Jump to content

Recommended Posts

Posted

Varför inte? så länge han bara ska ha dom för privat bruk och inte planerar att sälja så är det väl helt ok, dom blev rätt snygga också men han skulle ha behållt lädret på framsidan istället för klarlack

Posted

Pro Ac klon är väl en välkänd kopia inom hifivärlden...

Posted

Sonus fabers egen syn på det här med att få en produkt kopierad är kanske inte vad man väntar sig. Dom känner en illa dold stolthet och har ingenting att invända men blir desto mer besvikna när entusiaster går in och försöker modifiera någon av deras modeller. Tog upp exemplet med ett par ombyggda svenska Extrema och det var inte populärt... :diss:

Posted

Kopia och kopia, Cremona är en single Wire variant, som alla Sonus Faber högtalare, dena klon har tre högtalare terminaler. Och det är långt ifrån att vara samma konstruktions principer.

Jag tycker bra att det är kul att vissa "efterlikar" snygga kommersiella produkter,

Det finns ju denna site med AvalonSentinel kloneSentinel

Posted
Oavsett vilket så är det i mina ögon oerhört duktiga snickare/hantverkare!!!

\\K-man

Ja, för vill man klona något, så bör man nog tänka sig för en gång till, innan man väljen en Sonus Faber.

(Tänker mest på allt träjobb)

Posted

Låt folk klona som de vill, man kommer ju klona människor snart a så, då borde ju högtalare inte vara något att bråka om ;):D

Posted

En klon är ju alltid en klon. Dom flesta tillverkare kör ju med egna specar på elementen så det blir ju aldrig samma sak. Extrema som Timbre nämde är ett riktigt stolpskott. Resultatet av moddning blev mindre lyckad , iaf vad jag har hört om det hela.

Posted
:) Snyggt arbete och så länge man gör det för eget bruk så, dessutom blir ju klonen, (egentligen fel ord), aldrig samma sak då produkten inte kan kopieras i detalj eller om man som ovan väljer egna lösningar till vissa delar.
  • 3 years later...
Posted

Det enda jag kanske kan tycka är att det är fel att skriva klon, det är mycket sällan det är kloner. En klon är identisk eller nära nog identisk. Dessa är alla varianter på ett orginal där man tycker om hur dom ser ut, dom är sällan aldrig kloner av orginalet då uppgifterna på tex delningsfilter och kompensations elektronik osv aldrig offentliggörs. Ta tex Ino audio som är ett mycket eftertraktad/åtrovärt märke i sverige. Det hade varit enkelt att kopiera en sådan om hans element hade funnits att köpa på tex hifikit för en spottstyver av vad dom kostar, elementkostnad osv är inte alls mycket när det gämnförs med själva utvecklingsarbetet. Det är just detta som kan göra att en del tillverkar inte tycker om att kopieras/klonas/lookalike. Det är sällan potentiella köpare som gör lookalikes, ofta är det ekonomiska orsaker och framförallt att det är otroligt roligt. Sen att det inte blir som orginalet är en sak, men det är inte alltid orginalet passade själva byggaren från början. Det är nog enligt min åsikt sällan det är ljudet som avgör att någon försöker göra en kopia, det är nog otill större orsak själva looken och kanske möjligheten att skaffa sig en snygg högtalare och inte en ful avlång kubisk högtalare som är absolut omöjligt att integrera på ett snyggt vis i en bostad.

Om vi återgår till tex Inos högtalare så tycker jag hans skäl är ett av dom bättre till att inte vilja att andra gör kopior/lookalikes/kloner. För det första vill han inte att någon ska kunna skamma då det är en relativ enkel konstruktion rent hantverksmässigt och hade i stort sett varit omöjligt att säga om den är äkta eller inte, och då levernastiderna är ibland långa och det krävs en del innan man kan inhandla kan begagnatpriset vara nästan lika högt som nypriset. Sen vill han absolut inte att Ino ska på något sätt vara orsak till att det tillverkas dåliga högtalare då inte alla diyare kan göra riktigt hig end grejjor som kanske inte låter som dom skall. Sen är en stor orsak att han vill ha en personlig kontakt med köparen, då mer handlar om det akustiska åtgärder än vid normala högtalar köp. Så det finns mer än endast dom ekonsomiska aspekterna att ta hänsyn till då man ser vad tex Ino har för inställning till kopior, tål att tänka på kanske. Det vore ju ganska ohyfsat att tillverka kopior om man vet att upphovsmannen har starka åsikter om hur högtalaren skall tillverkas och inte vill att det görs direkta kopior. Sen att man kan hämta inspriation är en annan sak, men att försöka skapa något liknande blir nog sällan bra, då är det nog bättre att använda själva looken till en egen utveckling som då låter i den riktning man själv tycker låter bra.

Det finns säkert fler tillverkare som har liknande bra orsaker men att man gör en högtalare som "ser ut som" orginalet gör ju inte så mycket, bara ingen försöker göra sken utav att det är orginal. Vi lever ju inte i Kina så man kan ju oftast lita på att om man köper något begangnat så är det orginal o inget annat.

Jag kom just på att IÖ kanske har invändningar att jag skrivit om hans åsikter, som kan vara feltolkat av mig och är mer intryck av honom som person och uttag från hans utskick än hans direkta åsikter, nåja är det så får jag editera det senare.

