Jump to content

Recommended Posts

Posted

Elite 3 Box

a_elite3box_small_1.jpg

Golden Night

Available Now - PX25 Version

golden_night_mk1.jpg

Silver Night Stereo PX25 MKII

SNSEMKPX2.jpg

Paragon Parallel-Single Ended

Paragon2.jpg

Och som russinet i kakan tar vi väl med några bilder ifrån

Paris High end Hi-fi Show 2005

paris1sml.jpg

paris2sml.jpg

Och som om inte detta vore nog, här kommer direktlänken till: http://www.audion.co.uk/

Där finns det en uppsjö av information kan jag lova :)

Håll till godo

Mvh

RRR

Posted
Jäklar vad läckra dom är !

Ja, det är en härlig buffé som Audion har dukat upp. På med haklappen och hugg in. :D

Intressant att notera är att man har fyra olika uppgraderingsnivåer på top of the line slusteget Golden Dream. Om man går in via http://www.audion.co.uk/ och tittar på Golden Dream så får man en detaljerad beskrivning av de olika nivåerna. Roligt för oss som har eller funderar på att uppgradera våra egna slutsteg. :)

Posted

Jag trodde aldrig att Golden Dream skulle komma igen. Men detta är inte i samma utförande som den första modellen om jag inte minns helt fel. Där satt ett väldigt udda rör , sen dog konstruktören har jag för mig.

Rätta mig gärna om jag har fel :blush

Posted
Jag trodde aldrig att Golden Dream skulle komma igen. Men detta är inte i samma utförande som den första modellen om jag inte minns helt fel. Där satt ett väldigt udda rör , sen dog konstruktören har jag för mig.

Rätta mig gärna om jag har fel  :blush

Här fann jag lite intressant historik:

http://www.dagogo.com/AudionGoldenDreams.html

Rekommendation: Läs hela sidan :)

(Förresten! Hur mår ormarna? Reptiles rule :D )

Posted

hejsan

Jo, visst är det Erik Andersson som designat Golden Dream.

Han är fortfarande högst levande, alltså kan det vara konstruktören utav VV 52 rören som användes till de allra första blocken som inte längre är i detta livet?. Hans namn är Aleca Vaic alias Vaic valve. Hans hemsida har slutat att fungera tyvärr, annars var där mkt intressant läsning.

Endast ett fåtal Golden Dream med VV 52 rören tillverkades, har hört om 8 stycken, oklart om det var 8 par eller 8 enkelblock. Någon som vet?

Problem med dessa monsterrör fick tillverkningen att läggas i malpåse, för att senare återupptas med 300 B rören, den version vi ser idag.

Är själv en mycket nöjd innehavare av två Golden Dream monoblock med VV 52 rör.. :):)

Posted

Hej, undrar om någon har uppgraderat Silver Night Mk2 PSE med 300b rör. Är klart intresserad av detta då det säkerligen finns mer att hämta av Eriks Andersson´s konstruktioner. Internkablage kanske, för i bland när det blir svårt på natten att somna om, så grunnar jag på Erik´s val av just internkablage, blir det det som för stunden råkar finnas på hyllan eller ligger det en djupare tanke bakom? Rörfabrikat, en känslig fråga om man någon gång frågat konstruktören. Min erfarenhet med lite udda innovatörer är att de oftast är ganska kategoriska i sina uppfattningar. Minns att vid ett tillfälle ang. ett RIIA-steg och då speciellt frågor kring Premiere serien fick till svar att köpa ett från Kjell o Co för dom lät riktigt bra. Det är vid sådana tillfällen som man inser att man nog kommit till vägs ände i HiFi världen. :?::?:

Posted
Endast ett fåtal Golden Dream med VV 52 rören tillverkades, har hört om 8 stycken, oklart om det var 8 par eller 8 enkelblock. Någon som vet?

Hejsan Calman!

Om rören är lika sällsynta måste ju matchningen varit extremt viktig.

Posted

Hej Timbre.

huruvida de var sällsynta kan jag inte uttala mej om egentligen. Dock, efter att läst vaic hemsidan, kan jag säga att vv 52 rören tillverkades under något år. Dock fortsatte konstruktören att vidareutveckla de här rören till förfionade varianter såsom typ 520, 525 etc.

