Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej

En sak fattar jag inte som jag ska be forumet om hjälp med. Mellan CD, förförstärkare och förstärkare finns ju två möjliga typer av kablar: Balanserade och obalanserade.

Jag har hört kommertarer som att "jag ska uppgradera till balanserat kablage". Det jag undrar är om balanserat ger en bättre ljudkvalitet.

Någon som vet eller har erfarenhet?

Posted

Med vanliga RCA-kablar skickas signalen med två ledare, fas och jord, som i en vanlig elledning.

En balanserad kabel har 3 st ledare. Där skickas signalen via två av ledarna, den tredje är jord.

I den ena ledaren är signalen inverterad. Det innebär att man i mottagarändan får ut signalen som en spänningsskillnad mellan dom två ledarna.

Vad är vitsen med det? Jo, om en störning letar sig in utifrån in i kabeln, så påverkas signalen i båda ledarna lika, därmed ändras inte spänningsskillnaden mellan ledarna, och störningen kommer inte att märkas av i mottagaränden.

Balanserad överföring är alltså mer eller mindre immun mot störningar utifrån.

Därför används alltid balanserad överföring när man har långa kablar.

Elektronik kan också konstrueras balanserat med dubbla signalvägar.

Det innebär naturligtvis fler komponenter vilket höjer priset.

Bladelius/Advantage och Thule är exempel på märken med balanserad elektronik.

Dom bör anslutas med balanserad kabel för att det ska låta bäst.

Annars är det inte säkert att man alltid upplever förbättringar. Om signalen ska göras om till balanserad och sedan tillbaka igen, så får man fler komponenter i signalvägen som äter upp vinsten.

En del hävdar att balanserad överföring är helt onödigt med dom korta kablar vi använder i stereoanläggningar, och att det är bättre att satsa på dyrare komponenter än dubbla signalvägar.

Min uppfattning är att balanserad överföring skall användas om man har balanserad elektronik, annars kan man strunta i det.

Rätta mig gärna om jag har fel eller missuppfattat något.

Posted
Rätta mig gärna om jag har fel eller missuppfattat något.

Fin sammanfattning och med Aurora E (som anses vara mycket välskärmad) upptäckte jag skillnader när längderna började krypa upp mot 6 m.

Posted

hmm vad jag vet är det nästan bara fördelar med vanlig rca kablage om inte stereon står i väldigt störande miljöer eller om man ska dra långa sträckor (+5m) sen skadar det inte att det oftast är billigare ;)

Posted

Har man ballade pryllar då kör man balanserat, och man behöver inte heller köpa super dyra kablar. Vill man komma billigt undan så kan man ju köpa mikrofon kabel av god kvalitet och då inte från någon hifihandlare. ;)

Posted

:) I princip stämmer det som ovan sagts med en liten kommentar och förtydligande.

Olika konstruktioner satsar lite olika, vissa använder balanserade konstruktioner som ex-vis. Thule, Mark Levinson m.fl. Om konstruktören satsat på denna lösningar brukar konstruktionerna definitivt komma bäst till sin rätt balanserat följaktligen.

En firma som, förr i alla fall, satsat på obalanseat är Meridian och dessa verkar enligt samstämmiga omdömen låta bäst i obalanserade kopplingar även om det finns en balansead anslutning med.

Posted
Vet någon om det finns någon förteckning över märken som påvisar om de använder internt balanserad eller obalanserad design?

Krell, Levinson, Ayre, ARC och vårt eget Bladelius tillhör de märken som gjort sig kända för att låta klart bättre balanserat.

Posted

Hej. Min erfarenhet är att mitt slutsteg presterade klart bättre när jag uppgraderade till balanserad kabel in, i stället för RCA. Jag upplevde ett större lugn i återgivningen, vilket antagligen är detsamma som mindre brus. Dessutom tycker jag att en balanserad kabel för en viss kostnad oftast kan prestera klart bättre än en obalanserad för samma peng. Detta förutsätter dock att elektroniken är balanserad så att fördelen kan realiseras. Billigare kabel men dyrare elektronik alltså. :D

Posted
Krell, Levinson, Ayre, ARC och vårt eget Bladelius tillhör de märken som gjort sig kända för att låta klart bättre balanserat.

Fyller på med Classé. BAT är ju liksom självklart... :)

Lamm... :?: