Jump to content

Recommended Posts

• Replies 160
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted
Är det bara jag som inte vet vilken cd spelare det handlar om, mer bilder tack ! :)

Jag ska ta några bilder till.Har tagit en massa bilder men inga har blivit riktigt bra.Tar jag med blixt blir det överexponerat och utan blixt blir bilderna mörka och brusiga :black: .SKulle nog ha skaffat mig en riktig digital systemkamera med ställbar blixt istället för min lilla kompakt kamera.Nåja,ska mixtra lite så återkommer jag.

Posted

Bild%20429%20kopiera.jpg

En lite bättre bild på fjärren.Ljusare i alla fall.EN halogenstrålkastare kan göra underverk ibland.... ;)

Har någon förutom forumrävarna listat ut vad det kan vara för märke?

Posted

Bild%20432%20kopiera.jpg

Gissningslekarna är över :) .Får jag presentera min nyinvestering.EN Audia Flight Cd One.Hade jag lyssnat på den innan jag köpte den :?: Nej.Så risken för ett felköp fanns.Jag var rätt så,eller snarare mycket nervös inför den första sittningen.Skulle den vara fågel eller fisk?

De första intrycket brukar vara viktigt.Och efter att ha lyssnat igenom Steely Dan-Everything must GO så satt jag med värsta flinet och bara njöt.Positivt var bara förnamnet.Euforiskt kanske passar bättre.

Man ska kanske vara försiktig med att uttala sig för tidigt,efter den första tiden så kan man ändra uppfattning.Men jag tar risken.Den här spelaren ÄR otroligt bra!

Alla mina tidigare cd-spelare bleknar i jämförelse.Återkommer med vad jag tycker gör den så bra (förutom att den är Italiensk och allt vad det innebär i formgivning :app: ).Forza Italia!

Posted

Bild%20427%20kopiera.jpg

Min Italienska triologi i Hifi.Notera det blåa skenet bakom Pathosen.... :D

Har nu hunnit att bekanta mig en aning med Audian.Inte mycket har ändrats i mina intryck.Den är fortfarande väldigt bra i mina ögon och framför allt öron.

Vad är det då som jag gillar med den,speciellt i jämförelse med mina tidigare cd-spelare?

Det är ju som bekant svårt att sätta på pränt vad "det" är som gör att man gillar hifiprylar.Det är trots allt subjektiva intryck och inga mätdata som gör att man kan säga att "den här mäter bra alltså låter den bra".

Jag försökte att läsa så mycket som jag kunde om Cd One innan jag köpte den,mycket positiva recensioner,men som sagt,det sa mig egentligen ingenting.Det fanns ingen garanti att jag skulle gilla den egentligen.

Mitt ljudideal lutar åt det varma och tillbakalutade hållet.Men det ska för den delen inte vara för mjukt ocjh livlöst.Det ska vara slam och dynamik oxå!

Med Audian får man en neutral återgivning.Inget som sticker ut.Basåtergivningen via den här cd-spelaren är markant djupare och mer väldefinierat än t.ex min förra cd-spelare.Dynamiken likaså.Jag trodde inte att det fanns så mycket dynamik att hämta i cd-skivor.Att mediet i sig hämmade återgivningen.Så är inte fallet har jag märkt.Nog finns det dynamik att hämta i cd-skivor allt.

Man kan inte kalla Audian laidback i återgivningen men den är inte heller "på" som jag upplevde att Priman var.Den är någonstans där mitt emellan.Ljudåtergivningen via Audia blir väldigt lättlyssnat och klart samt engagerande och roligt att lyssna på.Var tvungen att testa lite Rage Against THe Machine på hög volym också och det funkade väldigt bra.Så det funkar lika bra på Opera Light (Izzy) som Hardcore.Det gillar jag!

Hade tänkt att gå igenom skivsamlingen och plita ner lite intryck i den här tråden då och då.Håller dessutom på med ett (Väldigt) anspråkslöst DIY för att förbättra akustiken en aning i lägenheten.Hade tänkt presentera det här också under resans gång (under förutsättningen att ni inte skrattar åt mig :) )

/n.o

Posted
Vicenza-Vicenza-Rom kan man säga... :cool: :)

Det finns ju Anglofiler.Vad kallas en som gillar Italien då?Är bara nyfiken. :)

Det här har jag hittat om företaget Audia Flight.

Företaget skapades 1996 av Massimilano Marzi och Andrea Nardini.Civitavecchia heter kuststaden eller förorten där företaget ligger,ungefär 7 utanför från Rom i nordvästlig riktning.

Lite värelöst vetande bara...

