sweetspot Posted November 17, 2005 Posted November 17, 2005 Tänkte dra en egen kabel från elcentralen. Skärmad ledare 2.5mm2 på egen 16A säkring. Är det någon som har gjort detta och i så fall blev det någon förbättring? Kommer att köra jordat pga. att överspänningsskyddet annars går förlorat i "strömrenaren". Men har läst att man kan få problem att ha alla jordade när man kör enheterna balancerat. Tacksam för er expertis Quote
K-man Posted November 17, 2005 Posted November 17, 2005 Inget svar på din fråga om effekten av kabeldragningen...men en reflektion ang jordat/ojordat. Min erfarenhet är att vissa strömrenare "kräver" jordad drift för att funka väl. Det som jag upplevt här hemma är att framförallt dynamiken dog väldigt då strömrenaren kördes ojordad...men det kan du ju snabbt testa innan du beslutar dig för jordat/ojordat. \\K-man Quote
datar Posted November 17, 2005 Posted November 17, 2005 Hej! Efter att försett musikanläggningen i sommarstugan med separat dragen strömkabel (1,5mm2) kan jag bara säga att det blev jättebra! Förut kunde man märka att andra apparater (kylskåp, micro, spis mm)störde troligtvis strömspikar. I samma veva installerade vi en ny elcentral för hela huset. Jag tycker det är en bra investering och för mig blev det bara jättebra. I efterhand fick jag reda på att det går att få tag på 2,5mm2 kabel skärmad för fastförläggande montering så där var en liten "miss" för min del. Quote
sweetspot Posted November 17, 2005 Author Posted November 17, 2005 Tack för era svar...... Då är det bara att sätta igång med detta projekt när det är dags att renovera . Kan iallafall inte bli sämre. Quote
Timbre™ Posted November 17, 2005 Posted November 17, 2005 Har inte tagit tag i detta själv men bara hört positiva erfarenheter av folk som har gjort det. Här går kabeln på utsidan av huset, rakt in i väggen och sedan vidare till ytterligare ett hifiuttag. Quote
Ekman Posted November 17, 2005 Posted November 17, 2005 Jag har gjort det och det är helt klart att rekommendera billigare uppgradering är svårt att hitta Quote
erik Posted November 17, 2005 Posted November 17, 2005 Absolut fantastiskt prisvärd uppgradering. 4mm2 är ännu bättre. Däremot har jag ännu inte hört någon strömenare el skiljetrafo som inte sabbat dynamik och driv, men jag har en på G........ /Erik Quote
sweetspot Posted November 18, 2005 Author Posted November 18, 2005 4mm2 , Finns det som skärmad? Har beställt en EKLK2,5mm2 på 25m. Angående strömrenare är jag väldigt nöjd med min Transparent. Vad är det du har har på G Erik. Jag blir nyfiken Quote
Guest om.s Posted November 24, 2005 Posted November 24, 2005 Absolut fantastiskt prisvärd uppgradering. 4mm2 är ännu bättre. Däremot har jag ännu inte hört någon strömenare el skiljetrafo som inte sabbat dynamik och driv, men jag har en på G........ /Erik <{POST_SNAPBACK}> Ang strømrenser som ikke dreper dynamikk, RGPC 1200C er sterkt å anbefale prøvd, se forøvrig tråden om Audionet AMP II MAX fra mitt innlegg idag mvh Quote
Haydn Posted December 1, 2005 Posted December 1, 2005 Hej! Jag tänkte köpa Ölmass kabel och HMS kontakter samt säkringar för att testa detta Tweak. Mitt proppskåp, som inte är anno 2005, har bara tre propphållare och ser ganska "sunkigt" ut. Är det bara att koppla in kabeln till vilket som helst utav dessa eller måste det vara ett ledigt "uttag"? För att lugna er kan jag berätta att det inta är jag som skall göra jobbet utan en utbildad elektriker! Mvh, Wilhelm Quote
perra_e Posted January 24, 2006 Posted January 24, 2006 Jag skall också dra in ny el till HiFi-rummet. Det blir troligast EKLK 2,5 mm2 (om det inte går att få tag på 4mm2 till vettigt pris) Där emot så skulle jag kolla om någon har erfarenheter av olika väggkontakter. 1. HMS Schuko-väggdosa 2. Furutech i Guld eller Rodium 3. Något annat.... Är dom godkända? Är det någon skillnad mot vanliga standard väggkontakter? Synpunkter någon Quote
Recommended Posts