Jump to content

Recommended Posts

Posted
Hej allihop.

Har haft ett litet projekt för mig.Jag bor i lägenhet och alla uttag i vardagsrummet är ojordade.Vete tusan vad stereon delar säkringsplats med,men ett mål har varit att dra en separat strömförsörjning från egen propp i säkringskåpet.Detta är nu gjort.

Jag köpte Jormas jpc 2,5 strömkabel på lösmeter och den är nu dragen i kabelrännor från säkringsskåpet.Kabeln är skärmad och jordad,och efter en test med en elfix-penna kan jag konstatera att skärmningen funkar.Inget utslag.På det ojordade uttaget är det en annan historia däremot...

Ska bli spännande att se om det blir någon skillnad.Jag hoppas verkligen det.Första lyssnings-sessionen i kväll med ny jordad ström på egen fas vs. ojordat och oskärmat.Håller er informerade.

/n.o

Att blanda ojordade och jordade uttag i samma rum innebär en potentiell fara för livet och är alltså en kriminell elinstallation, dvs straffbart. Hoppas du åtgärdat detta. Mvh

• Replies 160
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted
Att blanda ojordade och jordade uttag i samma rum innebär en potentiell fara för livet och är alltså en kriminell elinstallation, dvs straffbart. Hoppas du åtgärdat detta. Mvh

Hur menar du då?Jag vet att man inte bör (får?) blanda jordat och ojordade installationer.

Min förstärkare och cd-spelare har ju ett jordat stift i nätbrunnen.De är f.ö de enda apparaterna som jag har i anläggningen som är gjorda för jordade uttag.De är f.n de enda apparater som är inkopplade på mitt nya jordade uttag.Allt annat så som tv-apparat,dvd-spelare osv har dom där små nätkontakterna.Vad ska jag göra för åtgärder menar du?

/mvh

Posted
Hur menar du då?Jag vet att man inte bör (får?) blanda jordat och ojordade installationer.

Min förstärkare och cd-spelare har ju ett jordat stift i nätbrunnen.De är f.ö de enda apparaterna som jag har i anläggningen som är gjorda för jordade uttag.De är f.n de enda apparater som är inkopplade på mitt nya jordade uttag.Allt annat så som tv-apparat,dvd-spelare osv har dom där små nätkontakterna.Vad ska jag göra för åtgärder menar du?

/mvh

Vad jag menar är att den fasta installationen i hela rummet ska jordas eller inte alls.

mvh

Posted
Vad jag menar är att den fasta installationen i hela rummet ska jordas eller inte alls.

mvh

Helt rätt!

- Jag hade oturligt nog vänstra delen av vardagsrummet på en säkring som den delade med arbetsrummet och högra delen på en annan säkring som även gällde för tamburen. En god vän (elektriker!) drog nya ledningar (jord, fas & nolla) från säkringsskåpet till mina vägguttag och taklampan i vardagsrummet. I arbetsrummet och hallen anslöts ej jorden utan där använder jag fortfarande ojordade uttag men alla uttag i vardagsrummet är jordade så som lagen föreskriver....

Mvh,

Eliot

PS: Detta gjorde att jag fick brum i anläggningen då det bildades en jordslinga över vänstra och högra monoblocken som var anslutna till vänster respektive högra sidans vägguttag :black:

Detta går bara att bli av med genom att ta bort jorden (och då på alla uttagen), skiljetrafo eller att ansluta monoblocken till vägguttag på samma säkring....

Posted

En liten förklaring, då jag arbetar som elinstallatör till vardags och ställs inför liknande situatoner ofta ska jag försöka förklara värsta tänkbara scenario då man blandar jordade och ojordade uttag i samma rum.

Ponera att chassiet på en ojordad apparat blir spänningssatt av någon anledning och du tar i chassiet till en jordad apparat.

Vad händer? Du drabbas av strömgenomgång med risk för verkligt allvarliga följder. En jordfelsbrytare skulle förmodligen rädda livet på dej i detta ögonblick, men en jordfelsbrytare ersätter inte skyddsjordning då det är en elektromekanisk produkt som kan upphöra att fungera.

mvh

Posted

Blir det bättre om jag tar ström från samma (jordade) uttag till de övriga produkterna då?De blir ju fortfarande inte jordade produkter för det?Den risken kommer jag väl fortfarande inte undan hur som hellst om jag vill ha jordade uttag?Eller är jag helt fel ute?

