningerne træder igennem.

Ang. Amati Anniversario, så er prisen på 155.000 DKR fundet på KT-messen i Odense, og det var for den grafit-grå finish.

Posted
Jag pratade med LudWig SWanberg, från audionord när han demade Sonus Faber på Lefflers i Linköping. Amati Anniversario och Strativari skall kunna fåss med Graphit grå.

Og snart også Guarneri Memento. ;)

Posted
Jag pratade med LudWig SWanberg, från audionord när han demade Sonus Faber på Lefflers i Linköping. Amati Anniversario och Strativari skall kunna fåss med Graphit grå.

Pratade lite med Ludwig under mässan i Malmö och det verkade som ett par grafitgrå Amati Anniversario var på väg till Sverige

Posted

Hejsan,

Vedrørende prisen på Guarneri Memento forventer man at den bliver på ca. 75.000 d.kr i Danmark.

Fabrikken i Italien har sat den til vejledende 8900 euro i rød finish og 9400 euro i graphite finish.

Håber det fjerner den sidste tvivl om prisen. :)

Posted
:)  Varför välja grått när den finns i en vacker röd lyster??

Smag er jo noget individuelt ;)

Jeg giver dig ret i at et finish som dette ikke tager skade af at blive fremhævet med en rød farve, men hvis den stramme stil skal holdes så ser den grafit-grå model også super lækker ud i virkeligheden. Den er dog svær at gengive på billeder. :)

Posted

För mej som ännu inte kommit ut som förälskade i Hommage serien!

Kan någon förklara varför man valt att ställa Guarneri Hommage och Memento på en sån hiskligt ful betongklump (Marmor?). Det är ju som att sätta marchkängor på en balettdansös...

Är det bara ett hinder för att den inte skall rammla ikull?

När jag blir stor skall jag också ha ett par Stardivari Homage!

/ptr

Posted
För mej som ännu inte kommit ut som förälskade i Hommage serien!

Kan någon förklara varför man valt att ställa Guarneri Hommage och Memento på en sån hiskligt ful betongklump (Marmor?). Det är ju som att sätta marchkängor på en balettdansös...

När jag blir stor skall jag också ha ett par Stardivari Homage!

/ptr

Hej Plundin

Det er da positivt at ikke alle har samme smag. Så var hifi-verdenen jo hurtigt kedelig. :)

Foden som Guarneri (begge modeller) hviler på er af Travertin, en forholdsvis blød marmortype. Den bidrager selvfølgelig med at holde hele konstruktionen stabil, og samtidig tilpas "død" til at ikke alt for mange vibrationer forplanter sig i underlaget. Selve standeren er faktisk en ganske voldsom og tung konstruktion.

PS: Hvis jeg får et sæt Stradivari, så LOVER jeg også at blive stor... :D

Posted

Vad kan vara mer romerskt än pelare och marmor... :?: :cool: Bottenplattan vid Guarneristativens bas är betydligt tjockare och tyngre än de plattor som kineserna kopierar från Stonewoodstativen. Måste vara för att inte ramla omkull... :)

Posted

:)

:D För en gångs skull är jag helt oense med plundin!

Totalintrycket är fantastiskt, kompakt och mäktigt. Stramt men ändå elegant.

Jag misstänker att man inspirerats av den klassiska arkitekturens kolonner, intrycket ger enligt mig slående likheter.

Posted
:D  För en gångs skull är jag helt oense med plundin!

Äntligen, jag har uppnått mitt mål! :evil: :D

Jag vidhåller nog fortfarande trots herrarnas ivriga försök att övertyga mej om motsatsen, att Homagehögtalarnas marmorfot är på tok för kantig och att detta svär (oavsett om man är klassiskt skolad i sin kolonnsmak eller ej) mot resten av högtalarens utformning.

Hade resten av högtalaren varit utformad som en kolonn hade jag kunnat gå med på resonemanget, men varken resterande stativdel eller högtalaren är det minsta kolonnisk... (Är det ett ord? eller borde man skriva "Kolonnlik").. Och om Travertin är en "blød" marmortyp som shras skriver borde man med lätthet kunna utforma den med lite mjukare former...

Jag hoppas att jag inte förefaller vara för motvalls kärring och försätter mina chanser att bli medlem i SFCD när jag blivit "stor".. :blush

/ptr

Posted

Jag tycker "bottenplattan" hade varit helt OK om den varit i samma färg som resten av "kolonnen" dvs svart. Antar dock att allt sådant går att fixa om man bara halar fram plånboken... :app:

Undrar lite om kopplingen mellan "bottenplattan" och golvet. Inga synliga spikes på bilden (eller är min syn taskig?). Kan väl knappast vara fritt för egen improvisation (låter inte helt rimligt för en tillverkare som SF). Bilden kanske är "konstruerad" och inte en reell bild av en färdig produkt??!?

I övrigt är detta den slutgiltiga högtalardrömmen för mig som stativ-fetischist :)

Är gudarna på Svenska Spel mig nådiga, hänger jag på telefonen till närmsta SF-dealer på Måndag morgon...

Italiensk Hifi symboliserar mer och mer det som Hifidrömmar är gjorda av :mm::mm::mm:

/ stargazer,

Posted
Jag hoppas att jag inte förefaller vara för motvalls kärring och försätter mina chanser att bli medlem i SFCD när jag blivit "stor"..  :blush

/ptr

Vi har endnu ikke noget regelsæt omkring helligbrøde over for Sonus faber produkter, men vælger du at "tilpasse" en Guarneri-fod med en hammer vil det nok komme med i overvejelserne... :D:D:D

Spøg til side. ;) Ulige holdninger og diskussion er bestemt ingen hindring for at blive medlem. -Tværimod.