Ekman Posted July 28, 2006 Posted July 28, 2006 Nu blev det ju riktigt snyggt. Jag ser fram emot min kommande Plasma tv också. Quote
new order Posted July 29, 2006 Author Posted July 29, 2006 Nu blev det ju riktigt snyggt. Jag ser fram emot min kommande Plasma tv också. Så du har bestämt dig för en plasma?Jag var länge innne på plasma själv.Anledningen att jag ändrade mig var dels lite rädslan för inbränningar på plasma,och dels för att jag har sett vad en lcd-tv KAN prestera med bra källmaterial!Fördelen bildmässigt är i mitt tycke att den har en betydligt högre detaljeringsgrad och djup.Nackdelarna är att det kan bli eftersläpningar och att kontrasten är betydligt bättre med en plasmaskärm.Att bilden ser kass ut med en dålig tv-signal,då har det ingen betydelse vilken av de två teknikerna man väljer. Det har tagit mig ganska lång tid att komma fram till vad för tv som jag ville ha.Har inte velat betala en förmögenhet men ändå velat skaffa en relativt "framtidssäker" tv. Jag sätter inom situationstecken därför att tv-branchen är inne i lite av en Silly season har jag fattat det som Vad kommer bli den framtida hd-standarden?Vilka format kommer att gälla?Jag skulle sätta en liten slant på Blueray i dagsläget.Sony o Co har en triumf på hand med lanseringen av PS3.Kan bli tungan på vågen....Men vad vet jag?Jo,jag tror mig veta att den framtida standarden kommer till att börja med bli 720P när det gäller HD sändningar.Det lutar åt det hållet i dagsläget. Quote
Timbre™ Posted July 29, 2006 Posted July 29, 2006 Det skall bli intressant att höra vilka skillnader du fick när TV-burken kom bort. gurkan har nyligen möblerat om och sänkt stapeln mellan högtalarna och det är uppenbart att det påverkar. Quote
new order Posted July 31, 2006 Author Posted July 31, 2006 Den första sittningen utan tjock-tv mellan högtalarna är avklarad.Efter att ha lyssnat igenom lite av mina favoriter såsom Nikka Costa,Steely Dan och Phoenix har jag fått mig ett första intryck i hur det är att slippa lyssna på tv-apparaten också. För visst är det på det viset att den förra tv-apparaten hade ett dåligt inflytande på ljudet,det hörs tydligt nu när den är borta.Precis som jag misstänkte.Kan faktiskt inte tänka mig ett bättre tweak för alla som är tvungna till att ha tv mellan högtalarna. Det är precis som att ha släppt ut en häst på grönbete,eller att ha bytt ut ett igenskitat luftfilter på en bil! Ljudet blev med ens mycket mer homogent.Och med mer dynamik!Svårt att förklara,men det känns som en ganska självklar förbättring i ett system som man är van vid att lyssna på.Stereobilden växte även på bredden.Sweetspotten har blivit bredare. Så jag kan definitivt rekommendera en vägg-tv.Bättre bild,speciellt med dvd-filmer.Tv-apparaten dominerar inte rummet på samma sätt utan nu är det istället stereon som gör det.Och till sist,men inte minst de ljudmässiga förbättringarna.Visst blev det bättre akustiskt med mina tune-kit kopior.Men jag tror nog att det här var minst lika stor förbättring. Nu ska jag bara njuta vidare av min semester.Tack för mig! Quote
Timbre™ Posted July 31, 2006 Posted July 31, 2006 Högtalare arbetar ju med luft så luft kan man nog inte få för mycket av. Elegant! Quote
new order Posted July 31, 2006 Author Posted July 31, 2006 superläckert!!! Högtalare arbetar ju med luft så luft kan man nog inte få för mycket av. Elegant! Tack för det!Du har nog rätt i det du säger,Timbre.Nästa stora hifi-investering får väl bli ett hus med ett STORT hifi-rum.... Quote
K-man Posted August 1, 2006 Posted August 1, 2006 Alltid skönt att få lite extra plats/luft!!! Såväl för ljud som rent visuellt! Blir det tehuva till denna också? ...för visst ger den reflektioner... \\K-man Quote
new order Posted August 1, 2006 Author Posted August 1, 2006 Alltid skönt att få lite extra plats/luft!!! Såväl för ljud som rent visuellt! Blir det tehuva till denna också? ...för visst ger den reflektioner... \\K-man Tehuva tror inte det !Ids för det första inte tillverka en ny eller sy om den första! Det var faktiskt lite besvärligt med tehuvan till tjock-tvn.Skönt att slippa den! Du har säkert rätt i att även denna tv också ger reflektioner.Men i jämförelse med den förra så är det en fis i rymden ! /n.o Quote
