Bravo Posted November 19, 2005 Posted November 19, 2005 Vad är det som inte skulle vara optimalt menar du? Jag bara gjorde reflextionen att det teoretiskt vore möjligt att täcka hela rummet om det vore bra, jag håller för övrigt med om att frågan inte alls är enkel. De flesta som säger något i ämnet brukar väl påstå att första träffen är värst, skall dämpas i golvet och gärna i taket men spridas från sidorna. Quote
Bravo Posted November 19, 2005 Posted November 19, 2005 Att bli fullärd inom detta område är nog omöjligt, jag har hört talas om expertåtgärder som inte blivit bra. Dessutom tillkommer som sagt omständigheten för de flesta av oss att rummet som används för musiklyssnande skall kombineras med andra aktiviteter, så en vettig lista i prioritet med SMÅ åtgärder är ju inte fel. Skulle jag maximera rummet för musiken skulle det nog bli väldigt bra, kanske rentav utmärkt, framförallt väldigt lugnt och tyst när resten av familjen förmodligen skulle flytta. Quote
Guest Rydberg Posted November 19, 2005 Posted November 19, 2005 "För att vi skall kunna uppleva att den ljudbild vi "hör in till" verkligen skall ansluta med det rum vi sitter och lyssnar i (läs: logen, det vill säga vårt lyssningrum) måste vi kunna orientera oss i det sistämnda, vilket fordrar reflektioner. Det är även väsentligt för att kunna få en holofonisk kommunikation i djupled, från inspelningar som har den kvaliteten i grunden. " Läs mer om takfix här Expertåtgärder? En riktigt expert analyserar varje rum individuellt och föreslår där efter åtgärder. I bland vill man göra en åtgärd ibland inte. Tumregler tenderar ju till att bli dumregler. Quote
oLjud Posted November 19, 2005 Posted November 19, 2005 Man kan nästan tro att ni sitter på MSN å chattar Quote
Bravo Posted November 19, 2005 Posted November 19, 2005 Vi pratar nog om lite olika nivåer på justeringarna. Under optimala förhållanden där du har ett eget musikrum att styra och ställa i som du vill kan givetvis anpassas maximalt för önskat resultat om man har råd därtill. För de flesta som är tvugna att leva i ett multifunktionsrum och knappast kommer att ha råd att anlita experter måste det givetvis gå att ge tips på enklare åtgärder som man kan pröva för att nå hyggliga förbättringar, och då fungerar givetvis vissa riktlinjer även om sätter dem inom parentes att de inte alltid fungerar under alla förhållanden. Men rådet att dämpa reflexerna från golvet t.ex. är ju ett fullt fungerande råd som de flesta kan prova även i ett vanligt rum. Quote
Guest Rydberg Posted November 19, 2005 Posted November 19, 2005 knappast kommer att ha råd att anlita experter <{POST_SNAPBACK}> Nej men kablar för över 300kkr det går an Att hyra in en kille som Ingvar, som verkligen kan anlysera ett rum rätt, är inte särskilt dyrt. Skulle gissa att din cdspelare kostar 6-10 ggr mer än vad en sådan konsultation skulle kosta (ML39 fortfarande?) Quote
Bravo Posted November 19, 2005 Posted November 19, 2005 Vaaaaaa?????????? Köper inte alla kablar för minst 100 papp!!!!!!!! Har aldrig köpt kablar för 300 laxar och kommer nog aldrig att kunna göra det heller ens om jag skulle få lust. Det som förefaller dyrt i av mina produkter är samtliga inköpt begagnat. Jodå 39an och dacen 360 står kvar. Nu pratar vi ju om potentialitet och vad som generellt är möjligt att utföra i ett vardagsrum och som kan vara av allmänt intresse och möjligt att utföra för de flesta utan att bli en enpersonsfamilj. Har man tillgång till ett separat musikrum är ju läget ett helt annat. Visst måste man kunna ge vissa förhållningsregler som går att använda i ett vanligt lyssningsrum där hela familjen samlas. Att tillkalla en expert skjuter över målet av den enkla anledningen att vad denne skulle vilja göra förmodligen inte går att kompromissa med övriga familjemedlemmars aktiviteter och önskemål. Enkla åtgärder måste till. Quote
