Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej allihop och god fortsättning på det nya året.

Det har tagit lång tid för mig att skriva om mina intryck av Priman,mycket beroende på att jag inte riktigt har kommit fram till vad jag tycker om den ljudmässigt.Är det fågel eller fisk :?:

Efter de första intrycken har lagt sig så mognar en åsikt fram om vad man tycker om spelaren.Är det något att leva med eller ska man söka vidare?Jag ska vara ärlig.

Den har inte fungerat hos mig,tycker jag.Efter nyhetens behag har lagt sig och man spelat och lyssnat på den i den vanliga vardaglunken så har inte den där känslan av låta sig ryckas med i musiken infunnit sig.Det har låtit lite.....sterilt.Digitalitis på latin,kanske? :)

Efter att ha pratat med lite olika hifi intresserade som jag känner (ingen nämnd ingen glömd ;) )Så har jag fått en del ideer om vad jag skulle testa för att se om en det hände något ljudmässigt.

Så idag så testade jag det uppenbara.Jag skäms nästan att säga det. :blush

Gjorde som jag brukar när jag testar lite.Ett A/B test.Inte kanske vetenskapligt men jag tycker att det brukar fungera i de flesta fall för mig.

Hur som hellst.Jag lyssnade på några låtar på min testskiva och sedan provade jag att vända nätsladden ett halvt varv.På med samma skiva.Och JA.Priman har under hela den tid som jag ägt den varit UR FAS!!! :black:

Var tvungen att kolla upp det med en faspenna enligt Sladd-metoden och så var det.Så klumpigt av mig att inte testa det före.Men jag är människa och det är mänskligt att fela.Den enda männsiskan i världen som aldrig gör fel är tydligen min Chef.SÅ säger han i alla fall! :D

Förbättringen blev faktiskt klart märkbar.Att säga att det var som dag och natt är väl att överdramatisera det hela.Men oftast är de dom där små detaljerna som gör om helhetsintrycket blir bra eller dåligt.Nu när spelaren är i fas så är det som att det där hårda digitala försvann men samtidigt så blev den mer detaljerad.Ljudbilden är luftigare.Förbättringar överallt.Och som sagt inte dramatiskt men ändå så pass att det nu blev RIKTIGT njutbart.I Jämförelse med Maestron CD nu så undrar jag om inte Maestron kommer till korta,faktiskt.

Min Maestro CD hade ett mer markerat basregister än vad Prima har.Ändå så känns det inte att man saknar det nu.När allting annat nu har börjat falla på plats så börjar den nu att spela musik på ett schysst och roligt sätt.Med bredd och djup men framförallt på ett engagerande sätt.Nu börjar det låta som en schysst cd-spelare förväntas att låta.

Bild%20254%20kopiera.jpg

Primas fjärr och Pathos barkbåts dito

• Replies 160
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

• 4 weeks later...
Posted

tomt.jpg

Jaha,så var det tomt i hyllan igen.Priman var inget för mig.Efter att ha lyssnat på den under några månader så var det bara att konstatera att den inte riktigt passade in i min anläggning.Tyvärr.

Så tillbaka på ruta ett igen,vad som kommer att efterträda den är ett öppet kort men det börjar att luta åt något som jag fått upp ögonen för den sista tiden.Lite konstigt med tanke på att jag lyssnat på dessa spelare och gillat vad jag har hört.Håller er informerade.Den här tråden blev lite utdragen och skriven sporadiskt i.Men ni får väl se det som ett litet tidsdokument.Euphonias svar på Big Brother kanske... ;) Vilken spelare ska få stanna kvar :?: Stay tuned!

Posted
Om nu inte Priman passade in sp lär ju inte Capitolen göra det heller.

Vad var det med priman som inte fungerade??

Alltså...svårt att förklara!

Jag tyckte att den kändes lite tunn i basområdet.Sen spelade den "på" en,den slungade musiken i ansiktet.Personligen föredrar jag en mer laidback återgivning.Sammmantaget så var den karaktären inte riktigt det jag väntat mig eller hoppats på.Detaljerna fanns där och den spelade trevligt i övrigt men...."not my cup of tea" som britterna säger.Kanske gav jag den inte tillräckligt med inspelningstid?Tror inte det men kanske är det så.Hur som hellst.Det lirade aldrig på samma sätt med Priman som det gjorde med Maestro cdn.

Posted
Ok intressant att höra. Jag har lyssnat på den nya capitolen mot en gondul 3:a och capitolen lät inte lika bra och korrekt i basen där heller.