Posted

Lyssnade lite igår och jämförde.Det fanns skillnader,inga dramatiska skillnader,men tillräckligt för att det skulle vara klart och tydligt.Kortfattat så är den största skillnaden det som inte hörs.Mer svärta,svårt att förklara,men det blev lite lugnare i ljudbilden när "bakgrundsbruset" tog ett steg tillbaka och musiken ett steg fram.Riktigt fascinerande,faktiskt.Följden blev att man försökte kompensera och höja volymen lite.Detta är nu väldigt preliminärt.Dessutom så måste kabeln tydligen spelas in.Men jag är redan nöjd att det fanns positiva förbättringar.

/n.o

Posted
Blir det bättre om jag tar ström från samma (jordade) uttag till de övriga produkterna då?De blir ju fortfarande inte jordade produkter för det?Den risken kommer jag väl fortfarande inte undan hur som hellst om jag vill ha jordade uttag?Eller är jag helt fel ute?

Både ojordade och jordade uttag får ej existera i samma rum.

Mvh

Posted
Både ojordade och jordade uttag får ej existera i samma rum.

Mvh

Ok,men ponera föjlande då.Ett (lyssnings)rum har jordade uttag överallt.En a/v anläggning i detta rum är bestående av både jordade och ojordade produkter.

Kan inte även då ditt skräckscenario uppstå?Tänkte på detta du skrev:"Ponera att chassiet på en ojordad apparat blir spänningssatt av någon anledning och du tar i chassiet till en jordad apparat.

Vad händer? Du drabbas av strömgenomgång med risk för verkligt allvarliga följder. "

Är bara nyfiken och frågvis :) .

/mvh

Posted
Ok,men ponera föjlande då.Ett (lyssnings)rum har jordade uttag överallt.En a/v anläggning i detta rum är bestående av både jordade och ojordade produkter.

Kan inte även då ditt skräckscenario uppstå?Tänkte på detta du skrev:"Ponera att chassiet på en ojordad apparat blir spänningssatt av någon anledning och du tar i chassiet till en jordad apparat.

Vad händer? Du drabbas av strömgenomgång med risk för verkligt allvarliga följder. "

Är bara nyfiken och frågvis :) .

/mvh

Detta är inte "mitt" skräckscenario utan elementär ellära! På baksidan av ojordad apparat med europakontakt ska det finnas en symbol som ser ut som en kvadrat i en kvadrat, vilket innebär att apparaten är dubbelisolerad dvs att det yttre chassiet inte har någon kontakt med strömförande delar.

Nog om detta nu.

Mvh

Posted

Har nu hunnit lyssna på en del musik med den nydragna elmatningen.Har även (med lite hjälp) tillverkat ett par absorbenter som ser bättre ut än de jag hade tidigare.Tyvärr så är kameran utlånad för tillfället.

Tillsammans med tjockare gardiner har dessa åtgärder varit riktiga välgörare när det gäller återgivningen.Det låter renare,helt enkelt.Bättre fokus samt större bredd i ljudbilden,Fastare bas.

Fast det allra viktigaste är att det spelar musik nu.Kan sitta långa sessioner i soffan utan att bli lyssningstrött.Vilket jag tar som ett gott tecken.Nu är det själva soffan som verkar vara den svaga punkten!Får väl uppgradera den någon gång också.

/n.o

• 10 months later...
Posted

Det har gått en tid sedan jag postade här av diverse olika anledningar.Anledningen är väl dels att jag inte varit speciellt motiverad att lyssna eller prata musik,hifi och uppgraderingar överhuvudtaget.Jag kan ibland tycka att det blir mycket sandlåda ibland bland vissa trådar,och sådant tröttnar jag snabbt på.

Min förstärkare har också varit inne på koll efter lite kontaktproblem med fjärren.Allt är nu löst,och lusten att lyssna på musik har återvänt.

Jag har som sagt inte varit speciellt aktiv här på forumet,men senast det begav sig så var jag ute och fiskade efter strömrenare.Har nu jagat färdigt och införskaffat ett stycke sådan.Har hunnit känna på den en stund och försökt att utvärdera lite.

Först den obligatoriska uppackningsbilden,som sig bör.