Posted

Under helgen har jag roat (nåja) mig med att tillverka egna replikor av Michael Greens tunekits.Jag började med att införskaffa några ljudisoleringsmattor tänkta att använda till bilar,samt tyg.Kan Martin Timell så kan banne mig jag också!! :D Hur det skulle funka hade jag ingen aning om!Men även om det blir ett totalfiasko så är man en erfarenhet rikare.

Bild%20434%20kopiera.jpg

Jag började med att skära till trianglarna för mina Corner tunes.På originalen så är ena sidan dämpande och den andra reflekterande.Likadant är det med den här ljuddämpningsmattan.Det är nämligen ett lager med aluminiumfolie på den ena sidan.

Bild%20435%20kopiera.jpg

Här är de flesta mattorna tillskurna och redo för att kläs med tyg.

Bild%20437%20kopiera.jpg

Tyget är tillklippt och sytt på en kant.

Bild%20439%20kopiera.jpg

Efter ett par timmar är de första diffusorerna klara.Mina aldeles egna Corner Tunes som jag sytt alldeles själv vilket kanske syns på kvaliteen!

Bild%20440%20kopiera.jpg

Och här är min version av Tune Strips.Inte samma mått som originalet och det beror på att mattorna endast gick att köpa i längderna 50x100 cm.Originalet är 122cm långt har jag för mig.

Bild%20441%20kopiera.jpg

Det här är ett eget påhitt,har länge haft en filt upphängt på den högra långväggen som tillfällig lösning.

Tanken är att den ska ta upp första reflexen från väggen som är av betong.Vet inte om filten har varit en sån bra lösning egentligen så jag gjorde en absorbent som ska ta upp första reflexen.Även här använde jag en 3 cm tjock ljudisoleringsmatta men denna var utan aluminiumskiktet som tune kits kopiorna hade.

Bild%20446%20kopiera.jpg

En bild före.Seriöst va! :black::blush

Bild%20452%20kopiera.jpg

Så här blev resultatet.Bättre än en filt i.a.f!

Bild%20449%20kopiera.jpg

Så här såg rummet ut innan,ganska kala väggar.Men det har ändå funkar relativt bra.Men rummet har lidit av "klappeko" och det har blivit mer märkbart för varje uppgradering som jag har gjort.

Bild%20453%20kopiera.jpg

Rummet behandlat med New Order Tune Kit :D Som förresten INTE finns att beställa,Så ni kan glömma att försöka beställa ett kit :clown: .Sätter mig INTE framför en symaskin inom en överskådlig framtid :evil: .

Faktum är att det blev en förbättring!För en summa av ca 800kr totalt så fick jag en bättre ljudbild med mer detaljer och renare ljud.Om det blev snyggt kan man väl diskutera,men det var en liten test för mitt eget nöjes skull och det fungerar över förväntan.Klappekot är inte lika märkbart och jag har samtidigt inte dämpat bort mig,tror jag.

/new order design ;)

Posted

new order design, klart gångbart i akustik- hifi- eller klädbranschen... :cool: :)

Har inte tänkt på det tidigare men man hittar ofta dessa Room Tunes hemma hos folk, senast igår.

Posted

new order, du rockar! En handlingens man som minsann inte räds symaskinen för att nå välljudets nirvana :)

Då jag troligtvis är forumets meste Michael Green-användare, så känner jag mig nödgad att kommentera:

1) Dina Corner Tunes ser fina ut! på bild rätt lika orginalen

(har själv 4 st sådana)

2) Dina Tune Strips ser också helt OK ut, det är nog svårt att få tyget lika sträckt och "skrynkelfritt" som originalen. Placeringen kan du dock experimentera med - originalen finns i två smaker - Tune Strips (standard) som vars nederkant ska placeras 30 cm från golvet och Mini Tune Strips där centrumpunkten i höjdled ska vara i mitten av vägghöjden.

(Jag har 4st Tune Strips standard och 4st Mini Tune Strips (använder f.n. standardversionen))

3) Dina Echo Tunes ser stora ut??!? Nåväl, det skadar nog inte. Placeringsmässigt sitter de på din vägg annorlunda än vad originalen ska sitta. De ska sitta längst upp på väggen, just där den tar slut innan taket. Dikt mot väggen dock, precis som dina.

Tänk på att du bör ha en sådan även på en långvägg, annars förloras idén med att plocka de sneda sidoekona längs taket och behandlingen av aktuell "Pressure Zone" (Michael Green-språk).

(Jag har 2st Echo Tunes uppsatta i mitt rum)

Nu när du har gjort dessa, är det bara att börja tillverka Sound Shutters :) Jag har själv 8 st original-sound shutters och 2 st DIY-varianter som jag valt att kalla Sound Shitters, då mina blev kosmiskt fula :black::blush:) Men de funkar! Och vad mer intressant är- tillsammans med Room Tune Pak'et så blir kombinationen förbluffande effektiv (jo jag har provat dem var för sig - men när man kombinerar dem då händer det grejor).