Då är vi överens på den punkten.Jag kan däremot inget säga om Capitole eftersom jag aldrig lyssnat på den.

• 2 weeks later...
Posted
Då är vi överens på den punkten.Jag kan däremot inget säga om Capitole eftersom jag aldrig lyssnat på den.

Fast det skiljer en del i karaktären på Capitolen och Priman. jag upplever inte alls Capitolen så "på" som du skriver utan mer mjuk och följsam i ljudet. Otroligt svårt att beskriva ljud, men det är en av de varmaste maskiner jag lyssnat på. Gondul trean kostar ju tre gånger så mycket, så det känns väl bara knäppt att jämföra dem. Dessutom gillar jag för min del inte ljudet i dem alls. Men som sagt det är min smak, och det är ju personligt...

Posted
Fast det skiljer en del i karaktären på Capitolen och Priman. jag upplever inte alls Capitolen så "på" som du skriver utan mer mjuk och följsam i ljudet. Otroligt svårt att beskriva ljud, men det är en av de varmaste maskiner jag lyssnat på. Gondul trean kostar ju tre gånger så mycket, så det känns väl bara knäppt att jämföra dem. Dessutom gillar jag för min del inte ljudet i dem alls. Men som sagt det är min smak, och det är ju personligt...

Tack och lov att vi har olika smak! :) Det KAN vara så att matchningen inte var optimal i min anläggning.

Att en Capitole skulle fungera bättre.Men för att vara ärlig så vågar jag inte chansa.Köpa grisen i säcken kan vara riskfyllt ibland... :black: .Den nye ägaren är jättenöjd över Priman i sin anläggning och det är skoj att det blev bra för honom.

Posted
Tack och lov att vi har olika smak! :) Det KAN vara så att matchningen inte var optimal i min anläggning.

Att en Capitole skulle fungera bättre.Men för att vara ärlig så vågar jag inte chansa.Köpa grisen i säcken kan vara riskfyllt ibland... :black: .Den nye ägaren är jättenöjd över Priman i sin anläggning och det är skoj att det blev bra för honom.

Ja det är sant, nå vad lutar det åt nu då... :?::):?:

Posted
Hej NewOrder,

Det bliver interessant at se hvad du ender op med ad cd-afspiller! Vi følger med i spænding fra sidelinjen ;)

Detta håller på att bli en följetång i stil med Big Brother.Ni vet;Vem stannar kvar,vem tvingas lämna stereoracket.... :clown: Har dock inte varit min avsikt.

• 3 weeks later...
Posted
En Denver kan jag vänta länge på.... :) Resten av livet låter bra för min del! :D

fast när man läst vad du skrivit om Pathos kan man ju undra om de e den nya cd´n från dem du beställt? Kommer inte ihåg vad den skulle heta nu, men den kom väl ut nu på vårkanten nån gång?

Posted
fast när man läst vad du skrivit om Pathos kan man ju undra om de e den nya cd´n från dem du beställt? Kommer inte ihåg vad den skulle heta nu, men den kom väl ut nu på vårkanten nån gång?

Endorphin tänker du på?Javisst skulle det vara en jätteintressant spelare,men tyvärr så är den helt utanför min stratosfär.Ryktesvägen (tämligen pålitliga rykten dessutom) så landar den på ca 70 K i Sverige när den dyker upp framöver.Det har ju dessutom ryktats att det kommer en lite billigare variant,men när?

Posted
Endorphin tänker du på?Javisst skulle det vara en jätteintressant spelare,men tyvärr så är den helt utanför min stratosfär.Ryktesvägen (tämligen pålitliga rykten dessutom) så landar den på ca 70 K i Sverige när den dyker upp framöver.Det har ju dessutom ryktats att det kommer en lite billigare variant,men när?

Så hette den ja... Annars var den rätt spacad om jag inte minns fel, skulle passa fint till dina snygga lysande kablar... :):)

Posted

Väntan är över.Medans jag bekantar mig med nykomlingen så får ni fundera över denna bild vad det är för något.

Bild%20350%20kopiera.jpg

Inte speciellt svårt.Eller?Har faktiskt i skrivande stund inte lyssnat på den än!Väntar några timmar så prylarna hinner bli lite varma.Speciellt den nya cd-spelaren.Spännande!

Posted

Har nu haft min första sittning med den nya spelaren.En Femetta.Mycket trevlig.Redan nu så står det klart att Priman är totalt distanserad,krossad & förödmjukad.Att det är den i särklass bästa cd-spelaren som stått i mitt hifirack kan jag redan nu säga utan att ta i.