Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej,

Jag hittade PF WYWH hos lokala handlaren för 119 spänn.

Den är "digital mastered" i början av 90 talet(var det 92 kanske?).

Är det något att satsa på, eller finns det någon bättre utgåva, utan att leta audiofilvarianter?

Tack,

/Henrik

Posted

Har aldrig jämfört men jag har en Japanimport (inköpt på åttiotalet) med robotar som tar varandra i hand... :) En serie på tre album (Wish You Were Here, Dark Side Of The Moon och Meddle) på Harvest CDP 7. Är kanske ingen Pink Floyd-fan men dessa skivors ljudkvalite är en ren njutning... :o:mm:

013_ST2371~Pink-Floyd-Wish-You-Were-Here-Posters.jpg

Posted

Intressant..

På just det exemplaret jag såg, fanns denna symbol inklippt i högerkant på fodralet och jag tror inte den finns på originalkonvolutet!?

Posted

På CD-omslaget har dom vridit den 90 grader, annars är det samma bild... :cool: Det här är tvättäkta Japanpressningar, inte något halvjapanskt som Peter, Paul & Mary... :D

Posted

Ursäkta trådkapningen :blush

Vinyl-fråga;

Vilken DSOTM-press anses vara den bästa?

Sitter själv på en EMI/Harvest -73, är den något att ha...eller ska man möjligen få tag på en Mobile fidelity-press?

Posted
Den berömda tyska japanpressen :D

Det står visserligen "Made in USA" på själva CD:n men ursprunget är oklart... :D

Apropå Tyskland, Burmesters berömda Vorführungs-CD II avslutas med tre Pink Floyd-spår. Another Brick In The Wall o.s.v. och även här är det en makalös kvalitet, nästan lite terrorhifi över det hela vid lyssning med hörlurar. Det kan nog vara värt besväret att söka upp bra utgåvor av Pink Floyd.

Posted
På CD-omslaget har dom vridit den 90 grader, annars är det samma bild...  :cool:

Va? Har de lagt himmel och hav ned allstå? Måste se skumt ut?

\\K-man

Posted

Som Van Morrison sa; Why do I allways have to explain? :D

Det blir nog 45 grader medurs alltså, den rosa kvarten hamnar i zenit och där står artistnamn plus albumets titel. Till höger om detta hittar vi himmelavdelningen och längst ner havsdomänerna.

Robothänderna möts alltså i horisontalplanet... :cool:

Posted
Hej,

Jag hittade PF WYWH hos lokala handlaren för 119 spänn.

Den är "digital mastered" i början av 90 talet(var det 92 kanske?).

Är det något att satsa på, eller finns det någon bättre utgåva, utan att leta audiofilvarianter?

Tack,

/Henrik

Hej Henrik,

WYWH blev digitalt remastered i 1994 (EMI)

Den kan du godt købe. Fedt album og lækker lyd.

Jeg har også WYWH i en deluxe udgave fra SONY Master Sound Collector's Edition. Musikken er selvfølgelig den samme, men lydkvaliteten er marginalt bedre end udgaven fra 94.

Happy :)

Posted
Det står visserligen "Made in USA" på själva CD:n men ursprunget är oklart... :D

Apropå Tyskland, Burmesters berömda Vorführungs-CD II avslutas med tre Pink Floyd-spår. Another Brick In The Wall o.s.v. och även här är det en makalös kvalitet, nästan lite terrorhifi över det hela vid lyssning med hörlurar. Det kan nog vara värt besväret att söka upp bra utgåvor av Pink Floyd.

Ja, jag har original The Wall och den låter också mycket bra.

Posted
Hej Henrik,

WYWH blev digitalt remastered i 1994 (EMI)

Den kan du godt købe. Fedt album og lækker lyd.

Jeg har også WYWH i en deluxe udgave fra SONY Master Sound Collector's Edition. Musikken er selvfølgelig den samme, men lydkvaliteten er marginalt bedre end udgaven fra 94.

Happy :)

Tack för svaret!

Kanske det var 94.. Hann inte köpa den idag. Får kolla imorgon.

Posted

Den där bilden med "robothänder" finns, i förenklat uförande, på etiketten på en Lp jag har från 70-talet.

Jag har fått för mig att Pink Floyd oftast har bra ljud på sina skivor. Kan säkert variera mellan olika utgåvor men jag tror inte risken är stor att ljudet skall vara dåligt. Om detta gäller även deras tidiga skivor - innan Dark side of the moon - vet jag dock inte.

Posted

:) Har för mig att jag läst för länge sedan någon stans att bolaget som pink floyd arbetade med mastrade skivan så att den skulle bli radiovänlig , vilket jag tror betyder att alla reglagen sätts på samma nivå så att det ska va lätt att lyssna på radion. Hur det slutade om den blev mastrad eller inte kommer jag inte ihåg, men dom tyckte verkligen inte om att deras skiva ändrades.

Ska man inte akta sig för sådana skiver, förlorar dom inte all dynamik ???

Ni får rätta mig om jag har fel, jag kanske är helt ute och cyklar?

Posted
:)  Har för mig att jag läst för länge sedan någon stans att bolaget som pink floyd arbetade med mastrade skivan så att den skulle bli radiovänlig

Det händer nog oftare än man tror och talar ju för att välja med omsorg.

Mobile Fidelity har givit ut en del Pink Floyd men jag kan tänka mig att marknadspriserna är höga.

Posted

Nu är den inköpt och "inspelad". Det visade sig enligt texten på skivan vara digital mastered 92, men släppt 94!?!? Vet ej vad detta innebär, men ljudet är helt ok.

Dock inte lika bra som tex "the Wall"...

Posted

Igår lyssnade jag på Burmesters valda delar ur the Wall över Mårten Designs nya flaggskepp och det må jag säga var en upplevelse! Pink Floyd måste har varit långt före sin tid.

• 3 weeks later...
Posted

Jeg er selv en stor Pink Floyd fan :)

Den bedste Pink Floyd ljud jeg nogensinde har lysnat til er fra 2 x cd'en ECHOES the best of Pink Floyd fra EMI 2001.

:app:

De udvalgte remasterede indspilninger på denne CD er de bedste jeg har hørt nogensinde incl. mine Mobile Fidelity og den speciele twentieth Anniversary Edition of The dark side of the moon fra EMI i 1992 (købt i London) ECHOES er bare klarere og renere i lyden en alle tidligere audiofil indspilninger efter min mening.

ECHOES / the best of - har fået alle sine 26 tracks på originale 1/4 inch master tapes remasterede på EAR´s (Tom De Paravinci) custom valve EQ, hvorefter alt data information er gået via 24 bit D/A convertere fra dB Tecnologies.

Alt er slutteligt blevet mastered by Doug Sax himself at das Boot recording studio.

Det interessante ved denne CD er at den just nu er blevet mulig at købe i USA! - altså 4 år senere end i Europa :D

Posted
Igår lyssnade jag på Burmesters valda delar ur the Wall över Mårten Designs nya flaggskepp och det må jag säga var en upplevelse! Pink Floyd måste har varit långt före sin tid.

Remastrar Burmester originalen på sina samplers :?: Har deras 3:a, de andra verkar svåråtkomliga.

Posted

Echoes är sönderkomprimerad och låter uselt. Som PF-fantast blev jag mäkta förvånad när jag upptäckte att jag konstant blev upptagen med annat när jag spelade den skivan (istället för att helt uppgå i musiken som jag brukar).

Det finns en urgammal tråd på hififorum om detta.