Timbre™ Posted April 19, 2008 Posted April 19, 2008 När den först kopplades in och jag med spänd förväntan startade musiken så blev jag först lite besviken. Det tror jag är en mycket vanlig reaktion när man byter ut eller tillför komponenter i sin hifianläggning. Som du säger; Rom byggdes inte på en dag... Quote
new order Posted April 20, 2008 Author Posted April 20, 2008 Tror du har rätt i det du säger,Timbre.Ibland så sätter man så höga förhoppningar på en uppgradering.Det ska mycket till för att den ska motsvara eller överträffa det.Det är faktiskt lite skoj med produkter som Chang.Dom växer på en.Måste testa koppla ur den senare.Jag har märkt en till positiv grej nu när jag tänker på det.Förstärkaren kunde brumma ganska mycket från nätdelen tidigare,inte alltid men ibland.Detta fenomen har jag inte märkt av sedan jag kopplade in strömfiltret! Quote
Timbre™ Posted April 21, 2008 Posted April 21, 2008 Förstärkaren kunde brumma ganska mycket från nätdelen tidigare,inte alltid men ibland.Detta fenomen har jag inte märkt av sedan jag kopplade in strömfiltret! Det har jag även upplevt vid byte av apparatfötter. Mina Classésteg har brummat färdigt... Quote
new order Posted April 27, 2008 Author Posted April 27, 2008 Ska testa olika rör till min Pathos under dagen.Så bra som det låter nu hemmavid så har det aldrig låtit.Det har blivit mer djup,bredd och detaljrikedom i musiken.Instrumenten är lättare att följa.På det stora hela en bra uppgradering men....Nu när allt har blivit så tydligt och rent så har även diskanten blivit aningen framträdande. Vi snackar nyanser här men jag är ganska känslig för energirik diskant efter att de första riktiga högtalarna som jag ägde var riktiga skrikburkar. Jag har laborerat lite med olika högtalarplaceringar,men på den punkten så är det mesta uttestat och jag har funnit var högtalarna ska stå i grova drag.Någon cm fram och tillbaka samt lite olika intiltningar men jag hamnar i slutändan på samma ställe.Det rör sig om 1 cm í placering mot bakvägg mellan bra artikulerad bas och lite för mycket. Jag återkommer med intryck när jag testar rören. Quote
new order Posted April 27, 2008 Author Posted April 27, 2008 Eftersom jag bor alldeles i närheten av en rör-expert så fick jag chansen att testa några olika rör alternativ innan ev. köp. Pentalabs.Engelsk tillverkade.Ett par 70-tals Siemens.troligen öst-stats tillverkade.Samt ett par Mullard från sent 60-tal.Och inte att förglömma,mina egna Philips rör från 1964. Gick det att märka några skillnader?Får återkomma om den saken... Quote
new order Posted April 28, 2008 Author Posted April 28, 2008 Försöker att gå riktigt grundligt till väga nu.Efter lite efterforskningar på nätet så tog jag min multimeter och kollade upp hur mina stereoapparater var i fas.Nätfiltret och cd-spelaren var ifas.Men förstärkaren har under alla år varit ur fas.Ska lyssna idag och höra om jag kan märka någon skillnad.Väldigt irriterande dock att man inte har kollat upp detta grundligt från första början... Jag får skylla på dåliga elektronik kunskaper. Quote
new order Posted April 28, 2008 Author Posted April 28, 2008 Mina intryck av rören jag testade igår.Philips.Det låter väldigt öppet.Väldefinierad bas.Låter lite metalliskt i de högre registren. Pentalabs.Låter mer instängt i jämförelse med Philips.Bättre diskanthantering som t.ex cymbaler. Siemens har ett öppet detaljerat ljud i samma klass som Philips,bashanteringen på topp.Väldigt trevliga. Och till sist Mullard.Påminner lite i karaktär om Pentalabs.Lite mjukare.Lite rundare.Men samtidigt finns detaljerna där på ett helt annat sätt.Inte riktigt samma öppenhet som i Philips och Siemens,men musiken presenteras på ett medryckande sätt.Basdefinition i klass med Siemens och Philips. Utfallet för min del blev att jag slog till på Mullard rören.Jag har ju fortfarande Philips kvar och dom kommer nog att användas då och då.Men att Mullard kommer att få vara mina "primär"-rör är säkert.Det låter lite mer analogt och "rör"-aktigt med dom om analogin tillåts.Samtidigt så försakar man inte detaljerna.En fin balansgång,men jag tycker att den funkar utmärkt med Mullard. Quote