K-man Posted August 1, 2006 Posted August 1, 2006 ...besvärligt....har du gått in på spåret "bekvämlighetshifi!?" En fis i rymden har man inte ont utav...dessutom så kan man ju ha "brasTV" på under lyssningen! :cool: \\K-man Quote
Lasse Posted August 1, 2006 Posted August 1, 2006 Att få bort tjocktv´n gjorde underverk hemma hos mig med, har dock planer på att ordna nåt tjockt tyg som man bara enkelt kan hänga över bildrutan. Kommer ske i samband med gardininköp, nåt som matchar snyggt... Quote
new order Posted August 1, 2006 Author Posted August 1, 2006 ...besvärligt....har du gått in på spåret "bekvämlighetshifi!?" En fis i rymden har man inte ont utav...dessutom så kan man ju ha "brasTV" på under lyssningen! :cool: \\K-man Men det var egentligen en bra ide.Såna där bras-dvd eller akvarium-dvd!!Tack för tipset! Ja.Jag är lat.Det blev lite besvärligt att bre om tv´n varje gång det blev lyssningstajm :clown: . Men nu kanske jag måste hitta på något när drbob ska göra något åt sin platt-tv.Men jag tror att han får presentera sin lösning först så kan jag kanske härma honom.Ett litet fjärrstyrt draperi kanske Det hade varit coolt!! Quote
oLjud Posted August 1, 2006 Posted August 1, 2006 Är det verkligen bra att ha tv:n igång samtidigt när man lyssnar? borde ställa till med ngt tycker jag Quote
Timbre™ Posted August 1, 2006 Posted August 1, 2006 Men i jämförelse med den förra så är det en fis i rymden ! Rymdfenomen avlyssnas bäst via hörlurar... Quote
Lasse Posted August 2, 2006 Posted August 2, 2006 Men nu kanske jag måste hitta på något när drbob ska göra något åt sin platt-tv.Men jag tror att han får presentera sin lösning först så kan jag kanske härma honom.Ett litet fjärrstyrt draperi kanske Det hade varit coolt!! Det är glasögonköp på G så gardiner är inte prio ett just nu... Quote
K-man Posted August 2, 2006 Posted August 2, 2006 Ja.Jag är lat.Det blev lite besvärligt att bre om tv´n varje gång det blev lyssningstajm :clown: ...blir lite orolig...tolkar det som att du tittar på TV oftare än du lyssnar på musik!? För mig personligen hade blivit tvärt om...jag hade dragit mig ännu mer för att titta på TV, eftersom jag då blivit tvungen att dra bort huvan! Motorstyrt draperi...tungt! :cool: \\K-man Quote
datar Posted August 2, 2006 Posted August 2, 2006 Jag ska själv flytta ihop med min andra hälft. Förhandlingarna är stenhårda om tv:n mellan stereon :evil: Det blev snyggt med platt tv:n! Quote
new order Posted August 2, 2006 Author Posted August 2, 2006 ...blir lite orolig...tolkar det som att du tittar på TV oftare än du lyssnar på musik!? För mig personligen hade blivit tvärt om...jag hade dragit mig ännu mer för att titta på TV, eftersom jag då blivit tvungen att dra bort huvan! Motorstyrt draperi...tungt! :cool: \\K-man Den här sommaren har det varit lite lågkonjuktur på hififronten för mig!Det ska jag ärligt erkänna.Har uppdaterat mig på tv-apparater litegrann.Grundtanken var att skaffa en vägg-tv till hösten.Men så kom den här rean mitt under sommarn... Har inte haft samvete att sitta framför stereon så mycket när vi har en sådan kanonsommar som det verkligen är.Men det kommer ju en höst snart.... Då ska jag börja att kolla in lite nätfilter,precis som du har gjort! Jag ska själv flytta ihop med min andra hälft. Förhandlingarna är stenhårda om tv:n mellan stereon :evil: Det blev snyggt med platt tv:n! Då kanske skaffa platt-tv är lösningen även för er.Om ni inte redan gjort det Quote
datar Posted August 2, 2006 Posted August 2, 2006 Då kanske skaffa platt-tv är lösningen även för er.Om ni inte redan gjort det Förhandlingarna är stenhårda Tyvärr är min 32" allt annat än platt Vi får se hur vi möblerar! Trevlig tråd med trevlig utveckling Quote
