Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag behöver hjälp med identifiering av denna p.u. Ligger i en trälåda , är svart och hantaget i guld med en circel i guld ovanpå skalet märkt Ortofon. Själva p.u.delen är också i guld och märkt A 1931. På insidan av locket finns en guldplakett med texten: Your personal SPU Gold cartridge No.4666 is based on the world´s first moving coil principle,developed and introduced by Ortofon. Denna var tidigare monterad på en Mörch-arm och VdH silver kabel. Nålen är kass, men frågan är om det går att beställa en mono-nål till denna pjäs och få en lyckad kombination till mina mono-skivor? :?::mm::?:

Posted
Jag behöver hjälp med identifiering av denna p.u. Ligger i en trälåda , är svart och hantaget i guld med en circel i guld ovanpå skalet märkt Ortofon. Själva p.u.delen är också i guld och märkt A 1931. På insidan av locket finns en guldplakett med texten: Your personal SPU Gold cartridge No.4666 is based on the world´s first moving coil principle,developed and introduced by Ortofon. Denna var tidigare monterad på en Mörch-arm och VdH silver kabel. Nålen är kass, men frågan är om det går att beställa en mono-nål till denna pjäs och få en lyckad kombination till mina mono-skivor?  :?:  :mm:  :?:

Posted

Märkligt att pickupen har ett annat serienummer än trälådan. Det ska alltid vara samma vad jag förstår. Tydligen hör pickup och låda inte ihop (alternativt har förre ägaren slitit ut originalet och fått en utbytespickup - Ortofon renoverar inte numera). Vad bokstaven A i serienumret står för har jag ingen aning om, brukar inte finnas bokstäver där på Ortofon.

Men vad gäller identifieringen så är det enkelt: Du har en Ortofon SPU Gold! :)

Apropå mono. Det Ortofon kan erbjuda är troligen bara ett inbytesvärde på pickupen, mot att du väljer någon ny ur deras aktuella monosortiment. Däremot finns det ju firmor som kan montera en 25-mikrometers nål om du så önskar (Expert Stylus Co. i England, Audio Dynamics i Australien, etc). Det här är ju en styv och stadig pickup som lämpar sig bra för mono. Men det kostar (2000+). En rejäl brasklapp är ju dock förstås, att även med mononål monterad, så är det fortfarande till 100% en stereopickup! Varför gå halva vägen när du utan större insats (dubbelt) kan gå hela.

Posted

Jag fick mig nyligen förklarat av Rutger att förkortningen SPU står för Stereo PickUp så det är ingen SPU vi skall ha till våra monoskivor ;)

Mvh,

Eliot

Posted

Anledningen till att det är ett A i serienumret är att pickupen troligen är av A-typ. Ortofon har än idag SPU-pickuper med tillägget A. Dessa är kvadratiska i formen ocgh gjorda av bakelit. Pickupskalen som Ortofon använder sig av är antingen av typ G, såsom den på bilden ovan, eller av typ A.

Vad gäller monopickuper så tillverkar Ortofon fortfarande sina eminenta monopickuper C 25 Di och C 65 Di, detta i både A och G skal.

Posted

Ja varför inte fråga Ortofon direkt, därför att jag tror att det finns expertis på Euphonia Forum som inte har ekonomiska intressen i att sälja mej en ny p.u. Dessutom finns en lång rad med år av tålamodigt prövande och testande, sånt är oersättligt! Nu tillbaka till min fråga, underdelen är märkt "Made in Denmark" men det finns över huvud taget ingen annan typ markering (GE ) eller annat. Vad gör man? Sparar till ett senare tillfälle,köper en ny nål eller byter till Mono p.u? :blush:?: Ja K-man min p.u. ligger i en likadan låda som din,lite rundad så då blir det en modell-G eller?

Posted
Jag fick mig nyligen förklarat av Rutger att förkortningen SPU står för Stereo PickUp så det är ingen SPU vi skall ha till våra monoskivor  ;)

Åhå, jag som har för mig att SPU står för Stereo Pickup Unit. Nu, idag, när jag tänker efter, alltså. eliot, du bör alltid dubbelkolla (med mig) och ta ett snitt. ;)

Apropå namnet SPU så är det ju så att Ortofon själva fuskar idag. De kallar sina (äkta) mono-modeller, som baseras på SPU-tekniken (men endast dessa), för - ja, SPU Mono GM, osv. Det misstag många gör är att kalla även de äldre monopickuperna för SPU, vilket är fel.

Anledningen till att det är ett A i serienumret är att pickupen troligen är av A-typ.

Åh, jaha. Jag tänkte inte ens tanken att SPU Gold skulle ha funnits även med A-skal. Men det gjorde den (A-skal till vänster, G-skal till höger):

SPU-Gold_A_resp_G.jpg

Gigas har ännu inte bekräftat vilken modell han har (Gigas, ett foto kanske?) men handlar det om A-varianten så kan det vara som du säger, Pipes. Äldre Ortofon skilde inte mellan A- och G-typ i serienumren (inga bokstäver) men det kan av praktiska skäl ha ändrats i modern tid (även om de SPU Gold-G jag sett har saknat bokstav i serienumret). Skillnaden mellan ett A- och ett G-element, själva pickupelementet inuti skalet alltså, är endast att kontaktpinnarna är raka på G-elementet medan de är längre, böjda i en båge nedåt/uppåt (U) och avfasade längs kontaktytan på A-typen.

Nu tillbaka till min fråga, underdelen är märkt "Made in Denmark" men det finns över huvud taget ingen annan typ markering (GE ) eller annat.

Finns det en massa förgyllning på pickupen så är det en SPU Gold. Kunde även vara SPU Royal eller SPU Reference, men då med mer text på skalet än bara SPU.

Posted

Jag har en mono pickup från Ortofon som troligen är en typ A eftersom det står ett A på skalets framsida ovanför strecket. Tyvärr är den lilla runda Ortofonplattan borta men vid övergången till infästningen mot tonarmen finns det en liten blå punkt. När man tittar på nålen ser det faktiskt ut som en 25µ nål. Men jag vet inte säkert eftersom det i.s.f. borde vara en rödpunkt och inte blå. Jag har skrivit till Ortofon men ännu inte fått något svar.

Posted

Nog är skalformen avlång och rundad a´la´G-type, men själva hjärtat är kantigt med snedställda fyra stift och märkt med A:et. Handtag och Ortofon circel är i guld. Hoppas att Ni kan reda ut detta. ;):)

Posted

Har nu tålmodigt väntat som ett barn på julafton, för att höra om någon kan svara på mina frågor angående denna avlånga p.u. som K-man´s bild beskriver. Är det en mix av G-typ skal och A-typ innanmäte eller vad är detta. Har tyvärr fått formatera om i burken så inga bilder på ett bra tag. Slutmålet är en Mono p.u. möjligen byggd på delar av vad jag tidigare beskrivit i denna tråd. :?::?::?: