Timbre™ Posted November 25, 2005 Posted November 25, 2005 En kabelfixerad värld... Knappt har man hämtat sig från jubileumskablar i referensklassen förrän det är dags för nya digniteter. Häng med på en utsvävning i synergism som bjuder på några annorlunda lösningar... Quote
new order Posted November 25, 2005 Posted November 25, 2005 Nu snackar vi grejor jag går igång på Lysmaskarna attackerar igen!! Quote
Timbre™ Posted November 25, 2005 Author Posted November 25, 2005 Lysmaskarna attackerar igen!! Månbas Alpha i repris... Synergistic Research från nätuttagen till högtalarterminalerna och sakta men säkert går färden mot Synergistics absoluta referenser. Fenomenet "Active Shielding" kommer att spela en central roll i denna tråd. Quote
Bravo Posted November 26, 2005 Posted November 26, 2005 Har aldrig lyssnat på nämnda kablar men bild två Timbre, som direkt hämtat från början till en reklamkatalog. Mycket tilltalande! Quote
RRR Posted November 26, 2005 Posted November 26, 2005 Snacka om snygga bilder eller snarare stilleben Bild 1: Intresset väcks omedelbart Bild2: Snålvattnet börjar rinna Snyggt jobbat, Timbre! MERA!!! Quote
Timbre™ Posted November 26, 2005 Author Posted November 26, 2005 Snålvattnet börjar rinna ... Kanske lika bra att ge sig in i härvan och dagens recept innehåller två delar Designers' Reference och tre delar Absolute Reference. Därmed är vi tillbaka på den hållplatsen i prislistorna som väcker känslor. Quote
Timbre™ Posted November 26, 2005 Author Posted November 26, 2005 Stepping out... Här har vi biwiring i sin ursprungliga form. Till basarna 1,8 m Designers' Reference och till de övre registren 1,8 m Absolute Reference (X2). Quote
Timbre™ Posted November 26, 2005 Author Posted November 26, 2005 Anläggningens enda signalkabelpar består av Absolute Reference X2 i balanserat utförande. Till varje kabel/kabelpar behövs en Synergistic Mini Power Coupler (längst ner vid vägguttaget) för att hålla igång den aktiva skärmen. Quote
Timbre™ Posted November 26, 2005 Author Posted November 26, 2005 Vill man samla allt på ett enda ställe finns alltid Quattro Active Power Supply att ta till och med detta nätaggregat kan man simultant spänningssätta tolv skärmar. Active Shielding är ju ett vapen i kampen mot radiofrekvensstörningar och elektromagnetiska fält. Själv har jag alltid utgått från att signalkablar är den känsliga delen men studerar man Synergistics hemsida framgår det snart att både signal-, digital-, högtalarkablar och nätkablar kan utrustas med samma skydd. Quote
freann Posted November 26, 2005 Posted November 26, 2005 Spännade kablar! Men logotypen, herre jösses... Den loggan finns på min personliga 10-i-botten-lista... Quote
Timbre™ Posted November 26, 2005 Author Posted November 26, 2005 Den loggan finns på min personliga 10-i-botten-lista... Vilken logga är absolut värst... Quote
Bravo Posted November 26, 2005 Posted November 26, 2005 Kan hålla med om loggan, tack och lov behöver man ju inte titta på kablarna när man lyssnar. Quote
new order Posted November 26, 2005 Posted November 26, 2005 VADDÅ FUL LOGGA! Synergistic gör ALDRIG fel.Dom rår väl inte för att ni har dålig smak..... Sorry,kände mig lite fanatisk idag bara Quote
Guest Rydberg Posted November 26, 2005 Posted November 26, 2005 Därmed är vi tillbaka på den hållplatsen i prislistorna som väcker känslor. Jag lovar att knipa käft denna gång och istället njuta av de fina bilderna Quote
Timbre™ Posted November 26, 2005 Author Posted November 26, 2005 Jag lovar att knipa käft denna gång och istället njuta av de fina bilderna Det blir inte lätt så vi testar direkt... Synergistic Research har pysslat med aktiv skärmning ett tag och från början gjordes försök med statisk spänning via en plusladdad ledare som löpte parallellt med signalledarna samtidigt som batteriets katod var kopplad till skärmen. Principen utvecklades och idag handlar det om en sluten strömkrets där likströmmen levereras av ett nätaggregat. "We then experimented with closed circuits where the shield carried a DC current with a buffer circuit between shield and ground with seperate conductors carrying the ground signal. This closed circuit design not only improved subjective performance, but also made our cables measureably quieter thus improving detail with greater frequency extension from top to bottom. Since a closed circuit draws current, we could no longer use batteries as this would drain a battery in a matter of hours." Quote
Timbre™ Posted November 26, 2005 Author Posted November 26, 2005 Vad är då vinsten med all denna strävan... Ja, i första hand måste det vara att kringgå kablars förmåga att agera som antenn. Ett lägre brusgolv och en renare signal fri från EMI-påverkan. Brusreduktionen är mätbar enligt Synergistic och för de egna öronen brukar ett lågt brusgolv uppenbara sig i form av intertransient tystnad och ett öppnare spelrum för mikrodetaljer. Quote
