Jump to content

Recommended Posts

Posted

Blev lite paff när jag såg denna högtalare på Ushers hemsida. Jösses, jag tyckte det var lite fräckt när man tidigare "kopierat stativen". Man har tagit detta ett steg längre och gjort nästan en EA2 nu...

För en sann SF-vän är det inga problem att hitta skillnader mellan orginalet och denna men ändå. Uppenbart att Usher granskat EA2 och "kopierat" stora delar av den.

Nu är jag inte så insatt i Ushers sortiment, men RW729 har jag ej sett tidigare och inte heller de andra modellerna i Compass serien (enligt hemsidan), verkar vara nya modeller eller nåt. Finns ngn av Usher Compass modellerna tex hos Anders på Hifistället?

/Mattias

Posted

Ja, ligheden er slående!

sonus faber folkene tager det vist ret besindigt, de ved godt at Usher eller andre aldrig nogensinde kan kopiere lyden.

men innovativt kan man da ikke kalde det... :clown:

Posted

Inte bare högtalarne er "kopierat" men ochså selva enheterne - detta är INTE Scan Speak men Ushers egna enheter fabrikerat i Kina!

Som jeg forstår det är dom fremstilt på en fabrik som tidligere fungerede som leverandør for Scan Speak! Du ser ochså at desginet er som dom gamla Scan Speak dom nye kan dom inte göra!

Posted
men innovativt kan man da ikke kalde det...  :clown:

Ja, det är nästan så att man får lust att säga Usch... :diss::D

Det enda paret Us©her jag har hört talas om i privat ägo åkte ut ganska så snabbt.

Posted

Här kommer min åsikt om denna kopia: :dead: Har man ingen bättre fantasi än att kopiera av ett annat märke på detta sätt ja då vet jag inte om jag någonsin kan ta ett företag som Usher på allvar.

Jag skulle kunna acceptera högtalaren i sig men när de i samma veva gör en för mig exakt kopia av ett Sonus stativ ja.......

Tummen ner för Uscher. :diss:

Posted

Kollade igenom hemsidan och det här är ju fullständigt profillöst... :diss: En massa högtalare som påminner om andra högtalare och bilderna från fabriken var t.o.m. av dålig kvalitet. Bägge tummarna ner för Usher.

Posted

Nej det här var ingen höjdare,har själv ägt ett par EA 2 och det är en mycket trevlig högtalare, tala om dålig fantasi att göra på detta vis hoppas att det straffar sig för Uscher.

Mvh

Posted

Läste en recension om dessa EA 2 liknande högtalare i tidningen Fidelity.

Fattade aldrig riktigt att det inte var ett par Sonusar förens jag hade läst klart.

Riktigt lågt att kopiera på detta vis. Kommer aldrig att kunna ta tillverkaren seriöst efter denna upptäckt.

Posted

Jag håller med. Riktigt dåligt. Dessutom har de alltid låtit trist när jag hört dem på mässor. Och när de inte kopierar andra utan försöker formge en egen modell så ser de ut som skit.

Posted

Joda de er like.

Jeg velger å tro at det er en hyllest istedet for en kopi.

Enhver potensiell kunde for disse Usher har helt sikkert hørt om SF.

Om navnet hadde vært Sofus Fabian derimot.... :D

Synes ikke Usher sine egne design er skit.

Ta f.eks X-719. Det er jo en pen høyttaler?

u_x719.jpg

Jeg har hørt noen par Usher, og synes selv det både ser bra ut og låter bra.

Usher CP-777 (bananen) bruker Eton elementer i bass/mellom.

g_cp777.jpg

At dem har D'appolito med på laget tyder vel på at det ikke er KUN svindel og kopier?

Posted

Frågan är väll om den genomsnittlge västerlänske HiFi-konsumenten ens bryr sig... Han kan få en snygg look-a-like för en billig peng som pryder hemmet och 2/3-delar av dom som ser den hemma hos västerlänningen säger, aha, snygg italiensk design..