May the Tune be with you :cool: / stargazer

Posted
Va kul!! Nu blev man sugen att börja sy :D

New Order! Det är just sånt här som gör livet trevligt att leva. Nu är det bara att besöka Biltema och börja handla, sen gäller det att fjäska för nån som äger en symaskin, men det ska väl kunna lösas gissar ja. Tack för tipset!

Posted
3) Dina Echo Tunes ser stora ut??!? Nåväl, det skadar nog inte. Placeringsmässigt sitter de på din vägg annorlunda än vad originalen ska sitta. De ska sitta längst upp på väggen, just där den tar slut innan taket. Dikt mot väggen dock, precis som dina.

Tänk på att du bör ha en sådan även på en långvägg, annars förloras idén med att plocka de sneda sidoekona längs taket och behandlingen av aktuell "Pressure Zone" (Michael Green-språk).

(Jag har 2st Echo Tunes uppsatta i mitt rum)

Först.Tack för alla positiva kommentarer!Det ses kanske inte som det allra manligaste att sätta sig framför en symaskin :blush:) Men det struntar jag i och vad offrar man inte på välljudets altare?

Jag har i stort sett svurit ihop dessa tingestar!Tyg verkar ha ett eget liv liksom sytråden som alltid och då menar jag ALLTID har en förmåga att lyckas krypa ut ur nålen.Jag och mina svetsarhänder är ingen bra kombination med att pilla dit en sytråd i ett mikroskopiskt hål,dessutom :angry: ;)

Till saken.Du såg rätt Stargazer.Dom var stora därför att det inte var min echo tunes kopia på bilden.Den där stora fyrkantiga kudden mitt på kortväggen har jag två av som jag har satt bakom högtalarna till att börja med.Men jag tyckte att dom dämpade bort lite väl mycket när dom var bakom högtalarna.Basen blev inte lika distinkt.Kanske bara ett hjärnspöke från min sida.Men nog borde basreflexhögtalare med porten bak arbeta mot en hård vägg?New Order-amatörakustikern har talat! :black::blush

Den har endast absorberande del,inget aluminium lager alltså.Precis som den stora som jag har på högra långväggen.En liten test alltså.Echotune kopian som var på kortväggen var sydd så sladdrig att det såg ut som den hade Gällivarehäng.Den kanske åker dit igen efter en liten ansiktslyftning.Jag har en Echotune av måtten 25x40cm mitt på långvägg men den syns nog inte på bilderna.

Posted

Bild%20456%20kopiera.jpg

Jag har nu modifierat bort Gällivarehänget på min Echotune :) .Visst var det så här det skulle sitta Stargazer :?: Jag måste kolla in dina sound shutters när jag hälsar på hos dig.Visst var det ett slags ställbara spoilers i trä :?:

Posted
det var fint det där, new order :D

var köpte du plattorna och vad heter dom?

Jag köpte mina ljuddämpningsmattor på Laitis.Borde även finnas på Mekonomen,biltema eller liknande.

Posted

Bild%20427%20kopiera.jpg

Ibland så händer det.Man upptäcker en hifi pryl som man bara faller för.I mittt fall var det Sonus Faber och Cremona som ställde min Hifivärld på ända.Sen den dagen som jag blev inlurad av en kompis på Bossanova blev inget sig likt(tack för det förresten Hazard,var ska jag skicka sluträkningen? ;) ).

Den anläggning som Bossa-Janne visade för oss var totalt och fullständigt överlägsen min Linn anläggning.Att komma hem och försöka lyssna var ett totalt västgötaklimax :black: .Det var som om någon hade stoppat tjocka dunkuddar framför högtalarna.Instängt?Gissa!

Linn prylarna annonserades ut.Här skulle det handlas Cremona :) .

Bild%20426%20kopiera.jpg

Sen när Cremonorna äntligen hade kommit hem så var det ju dags att hitta elektronik som kunde göra dom någorlunda rättvisa.Janne hade ju skämt bort oss i Bossanova kretsen.Cremonorna drevs av VTL monoblock och Lamm monoblock ibland i butiken.Det lät sagolikt men låg högt,HÖGT över vad jag skulle kunna lägga ut.Här behövdes en uttänkt plan.Synd att man aldrig upprättade någon bara :D .

Bild%20431%20kopiera.jpg

Den Pathos Classic One som jag skaffade som första drivmedel till högtalarna blev jag väldigt begeistrad i.Är det fortfarande,det är en liten pärla.Men det saknades kontroll i de lägre registren och Malthe K´s Logos inhandlades.Med Logos följde en helt annan kontroll i basen.Mellan och diskantregistren var dessutom absolut i klass med Classic One.Logos är i princip en ClassicOne på steroider!Klockren för mig.