Posted

att försöka uppnå välljud för en billig peng ser jag inget fel i, om man nu gör det genom att bygga egna högtalare som ser ut som ett par som finns att köpa så tycker jag inte heller att det på något sätt skulle vara fel. kopior blir aldrig exakt som orginalen, men i många fall väldigt nära, och lyckas man för en billig peng så är det väl bara att gratulera?

Posted

Kloner för privat bruk må väl vara hänt, men när konkurrenter tar ideér och gör dem till sina egna, då är det inte ok.

Finns många som försökt men inte lyckats något vidare eftersom en högtalare förutsätter i princip att man har tillgång till orginalelement och filterkomponenter avvägda för dessa.

Allt sammanlänkas i en enhet som är utprovad i minsta detalj och där alla komponenter, element, kabinett, delningsfilter och internkablage samverkar i en enhet.

Detta förutsätter att man har alla resurser inte bara träbearbetningsmaskiner utan också mätutrustning etc-

Sonus faber var mig veterligen den första tillverkaren som skapade den lutformade högtalarlådan, men efterföljarna kom snart efter med sina mer eller mindre lyckade kopior.

Idag kör nästan alla med någon form av modifiering av denna form och om det var så att Antonio Serblin var först måste han varit stolt.

Uppenbarligen har den tvärställda "dubbla lutformen" inte funnit någon efterföljare utanför Sonus Faber huset. Denna form väckte stor uppmärksamhet när Stradivarin släpptes och senare med efterföljaren Elipsa.

Kopierar någon denna så blir det nog väl uppenbart.

Kommer ihåg att representanten för Naim berättade på en mässa om någon kund som skickat en förstärkare för reparation, där ägaren i princip bytt alla komponenter mot vad som normalt borde vara kvalitativt bättre, men förstärkaren både mätte och lät skräp.

Så metoden är inte alltid så lyckad.

Calm

Posted

Han är en duktig snickare, otroligt snyggt bygge...Lite avensjuk, skulle oxå villja kunna.

Sedan är det förståss om han får till ljudet som fabriksbyggda högtalare, kan kanske vara lite problen av art som Calm nämner...

Att han sedan påstår att han är upphovsmannen till vissa ideer är väl tveksamnt, men i det stora hela så tror jag skadan för fabriken är ytterst marginell, en duktig amatör som kopierar ett känt märke..hur man än ser på saken så är det ett hemmabygge, som säkert kommer synas på prislappen om han vill sälja dom..

Skulle han starta en kommersiell framställning så tror jag nog att fabrikens jurister skulle slipa knivarna..

Men hur som, han är duktig..

Posted

Det förekommer nog mer kopiering än nyskapande i den här branschen oavsett om det för sig om förstärkare, CD, högtalare, tuners eller kablar. Det egna ligger väl mest i skalet, förpackningen och i "brand imagen". En ledare, typ Sonus Faber får alltid finna sig i att bli kopierad. Jag kan förstå att dom kan känna sig hedrade av detta. Det bekräftar ju deras position.

Posted
Sonus faber var mig veterligen den första tillverkaren som skapade den lutformade högtalarlådan, men efterföljarna kom snart efter med sina mer eller mindre lyckade kopior.

Ägde möjligen Sverigedebuten rum på Hotell Opalen i början av nittiotalet... :?: Där stod ett par Guarneri Homage på kalldemo om jag inte minns fel. Lite skillnad mot Extremas Art Deco-design och tillvänjningstiden skulle bli lång för min del. Idag är ju lutans form mycket vanlig när det gäller kabinettdesign.

Sonus0103.JPG

Posted

Kopior, kloner eller högtalare med liknande utseende/bestyckning eller vad man nu vill kalla dem kan bli väl så fina och låta lika bra eller bättre det är anledningarna till att folk lägger mycket tid och pengar på att bygga seriösa hembyggen. Ska man hårddra det så är väl de flesta högtalare (liksom det mesta) en liknande något annat då det är svårt uppfinna hjulet 2 gånger. De flesta högtalarmärken har väl börjat i ett hobbyrum/garage/snickeri i hemmiljö och byggt på till stora företag.

Posted
Kopior, kloner eller högtalare med liknande utseende/bestyckning eller vad man nu vill kalla dem kan bli väl så fina och låta lika bra eller bättre det är anledningarna till att folk lägger mycket tid och pengar på att bygga seriösa hembyggen. Ska man hårddra det så är väl de flesta högtalare (liksom det mesta) en liknande något annat då det är svårt uppfinna hjulet 2 gånger. De flesta högtalarmärken har väl börjat i ett hobbyrum/garage/snickeri i hemmiljö och byggt på till stora företag.

Håller med dig att det ofta är entusiaster som skapar de stora utvecklingsstegen gärna i liten skala för att sedan utveckla prototyper som sedan blir produktionssatta.

Men det kräver kapital och det är få förunnat att på betald arbetstid få utveckla på heltid.

Skulle gärna ta del av Antonio Serblins, Dave Wilson eller någon annan stor kreatörs "kasthög" av ej genomförda projekt.

Hade nöjet att lyssna på Leif på Martens nya prototyper till en ny högtalare, vid Martens Center Arken-helgen.

Om detta var ett par prototyper med det ljudet, så kan jag föreställa mig att slutprodukten blir än mer enastående. :mm:

Calm