Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag köpte The Persuasions sing the Beatles (av just The Persuasions) på hifi-mässan i Stockholm för några år sedan till normalpris. Jag har även sett Naxos och CDON sälja samma skiva. Naxos har även fler släpp av Chesky och dessa har normalpris (runt 160 kr).

Ljudet på ovanstående skiva är i högsta klass. Vokalisterna är lätta att placera och låter väldigt naturliga samt att det är fin dynamik. KÖP!

Posted

David Chesky är en mångsidig herre och bolaget ger ut både CD, DVD-Audio och SACD. Dave sticker heller inte under stol med att redigeringsarbetet på DSD-utgåvorna är gjort i PCM och det är dom ju inte ensamma om. Det finns ett forum där skivbolagsdirektören själv medverkar. Har några SACDs från Chesky och mest av allt gillar jag The Raven med Rebecca Pigeon. Suverän ljudkvalitet och skivorna kan beställas direkt från Chesky Records.

Clark Terry och Livingston Taylor är också två säkra kort... ;)

sacd205.jpg

Posted

Chesky har i allmänhet bra inspelningar men har man lyssnat på flera av deras

skivor så slåss man av att de låter ungefär likadant allihop,dvs med relativt mycket efterklang,förklaringen kan vara att många av inspelningarna lär vara gjorda i en kyrka i New York

Posted

Ibland är man fången i sin egen lilla drömmvärld. Jag glömde att säga att det var Chesky Records vinyl, utgåvor av äldre material som jag undrade över. Naturligtvis är ju andra uppgifter också av intresse. :blush:):blush

Posted

Chesky's vinyl håller mycket hög klass och t.ex. Rebecka Pigeon: The Raven är en "All analog recording" som det står på framsidan.

Chesky har alltid bemödat sig om bra inspelningar och även gjort mycket bra överspelningar av äldre material och då främst inspelningar gjorda av RCA.

Dessa fann jag nu snabbt hos mig:

RC5: "Pines of Rome", Reiner

RC9: "Spain", Reiner

RC10: "Lieutenant Kije", Reiner

RC11: "The Reiner Sound"

RC15: "Daphne et Chloe", Munch

- alla berömda Living Stereo inspelningar. De håller hög klass. De gavs ut innan Classic Records ens var påtänkt och har en annan layout än originalen....

Det finns även andra klassiska överföringar som t.ex. Earl Wild: Rachmaninov PC 2 - de är lika säkra kort som om du skulle se en Mobil Fidelity Sound Lab eller Sheffield direktsnitt....

- Det är annars alltid bättre om Du anger just vilka inspelningar det gäller för alla kan ha en dålig dag - sedan beror det naturligtvis lite på priset...

Mvh,

Eliot

Posted
Chesky's vinyl håller mycket hög klass och t.ex. Rebecka Pigeon: The Raven är en "All analog recording" som det står på framsidan.

Det kan ju förklara en del. Sannolikt går den analoga mastern direkt till DSD-konvertern utan inblandning av PCM.

SACD när det är som bäst.

Posted

Wow, vilken kunskapskälla vi har på Euphonia!n Tackar för info, det gäller i första hand klassisk musik och nyfiken då jag "hittade" två LP "sealed" för småpengar men som jag ionte vågat provspela ännu. Tydligen kan man inte handla dessa LP numera över disk eller har jag fel? :);)