Logos och Maestro Cd fungerade jättebra ihop.Jag satt faktiskt ganska nöjd.Men min Maestro Cd var inte den driftsäkraste av cd-spelare så jag sålde den och ersatte den med Audio Aero Prima.Ni som följt denna tråd vet vad som hände med den.Den funkade INTE hos mig.

Bild%20432%20kopiera.jpg

Så då slutklämmen på den här tråden.

Jag gillar Audia Flight Cd One.Det har ni kanske förstått.Den är mer komplett än de cd-spelare jag tidigare ägt.Mer upplöst.Bättre dynamik.Den har även avslöjat brister i akustiken hemma (därav new order tune kittet) samt högtalarplacering,som jag mixtrat med de senaste veckorna.

Under kvällen så lyssnade jag på en gammal favorit cd,Yello-Pocket Universe,och jag är glad att säga det men nu satt det!Det lirar det riktigt bra hemmavid :) .

Kanske kan jag fin tuna ut mer av högtalarplacering bla men som det nu låter har det aldrig gjort tidigare.Hifi är fantastiskt skoj när det låter bra!Och man uppskattar det än mer när man varit åt det andra mindre bra hållet också.

Nu återstår det roliga,förutom att lyssna på skivor då förstås.Nu ska det börja tweakas!Nya rör till Pathosen ska inhandlas.Liksom isolatorer under elektroniken.Ett bra nätfilter....osv :)

Som ni märker så finns det planer.Men först och främst ska det handlas skivor.Det har varit lågsäsong hos mig på den fronten allt för länge nu.

Tack för visat intresse.

/n.o

• 2 months later...
Posted

Bra att man har olika smak... :D

Jämförde Audio-Aero capitole mk II med Gondul 3:an innan jag bestämde mig. Möjligt att Gondul har lite fastare bas men den tappar i allt annat. Mellan register och diskant är så oerhört mycket mer medryckande på Audio-Aeron. Nu när jag dessutom bytt till den nya reference som är betydligt mer neutral är skillnaden än större imoa. Däremot skulle jag kunna tänka mig att testa Burmesters cd som jag tycker verkar mycket bra. Men i mina öron är Capitole ref den bästa cd jag hört. Dock så snackar vi rätt små skillnader igentligen när vi kommer upp i pris. Mest skillnad på tycke och smak. Jag tycker att jag med en rör cd och ett transistor slutsteg har fått en bra mix av det bästa av två världar. :)

• 1 month later...
Posted

Hej allihopa.

Efter en tids tystnad på forumet så är jag nu åter i uppgraderingstagen igen.Uppgraderingen som jag har gjort har inte direkt med hifi att göra,men jag hoppas att den ska göra underverk eller åtminstone en viss förbättring.Bilder kommer så småningom... :)

Posted

Bild%20253%20kopiera.jpg

Har under en lång tid varit less på min stora tjock-tv.Kan aldrig vara bra ljudmässigt att ha en stor plastklump med en glasskiva mitt emellan mina ögonstenar!Vad gör man :?:

Bild%20003%20kopiera.jpg

Man skaffar en vägg-tv.Har under några månader kollat in diverse hembio forum och kollat affärer och gjorde slag i saken och skaffade mig en lcd-tv igår.Det här är väl en indirekt stereouppgradering och akustikförbättring :?:;):D

Bild%20004%20kopiera.jpg

Jag blev också tvungen till att modifiera min stereobänk.Fick ta bort ett hyllplan och sänka den.Det gjorde jag så gärna... :)

Bild%20005%20kopiera.jpg

Med prylarna på så börjar det likna något.Har längtat efter att få ha cd-spelaren och förstärkaren högst upp på hyllplanet.Trodde att det skulle bli snyggare.Och det blev det i min åsikt!

Bild%20007%20kopiera.jpg

Med högtalarna på plats så börjar det likna något.Nu skall bara alla tungbrottade Synergistic Research kablar på plats så är allt klart.

Bild%20012%20kopiera.jpg

Allting på plats.Och tv´n,en Sharp LC37GD8E,funkar klockrent.Bättre bild än den gamla som jag hade.

Trodde inte att det skulle bli så pass bra bild med en billig sunk Philips dvd och sunkig kabel-tv men jag blev positivt överraskad.Såna här Hd klara tv-apparater kräver en bra högkvalitativ signal för att riktigt skina men det funkar bra redan nu som sagt.

Bild%20013%20kopiera.jpg

Filmtajm!! Buzz REGERAR!! ;) Får återkomma senare med de ljudmässiga förändringarna.Har inte ställt om högtalarna men misstänker att det kommer att bli en massa flyttande och justerande när dom fått lite andra förutsättningar.

Får återkomma senare med mer intryck.