Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej!

Jag har sprungit på ett beg Krell KSA-50 MkII som jag blivit lite sugen på då det vore skoj att någon gång prova på ett slutsteg från Krell och jag kan tänka mig att det inte gör bort sig med mina Nautilus 804:or. (Att det börjar bli kallt och man behöver lite mer värme hemma gör ju sitt till och då är Klass A säkert trevligt).

Jag har sökt på nätet och hittat lite info om KSA-50 men inget om MkII. Någon här som vet vad som skiljer de båda åt?

/Hans

Posted

Hejsan

Jag har just besvarat ditt mail det är jag som har steget till salu, har du några fler frågor så kan vi gärna ta det via pm?

Jag vet faktiskt inte vad som skiljer originalet ifrån Mk2 man kanske skulle testa skicka iväg ett mail till Krell och fråga.

Posted

Ibland är världen allt bra liten men jag trodde att du höll tilll nere på Västkusten för i annonsen har jag för mig att det stod Uppsala.

Jag gjorde en sökning men inte på Mk2 utan MkII så jag lyckades kamma noll - tack för länken! :cool:

Nåväl, ytterligare frågor tar jag via pm/mail. :)

Edit: Ser att det står Gbg nu, verkar vara lite trött och vimsig ikväll. :clown:

Posted

vet att bla någon av förstärkningsstegen(dock inte sista) är mera överdimensionerade i MK2...

ksa50 e grymt steg om man klarar sig med 50w :app:

Posted

Jag kan tillägga att steget mätte ca 120W vid klippning i Stereophile och det driver på bra mycket bättre än mitt Advantage S-150 med 150W har mindre driv och spelar med MYCKET mindre klipp och pondus sen så är det bättre på en del saker men trots tre ggr effekten så upplevs det som klenare. Det är något speciellt med klass A

Jag kan tillägga att jag båda stegen är till salu, större krell ska inhandlas:D

Posted

Som ägare av ett 50 W klass A steg , 50 W räcker långt !

Dom äldre Krellerna är så coola , brutala , inte snygga för 2 öre o spelar på som bara den !

Posted

Jag kör med orginal fötter än så länge.

Dom där sista tweakerna väntar jag lite med än för rummet är inte helt klart.

Men dom nyare modellerna med kolfiberfötter är inte så känsliga har jag förstått.

Jag tror att det var du som nämde det för mig ;)

Posted

Ahh det där har man kastat ett öga efter på hifimagasinet :P

Skulle det passa till mina Vienna Strauss kanske? Ligger i min prisnivå i alla fall :app:

Posted
vet att bla någon av förstärkningsstegen(dock inte sista) är mera överdimensionerade i MK2...

ksa50 e grymt steg om man klarar sig med 50w :app:

Nja, det där tror jag inte stämmer riktigt. Om jag minns rätt så skiljer sig MkII på så sätt att man implementerat en emitterföljare mellan diffsteget/ingångssteget och GE-steget. Detta gäller såväl KSA 50 som den något kraftigare KSA 100. :)

Ekman,

Har Stereophile testat KSA 50 eller KSA 50 MkII? Hnr du numret i så fall?

Posted
Har Stereophile testat KSA 50 eller KSA 50 MkII? Hnr du numret i så fall?

Krell KSA-50

Magazine: Stereophile

Reviewed: Sep 1985, vol 8, iss 5

Reviewer: Cordesman

Så de har testat den i alla fall. Jag tror dessutom att JA har kvar sitt ex. och man kan, har jag för mig, läsa lite extra om det när de testar synergistics elsladdar.

Posted

då så =) Stereophile har även testat ksa50s som är uppföljaren till ksa50 och den recensionen finns på stereophiles hemsida och där skriver de om original KSA50 att den har mer pondus och driv än ksa50s men att s-modellen är lite mer polerad i diskanten.