Fortfarande idag kan NOS vv 52 köpas, dock är de mycket svårfunna och extremt dyra...detta gäller också modellerna 520 och 525 av märket VV eller AVVT, vilket är detsamma.

Nyproduktion idag av dessa rör görs av Emission Labs bland annat med sina 52 b resp 520.

Varför audion lade ner sin tillverkning med vv 52 b rören på GD kan du läsa om på Triod-ljud. Som jag minns det så byggdes Golden Dream utefter specifikationer på nämnda rör vilka var felaktiga... tror att glödspänningen angavs felaktigt.

Posted
är det inte Erik Andersson som fortfarande konstruerar Audions förstärkare?

Alias Triod Ljud...

Klicka på "Monstertriod" ~ Vilken läckerbit!!!

/ptr

Ingen aning, men det som förbryllar mig mer är att jag inte hittar fler slutsteg/försteg ur Audions breda program på triod-ljuds hemsida speciellt med tanke på att Triod-ljud AB står uppsatt som återförsäljare i Sverige för Audion på deras locate a dealers list.

Kolla in den här länken (igen) http://www.audion.co.uk/ och jämför med http://www.triod-ljud.nu/ så förstår du mitt huvudbry :)

Ännu märkligare blir det hela när jag försöker hitta en länk till Audion.co.uk och upptäcker till min förvåning att någon sådan inte existerar på triod-ljuds hemsida. Men det är klart jag börjar ju bli till åren kommen och är dessutom en aning disträ så det är inte omöjligt att jag missat hänvisningen :)

Så jag får väl skicka ut ett SOS och be om hjälp för att finna denna länk på triod-ljuds hemsida. Den borde väl i så fall vara direktlänkad eller :?:

Alltså rent servicetekniskt sett. Rätta mig gärna om jag har fel.

Posted

Lite googlande löste det.

Rören som skulle sitta i Golden Dream från början var tillverkade av Kroon. Vi vet ju vad som hände där :diss: Så dom gick vidare med 330B rör men fann det inte ekonomiskt försvarsbart , tills nu då.

Kroon röret heter vv52 och om det tillverkas än vet jag inte

Jag kom även på var jag har fått reda på det , i nån HiFiblaska som testade Silver Night

Posted
RRR:

är det inte enklast att bara ringa och fråga så slipper ett forum gissa vad som är anledningen?

Med detta inlägg så menar du alltså på fullaste allvar att inga frågor bör ställas inne på ett forum! eller är det bara en viss typ av frågor som är godkända :?: Skall var och en sköta sitt utan att dela med sig av sina funderingar, frågor eller erfarenheter :?:

I så fall kan man ju fråga sig vad som berättigar ett forum överhuvudtaget :?:

Yttrandefriheten är väl fortfarande en elementär demokratisk rättighet i Sverige :?:

Eller har jag missat nåt :?:

Mvh

RRR

Posted
Med detta inlägg så menar du alltså på fullaste allvar att inga frågor bör ställas inne på ett forum! eller är det bara en viss typ av frågor som är godkända :?:  Skall var och en sköta sitt utan att dela med sig av sina funderingar, frågor eller erfarenheter :?:

I så fall kan man ju fråga sig vad som berättigar ett forum överhuvudtaget :?:

Yttrandefriheten är väl fortfarande en elementär demokratisk rättighet i Sverige :?:

Eller har jag missat nåt :?:

Mvh

RRR

Sorry men nu var det verkligen inte så jag menade. Men eftersom frågan gäller produktutbudet ifrån en liten firma så är det kanske lättast att någon därifrån får uttala sig om varför man inte säljer vissa modeller. Eftersom det inte gäller smak eller tyckande utan möjligen ren fakta så finns kanske inte så mycket att diskutera om innan man vet varför. Jag förmodar att Erik Andersson har någon form av skäl.

Det är ju inte fråga om att ringa till Svenska Pioneer och fråga varför dom inte säljer vissa modeller i Sverige och bara träffa personer som inte vet något. Dessutom är Erik trevlig att prata med. Så inget illa ment.

mvh/Harryup

Posted
Sorry men nu var det verkligen inte så jag menade. Men eftersom frågan gäller produktutbudet ifrån en liten firma så är det kanske lättast att någon därifrån får uttala sig om varför man inte säljer vissa modeller. Eftersom det inte gäller smak eller tyckande utan möjligen ren fakta så finns kanske inte så mycket att diskutera om innan man vet varför. Jag förmodar att Erik Andersson har någon form av skäl.

