FFrrEEddRRiiKK Posted November 25, 2005 Posted November 25, 2005 Har någon någon erfarenhet av detta Svenska högtalarmärke? De syns lite i media (med undantrag av ganska mycket uppmärksamhet i Danmark), men det jag hört låter inte illa. Vet att det är samma konstruktör som ligger bakom "gamla" Qln och QRS. Är mest inne på denna golvare, R55, för 10.500:- i äkta fanér. Kanske i kombination med en REL Storm 5 subba. Har för övrigt en, kanske "visuell", förkärlek för slanka konstruktioner med små element. Brukar betyda en nykter ljudbild, med rapp, djup bas. Fast jag kan ha fel.. Några kommentarer? /Fredrik Quote
oLjud Posted November 25, 2005 Posted November 25, 2005 Har för mig att de fick bra betyg i HiFi&Musik, så de e nog inte dåliga iaf... Har för mig att de spelade med ett välbalanserat ljud och inte att den inte var någon "party" högtalare. En högtalare för finlir alltså, som trivs med all musik. Jag har dock inte lyssnat på den, tar bara ur minnet vad de sa i HIFI&Musik. De e bara att ta och lyssna på dem som vanligt är det dina öron som ska tycka att de låter bra... REL sub:en har jag ingen aning om, har aldrig lyssnat på någon sub så Quote
sladd Posted November 25, 2005 Posted November 25, 2005 Hej! Vi har DLS i butiken och jobbar aktivt med dem. R55 är ersatt med R66, en i mitt tycke mycket bättre högtalare för samma pengar, dvs 10 500:- (i princip samma utseende) DLS har anlitat Mats Andersen, mannen som bla varit delägare i QLN med tillverkning i Mölndal. QLN är idag - tyvärr - nedlagt och det som idag förekommer med detta namn är Kinatillverkade högtalare som man klistrar namnet på. Mats Andersen är också hälftenhjärna av QRS (den andra halvan kommer jag inte ihåg vem det är ). mvh Teflonhjärnan Carlsson . Quote
FFrrEEddRRiiKK Posted November 25, 2005 Author Posted November 25, 2005 sladd, Tack för klargörande! Så R66 är kort och gott bättre på alla parametrar än R55? Varför gör man då en R55 (i och för sig med äkta fanér ), om man har en R66 för samma pengar som är bättre? Kanske för större rum då? Kan nämna att jag haft ett par Qln Reference HDII innan (tror det var den sista Reference versionen), som jag kämpade med i runt 10 år. Försökte få denna att spela bra i 6 rum under drygt 10 år, men utan positivt resultat. Ljudbilden var helt enkelt för "tung". Du förstår säkert vad jag menar.. Har nu haft ett par B&W 805S i ett par månader, och allt har gått upp för mig. Nu ligger inte basen längre längst fram i ljudbilden, och mellanregistret har fått en ny dimension för mig. Diskanten hade jag dock inget att anmärka på i Reference. Jag vet att ni sålt denna Qln burk innan. Var hamnar jag med R66 (R55), eller jag måste kanske upp på QRS nivå? Min budget ligger nu i alla fall på runt 37.000:- (B&W 804S närmast påtänkt). Dynaudio S3.4 är också ett alternativ nu prissänkt, dock känns B&W som en mer korrekt högtalare, även om jag i vissa stunder lätt kan förföras av Dynaudios ljud, och inte minst baskapacitet. Kort och gott vill jag he en högtalare som känns helneutral. Med 805S kände jag i alla fall att jag kunde stoppa i vad som helst, och det kom ut utan påverkan. En trevlig upplevelse - på gott och ont. Dock var basen lite i minsta laget närvarande för att ge och påminna mig om kraften Reference här hade i överflöd. Så varför budget 37.000:- och R55 (R66) kanske du undrar? Tja, jag tror mycket på att det kan vara viktigare att lägga pengar tidigare i kedjan - CD spelare, Förstärkeri och Kablage.. Dock vill jag nog ha en golvare, och eventuellt kompletera den sista basen till film (och musik) med en subba. Tankar? /Fredrik Quote
datar Posted November 25, 2005 Posted November 25, 2005 Ursäkta lite OT men dessa högtalare läter säkert kanonfint. DLS är ju helt suveräna på bilstereo så mycket av de ljudet kanske återfinns i högtalarna? Quote
