Guest johan Posted November 28, 2005 Posted November 28, 2005 En av dom nyare medlemarna på forumet som heter Iroise visade sig komma ifrån ens egen hemstad Vi hade lite konversation på HF forum när han blev medlem då jag såg vad han spelade på. På mässan sprang vi på varandra bara så där (liten värld/mässa) o bestämde oss för att träffas såklart Quote
Guest johan Posted November 28, 2005 Posted November 28, 2005 Iroise är en riktig musikälskare , vi har sett att hans kunskap om Lp skivor är liiite ( ) över den normala nivån. Här ser vi en del av Lp skivorna som finns där hemma Cd samlingen är inte den heller speciellt liten Att det handlar om Cabasse och Accuphase syns redan på första bilden Det var ett tag sen jag lyssnade på den kombinationen o jag blev inte besviken Quote
Bravo Posted November 28, 2005 Posted November 28, 2005 Lovande, lovande, lovande. Har han flera LP än cd? Quote
Timbre™ Posted November 28, 2005 Posted November 28, 2005 Fint ljus och på sista bilden kan vi förtappade ägna oss åt designkomparation... Rakt skuren frontplatta eller fasad nederkant... Frågan är om jag inte föredrar CD-spelarens raka. Quote
Guest johan Posted November 28, 2005 Posted November 28, 2005 Har han flera LP än cd?Iroise håller lite låg profil och jag är inte 100 på hur aktiv han kommer att vara här i tråden. Men han handlar mycket med Lp skivor så jag är ganska säker på att det är fler Lp. Om ni har frågor om udda Lp skivor så Pm:a han för han kan en hel del. Fint ljus och på sista bilden kan vi förtappade ägna oss åt designkomparation... Rakt skuren frontplatta eller fasad nederkant... Frågan är om jag inte föredrar CD-spelarens raka. Ja du Timbre , den nya designen där fronten vinklas tidigt är hemsk Jag håller med dih om att den raka är snygg. Men 17 vet inte om den med mjuk avfasning men med den mer fyrkantiga luckan är snyggast Quote
iroise Posted November 29, 2005 Posted November 29, 2005 Iroise håller lite låg profil och jag är inte 100 på hur aktiv han kommer att vara här i tråden. Men han handlar mycket med Lp skivor så jag är ganska säker på att det är fler Lp. Om ni har frågor om udda Lp skivor så Pm:a han för han kan en hel del. Ja du Timbre , den nya designen där fronten vinklas tidigt är hemsk Jag håller med dih om att den raka är snygg. Men 17 vet inte om den med mjuk avfasning men med den mer fyrkantiga luckan är snyggast <{POST_SNAPBACK}> HeJ! Sitter på mitt arbete och kollar på detta som ju handlar om min stereo och skivor. Besynnerlig känsla. Nej jag är inte så aktiv med att skriva känns lite som jag befinner mig bland gräddan av hifi-människor så lite låg profil kanske är bäst. Har inte heller så stora kunskaper om hifi-grejor och hur de fungerar. Även anläggningarna här på forumet verkar proffsigare än min så även där ligger jag lågt. Däremot är det kul att lära känna Johan och även Timbre som jag träffade kort i malmö, på mässan. Alltid roligt att få ett ansikte på folk härifrån. Jag kollar varje dag på forumet och följer det mesta som händer. Ibland känner jag för att skriva då gör jag det. Jag är en försiktig general men med tiden så blir jag säkert mera aktiv. Quote
iroise Posted November 29, 2005 Posted November 29, 2005 Lovande, lovande, lovande. Har han flera LP än cd? <{POST_SNAPBACK}> Jag har cirka 1000 cd om man räknar boxarna. Vinyl har jag mycket mera iaf tre gånger så mycket. Ändå har jag gjort av med ungefär 2000 vinylare sen jag gick med här. Quote
Guest johan Posted November 29, 2005 Posted November 29, 2005 Nu får Eroise fylla i mina luckor Eroise finns i 2 modeller och om detta par är Mk I eller Mk II det vet jag inte. KassBass har varit ett vanligt namn för Cabasse men dom som säger så har lyssnat på felplacerade talare. Dom äldre modellerna skulle stå upp mot vägg för att få det stöd dom behöver. Detta är en nyare modell o bas det saknades INTE , tvärtom. Som Cd används en Accuphase Dp-55 , med slät front Och i förstärkarväg står där en E-408 Quote
datar Posted November 29, 2005 Posted November 29, 2005 Även anläggningarna här på forumet verkar proffsigare än min så även där ligger jag lågt. <{POST_SNAPBACK}> Du behöver verkligen inte skämmas över din stereo eller skivsamling! Jag tycker det ser trevligt ut! Quote
Timbre™ Posted November 29, 2005 Posted November 29, 2005 Dom äldre modellerna skulle stå upp mot vägg för att få det stöd dom behöver. I tiden före oceanmodellerna fanns ju Colonne och det var en fin högtalare. Vill minnas att Per-Ingvar ställde upp dom en bit ut i rummet på Opalen och bra lät det i vilket fall som helst. Gällde placering nära bakvägg även flaggskeppet Atlantis... Den ser åtminstone ut att klara sig utan stöd... Quote
iroise Posted November 29, 2005 Posted November 29, 2005 Nu får Eroise fylla i mina luckor Eroise finns i 2 modeller och om detta par är Mk I eller Mk II det vet jag inte. KassBass har varit ett vanligt namn för Cabasse men dom som säger så har lyssnat på felplacerade talare. Dom äldre modellerna skulle stå upp mot vägg för att få det stöd dom behöver. Detta är en nyare modell o bas det saknades INTE , tvärtom. Som Cd används en Accuphase Dp-55 , med slät front Och i förstärkarväg står där en E-408 <{POST_SNAPBACK}> Jag vet faktiskt inte om jag har Cabasse Iroise mk I eller mkII Quote
Timbre™ Posted November 29, 2005 Posted November 29, 2005 Ser ut att vara en användarvänlig uppställning men frågan är var, när och hur vinylsvarven kommer in i sammanhanget... Med tanke på all vinyl alltså... Quote
Guest johan Posted November 29, 2005 Posted November 29, 2005 I tiden före oceanmodellerna fanns ju Colonne och det var en fin högtalare. Vill minnas att Per-Ingvar ställde upp dom en bit ut i rummet på Opalen och bra lät det i vilket fall som helst.Colonne har sin reflexport längst fram dold bakom fronten. Jag vet inte om du minns men dom stod relativt nära väggen. Atlantis är en aktiv skapelse men även den ska stå relativt nära vägg. Högtalare på över 2 meter e lite häftigt o dom är bara såå jäkla fräcka ! Även om dom är stora som hus så försvinner dom ändå för dom är inte speciellt breda men däremot djupa. Jag vet faktiskt inte om jag har Cabasse Iroise mk I eller mkII ta en titt här http://www.cabasse.com/english/loudspeakers/iroise500.htm Ser ut att vara en användarvänlig uppställning men frågan är var, när och hur vinylsvarven kommer in i sammanhanget... Med tanke på all vinyl alltså... *Host* Jo , det är därför Iroise säljer av sin samling lite försiktigt Quote
iroise Posted November 29, 2005 Posted November 29, 2005 Ser ut att vara en användarvänlig uppställning men frågan är var, när och hur vinylsvarven kommer in i sammanhanget... Med tanke på all vinyl alltså... <{POST_SNAPBACK}> Jag har ingen svarv uppställd! Det har bara blivit så! Lathet gör att jag nöjer mig med att lyssna på cd Quote
Guest johan Posted November 29, 2005 Posted November 29, 2005 Bild med motorhuven nere Diskanten sitter ju lite speciellt på denna modellen. Det härstammar från deras koaxialelement även om det bara är en diskant i detta fallet. Nära nära men noll i skärpedjup :angry: Info om deras tankesätt hittar ni här http://www.cabasse.com/english/scs/index.htm Quote
Timbre™ Posted November 29, 2005 Posted November 29, 2005 DP-55 är ju en genomtänkt konstruktion med delbar transport/dac vilket nog var ganska ovanligt när den kom. Den har Toslink/SPDIF-ingångar till dacen, något som t.ex. DP-65 saknade . Quote
Guest johan Posted November 29, 2005 Posted November 29, 2005 Den är så gammal att den finns i svartvit med Jag gillar Dp-55:an skarpt , den ger ägaren alla dom möjligheter som behövs o givetvis med kassaskåpskänsla Quote
iroise Posted November 29, 2005 Posted November 29, 2005 DP-55 är ju en genomtänkt konstruktion med delbar transport/dac vilket nog var ganska ovanligt när den kom. Den har Toslink/SPDIF-ingångar till dacen, något som t.ex. DP-65 saknade . <{POST_SNAPBACK}> Jag har varit ägare till en massa andra märke inom hifi men Accuphase har det ljud som jag ännu så länge trivts bäst med. På något konstigt sätt tycker jag att ljudet växer hela tiden dessutom kan jag lyssna länge utan att ett spår av lyssningströtthet infinner sig, mycket behagligt i mina öron. Quote