Timbre™ Posted November 26, 2005 Author Posted November 26, 2005 Från tekniken tillbaka till musiken... Tredje CDn uppifrån i detta musikaliska skivställ är ett mycket eftertraktat samlarobjekt. Lee Ritenour i en guldglänsande limited edition-utgåva av det suveräna albumet wes bound som är Lee Ritenours hyllning till Wes Montgomery. Producerades i ett tusen exemplar har jag för mig och priserna ligger i nivå med vad som betalas för Pink Floyd's The Wall på Mobile Fidelity. Det är mer än jag kan tänka mig att betala för någon CD så det har lämnats bytesförslag men hittills utan resultat... Quote
RRR Posted November 27, 2005 Posted November 27, 2005 Vad är då vinsten med all denna strävan... Ja, i första hand måste det vara att kringgå kablars förmåga att agera som antenn. Ett lägre brusgolv och en renare signal fri från EMI-påverkan. Brusreduktionen är mätbar enligt Synergistic och för de egna öronen brukar ett lågt brusgolv uppenbara sig i form av intertransient tystnad och ett öppnare spelrum för mikrodetaljer.Jag kan bara bekräfta ovanstående påståenden som sanna. Själv har jag med min begränsade budget fått söka uppnå dessa effekter med andra hjälpmedel (ERS-paper) och som budgetalternativ fungerar det utmärkt. Detta skrivet bara som ett tips för alla med tunna plånböcker, jag vill på intet sätt förstöra denna ypperliga tråd och hoppas innerligt om överseende med detta lilla övertramp (Kan någon tänka sig ett skönare sätt att få vakna upp på en relativt tidig söndagsmorgon i slutet på november än att få hänföras av top of the linekablar som knyter ihop ett "less is more" system "I feel good" som James Brown så målande uttryckte det ) Mvh RRR Quote
Timbre™ Posted November 27, 2005 Author Posted November 27, 2005 (Kan någon tänka sig ett skönare sätt att få vakna upp på en relativt tidig söndagsmorgon i slutet på november än att få hänföras av top of the linekablar som knyter ihop ett "less is more" system "I feel good" som James Brown så målande uttryckte det ) Speciellt när himlen är blå... Är också inne på tjusningen med tweakande på egen hand och redan organiserandet av kabelhärvan är väl en början på den vägen... Det finns ju en omfattande flora av kabeltweaks att testa för den som känner för det och själva resan kan vara en del av nöjet... Optimering kan ta sig många uttryck och här är det färdigoptimerat från fabrik så att säga men likväl finns det alltid något att pyssla vidare med. Shakti On-Lines och liknande har kanske inte högsta prioritet just här. Quote
datar Posted November 27, 2005 Posted November 27, 2005 Den kabelyftaren man ser på sista bilden, är det en diy eller köpe? Quote
RRR Posted November 27, 2005 Posted November 27, 2005 Är också inne på tjusningen med tweakande på egen hand och redan organiserandet av kabelhärvan är väl en början på den vägen... Helt klart är det så Det finns ju en omfattande flora av kabeltweaks att testa för den som känner för det och själva resan kan vara en del av nöjet... Ja, resan är ju halva nöjet Optimering kan ta sig många uttryck och här är det färdigoptimerat från fabrik så att säga men likväl finns det alltid något att pyssla vidare med.Det är så sant som det är sagt För en ovan betraktare av ett "less is more" system kan det synas vara väldigt enkelt konstruerat. Men för den som är insatt i dom olika faserna i det tankearbete som föregår och pågår under ett sådant systems uppbyggnad och förstår innebörden, slås av det äkta, sköna och rena i en dylik installation Quote
Bravo Posted November 27, 2005 Posted November 27, 2005 Tweakarnas Nirvana! Visst finns det småpyssel som kan få ljudet bättre. Quote
Timbre™ Posted November 28, 2005 Author Posted November 28, 2005 Vad hände med FPB-600?? åkte det ut Ja, i valet och kvalet blev det KSA-250 som fick stanna kvar. Apropå tweakarnas nirvana så är även det här slutsteget ordentligt tweakat... Quote
Timbre™ Posted November 28, 2005 Author Posted November 28, 2005 Sida vid sida i kampen mot instrålning och elektromagnetism. Det här systemet har låtit bra så länge jag kan minnas och Lee Ritenour i guldutgåva hör till det obligatoriska programmet. Hugh Masekela, nya skivor med Peter LeMarc och Lee Ritenour samt diverse klassiska stycken gör att kvällen rusar på i rasande fart. Endast kablaget gör ingen anläggning utan det handlar om samspel och synergi hela vägen från nätuttaget till öronen. Här spelas mycket musik kan jag lova! Quote
Timbre™ Posted November 28, 2005 Author Posted November 28, 2005 Avslutningsvis ett stort tack till Tony och övriga hifiveteraner som var med denna lyssnarafton... :cool: Synergistic Research Quote
RRR Posted November 28, 2005 Posted November 28, 2005 Det är som en själens oas att få ynnesten att vila ögonen på denna formidabla essens av hur en människas strävan efter perfektion materialiseras framför ens ögon. Sanslöst vackert och stilrent! Stort tack för upplevelsen Timbre. Mvh RRR Quote
Timbre™ Posted November 28, 2005 Author Posted November 28, 2005 Det är som en själens oas att få ynnesten att vila ögonen på denna formidabla essense av hur en människas strävan efter perfektion materialiseras framför ens ögon. Sanslöst vackert och stilrent! Stort tack för upplevelsen Timbre. Mvh RRR Tack RRR! Själv är jag speciellt förtjust i saxofonen så vi kör den en gång till... :cool: Quote
K-man Posted November 28, 2005 Posted November 28, 2005 Saxofonen... ...ja, det är visst en saxofon! \\K-man Quote
Recommended Posts