new order Posted December 29, 2006 Author Posted December 29, 2006 Efter att ha läst IHS tråd om Rothwells produkter blev jag lite nyfiken,och efter att ha surfat in på Rothwells hemsida och läst så blev det så att jag beställde ett par balanserade attenuatorer. Paketet dök upp igår och jag har hunnit att testa dessa tingestar under ett dygn.De kom grundligt paketerade.Lite imponerande,faktiskt. Efter att ha plockat ur dom ur den sedvanliga fraktskyddade kuvertet låg dom i ett litet etui.. Vän av ordning kanske frågar sig varför jag införskaffat dessa tingestar.Speciellt om man inte läst datan på deras hemsida. Det är på det viset att min anläggning har visat sig lida en aning av för hög "gain",för kraftig signal från cd-spelare till förstärkare helt enkelt.Symptomen är enkla att upptäcka.Volymskalan går inte att utnyttja fullt ut.på Logos så går volymskalan från 0-99.På nyare inspelningar har volymen varit fullt tillräcklig vid 15-20.Så volymjusteringen har varit grov.Sen så har det visat sig att även Logos i viss mån lidit av samma "sjuka" som ClassicOne.Vid för kraftiga insignaler har inte den balanserade ingången pallat med och dist har uppstått. Endast ett fåtal skivor har varit drabbade,men det har varit nog så irriterande att inte kunna spela dessa skivor med acceptabel ljudkvalitet!Det har speciellt märkts på röster som spruckit upp.Det har låtit ungefär som när man spelade in ett kassettband och överstyrde inspelningen. Jag var väldigt nyfiken på vad dessa kunde göra i mitt system.De verkar onekligen seriöst byggda och kommer dessutom läckert inpackade. På Rothwells hemsida så står det att dessa ska reducera signalen med ungefär 10db.Efter att ha kopplat in dessa på förstärkarens ingång så var det bara att köra igång och testa.Lite nervöst.Dessutom en extra komponent i signalvägen. Men gudskelov visade det sig att jag inte kunde märka någon försämring av att ha en extra grunka i signalvägen.Jag uppskattar att man får höja volymkontrollen ca 15 steg för att få motsvarande volym som tidigare. Mina problemskivor plockades fram.Eldprovet.Allt fungerade galant!Dessutom upplever jag ljudet lite mer dynamiskt hur konstigt det än kan låta.Mina favoriter låter fortfarande lika bra t.ex Donald Fagens Morph The Cat men de upplevs som lite mer dynamiska! Kanske har förstärkaren fått bättre arbetsvillkor eftersom man krämar upp volymen mer,vad vet jag.Jag vet bara att denna mojäng var helt klart en prisvärd investering.Rekommederas varmt till de som känner igen sig i min beskrivning. Over and out. /n.o Quote
gcs Posted December 29, 2006 Posted December 29, 2006 Den där asken såg dyr ut. Om man inte kan löda ihop en dämpsats själv så kan man köpa sånt på t.ex. Elfa eller från något PA-företag. Quote
IHS Posted December 31, 2006 Posted December 31, 2006 Kan bara instämma i dina erfarenheter, New Order. Som sagt, alltid kul med förhållandevis billiga uppgraderingar som gör skillnad Quote
Guest johan Posted January 22, 2007 Posted January 22, 2007 Har inte sett den här tråden innan, o orkar inte läsa igenom hela. Men det stod att det handlade om konsten att vara utan HiFi. Det har jag varit sen Juni föra året Quote
Josa1 Posted January 22, 2007 Posted January 22, 2007 Livet är svårt utan hifi. Fick "strömmen" tillbaka igår kl 12.00 efter att ha levt 1800-tals liv en vecka. Dessutom är det många andra saker som behöver el för att funka, vatten och värme för att nämna några väsentliga. En vecka utan musik kan också vara nyttig. Satt länge igår och lyssnade och allt verkade nytt och det lät fantastiskt underbart. Trots brist på värme och vatten har nog längtan efter min hifi anläggning och att lyssna på musik varit störst. Ber om ursäkt att jag kanske hoppade in i en tråd. Jag kunde bara inte låta bli att berätta hur underbart det är med musik. Från en utsatt smålänning. Quote
Absolute Audio Posted January 22, 2007 Posted January 22, 2007 Ber om ursäkt att jag kanske hoppade in i en tråd. Jag kunde bara inte låta bli att berätta hur underbart det är med musik. Från en utsatt smålänning. Förstår fullt ut att sån glädje måste uttryckas! Och det kan ju inte finnas ett bättre ställe Quote
Ranefjord Posted January 27, 2007 Posted January 27, 2007 Konsten att varra utan HiFi (och överleva). Det är banne mig en svår konst! Jag skulle rekommendera de som är djupt beroende att skaffa sig två anläggningar, utifall någonting skulle hända. Själv är jag i starka funderingar på att skaffa en anläggning till. Detta blir projekt 2007 för mig. Quote