Bild001.jpg

Tar ni det på den bilden blir jag impad,eftersom strömrenaren ligger i ett paket i detta paketet!

Posted

Bild002.jpg

Ja,det är välpaketerat och kommer från andra sidan ankdammen.Från the big US of A.När jag likaså handlade så passade jag på att skaffa lite fötter under elektroniken.

Posted

Bild004.jpg

Jag sålde mina isolatorer av detta märke (en större modell) till en kompis och det är troligen mitt livs näst största hifimisstag.Det största var min förra cd-spelare.Fastnade aldrig för den så här i retroperspektiv.

Posted

Bild003.jpg

De såväl insatta som icke insatta kan nu se på kartongen vad märket på strömrenaren är.Ett märke som inte finns representerat i Sverige.Det gör inte isolatorerna heller,märkligt nog!

Posted

På tal om isolatorer...

Bild006.jpg

Två sets inhandlades.Ett för cd-spelaren och ett för förstärkaren.Väl inslagna i bubbelplast.

Bild007.jpg

Som synes så är det Rollerblocks mindre modell som jag handlat,med tungstens-kulorna som tillval,givetvis.Trodde (vis av den större modellen) att det skulle bli ett litet elände att få dom under elektroniken när man var ensam.Men tji fick jag.

Rollerblocks Jr är betydligt mer praktiska i handhavande,måhända så är det inte lika exklusivt som den större modellen,som levereras i en liten trä-ask.Pride of ownership u know!Och eftersom den större modellen är de isolatorer som jag klart hållit som bäst av det jag testat i isolatorväg,så hade jag stora förhoppningar på lillebröderna.

90% av den större modellens prestanda utlovades med tungstenskula.Vi får väl se....

Posted

Bild008.jpg

Rollerblocks JR ja.Ormoljeprodukt eller inte?Kejsarens nya kläder?

I min erfarenhet av de gamla så definitivt inte.Men den mindre modellen då?

Jag började med att ställa cd-spelaren på ett set efter att först ha lyssnat och repeterat en låt några ggr utan dessa under.

Sedan så snabbt som möjligt in med Rollerblocksen och på det igen.Skillnaderna var tydliga.Stramade upp basen,bättre separation av instrument och röster.Det råder ordning och reda i ljudbilden på ett helt annat sätt.Testar några låtar med JR under cd-spelaren och sedan stoppar jag det andra settet under förstärkaren.Det blir mer av samma vara men inte lika dramatiskt som under cd-spelaren.

Allt som allt så är dessa isolatorer väldigt bra uppgraderingar.Dom gör små underverk speciellt under signalkällor som cd-spelare.Jag antar att det finns andra lösningar som funkar lika bra,men jag kände inte för att chansa eftersom mina erfarenheter av Symposiums produkter alltid varit goda och så även denna gång,gudskelov!

Länk till Symposiums hemsida

Såg länken förresten,Timbre.Tack för den.Deras hyllplan ser väldig intressanta ut.Jag har läst någonstans att dom inte alls rekommenderar glas som underlag till en stereobänk.Det är något som dom förkastar.

Posted

Bild011.jpg

Modellen som jag har skaffat heter CLS Euro 300,den näst största i Europa serien.Notera att den i jämförelse med bilden på deras hemsida ser lite annorlunda ut.Länk finnes här.Min version är den nyare mkII versionen.

Posted

Bild012.jpg

Kollar man in baksidan finns det 3 kontakter för digitala komponenter och 4 för analoga.De två analoga kontakterna längst till höger är till för komponenter med lite större strömförbrukning t.ex förstärkare.

Posted
Har bara läst om Chang Lightspeed i amerikanska hifitidningar men här är det ju tydligt att produkterna även finns i CE-märkta versioner.

Jo.Konstigt bara med nätbrunnen som är någon slags amerikansk version.Det följde med en nätsladd och kontakten på den fick agera donator i förmån till den Jorma JPC 2,5 jag har mellan väggen och strömrenaren.

Posted
Jo.Konstigt bara med nätbrunnen som är någon slags amerikansk version.Det följde med en nätsladd och kontakten på den fick agera donator i förmån till den Jorma JPC 2,5 jag har mellan väggen och strömrenaren.

Hejsan !