Jag försöker inte rättfärdiga detta nesliga kopieringstilltag, men jag tror vi bara är en handfull som ens är medvetna och bryr oss om denna och andra högtalares proveniens.

/ptr

Posted

Utan att ta ställning för eller emot Usher....men....

Kina (nu kommer väl inte Usher från kina iofs) och plagiat, eller kanske plagiat i allmänhet....nog är väl flertalet Svenskar medvetande om plagiat inom många områden, men de säljer rätt bra här ändå....och säkerligen har de allra flesta av oss gladeligen köpt ngn mer eller mindre bra kopia av t.ex. märkeskläder, klockor, freestyle:s, kaffebryggare, dammsugare, sågar, reservdel till bil osv....fast det kanske är en annan sak eftersom det då inte är VÅR hobby och vi inte är så insatta i det området och tycker att "den duger säkert åt mig" ;)

\\K-man

Posted

För att ingen skall tro att jag försvarar vissa länders otroooliga kopieringskultur så måste jag nog klargöra det...

Om man inte startar en egen fabrik i t.ex. Kina utan nyttjar en befintlig för tillverkning av sina produkter så är det ju mer regel än undantag att de kommer dyka upp som nästan exakt identiska...om det så än bara handlar om dammsugspåsar!!! :o Bedrövligt men sant...

...men lite distans skadar aldrig...

\\K-man

Posted

Det kanske bara är historien som upprepar sig... :?: Om man jämför med ärkerivalen Japan och drar tillbaka klockan ett halvsekel så går mönstret igen. Låglöneland, en växande population och en ständig jakt på nya projekt. Japanska studenter skickades till USA på "konsumtionsobservationer" efter vad jag läste i en artikel och detta kanske är en naturlig "kopieringsfas" i den industriella utvecklingen... :?: Kikar man på ett par Accuphase C-200/P-300 från 1973 är det ju inte svårt att se varifrån inspirationen har kommit... :)

Kina kanske blir hifins innovativa front om några decennier, vem vet... :?:

Posted

Usher har tydligen byggt högtalare sedan 74 och med begränsad erfarenhet av världens högtalarmodeller, så är det väl just bara denna som pekas ut i tråden som är säreget lik en SF högtalare? Har EA2 lutande baffel förresten?

Posted

Taiwan börjar bli för dyrt, till och med Kina börjar blir för dyrt.. (Om man får tro tex. Finacial Times) Så nu letar sig många elektronikproducenter till ännu mer centralstyrda länder med undertryckt befolkning som billig arbetskraft (Burma och Vietnam är exempel på detta)..

Japan är ju annars ett tydligt exempel, som Timbre skriver, på hur en nation går från kopiator till orginator på några få decenier, idag är man i mångt och mycklet på samma plats som övriga västvärden där 98% all hemmakonsumptionselektronik tillverkas i Kina och andra hyperutvecklingsländer...

Vad gäller innovationer så tror jag inte att den kommer att vara direkt lokaliserad i den förmiskade superelektronikframtiden. Innovationen som idée är som oftast oberoende av plats, däremot är ju tillämpningen av innovationen (speciellt när det gäller elektronik) att hamna mer och mer, som om den inte redan är det, i asien..

/ptr

Posted

Kan man inte förutsätta att Japanhifi tillverkas i låglöneländer också numer?

.............

edit: Det var nog exakt detta plundin menade i sitt inlägg...

Posted
Har EA2 lutande baffel förresten?

Ja, och samma lutning som det ser ut... :D Jag tycker att det är fler än en modell på hemsidan som får tankarna att gå till något annat.

Posted

Appropå lutande saker, fronten är som sagts mycket lik men kollar man baksidan lutar den svagt "bakåt" på EA2 (svagt trapetsformad) men det gör inte Ushers modell, vad jag kan se på bilderna.

/Mattias