Jump to content

Recommended Posts

Posted

Den lilla MC-trafon bakom Verdier-verket (och skådar vi inte där ett urval), med ljusa trägavlar (jag tror bestämt det var den som tog emot SPU-signalen när vi körde stereo), är en sprillans ny historia från Auditorium 23. Trafon är speciellt tillverkad för just Ortofon SPU. Vår värd anser att det är den överlägset bästa han hört på SPU. Tyvärr är priset därefter, ca EUR 2000. Uck.

SPU-trafon verkar inte finnas på Auditorium 23:s hemsida, och jag har inte uppfattat något modellnamn, så kanske har vi bevittnat ännu en premiär begången på Euphonia? :app:

Posted

Shindo Giscours är inte det dyraste försteget som Ken Shindo tillverkar. :o

I ett test av försteget Monbrison på 6moons står att läsa:

The Shindo preamplifier line begins with the Aurieges at $3,800 and tops off with the Petrus III at $44,800. Between the Aurieges and the $7,800 Monbrison sit both the Partager and Mazaeris Bellevus at $5,800. The Mazaeris is line level only, both Aurieges and Partager MM only. Between the Monbrison and the Petrus III reside the Allegro at $11,800, the Catherine at $17,800 and the Giscours at $22,800.

"Vinet Château Petrus kommer från en liten vinareal på endast 12 hektar. Alla världens vinkännare vill en gång smaka detta vin."

Med dessa ord börjar Ken Shindo sin beskrivningen av detta försteg i den japanska broschyren. Det avbildade, tvådelade försteget är så dyrbart som vinet Petrus som därför har fått ge namn åt försteget. ;)

Petrus.gif

Man kan se alla förstegen på den amerikanska webbsidan: http://www.shindolabs.com :mm:

- Där kan man läsa att förstegen har utgångstransformatorer som man annars bara brukar finna på rörslutsteg :o

Posted
SPU-trafon verkar inte finnas på Auditorium 23:s hemsida, och jag har inte uppfattat något modellnamn, så kanske har vi bevittnat ännu en premiär begången på Euphonia? :app:

Premiärlejonens tid är inte förbi :D och mer är på gång... ;) :cool:

Posted
Jag vet inte säkert men jag vet att på mitt gamla jobb så hade vi ett antal EMT 927 och 930 och som jag minns var dom inköpta vid etableringen av företaget som skedde 1956.

Vår värd följer tråden och har meddelat: Prototypen till EMT927 som heter R80 (det byggdes ca. 50st.) kom 1953. Den efterföljande EMT927 var färdig långt innan stereo, jag är inte 100% säker men det var nog 1955-6 som de första 927 byggdes. När stereo kom så byggdes en stereoversion: 927st. EMT930 kom lite senare än 927 (vet inte exakt när) och det fanns en mono version 930 och en stereo version 930st.

Från början var det Ortofon (Fonofilm) som byggde tonarm och pickup för EMT. Berömda tonarmar som RF297, 229 och RMA229, pickuper som TSD15, OFD25, 65 (EMT,Ortofon båda namnen ingraverade på skal). Sedan kom EMTs egna tonarmar 929, 997 och pickuper TSD12,15, OFD25,65 etc.

Phonostegen var inte riktigt inbyggda utan kunde tas bort också och var från början förstås bestyckade med rör. 139 och 139b var endast för mono och SP, 139st var för stereo och mono (ej för SP) sedan kom transistoriserade phonosteg som heter 155st och 155 (mono och SP).

SP står för Shellack Platten dvs stenkakor, 78 varv :)

EMT tonarmarna hade en annan bajonett-fattning än SME-armarna som nedanstående bild visar

emt-sme.jpg

...vi ser att stiften är vridna 45 grader från varandra. Den högra bilden visar faktiskt SME-fattningen på den nya EMT309 ;)

Posted

Rutger föreslog att jag skulle ta med mig några monoskivor och då tänkte jag naturligtvis på min absoluta favoritskiva

ella-louis.jpg

som jag köpte när jag var i London och hade precis börjat samla vinyl. Det är det engelska originalet på EMI, "His Master's Voice", Verve Series eftersom originalet är på amerikanska Verve. Den låter klasserna bättre än de Amerikanska Verve jag hört och återutgåvorna av Speakers Corner kan man bara glömma ;)

- Däremot låter de nya SACD-utgåvorna riktigt bra....

