Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag satt och läste lite på Nordosts hemsida och såg det här i FAQn.

Question:

Should I use long interconnects and very short speaker cables?

Answer:

With Nordost cables this is not a problem. However because interconnects are carrying very low current line level signals it makes sense to keep the interconnect relatively short that is from 0.6M to 2m if possible. With speaker cables where voltage and current are typically much higher the length of speaker cable is not as critical unless you are using an old fashioned network or high capitance cable which will filter away most of the audio signal and slow down the transient detail.

Jag har alltid trott att det var tvärtom att man ska ha långa signalkablar och korta högtalarkablar. Någon som har testat som kan reda ut det här?

Posted

Resonerar man bara utifrån signalstyrkan så är det lätt att "köpa" deras argument - men det finns en avsevärd skillnad mellan högtalarkablar och småsignalkablar.

Det blir alltid ett spänningsfall över en kabel eftersom kabeln har en viss impedans och det blir en spänningsdelning så att mottagarsidan (läs. slutsteg eller högtalare) inte ser hela spänningen. Andelen som mottagarsidan ser beror på förhållandet mellan kabelns impedans och mottagarens impedans och i fallet med signalkabel har mottagaren, dvs. slutsteget, en impedans av storleksordningen 100000 ohm vilket är mycket, mycket högre än kabelns medan när det gäller högtalare som bara har ynka 4-8 ohm så är förhållandet helt annat....

Jag använder här ordet impedans istället för motstånd och impedans - enkelt uttryckt - är det frekvensberoende motståndet. Liksom högtalarna har även kablarna en impedans som beror på frekvensen: induktans gör att motståndet ökar med frekvensen medan kapacitansen verkar åt motsatta hållet. Om impedansen i högtalare och högtalarkablar har samma frekvensberoende så skulle det i princip inte göra så mycket eftersom spänningsdelningen skulle bli densamma för alla frekvenser. Detta är naturligtvis normalt inte fallet och man vill därför ha så korta högtalarkablar som möjligt....

Mvh,

Eliot

Posted

Med stöd i eliots förklaring kan jag bara säga att skillnaden kan vara stor. Runt 6 m Monster M1 och Supra 10 är inte samma sak som 2 m - åtminstone inte med högtalare från Infinity och NHT. Från två till en meter var skillnaden däremot inte lika uppenbar.

Guest Rydberg
Posted

Det beror lite på hur man resonerar, eller rättare sagt hur högtalarkonstruktören resonerat. Fel som introduceras av högtalarkablar är ofta kompenserbara i högtalarkonstruktion. Mao, räknar man med att kabeln ska ha en viss induktans och resistans kan man ofta kunna köra upp till 30 meter kabel helt utan degration. Som Sladd är inne på, det är här viktigt att kabeln har samma egenskaper oavsett längd, detta är en styrka med Transparent. För mina egna högtalare betyder ovanstående att man börjar med EKUA på 0,4 mm2 för ht-kablar under metern för att hamna på 4*2,5mm2 korskopplad EKK för ca 30 meter, allt för att kabeln ska får samma egenskaper och därmed fungera optimalt med högtalarna.

Interconnects kan i teorin vara mycket längre än högtalarkablar, man kan skicka en signal 1 km utan nämnvärd påverkan på ljudet (förutsatt en bra drivare). Problemet är att fel som introduceras i interconnects inte är lika lätt att åtgärda än sådana som introduceras i högtalarkablar, instrålad HF som lastar ner dåliga drivare är ett sådant problem hos Interconnects etc. Sen beror det lite vad man bor också, exempelvis kan man få relativt stora problem om man bor närma en tv-sändare.

Så att svara på denna frågan är nog inte helt enkelt, det beror lite på hur högtalarna är konstruerade. I fallet nordost och speciellt när det gäller de oskärmade varianterna skulle jag köra korta signalkablar och långa högtalarkablar.