sladd Posted November 25, 2005 Posted November 25, 2005 sladd, Tack för klargörande! Så R66 är kort och gott bättre på alla parametrar än R55? Varför gör man då en R55 (i och för sig med äkta fanér ), om man har en R66 för samma pengar som är bättre? Kanske för större rum då? Kan nämna att jag haft ett par Qln Reference HDII innan (tror det var den sista Reference versionen), som jag kämpade med i runt 10 år. Försökte få denna att spela bra i 6 rum under drygt 10 år, men utan positivt resultat. Ljudbilden var helt enkelt för "tung". Du förstår säkert vad jag menar.. Har nu haft ett par B&W 805S i ett par månader, och allt har gått upp för mig. Nu ligger inte basen längre längst fram i ljudbilden, och mellanregistret har fått en ny dimension för mig. Diskanten hade jag dock inget att anmärka på i Reference. Jag vet att ni sålt denna Qln burk innan. Var hamnar jag med R66 (R55), eller jag måste kanske upp på QRS nivå? Min budget ligger nu i alla fall på runt 37.000:- (B&W 804S närmast påtänkt). Dynaudio S3.4 är också ett alternativ nu prissänkt, dock känns B&W som en mer korrekt högtalare, även om jag i vissa stunder lätt kan förföras av Dynaudios ljud, och inte minst baskapacitet. Kort och gott vill jag he en högtalare som känns helneutral. Med 805S kände jag i alla fall att jag kunde stoppa i vad som helst, och det kom ut utan påverkan. En trevlig upplevelse - på gott och ont. Dock var basen lite i minsta laget närvarande för att ge och påminna mig om kraften Reference här hade i överflöd. Så varför budget 37.000:- och R55 (R66) kanske du undrar? Tja, jag tror mycket på att det kan vara viktigare att lägga pengar tidigare i kedjan - CD spelare, Förstärkeri och Kablage.. Dock vill jag nog ha en golvare, och eventuellt kompletera den sista basen till film (och musik) med en subba. Tankar? /Fredrik <{POST_SNAPBACK}> Hej! Jag tor att R55 är på utgående och dagens överlapp är en övergångsfas. Ingen är en dålig högtalare men 66:an ger mycket mer på allt för samma pengar. QLN Reference HD2 känner vi gott och om du fick en "tung" ljudbild så fanns där andra bekymmer. Vi får idag in dessa som inbyten ibland och de är som regel borta innan jag hinner lägga ut dem på beg-sidan. Det är ju också så att utvecklingen går framåt. HD2:an är ju en konstruktion som är 10 år gammal och det kommer hela tiden nya godsaker i elementvärlden så en del mer får man säkert "på köpet" med en yngre konstruktion. Även i QRS värld händer det saker. Vi måste dock lära oss att inte spela på det som en gång skall bli färdiga konstruktioner under resans gång.... man kommer ihåg ett dåligt ofärdigt ljud länge. Å andra sidan är det ett givande och ett tagande som är fruktbart och som faktiskt hjälper oss framåt i den sista putsningen. Nåväl, jag hjälper dig gärna både med provspelning och hemlån. Maila på hificonsult1@mac.com så kan vi gå vidare därifrån. mvh . Quote
sladd Posted November 25, 2005 Posted November 25, 2005 Ursäkta lite OT men dessa högtalare läter säkert kanonfint. DLS är ju helt suveräna på bilstereo så mycket av de ljudet kanske återfinns i högtalarna? <{POST_SNAPBACK}> Datar: Alltså, DLS subbasar med egna DLS-element.... Någonstans förstår man att billjudsproffsen mött hififolket när man lyssnar på detta. För 6700:- hittar vi inget som låter bättre. Och då lyssnar vi på musikdemo nästan till 100%. Oerhört lyckad sub med torr, "snabb" återgivning och gott "orrrr" i botten. mvh . Quote
FFrrEEddRRiiKK Posted November 26, 2005 Author Posted November 26, 2005 Datar: Alltså, DLS subbasar med egna DLS-element.... Någonstans förstår man att billjudsproffsen mött hififolket när man lyssnar på detta. För 6700:- hittar vi inget som låter bättre. Och då lyssnar vi på musikdemo nästan till 100%. Oerhört lyckad sub med torr, "snabb" återgivning och gott "orrrr" i botten. mvh . <{POST_SNAPBACK}> Skall undvika att diskutera märken och produkter här, men hade tänkt ha en REL Storm 5 för drygt 15.000:- som ett komplement till framförallt film. Så två frågor: 1. Vill du sladd mena att en sub faktiskt kan vara ett komplement även till hifi lyssning? En del hävdar att det nästan aldrig blir riktigt bra, annat än till film. 2. Snabb matematik säger att för samma pengar som en REL Storm 5, skulle jag kunna få två DLS subbar (och till och med ha lite pengar över). Är två subbar alltid bättre (i detta fallet)? Detaljer kan man i och för sig komma in på senare, men jag vet att REL talar sig varma om, kallar man det, parallellkopling via högnivå till subban, så att subban får exakt samma signal som frontarna, eller kan lågnivå funka lika, sämre eller bättre. Har DLS denna option? Om försteget har fler än en pre-out antar jag att man kan koppla subban till en av dessa, eller skall det helst vara en speciell sub lågnivåutgång med bara de lägre frekvenserna, typ som på ett vanligt surroundförsteg eller receiver? /Fredrik Quote
Recommended Posts