Guest Rydberg Posted November 19, 2005 Posted November 19, 2005 Om man bara har ett kalt familjevardagsrum så är det ju i regel att slänga pengar i sjön att ha en svindyr anläggning. Lite som att dricka en flaska Château Margaux 1996 till Taco:n Quote
Bravo Posted November 20, 2005 Posted November 20, 2005 Håller med! Men jag tror även att normala familjerum kan förbättras med enkla medel som man inte i tänker på i första taget. Margaux till tacos har jag aldrig prövat men Latour till strömming är gott. Quote
Guest Rydberg Posted November 20, 2005 Posted November 20, 2005 Håller med! Men jag tror även att normala familjerum kan förbättras med enkla medel som man inte i tänker på i första taget. Margaux till tacos har jag aldrig prövat men Latour till strömming är gott. <{POST_SNAPBACK}> Trevligt! Jag är lite av den naiva uppfattningen att om man verkligen skräddarsyr akustiklösningen så blir den i regel snygg. Men skräddarlösningen kan man i regel inte själv komma på, en dag av ett akustikproffs kan man kosta på sig. Att släpa in vitlackerade lådor från Svanå är kanske inte det jag tänker på primärt Quote
datar Posted November 20, 2005 Posted November 20, 2005 Efter att ha införskaffat mig goldenhorn så inser jag hur mycket akustiken betyder! Nu håller jag på att arbeta mer med akustiken här hemma och när jag hade diffusoarerna bakom högtalaren, vid sidoväggen och bakom mig så blev det positiva förändringar vare gång. Det är först nu som jag inser hur otroligt viktigt det är hur rummet ser ut. Jag kan faktiskt hålla med Rydberg att man ser många otroligt dyra anläggningar med helt kala väggar. Mitt lyssningsrum har varit rätt kalt det med och det ska jag ändra på ilpronto! Sen kan jag förstå Rydbergs inlägg i kabelfrågan. Visst jag vet som många andra att kablar kan göra stor nytta men större nytta gör ett lyssningsrum som man akustiskt behandlar! En god kombination mellan bra kablar och akustiska åtgärder kan ju göra en jättebra kombination! Men att kablar kan åtgärda alla problem är inte hela sanningen! Vilken jäkla skillnad! Jag har inte världens bästa cd spelare just nu men genom att hela tiden förbättra rummets akustik så låter min i öronen "skräp" cd spelare bara bättre och bättre! Jag har tidigare förkastat rumsakustiken vilket jag i efterhand kan ångra. Innan jag uppgraderar min anläggning vare sig det är kablar/cd-spelare/vinylspelare/förstärkare så ska jag alltid se till att ha ett rum som akustiskt är välavägt på bästa sätt! Avslutningsvis: Akustiken är virkigare än man kan ana! Det är något som jag tidigare "förkastat" men efter att fått hem 2st goldenhorn så inser jag nu att jag behöver några till plus att jag skulle behöva något som diffuserar de lägre frekvenserna! Quote
Bravo Posted November 20, 2005 Posted November 20, 2005 Helt ening med dig på denna punkt med akustiken datar. Akustikbehandling och kablar är trots allt två helt olika storheter och det kan väl knappast vara någon som påstår att kablarna förändrar allt. Tvingas man att välja åtgärd så är rumsakustiken utan tvivel betydligt viktigare, kanske det viktigaste du gör med anläggningen. Kabelklyverier kan man ägna sig åt när resten är åtgärdat. I ett dåligt rum kommer varje anläggning att låta mer eller mindre dåligt, snarare än bra och bättre. Dessutom är ju kala rum oftast kalla rum så att humöret blir därefter. Tyvärr så har jag väl den uppfattningen att när proffsen sätter igång så blir ändringarna inte så hemmaanpassade, de brukar inte vara inredningsexperter precis. Man ser mer till enstaka funktionen än anpassningen till ett multifunktionsrum. Jag tror säkert att det finns fiffiga lösningar, lika säker som jag är på att de också kostar. Quote
Timbre™ Posted November 20, 2005 Posted November 20, 2005 Avslutningsvis: Akustiken är virkigare än man kan ana! Det är något som jag tidigare "förkastat" men efter att fått hem 2st goldenhorn så inser jag nu att jag behöver några till plus att jag skulle behöva något som diffuserar de lägre frekvenserna! Eufoniska insatser får ju aldrig ställas mot varandra. Akustiken ger förutsättningarna och det gäller bara att ta sig vidare förbi den dogmatiska hjärntvätten som pladdrar om vad man bör och inte bör göra. Quote
