Jump to content

Recommended Posts

Posted

Lindvalls fråga om Chet Baker i quadromaniautgåva fick mej att riva ut alla mina Chet Baker vax...

Mina öron tillhör dom som inte riktigt kunnat släppa till för mer avancerad jazz, Chet är väll kanske inte gränsen för min Jazzsmak, men vär en favorit som man kan glida in på, sluta ögonen och vakna upp utvilad till..

Veckans skivtips är en av höjdpunkterna i vokal-cool-jazz historien :

Förutom Chet på sång och trumpet hör vi jazzlegender som Kenny Drew, piano; Georg Morrow & Sam Jones, bas och Philly Joe Jones & Danny Richmond, batteri..

it could happen to you, Chet Bakers sings

B000000YGZ.01._SCLZZZZZZZ_.jpg

Låstlista :

1. Do It The Hard Way

2. I'm Old Fashioned

3. You're Driving Me Crazy

4. It Could Happen To You

5. My Heart Stood Still

6. The More I See You

7. Everything Happens To Me

8. Dancing On the Ceiling

9. How Long Has This Been Going On

10. Old Devil Moon

11. While My Lady Sleeps (Take 10)

12. You Make Me Feel So Young (Take 5) 

Från min Fantasy/OJC/Riverside CD från 1987, plattan har sedan sin orginalutgåva 1958 kommit ut i massor av utgåvor, vilken som är bäst låter jag andra debatera.

Det finns massor av andra Chet Bakerplattor alla borde ha i sin skivsammling, men dom får vi återkomma till...

/ptr

Posted

Mycket trevlig skiva som även ingår i min samling. Jag har nämligen, som du, inte lyckats ta klivet till mer avancerad jazz.

Så ett annat tips från CHET måste vara hans skiva CHET. Den bästa ickevokala kanske?

aplp016.jpg

Posted
Låter intressant plundin,,,,

Men V29 ?

(http://www.vecka.nu/)

Jag jobbar kronologiskt och detta är helt riktigt skivtippset för vecka 29, jag har inte hunnit längre i min lista.. lite baklog så att säga... Avsikten är 52 skivtips om året, men realtiteten är kanske att man bara hinner med lite över trettio.

Så vi får kanske skippa V=vecka och säga V=volym elelr version... :black::D

Är det nån som vill skriva några skivtips så PMa...

/ptr