Vad jag kan se på bilden av baksidan på ditt Chang Lightspeed, så är nätbrunnen ingen USA specialare ! :)

Det är vad jag kan se en helt vanlig nätrunn, fast en 16A, typ PX0596/63 (finns hos elfa.se), där sitter stiften annorlunda än på en 10A nätbrunn ! :)

Lätt att tolka det som en ”specialare”, vi e ju så väldans vana vid 10A varianten !! ;):)

Jag har samma på en del av mina ARC samt IsoTek prylar !! :)

//-- Tompa --

Posted
Hejsan !

Vad jag kan se på bilden av baksidan på ditt Chang Lightspeed, så är nätbrunnen ingen USA specialare ! :)

Det är vad jag kan se en helt vanlig nätrunn, fast en 16A, typ PX0596/63 (finns hos elfa.se), där sitter stiften annorlunda än på en 10A nätbrunn ! :)

Lätt att tolka det som en ”specialare”, vi e ju så väldans vana vid 10A varianten !! ;):)

Jag har samma på en del av mina ARC samt IsoTek prylar !! :)

//-- Tompa --

´

Tack för det!Detta är ju en 16 A modell.Bra att fått det utrett.

Posted

Bild016.jpg

Är detta då bara en glorifierad förgreningsdosa eller något som funkar?

Får försöka att svara så gott och ärligt jag förmår.Den stereoanläggning som jag har i nuvvarande tappning har i stort sett varit oförändrad i ca 2 år.Då skaffade jag den cd-spelare som jag nu har.

Jag inbillar mig att jag har ett någorlunda hum om hur det brukar låta hemmavid.Rollerblocks JR var en riktigt bra uppgradering som märks direkt.Hur var det då med Chang Lightspeed CLS Euro 300?

När den först kopplades in och jag med spänd förväntan startade musiken så blev jag först lite besviken.Det ska erkännas.Visst.Bakgrundsbruset upplevdes lägre.Svartare s.a.s.Men i jämförelse med var Rollerblocksen gjorde så upplevde jag förbättringen vara i närheten av vad de presterade.

Rollerblocksen gav definitivt mer Bang for the Buck!

Men i den rätt så spartanska instruktionsboken så står det att filtret behövde 72 timmars inspelningstid innan det presterar optimalt.

Så jag ska inte ännu drar några förhastade slutsatser.Stress är HiFins värsta fiende,som Timbre brukar säga.

Med nya komponenter i kedjan så råder det även lite andra förutsättningar.Har labbat lite med högtalarplaceringen.Bara litegrann åt gången.

Det gäller att ha tålamod.Rom byggdes inte på en dag..... :)

Posted

Bild017.jpg

Vad är då Chang Lightspeed CLS Euro 300?Fågel,fisk eller mittimellan?Jag har nu hunnit ha grejorna i snart 2 veckor egentligen.Och det jag hitills har rapporterat har varit det jag noterat från början.Nu är det i realtid s.a.s.

I Början upplevde jag Euro 300 som inte mer än "bara" ok.Men under resans gång har det hunnit spelas genom en knippe skivor,och saker har börjat hända.I positiv bemärkelse då,menar jag.

En lägre brusnivå märktes av redan från början,men även andra grejor har nu börjat märkas i min mening.

Dynamiken.

Musiken upplevs som betydligt mer dynamisk och det även på lite lägre lyssningsnivåer.För att vara svänga lite hifi-termer så har faktiskt stereon genomgått ett reningsbad i ordets rätta bemärkelse.Allt låter renare,mer dynamiskt som sagt och instrument är lättare att särskilja i ljudbilden.

Det är riktigt skoj att lyssna på favoriter och märka små detaljer som inte gått att särskilja på samma sätt tidigare.Det betyder dock inte att det blivit bättre endast hifi-mässigt,det är bara roligare att lyssna på musik helt enkelt.

Så nu känns det som att jag är hemma.Inga fler uppgraderingar är inplanerade.Jag sitter faktiskt väldigt nöjd för tillfället.

Och detta är för mig är en ny känsla,väldigt befriande faktiskt.Jag är medveten om att det med all säkerhet finns massor som kunde uppgraderas.Min stereoanläggning är på inga sätt perfekt.

Men som det nu låter så är det väldigt nära mitt ljudideal.Och det duger gott för mig.Det skulle kanske vara en vinylsvarv då....... ;)

/n.o