new order Posted January 31, 2007 Author Posted January 31, 2007 Konsten att varra utan HiFi (och överleva). Det är banne mig en svår konst! Jag skulle rekommendera de som är djupt beroende att skaffa sig två anläggningar, utifall någonting skulle hända. Själv är jag i starka funderingar på att skaffa en anläggning till. Detta blir projekt 2007 för mig. Ja,jag vet och håller med.Håller precis på att utöva den konsten själv just nu.Gudskelov för min MP3-spelare. Quote
new order Posted February 15, 2007 Author Posted February 15, 2007 Konsten att överleva utan hifi ja.Håller nästan på att behärska den nu. Efter att ha konstaterat att dessa attenuatorer verkligen gjorde nytta så borde man väl sitta nöjd?För min del så höll det en vecka.Max.Och visst funkade det.De reducerade signalen.De gjorde så att volymkontrollen fick en större spännvidd s.a.s. Men först och främst så försvann disten på vissa inspelningar.Detta verkar åtminstone mitt ex av Logos haft gemensamt med min förra Pathos Classic One.Och varför inte?Som jag har förstått det hela så utvecklades ClassicOne och Logos parallellt.De kanske även delar samma lösning på den balanserade ingången (eller i Logos fall ingångar)?För de som inte vet så uppstår den här disten om man har en signalkälla med för kraftig utsignal i förhållande till den satta industristandarden.När man sedan spelar en skiva som är väldigt högt inspelad så blir det lite för mycket av det goda…Voila´ Dist! Sen är det ju så att man inte egentligen vill ha en extra komponent i signalkedjan.Detta störde mig också trots att jag inte kunde höra någon signaldegraderande effekt från dessa attenuatorer….Ja,jag vet.Jag är sjuk!Audiofili heter det visst Eftersom jag lämnade in min förra Pathos Classic One till generalagenten för modifiering av den balanserade ingången med ett väldigt lyckat resultat så hörde jag mig för om det var möjligt med en liknande modifiering av min Logos.Och det var det! Så jag skickade ner Logosen för modifiering hos Calle på Ljudprodukter och nu är den tillbaka efter ha fått bägge balanserade ingångar modifierade.Gudskelov så klarade den frakten utan transportskador,något som kan inträffa som alla vet.Har varit lite nervös för det Om jag ska vara helt ärlig! Efter att ha kopplat in den och låtit den stå på uppvärming så var det så dags för det stora PROVET!Skulle problemskivorna låta bra?Jovisst!Inga problem.Alles gut! Bonnie Raitt hade inte längre en sprucken röst och Van The Man lät helt fantastisk på låten ”goin´down Geneva”!Tori Amos skiva The Beekeeper har aldrig låtit bättre! Av hela min skivsamling är det 4-5 skivor som tidigare låtit dåligt,lite distat.Det är kanske inte så farligt om det inte varit för att dessa skivor också är några av mina absoluta favoriter.Men nu är det problemet som sagt ur världen.Jag är i övrigt väldigt nöjd med min Logos och efter att ha fått Detta skönhetsfel åtgärdat så kommer jag att sitta nöjd med den under en väldigt lång tid framöver. Slutligen,mången tack till PL audio,Pathos och kanske främst Kalle på Ljudprodukter för suverän service!Det inger förtroende. Är det någon som är intresserad av ett par balanserade Rothwells attenuatorer?Då är det bara att skicka et PM.Mina är nu till salu . /new order Quote
new order Posted May 12, 2007 Author Posted May 12, 2007 Hej allihop. Har haft ett litet projekt för mig.Jag bor i lägenhet och alla uttag i vardagsrummet är ojordade.Vete tusan vad stereon delar säkringsplats med,men ett mål har varit att dra en separat strömförsörjning från egen propp i säkringskåpet.Detta är nu gjort. Jag köpte Jormas jpc 2,5 strömkabel på lösmeter och den är nu dragen i kabelrännor från säkringsskåpet.Kabeln är skärmad och jordad,och efter en test med en elfix-penna kan jag konstatera att skärmningen funkar.Inget utslag.På det ojordade uttaget är det en annan historia däremot... Ska bli spännande att se om det blir någon skillnad.Jag hoppas verkligen det.Första lyssnings-sessionen i kväll med ny jordad ström på egen fas vs. ojordat och oskärmat.Håller er informerade. /n.o Quote
Guest Peo Posted May 12, 2007 Posted May 12, 2007 Spännande, det där har jag också funderat på, att dra en schysst strömkabel från proppskåpet.. Det blir kul att höra dina intryck! Quote
Recommended Posts