Guest johan Posted November 29, 2005 Posted November 29, 2005 Combon Cabasse + Accuphase har den effekten Quote
Timbre™ Posted November 29, 2005 Posted November 29, 2005 Nu har jag börjat riva i gamla produktblad och DP-55 kom tydligen 1996 (enligt hemsidan) vilket förklarar en del med de digitala ingångarna. DP-65 är från 1993 och DP-65V (som också har delbar transport/dac) kom 1997. Alla tre har MMB-processor men möjligheten att komplettera med Option Boards dyker upp först med DP-65V. Quote
fatpipe Posted November 30, 2005 Posted November 30, 2005 Jag är ingen Accuphase kännare så jag passar på och låna tråden lite... Man kan se DP-55 med denna design. Är det en tidigare utgåva? Vad betingade DP-55 för nypris? Riktigt läcker anläggning! Edit: Ahh hittade skillnaden på DP-55 och DP-55V... Nyare spelare fast design gruppen verkar ha trampat snett. Den tidigare modellen faller mig klar mer i smaken desingmässigt. Quote
iroise Posted November 30, 2005 Posted November 30, 2005 Jag är ingen Accuphase kännare så jag passar på och låna tråden lite... Man kan se DP-55 med denna design. Är det en tidigare utgåva? Vad betingade DP-55 för nypris? Riktigt läcker anläggning! Edit: Ahh hittade skillnaden på DP-55 och DP-55V... Nyare spelare fast design gruppen verkar ha trampat snett. Den tidigare modellen faller mig klar mer i smaken desingmässigt. <{POST_SNAPBACK}> Jag har köpt min Dp-55 av ett dödsbo men jag tror att den kostade 40000:- ny men jag har även hört att den kostat 25000:- är dock inte säker, kanske någon annan kan svara? Quote
Timbre™ Posted November 30, 2005 Posted November 30, 2005 Ahh hittade skillnaden på DP-55 och DP-55V... Nyare spelare fast design gruppen verkar ha trampat snett. Den tidigare modellen faller mig klar mer i smaken desingmässigt. Håller med om att version ett är snyggare men med japansk konsekvens gäller det ju att matcha resten av elektroniken och DP-55V är barn av samma tid som exempelvis C-290V och A-50V. Vid millenniumskiftet var det fasad nederkant som gällde. Den sista DP-55:an jag såg i butik var ett ouppackat ex som gick för 25000 kr på HiFi Consult. Quote
Guest johan Posted December 2, 2005 Posted December 2, 2005 Jag läntgtar redan efter nästa design ändring Den nya designen passar bra på slutstegen men den senaste cd är bedrövlig. Tur att man bara har råd till beg Accuphase produkter Quote
Guest IHS Posted December 7, 2005 Posted December 7, 2005 Jag har ingen svarv uppställd! Det har bara blivit så! Lathet gör att jag nöjer mig med att lyssna på cd <{POST_SNAPBACK}> ....och det är jag som nybliven "vinylfantast" tacksam för Jag väntar nu en andra sändning från Iroise. I den första ingick bl a 12 st boxar från DG, Decca och CBS, med klassisk musik, opera...... Helt ospelade verkar det som, en stor upplevelse på vinyl..... Nästa vecka kommer det som sagt fler, bl a 6 operor (boxar) och en hel del jazz, pop mm...... :cool: julafton kommer tidigt i år.... Quote
iroise Posted December 7, 2005 Posted December 7, 2005 ....och det är jag som nybliven "vinylfantast" tacksam för Jag väntar nu en andra sändning från Iroise. I den första ingick bl a 12 st boxar från DG, Decca och CBS, med klassisk musik, opera...... Helt ospelade verkar det som, en stor upplevelse på vinyl..... Nästa vecka kommer det som sagt fler, bl a 6 operor (boxar) och en hel del jazz, pop mm...... :cool: julafton kommer tidigt i år.... <{POST_SNAPBACK}> Vet inte om jag skall gratulera eller beklaga men jag tror att du denna gång även fick med lite sing&songwriters samt blues BB King och M Waters! Quote
Guest IHS Posted December 8, 2005 Posted December 8, 2005 Vet inte om jag skall gratulera eller beklaga men jag tror att du denna gång även fick med lite sing&songwriters samt blues BB King och M Waters! <{POST_SNAPBACK}> Du får gärna gratulera mig Quote
iroise Posted December 8, 2005 Posted December 8, 2005 Du får gärna gratulera mig <{POST_SNAPBACK}> IHS betyder det vad jag tror att det gör? Lyssna av din mobil! Quote
Recommended Posts