Det är ju inte fråga om att ringa till Svenska Pioneer och fråga varför dom inte säljer vissa modeller i Sverige och bara träffa personer som inte vet något. Dessutom är Erik trevlig att prata med. Så inget illa ment.

mvh/Harryup

Ok! Inga problem.

Tanken med den här tråden var i första hand den att forumets besökare och medlemmar skulle få ta del av vad jag tycker är både spännande och intressant information ifrån en relativt stor och mycket välkänd tillverkare av HighEnd- rörprodukter, Audion i England.

Den var definitivt inte menad att användas som ett instrument för att ta reda på vilka skäl som den eller den återförsäljaren har för att inte saluföra dessa eminenta ljudförmedlare i Sverige.

Jag vill i stället definiera den här tråden som en euforisk ventil för alla rördyrkare :D

Och om jag har trampat någon på tårna med denna tråd så får jag be så hemskt mycket om ursäkt, det var absolut inte min intention.

Mvh

RRR

Posted

Inga problem GRRR :-)

Jag tog inte alls illa upp, dessutom så har jag en Audion själv så jag är väl medveten om apparaternas positiva påverkan på en själv.

mvh/Harryup

Posted
(Förresten! Hur mår ormarna? Reptiles rule  )

Jag missade den lilla textraden helt :blush

Jo det sexas för fulla muggar i burken här hemma , så med lite tur så blir jag plastpappa till våren :)

Posted
Jo det sexas för fulla muggar i burken här hemma , så med lite tur så blir jag plastpappa till våren  :)

Häftigt! Och grattis i förskott :)

Ska försöka "snoka" reda på tråden med bilderna hemifrån dig. Om jag inte missminner mig så såg jag ett par stiliga i pianolack glänsande skapelser i det reportaget, hm,hm, undrar om det inte var Timbre som la in den tråden.

Stay Cool

Mvh

RRR

Posted

Lite senare: Sökte på Karma och fann din tråd "Dyra snokar i Kristianstad".

Mycket fina bilder på mycket fina djur, härligt!  :)

Posted

Oj , det måste vara från Euphonias begynnelse :o;)

Där finns tyvärr inga superbilder på mina talare , jag har inte lyckats än :blush Det blänker o är konstiga vinklar på dom etc etc

Du hittar pix här: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TO...823&whichpage=4

Där lite bilder på äldre saker , akustiska prylar för att tygla rummet etc etc

Där är även bild på Forumets Fetaste kabel !

:app:

*edit*

Fast det ser inte ut så nu förtiden ;) Jag har bytat plats på lyssningsposition o var prylarna står. Så man sitter framför diffusorn o har högtalarna mitt i rummet.

Posted

Talon var det sa Bull :D Tackar för länken, den är sparad var så säker :) Riktigt råa burkar det där, det är så man ryser :D

Posted

Det är inte bara utseendet som är speciellt ;) På pappret är dom en riktigt lätt last men är helt annan. Har provat med lite allt möjligt så som Rör , Ice Power olika trisse steg. Det som har gett bäst resultat är som det är nu med A-50

Posted
Det är inte bara utseendet som är speciellt  ;)  På pappret är dom en riktigt lätt last men är helt annan. Har provat med lite allt möjligt så som Rör , Ice Power olika trisse steg. Det som har gett bäst resultat är som det är nu med A-50

Det kan jag gott tänka mig :)

Och nu när du har hjälpt mig med länken och info. så vill jag visa mina ormar. Dom är inte lika snälla som dina, nej dom här rackarna slingrar sig uppåt väggarna :D Obs! Bilden är ifrån ett tidigt stadium i anläggningens historia, den ser inte ut så här nu. Förutom ormarna förstås dom har ju sin givna frihet att slingra som dom vill :D

Hifi.jpg

Posted

Det där steget känner jag igen , HiFimagasinet ?? o trädslingarande snokar var det jag ;) eller väggslingarnde kanske passar bättre ;)

Snyggt o prydligt med :app: