Jump to content

Recommended Posts

Posted

Veckorna rinner ivag och här sitter jag med min fortfarande sjuka dator och väntar på att det skall bli vår och inget händer..

Så i väntan "på", stack jag ner handen i påsen med begagnatplattor jag inhandlat till tröst i helgen. Fram dök en alldeles ny Telarcplatta (2005 faktiskt) som någon gjort sig av med och nu har den snurrat tre varv hos mej och den stannar!

På gränsen mellan Mexico och Texas växte det fram en egen slags gränskultur efter förra sekelskiftet, i folkmun har den kommit att kallas "TexMex" och den musikkulturella biten av denna kultur började framförallt gro under trettiotalet när man söder om gränsen kunde bygga Am-radiomaster som hade räckvidd långt in i Texas. Dessa halvt om halvt piratradiostationer spelade ofta en lite raunchigare musik som inte dom amerikanska och framförallt så kunde ägaren sprida budskap som kanske var en smula inkorekt på andra sidan Rio Grande.

Gruppen bakom veckans skivtips kallar sig "Los Super seven" och är ett mer eller mindre lösligt kollektiv av texasstudioelit och ett gäng tunga spnager som Freddy Fender, Delbert McClinton, John Hiatt och Joe Ely samt countrystjärnor som Lyle Lovett och Rodney Crowell och inte mist ett spår med den nyligen hädangången blues legenden Clarence "`Gatemouth" Brown. Man får även höra tre chicanos, men tyvärr lite okända men sketans bra röster; Rick Trevino, Raul Malo och Ruben Ramos!

Veckans skivtips : I heard it on the X med Los Super Seven

B0007QJ1FC.01._SCLZZZZZZZ_.jpg

Info om historien bakom plattan och låtlista och personallista kan ni hitta på Telarcs sajt med dessa länkar : Bakgrund om LS7s medlemmar..

Jag skulle vilja kalla musiken för storbandstexmesrock'n'roll med variation.. En given julklappsrekomendation, men provlyssna gärna själv hos Amazon.com..

Detta är vad jag vet Los Super 7's tredje platta.. De två tidigare får lika stående rekomendationer!

B00000ADGG.01._SCLZZZZZZZ_.jpg

B00005A7IR.01._SCLZZZZZZZ_.jpg

Jag sitter just och lyssnar om "I heard it on the X" och inser att låten "I live the life I live" med Delbert McClinton mycket väl skulle kunna vara kungssång i mitt lilla kungarike! :D:D

/ptr

Posted

Mycket intressant! Själv är jag stor beundrare av Tish Hinojosa vars musik kanske inte kan klassificeras som direkt TexMex men influenserna från området är uppenbara.

B00000035O.01._SCLZZZZZZZ_.jpg

Posted
Mycket intressant! Själv är jag stor beundrare av Tish Hinojosa vars musik kanske inte kan klassificeras som direkt TexMex men influenserna från området är uppenbara.

Nu skall du inte komma och sno mina framtida skivtips... :angry: :D:D

Tish Hinosja är ju lite mer akustisk än Herrarna i LS7, men ack så vacker, musikaliskt menar jag förståss... :blush

Det finns mycket intressant musikaliskt att hitta i gränslandet mellan USA och mellanamerika.. Man kunde igentligen skriva mellan Mainstream USA och dess invandrade kulturer för det är inte bara vid USAs yttre gränser det uppstått intressanta krockar utan även vid landets inre kulturella gränser..

/ptr

Posted

:D Apropå veckonummer ja, antingen ligger du efter plundin eller så före.

I det förra får du jobba som bara den för att hinna ikapp eller så strunta i numreringen. ;)

Posted
:)  Aha, då kan det gå rätt fort att komma ikapp.

Jag tror att jag fick det till 16 veckor!

Ambition är en sak, verkligheten en annan, tyvärr är jag inte lika tålmodig när det gäller nya plattor som Timbre, utan jag måste lyssna på allt nytt genast och då får man ibland dåligt med tid att skriva... Jag tycker inte att det är så illa att jag i alla fall kommer över 50% träffsäkerhet... :D:)

/ptr