Guest Rydberg Posted November 20, 2005 Posted November 20, 2005 Eufoniska insatser får ju aldrig ställas mot varandra. Akustiken ger förutsättningarna och det gäller bara att ta sig vidare förbi den dogmatiska hjärntvätten som pladdrar om vad man bör och inte bör göra. <{POST_SNAPBACK}> På ett forum blir det lätt vitt eller svart. Jag tror man är övertydlig med sin åsikt för att den ska gå fram så tydligt som möjligt. Under en normal diskussion irl så är säkerligen båda parter mer nyanserade. Det viktiga är att man få se både svart och vitt för att sedan själv kunna experimentera och testa sig fram, men då måste man ju veta att båda färgerna existerar. Någon slags rationell ordning på hur man går tillväga bör man också diskutera. Även om man gör "både och" och inte "antingen eller" så tror jag det är nyttigt att diskutera olika åtgärdes betydelse på totalljudet. Det blir naturligt att då ställa åtgärder mot varandra för få en uppfattning hur man bör prioritera mellan dessa. Är det t.ex. bättre att försöka sänka efterklang tiden från 0,7 sekunder till 0,3 sekunder eller är det bättre att köpa en kabel med låg skinneffekt. Ja man kan ju försöka ta reda på vad de olika sakerna betyder och kanske även utsätta sig för båda sakerna innan man väljer. Quote
datar Posted November 20, 2005 Posted November 20, 2005 Eufoniska insatser får ju aldrig ställas mot varandra. Akustiken ger förutsättningarna och det gäller bara att ta sig vidare förbi den dogmatiska hjärntvätten som pladdrar om vad man bör och inte bör göra. <{POST_SNAPBACK}> Alla har vi ju våra egna erfarenheter och är man nöjd med sitt ljud så är ju detta det viktigaste! Oavsett hur det ser ut där hemma Nej denna tråden varkar ha sprungit iväg lite för frågan var ju stålld om tv:n påverkar. Mina egna erfarenheter är att det har negativ inverkan. Men det är mina intryck och om jag kan slippa att ha tv:n mellan högtalarna så väljer jag självklart det alternativet Quote
Timbre™ Posted November 20, 2005 Posted November 20, 2005 Just precis, det viktigaste är ju att man trivs när skivan snurrar igång. Med dumburk eller utan dumburk... Quote
Bravo Posted November 20, 2005 Posted November 20, 2005 Jag håller med om att åtgärder inte får ställas emot varandra, samtidigt anser jag nog att det finns en prioriteringslista i fallande skala där vissa saker nog är viktigare för slutresultatet än andra. Om man inte åtgärdar det viktigaste först så blir de mindre åtgärderna lätt slag i luften, men det är som sagt ingen motsättning utan enbart en prioritetsordning. Jag anser också att en TV mellan högtalarna primärt är ett otyg, även om någon skulle kunna påvisa en förbättring i ett enskilt fall. Quote
Timbre™ Posted November 20, 2005 Posted November 20, 2005 Jag håller med om att åtgärder inte får ställas emot varandra, samtidigt anser jag nog att det finns en prioriteringslista i fallande skala där vissa saker nog är viktigare för slutresultatet än andra. Vi kan nog vara rörande överens om att rummet kommer före högtalarna och att högtalarna kommer före kablarna och allra längst ner hittar vi Shakti Stones... :cool: Quote
Hinken Posted November 21, 2005 Posted November 21, 2005 Plasma tv bör ju inte påverka mer en om det sitter en tavla på väggen?! Quote
Haakan Posted November 22, 2005 Posted November 22, 2005 Plasma tv bör ju inte påverka mer en om det sitter en tavla på väggen?! <{POST_SNAPBACK}> en plasma borde tom tillföra lite diffusion (men den ska förstås vara avslagen) Quote
Matrixen Posted November 22, 2005 Posted November 22, 2005 En tavelduk kan ju bete sig som ett membran och absorbera något, vilket förmodligen inte en plattskärm gör..om den inte är väldigt billig förståss...!? Quote
Recommended Posts