c88 Posted November 25, 2005 Posted November 25, 2005 Eftersom jag är total färsking inom vinylsidan så undrar jag vart knastret kommer ifrån och hur man minskar det , dvs om det går? Jag tycker jag har ovanligt mycket knaster och inte bara i början av låtarna utan hela tiden. Quote
Bravo Posted November 26, 2005 Posted November 26, 2005 Damm, smuts och ev. repor, försiktig skivtvätt alternativt använda en skivborste innan du spelar, gärna med kolfiber. Se ex. hos Svalander under Tillbehör-Vård-Förvaring - Vinyltvätt/Vinylvård. Quote
Harryup Posted November 26, 2005 Posted November 26, 2005 Fel nåltryck, fel avspelningsvinklar, slitna skivor, dåligt matchade p-u—tonarm Med fineline typer av nålslipningar så kan man spåra ett "färskt" spår även där en elliptisk nål tidigare slitit en grop i skivspårsväggen. Quote
Guest Bernt Posted November 28, 2005 Posted November 28, 2005 Statisk elektricitet kan vara en faktor också. Quote
Björn-Ola Posted November 28, 2005 Posted November 28, 2005 Min teori är att det är knastret som gör att vinyl låter så trevligt. Det påminner om sprakandet från lägereldar, ett ljud som står för hemtrevnad, inpräntat i våra gener sedan årtusendenden av sittande vid lägereldar. När lägerelden ersattes av centralvärme, så förlorade vi detta hemtrevliga knaster, något som återfanns i vinylen. Så när folk hyllar vinylens ljudkvalité, så kan vi som vet bättre le lite överseende. Själv har jag ersatt min vinylspelare med en DVD-skiva som visar en brasa i TV:n. Mycket mysigare. Quote
Recommended Posts