new order Posted April 28, 2008 Author Posted April 28, 2008 Jaha,följetången fortsätter... Det blev en riktig resa detta i hopp och förtvivlan. Har fått jobba lite med anläggningen den sista tiden. Det har både varit en intensiv,frustrerande och rolig tid med isolatorer,strömrenare och rörbyten.Att förstärkaren dessutom var ur fas var ju bra att få konstatera,Hellre sent än aldrig. Nu när allt är i fas,strömrenaren inspelad.Rollerblocksen sitter där dom ska,nya rör från 1968 är införskaffade samt högtalarplaceringen är uttestad för tusende gången börjar jag känna att det sitter där.Det låter rätt i mina öron.Lyssnade under kvällen på Thom Yorkes fantastiska skiva The Eraser.Och även om allt var välbekant så fick jag det presenterat på ett delvis nytt sätt.Detaljer som kanske funnits där framträdde på ett helt annat sätt.Man kunde plocka ner musiken i beståndsdelar och ändå ha behållning av helheten.Fan,va det låter flummigt egentligen men det är så det känns. Så nu sitter jag här.Nöjd för den här gången.Ska inte säga att jag aldrig ska uppgradera mer för det vet jag inte.Men nu får det vara bra,det låter bra här hemmavid.Nu ska jag börja fördjupa mig i lite annan typ av musik som jag är nyfiken på.Opera,here I come. /n.o-over and out Quote
Timbre™ Posted April 28, 2008 Posted April 28, 2008 Så nu sitter jag här.Nöjd för den här gången.Ska inte säga att jag aldrig ska uppgradera mer för det vet jag inte.Men nu får det vara bra,det låter bra här hemmavid.Nu ska jag börja fördjupa mig i lite annan typ av musik som jag är nyfiken på.Opera,here I come. Mer musik och mindre teknik är en signal om att man är rätt ute. Bara att njuta... :cool: Quote
new order Posted May 1, 2008 Author Posted May 1, 2008 För att vara riktigt säker så provade jag att byta ut rören för någon dag sedan.In med Philips igen.Lyssna.In med Mullard igen.Lyssna. Utfallet blev densamma.Jag föredrar Mullard i det här systemet.Ganska skönt att det inte bara var nyhetens behag.Att bara för att det lät annorlunda lät det bättre.Så var nu inte fallet.Mullard är inte lika "på" som Philips rören är.De är lite mer laidback.Och det passar mig bättre. När jag likaså var i farten provade jag att koppla ur nätrenaren från stereon.Resultatet lät inte vänta på sig.Svärtan i ljudbilden var borta,dynamiken likaså.Det la sig liksom en metallisk hinna över ljudbilden.Testade att lyssna så några låtar sedan tillbaka med nätrenaren.Man märker liksom inte av den förrän den är borta.Med den tillbaka så kom dynamiken,svärtan i bakgrunden tillbaka,den där metalliska hinnan jag pratade om var borta.Den gör sitt jobb tydligen.Och gör det bra.Så nu får den sitta där permanent. Quote
Hermes Posted September 2, 2008 Posted September 2, 2008 Det är faktiskt riktigt roligt att lyssna till en oinspelad produkt och sedan höra hur ljudet växer å växer.. bara blir bättre och bättre... En mycket trevlig spelare du införskaffat dej new order. Den är ju faktiskt riktig läcker att titta på! Ja, det ar roligt att fler gjort denna erfarenhet. Kopte nyss en Primare PRE30 - och fick precis samma kyliga overraskning nar jag lyssnade pa den helt kall och oinspelad: "ojoj sa har lat det ju inte pa provspelningen". Men nu later den faktiskt riktigt trevligt - speciellt tillsammans med den nya slutsteget A33.2. :-) /Hermes Quote
Recommended Posts