The Hulk Posted January 7, 2004 Share Posted January 7, 2004 Har åkt på det klassiska jordbrummet och undrar ifall något trevlig hifi själv kan hjälpa mig med tips som kan testas för att bli kvitt detta hemska brummet? Tack på förhand. Mvh Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Björn-Ola Posted January 7, 2004 Share Posted January 7, 2004 Är apparaterna jordade? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mikael2 Posted January 7, 2004 Share Posted January 7, 2004 Det är bra att veta vad du har för apparater kopplade i systemet. Jag fick t ex in ett brum i anläggningen via min digitala satellitmottagare. Det var antennen som behövde åtgärdas och sen var problemet borta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Hulk Posted January 7, 2004 Author Share Posted January 7, 2004 Hej! Jag möblerade om och vips så var det där igen. Har iof haft en Comhembox inkopplad till systemet men även nu när jag inte kopllar in försteget och startar så brumamr det likt förbannat... Hm, har som sagt möblerat och tyvärr så har jag ingen jordat uttag där i vardgasrummet... Har ett par Parasound HCa-3500 som har dubbla nätanslutningar per steg kanske det som spökar.. De har inte varit så förrut så man blir av Tack för era svar. Mvh Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Zalve Posted January 7, 2004 Share Posted January 7, 2004 Ta dit en elektriker som kan fixa ett jordat uttag. Det skulle jag göra (och kommer att göra, när det är dags. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Hulk Posted January 7, 2004 Author Share Posted January 7, 2004 Så dumt bara för vi skall ev flytta så det känns lite tokigt att göra det i detta läget. Finns det inga enklare knep.. HEEEEEEEEEEEEEEEEELP Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dr.Pepper Posted January 7, 2004 Share Posted January 7, 2004 Jag fick brumm när jag satte in jordat eluttag till ljudanläggningen (köpte ett slutsteg som krävde jordad anslutning). Brummet försvinner när man drar ut antennkablarna till videon o tunern (bor i radhus med gemensam centralantenn - vanligt problem med brumm då). Ska prova att koppla in nån antennförstärkare el. dyl för o se om brummet försvinner. Annars så kan du kolla om du har datornätverkskablar dragna i närheten av andra kablar, nätverkskablar stör som f-n., köp skärmade. Lelle Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mikael2 Posted January 7, 2004 Share Posted January 7, 2004 Nedanstående finns att köpa/beställa hos Ljudmakarn (www.ljudmakarn.se) och den fixade mina antennproblem (brum) Avstörningstransformator TRIS-102A Problem med jordbrum? Ny förbättrad version av TRIS 150A Då är det här lösningen! Avisolerar anläggningen från antennsignalsjord. Komplett med antennadapters och monteringsdosa för vägg. Kan användas utan dosa, liggande bakom apparaterna. 325 kr Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Hulk Posted January 8, 2004 Author Share Posted January 8, 2004 Tack gubbar, skall testa ... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audio Nicke Posted January 8, 2004 Share Posted January 8, 2004 Jord brumm detta gissel :angry: Har en bekant som plågats av detta i sin hemmastudio så jag frågade honom. Ett knep är att använda EN JORDAD fördelare där du koppla in din utrustning sedan kopplar du denna i de ojordade uttaget. Detta kan hjälpa då du får en och samma jord punkt till alla apparater, även om den inte är kopplad. Man kunde även testa om steg ett inte hjälpte att byta jack ta ett annat lite längre från apparaturen. /Niclas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Hulk Posted January 8, 2004 Author Share Posted January 8, 2004 Tack så mycket.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audio Nicke Posted January 11, 2004 Share Posted January 11, 2004 Är bara tvungen och fråga... Fick du nån ordning på brummet lr? /Niclas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Hulk Posted January 14, 2004 Author Share Posted January 14, 2004 Fasen jag har inte haft tid Skall testa så fort som möjligt... Mvh Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts