RODA Posted November 25, 2005 Posted November 25, 2005 Legger denne ut her også Har hatt besøk i heimen igjen. Besøket gjorde at jeg måtte skru litt opp på termostaten på oljeovnen..... En liten børstet sak med en enslig rød lysdiode som preger fronten. (Takk gud for at den ikke er blå og KRAFTIG) Tre rader med ventilasjonshull på toppen, og en rad på hver side. Ikke det at det kjentes ut som den hadde behov for så mye kjøling. ICEkald er mer dekkende. Som dere ser er det to stykker, altså monoblokker. Her har den ene for andledningen satt seg oppå høyttaleren, mens den andre hviler på høykant på toppen av racket. Undersiden. 4 gummispikes, og de to bryterne som er på monoblokken. Vi tar en nærmere titt på disse bryterne: Bryteren foran (nærmest frontplaten) velger mellom ON og sekundære funksjoner. I ON-modus lyser dioden i front. Den bakre bryteren velger mellom STBY(av) og AUTO. I STBY-modus er forsterkeren av. Dioden i front er slukket og dioden på baksiden lyser for å indikere at nettspenning er tilsluttet. I AUTO-modus føler forsterkeren på om det er noe musikksignal, og slår seg på automatisk. Etter ca 3 minutter uten signal slår den seg av. Jeg synes det er brukervennlig med bryterne plassert på denne måten. AUTO-modus er jo også genialt for f.eks. surround-oppsett med en monoblokk ved hver høyttaler. forts.... Quote
RODA Posted November 25, 2005 Author Posted November 25, 2005 Baksiden. Nettbrønn, den nevnte dioden, inngang (og for utgavene uten XLR også en utgang for å linke enda en monoblokk til) og høyttalertilkoblinger. Høyttalertilkoblingene. Enkle og greie. Lett å stramme godt rundt spader, og svelger også bananer. Nettbrønn og inn- og utgang. Her kan man bruke sine egne gromme nettkabler og selv om denne minste i serien leveres med RCA som standard, så kan den også leveres med XLR. Nettbrønnen aksepterer nettspenninger mellom 85 og 265VAC, og forsterkeren beholder de oppgitte effekter uavhengig av tilførselspenning! Vi snur den rundt igjen, lener den mot "brorsan" og tar et bilde til av fronten: Kan nesten sverge jeg hørte den nynne "He ain't heavy, he's my ICE-brother" :P Noen opplysinger: 2 x 135W i 8Ohm, øker til 2 x 250W i 4Ohm. THD 0,008% Dempefaktor >2500 Gain 27dB Signal-støy forhold 110dB Frekvensrespons (20 - 20kHz i 4Ohm) +- 0,3dB BxHxD 172 x 85 x 200mm EMBLA AUDIO EANA Ja, dette er minstejenta i Tom Helgesens nye serie av monoblokker med ICE-teknologi fra B&O. HJEMMESIDE EANA Eana er priset til 2750,- pr stk, og det er en gavepakke til audiofile på sparebluss!! Tenk deg 5 eller 7 slike på rekke og rad i et surroundoppsett, eller gjemt bort bak hver høyttaler istedet? Noen inntrykk fra lytteseansene: Embla'ene er forholdsvis snille på stemmer. De blir ikke stikkende selv ved svært høye volum. Dette fører til at man kanskje er fristet til å dra på mer enn vanlig........stakkars naboer Embla'ene oppfatter jeg som ørlite reserverte. Denne reservasjonen er positiv når det gjelder å ikke bli "over the edge" på dårlige og "tøffe" innspillinger. Kan hende jeg oppfatter denne reservasjoen grunnet fravær av "grums" ? Embla'ene spiller detaljert uten at det blir påtrengende eller unaturlig. Bassen på Embla'ene er stram, og start-stopp er meget kontrollert. Alt annet enn "rund" bass. Det virker som at Embla'ene ikke har noen egensignatur, men at de slipper lyden fra foregående ledd rett igjennom uten å gjøre farginger av den. Her står man jo fritt til å parre dem med f.eks en rørpre om man vil ha mer varme/glød? Liker du lyden stram, presis og detaljert uten at det blir "rett-i-fleisen", samt at det skal kunne spilles høyt uten at ting "stikker"? Da kan Embla meget godt være saken for deg. At de er "grisebillige" er heller ingen bakdel. Jeg har mine på utlån fra http://www.ice-audio.com/ Effekten på 135w er nok for de fleste, men for resten så finnes det jo to større modeller ;D Takk for oppmerksomheten Quote
Guest mikael Posted November 28, 2005 Posted November 28, 2005 Intressant test. Blir verkligen sugen på att testa dem själv för de har verkligen de ljudegenskaper som jag söker efter. Vad använde du för högtalare när du testade dem? Kan också skriva att även jag värdesätter att de inte använder blåa lysdioder. En polare till mig köppte nyligen en förstärkare med just blå ljusdioder och något jobbigare för ögona får man verkligen leta efter. /Mikael Quote
Timbre™ Posted November 28, 2005 Posted November 28, 2005 Kan också skriva att även jag värdesätter att de inte använder blåa lysdioder. En polare till mig köppte nyligen en förstärkare med just blå ljusdioder och något jobbigare för ögona får man verkligen leta efter. Kan bara hålla med. På mina BAT-slutsteg är det rent störande. Quote
RODA Posted November 28, 2005 Author Posted November 28, 2005 Vad använde du för högtalare när du testade dem? /Mikael <{POST_SNAPBACK}> Hei Mikael! Jeg testet dem på mine HFLS-1. Cd-spiller Sony XA-30ES og forsteg Ming Da MC-7R. Slutsteget jeg bruker til daglig er Doxa 70B. Doxa'en er "tøffere" i mellomtonen, mere "stå på" i dynamiske passasjer. Doxa'en har også mer fylde, bedre overtonestruktur/utklinging og mer "klang". IMHO Jeg tror ikke den ene er mer riktig enn den andre, men det kommer an på personlige preferanser. Her en slags konklusjon jeg selv kom til: Liker du lyden stram, presis og detaljert uten at det blir "rett-i-fleisen", samt at det skal kunne spilles høyt uten at ting "stikker"? Da er Embla saken for deg. Liker du lyden litt fyldigere, og anlegget tåler "stå-på" i mellomtonen, og hvis klanger og utklinging er viktige aspekter ved lydgjengivelsen for deg? Kan hende passer en brukt Doxa 70B for deg? Quote
Guest mikael Posted November 29, 2005 Posted November 29, 2005 Baserat på dinna sammanfattningar så är jag väldigt sugen på att testa just EMBLA. Anledningen till att jag frågade vilka högtalare som du använder är att i framtiden så kommer jag antagligen att satsa på ett par elektrostathögtalare och jag undrar om EMBLA orkar driva tex. martin logan clarity med bra resultat. /Mikael Quote
Guest johan Posted November 29, 2005 Posted November 29, 2005 Minns jag rätt så kan ASP modulerna peta ur sig 40 Ampere vilket inte är så dåligt. En lustig detalj på Embla är att lådorna ser precis ut som eARs förutom kylhålen. Dom behövs för ICE blir faktiskt varma Quote
Martin Posted December 3, 2005 Posted December 3, 2005 Jag är också väldigt sugen på dessa. Klarar dom av att driva mina Vienna Strauss tro? Eller behöver jag mera kräm... antagligen köper jag dessa ändå och flyttar dom till att driva surround senare. Strauss + Ice = Bra/Dåligt .. någon med en kvalificerad gissning? edit: Upp! Quote
Recommended Posts