Inspelningen är från 1956 och vi ser bokstäverna R T stämplade på båda sidorna om mitthålet vilket vi i vinylskolan lärt oss att det är skattekod och betyder att skivan är pressad 1959-60 och jag har då inte gjort något direkt fel när jag har spelat av den med min pickup.

Jag tog emellertid även med en klenod som bara skall avspelas med monopickup

nian.jpg

Wilhelm Furtwängler, Beethoven Symfoni nr. 9 vid återinvigningen av Bayreuth Festivalen i augusti 1951 :mm:

- ett original i princip ospelat - men det blev kalla handen från båda, den ville de inte spela så det fick bli denna

devils.jpg

som jag tycker har ett riktigt läckert skivomslag :mm:

Posted

För att kanske avrunda hårdvarubiten i denna tråd:

EMT:s tonarmar och pickuper var och är ju primärt tänkta för studio- och radiobruk. Entusiastiska hifi-människor i främst Asien gjorde dock erfarenheten att sakerna låter naturligt och bra, lite i Ortofon SPU-klass kan man väl helt enkelt säga eftersom det i begynnelsen var Ortofon som tillverkade EMT:s alla tonarmar och pickuper. På den vägen har EMT letat sig in hos de mest engagerade privatsamlarna och -lyssnarna (eller retronissarna, eller sub-skikt inom SET-maffian; you name it). Låt det sägas i klartext, att det är knappast så att man köper en EMT-pickup i syfte att klämma in den på sin vanliga tonarm av fabrikat A, modell B. EMT:s pickuper använder man tillsammans med EMT-armar eller långa (klassiska) Ortofon-tonarmar, typ RMG 309.

Vår värd har helt naturligt ett urval av EMT:s och Ortofons pickuper. Det krävs ju vitt skilda tingestar för att korrekt avspela stereoskivor, äldre monoskivor respektive 78-varvare från skilda epoker.

Vi använde bland annat följande:

EMT XSD 15 (för stereo; minns inte om det var den äldre varianten med 15 my konisk nål eller en nyare med fineline)

EMT OFD 25 (för mono-LP; 25 mikrometers nålradie)

EMT OFD 65 (för senare 78-varvare; 65 mikrometers nålradie)

EMT OFD 80 (för lite äldre 78-varvare och enskilda undantag; 80 mikrometers nålradie)

EMT_XSD15%20OFD25.jpg

Ortofon SPU Mono GM (för mono-LP; 25 mikrometers nålradie; en äkta monopickup i SPU-hydda; nyproduktion)

Ortofon C Diam 25 (för mono-LP; 25 mikrometers nålradie; min medhavda)

SPU_MONO_GM.jpg

Det finns mer att läsa om EMT:s tondosor (vilket härligt ord).

Nöjer man sig inte med det, så finns boken om EMT (Pasini-Fabritius).

EMT-boken.jpg

Här hittar man Ortofons pickuper.

Det är onekligen intressant att EMT GmbH fortfarande envisas med att kalla 78-varvare för "normalspår" (Normalrille). Snacka om att vara förankrad i traditionen. :D

Nå, behöver man verkligen så här många pickuper för att göra allt "rätt"??

EMT_Tondosen.jpg

Tja, när vi senare i tråden kommenterar lyssningen så kanske eliot erinrar sig vad som hände när vi på en gammal stenkaka bytte från 65 my till 80 my.

Tillkommer gör en mycket speciell - ja, än mer speciell än de redan nämnda - pickup, som jag tar i ett separat inlägg nedan. Den oerhört klipske och nitiske (och fräknige?) skulle bara "go MAD" om jag gav någon krystad ledtråd. :evil: ;)

När det gäller MC-step-ups så hade jag inte riktigt koll på vad vi hörde vid vilket tillfälle. Denna eftermiddagssittning var ju fokuserad på skivorna, speciellt monomaterial, mera än hårdvaran.

Posted

Jag har själv några safirnålar med olika nålradier för s.k. normalspårsskivor. Man kan märka att bruset ökar eller minskar beroende på vilken radie man väljer. Output nivån kan också bli olika av samma skäl. Jag vet inte om det allmänt gällde alla fabrikat men jag vill minnas att en normalnål för 78:or markerades med grön punkt och en 25µ mono med rödpunkt.

Posted

Ber att få förtydliga lite. Det gäller en Ortofon SPU Gold som ligger i en träask, skalet är svart och hantaget i guld med en circel i guld ovanpå skalet märkt Ortofon. Själva p.u.delen är också i guld och märkt A 1931. På insidan av locket finns en guldplakett med texten Your personal SPU Gold cartridge No.4666 is based on the world´s first moving coil principle,developed and introduced by Ortofon. Denna var tidigare monterad på en Mörch-arm och VdH silver kabel. Nålen är kass, men frågan är om det går att beställa en mono-nål till denna pjäs och få en lyckad kombination till mina mono-skivor? :?::?:

Posted

_______________Lumiere1.jpg_______________

Det var en gång en berömd mikrofontillverkare som hette Neumann.

Lumiere00.jpg:?:Lumiere0.jpg:?::?:

De tillverkade även fina graververk och pickuper, som alla var stora, tunga och dyra (även om de senare inte var fullt lika stora som de förra).

Lumiere2.jpg

Neumann-pickuper användes med förkärlek av skivbolagen, för att testspela lacken, men även av radiostationer. Deras konstruktion var mycket speciell. Här en Neumann DST-E:

Lumiere3.jpg

Vi talar alltså moving coil där spolen sitter direkt på nålarmen, alldeles intill nålspetsen. "Raka rör" istället för flexande rör!

Lumiere4.jpg

Idag är Neumann-pickuper heta samlarobjekt, med priser uppåt 30 000 kronor stycket för vissa modeller, vilket gör dem till verkliga rariteter bland oss vanliga hifi-människor. Jag vet ingen som äger en Neumann.

Firma Lumière i Japan, ett enmansföretag som även sysslar med Leica-kameror, har nu tagit upp en liten produktion av handgjorda pickuper med samma namn, som baseras på Neumann DST-konstruktionen (från början av 60-talet, vad jag förstår). Lumière-pickupen är till och med vänligare mot vinylskivor, genom att den har en mjukare upphängning.

Lumiere5.jpg

Lumiere6.jpg

(Neumann är väldigt styva; jag undrar ens om de är tänkta för annat än avspelning av helt plana lack. Finns någon Neumann-kunnig här, så starta gärna en tråd under Hifi-forumet.)

Lumière-pickupen finns med tre olika fattningar: SME- eller EMT-bajonett med SPU-G-längd, SME/EMT med Ortofon A-längd, alternativt generell typ för valfri tonarm (som mäktar med tyngden). Utnivå ca 0.2 mV, impedans 3 Ohm, nåltryck ca 4.0 g, totalvikt runt 32 g.

Lumiere7.jpg

För de tekniskt intresserade på forumet - en närbild på tidig Lumière-prototyp:

Lumiere8.jpg

eliot och jag hade alltså att nöjet att tillsammans med vår värd fingra på denna exotiska Lumière, med åtföljande lyssning. Fattar inte varför jag tycker den där grova hammarlacken är så fräck! :mm:

• 3 years later...
Posted

Hi to everybody :)

my name is Milanese emiliano and to write from Italy

me to read your post..

me to testify that, me to have suffered theft from Kikuchi Chiaki Lumiere.... :angry:

me to have purchased from lumiere in Japan cartridge one dst...

after 2 hours.... a channel to become mute!!

me to send my cartridge in Japan from Lumiere for reparation.. but Kikuchi not to send my cartridge anymore.

by now a year to be departed, don't answer to email..... me to have phoned more times.. but to receive only lies.!!

me to believe, that to have obligation to inform, other people that to think about purchasing cartridge lumiere... of the possible fraud

on this forum you can find other people that to have suffered lumiere fraud..

http://oswaldsmillaudio.com/forum2/index.php?topic=94.0

I am really disappointed...... shame Kikuchi

you greet emiliano

• 1 month later...
Posted

Hi to everybody :D

when all definitely seemed by now lost.... an unexpected surprise...

last night to receive a packet... upcoming from Japan...

to the inside....... I discover well two new cartridge Lumiere...

a new cartridge Lumiere mc and a new cartridge mono Lumiere in gift...

Mr. kikuchi is excused, affirming that the delay.. (a year).. dall has been caused it modifies brought to the project of the cartridge.

now the magnets are electroplated in gold to avoid the oxidations and cut and slightly refolded with a different form, to have besides also modified the underlying structure to the magnets that allows now to glue the fragile threads, avoiding.. (I hope).. spoiled future.

Mr. Kikuchi has also affirmed that starting today to answer with quickness to all the emails that will come him...

then after everything... I cannot be how happy that everything is resolved for the best..

now the final verdict waits me.. to listen to the sound of the new Lumieres... :mm: