K-man Posted November 17, 2005 Posted November 17, 2005 I gårdagens Computer Sweden finns en artikel om strömtjuvarna i hemmet och att vi har fler och fler småprylar som ligger kopplade hela tiden. T.ex. laddare som man bara drar ur prylen, men låter sitta kvar i väggen. Typ att det sitter en mobil-laddare och en MP3spelar-laddare i varje rum hos familjer med ett par barn. Det tas upp bla parabolmottagare, mobilladdare, Bildskärm osv som står på i "standbyläge". Dessa prylar ligger på en standbykostnad enligt artikeln på mellan ca30 - 60kr per år. Sedan finns där en liten ruta med "andra elslukare i hemmet" och där finns bla "musikanläggning" som en förbrukare. Den anges med en årskostnad i standby på 25kr för nya och ett snitt av den ålderspark vi har 68kr.... så till min lilla reflektion...undrar vad vi här på forumet har för snittstandbykostnad på våra "musikanlägngingar"? Jag drog snabt på smilbandet då jag tror att vi knäcker denna siffra med GOD råge!!! :cool: Någon som vågar börja räkna efter? \\K-man Quote
Engelholm Audio Posted November 17, 2005 Posted November 17, 2005 Blanda inte in pengar i hobbyn... Quote
K-man Posted November 17, 2005 Author Posted November 17, 2005 Hehee...nä, låt oss hålla oss till kWh istället! \\K-man Quote
mc_square Posted November 17, 2005 Posted November 17, 2005 (edited) Min elräkning hamnade på runt 1000 Kwh,om jag inte minns helt fel.... Edited November 17, 2005 by mc_square Quote
Timbre™ Posted November 17, 2005 Posted November 17, 2005 Här finns både för- och nackdelar med slutsteg som arbetar i klass A... Dom drar kontinuerligt en hel del från nätet men samtidigt nås arbetstemperaturen ganska snabbt. Alltså stänger man av mellan varven. Quote
juha Posted November 17, 2005 Posted November 17, 2005 Aha..Vitusarna har begåvats med en klass A/B Watt knapp, men det är inte så ofta den intryckt Och nu i vinter så ör det så gott med värme :cool: Quote
Timbre™ Posted November 17, 2005 Posted November 17, 2005 Aha..Vitusarna har begåvats med en klass A/B Watt knapp, men det är inte så ofta den intryckt Och nu i vinter så ör det så gott med värme :cool: Då har du ju hamnat i det svåraste av lägen... När du inte lyssnar står dom och drar ström på halvfart och när du väl slår dig ner i soffan är det full gas som gäller... :cool: Quote
Guest Jorma Posted November 17, 2005 Posted November 17, 2005 Då har du ju hamnat i det svåraste av lägen... När du inte lyssnar står dom och drar ström på halvfart och när du väl slår dig ner i soffan är det full gas som gäller... :cool: <{POST_SNAPBACK}> Om Vitusarna står på i klass-A-läge så drar dom lika mycket på tomgång som med gasen i botten. Dvs. ca. 500 watt per styck. Dom går som alla klass A steg lite svalare ju högre man spelar, men effekten och därmed värmen hamnar i högtalarna istället. I klass AB tar bara ca, 40 Watt per styck i tomgång och där står mina på för jämnan tills en liten stund innan jag ska lyssna. Quote
Matrixen Posted November 18, 2005 Posted November 18, 2005 Mina steg drar bara 50W tomgång per styck, men stängs aldrig av, så riggen stannar nog på under 200w... som en dator som står på ungefär. Quote
Bravo Posted November 19, 2005 Posted November 19, 2005 Hur var det nu, drog inte Mark Levinsons stora monoblock no. 33 ca 800W på tomgång - styck. Fem kanaler kanske sju.....jaja det blir pengar det. Fast man kan kanske spara på uppvärmningskostnaderna. Quote
dole Posted November 21, 2005 Posted November 21, 2005 Mina drar ca: 125-150w/st på tomgång. Samma som några lampor inte så farligt alltså. Quote
K-man Posted November 21, 2005 Author Posted November 21, 2005 Mina drar ca: 125-150w/st på tomgång. Samma som några lampor inte så farligt alltså. Nä, det låter ju inte så farligt...men när man drar ut det på ett år så blir det en del ändå...vi estimerar lite utan att lägga FÖR stor noggrannhet vid det ...150w/st...antar det finns minst 2st...=300W vilket ger 0,3kWh/h*24h=7,2kWh/dygn. 7,2kWh*365dagar ger 2628 och om vi snabbestimerar med en total nät, skatt osvkostnad på lätträknade 1kr/kWh så ger det alltså 2628kr per år i elkostnad...mao ca 100ggr det belopp som angavs som normalvärde enligt artikeln.. \\K-man Quote
K-man Posted November 21, 2005 Author Posted November 21, 2005 ...tycker det är lite kul att se vart det tar vägen och kan ju i sammanhanget självklart inte låta bli att göra samma snabbräkning på Vitusblocken som Juha och Jorma får stå ut med (inte alls avis ) ..om de nu inte fegar ur utan kör klass A hela tiden 500w/st...1000W...ger 24kWh/dygn...*365 ger 8760kWh/år.... :cool: ...eller ca 350ggr normalvärdet enligt artikeln...och då är det "bara" slutstegen... \\K-man Quote
Timbre™ Posted November 22, 2005 Posted November 22, 2005 Har kollat lite i de egna manualerna och det var ingen ekonomibefrämjande läsning... Ett par BAT VK-150SE drar 1000W innan musiken har börjat och 2000W om man krämar på för fullt. Quote
Matrixen Posted November 22, 2005 Posted November 22, 2005 Jag fick en restnota på 1200 spänn det året jag skaffade monoblocken pga dålig mätaravläsningsfrekvens Quote
mikemusic Posted November 25, 2005 Posted November 25, 2005 Jag fick en restnota på 1200 spänn det året jag skaffade monoblocken pga dålig mätaravläsningsfrekvens <{POST_SNAPBACK}> För mig handlar det inte om pengar utan om miljö... Låg elförbrukning är ett miljöval. Dock blandar jag inte in det när jag väljer system. Bästa ljud gäller för valet men strömmen av när jag inte lyssnar. :cool: Värmepump är ju energimässigt bättre att värma hus med än klass A slutsteg. men musik är naturligtvis roligare. Har någon sett/hört en läcker Värmepump? Quote
Timbre™ Posted November 25, 2005 Posted November 25, 2005 För mig handlar det inte om pengar utan om miljö... Låg elförbrukning är ett miljöval. Dock blandar jag inte in det när jag väljer system. Bästa ljud gäller för valet men strömmen av när jag inte lyssnar. :cool: Har också tagit för vana att stänga av slutstegen mellan varven. Lite av en säkerhetskänsla när jag låser ytterdörren. Quote
juha Posted November 25, 2005 Posted November 25, 2005 ...tycker det är lite kul att se vart det tar vägen och kan ju i sammanhanget självklart inte låta bli att göra samma snabbräkning på Vitusblocken som Juha och Jorma får stå ut med (inte alls avis ) ..om de nu inte fegar ur utan kör klass A hela tiden 500w/st...1000W...ger 24kWh/dygn...*365 ger 8760kWh/år.... :cool: ...eller ca 350ggr normalvärdet enligt artikeln...och då är det "bara" slutstegen... \\K-man <{POST_SNAPBACK}> Mina går mest i klass A Åh va tusan det blir ju en del go värme nu i vinter mörkret Quote
Guest johan Posted November 26, 2005 Posted November 26, 2005 Vi fick +2800 det första året efter flytt o då hade vi ändå ökat på mot vad vi hade i malmö. 2 Vincent block som drar600 W st var felet Dagens steg drar bara 310 W Quote
Timbre™ Posted November 26, 2005 Posted November 26, 2005 Dagens steg drar bara 310 W "550W in accordance with IEC-65"... Quote
Recommended Posts