eliot Posted November 13, 2005 Posted November 13, 2005 Jag fick ett P.M. från Rutger där han frågade om jag hade lust att hänga med hem till en kompis som har en stor samling tidiga monoskivor och stenkakor och som verkligen vet hur man skall spela av dessa Följ med på ett intressant besök Det finns som ni ser många skivor - men vi intresserar oss först för hans avspelningsutrustning Quote
Timbre™ Posted November 13, 2005 Posted November 13, 2005 Ännu en resa vid sidan av det huvudleden. Bara att ta till sig och njuta... :cool: Quote
eliot Posted November 13, 2005 Author Posted November 13, 2005 Jag hade mycket att lära - det var lite av "information overload" Skivspelare till vänster är La Nouvelle Platine Verdier, som skiljer sig från den ursprungliga La Platine Verdier i att den inte har magnetlager. Denna använder han främst till stereo medan han använder en studioskivspelare EMT 930 för monoskivor och stenkakor Trälådan under EMT skivspelaren är ett specialbyggt rörphonosteg med kurvor för skivor från de flesta perioder. Förstärkarna är annars från Japanska Shindo där vi ser stereoslutsteget Montille som är en push-pull förstärkare på 2x15 W i klass A. Tillägg: Jag har gjort lite ändringar i texten ... Quote
Timbre™ Posted November 13, 2005 Posted November 13, 2005 Nu är vi långt ifrån huvudleden. Så mycket spännande hifi det finns egentligen! Quote
gcs Posted November 13, 2005 Posted November 13, 2005 En EMT 930! Ja det var länge sedan man såg en sådan. Vi hade sådana på mitt gamla jobb och vi hade även den större 927:an, den med ljusskala så att man kunde se var pickupen befann sig på skivan. Det var bara ett fel på de här gamla 50-tals verken ..... dom rumblade. Jag samlar ju nästan på skivspelare och har själv en EMT 948 som är direktdriven. Mina tre andra heter Sony TTS 3000 om någon minns modellen. Technics SL1000 och Thoren TD 124Mk2. Jag tycker att speciellt TD 124:an är väldigt vacker om man nu kan säga så om en skivspelare. Quote
eliot Posted November 13, 2005 Author Posted November 13, 2005 Nu är vi långt ifrån huvudleden. Så mycket spännande hifi det finns egentligen!Vi är på fransk landsväg och åker förbi vinodlingar om man får dömma av namnen på förstärkarna Förutom stereoslutsteget Montille har han ett tvådelat försteget som heter Giscours och ett mindre försteg som han använder heter Aurieges Quote
Timbre™ Posted November 13, 2005 Posted November 13, 2005 Vi är på fransk landsväg och åker förbi vinodlingar om man får dömma av namnen på förstärkarna Quote
K-man Posted November 13, 2005 Posted November 13, 2005 Underbara pryttlar! Långt från min vardag...vilket gör det hela ännu roligare! Kollar vidare med glädje Eliot! \\K-man Quote
gcs Posted November 13, 2005 Posted November 13, 2005 Trälådan under EMT skivspelaren är speciell och är en specialbyggd rörförstärkare där man kan välja korrektur för olika skivmärken som RIAA, NAB, AES, tidig Decca och Columbia osv. Är det inte samma sak som finns i Quads gamla monoförförstärkare modell II. Jag har också för mig att en sådan fanns inbyggd i EMT 927. Quote
Rutger Posted November 13, 2005 Posted November 13, 2005 Det här var en härlig lördag, min bästa på länge. Värden för vår lilla intima sammankomst är en profil i skiv- och hifi-landet av det mer lågmälda slaget. Här står musiken i främsta rummet. Prylarna är förvisso bitvis rätt enastående - här finns prototyper av det senaste från legendariska tillverkare inom det analoga området (jag gavs yppandeförbud för en månad sedan, men nu ska ni se att eliot plåtat allt! ) jämte, ja, en världssensation på pickupfronten - men det finns inte det bittersta spår av någon egentlig hifi-hysteri. Atmosfären som denna gentleman skapar andas öppenhet och djup kärlek till ändamålet med apparatansamlingen: de goda artisterna på jazzens och den klassiska musikens område, de underbara skivor som finns att hitta med kunskap, lyhördhet och, inte minst, en portion envishet. Tack för att vi fick besöka dig, bäste vän. En trivsammare plats att gästa än ditt hem går inte att föreställa sig. Ditt lyssningsrum, med dig närvarande, är en fröjd för sinnet och en bild av det bästa med denna rika hobby. Det var första gången jag träffade forumets eliot på en lyssningssession av detta slag. Oj, den sprudlande entusiastiska och med totalt engagemang närvarande eliot är en ren inspiration. Jag tror bestämt det är hälsosamt för svenskar att leva på kontinenten några år. Koncentrationen var lite åt mono denna dag, så eliot blev frågvis. Hans frågor är av det slag att även den som svarar lär sig något! Bättre kan det inte bli, vilket flyt hela dagen även mellan musikstyckena. Tack, jag själv, för att jag tog med vår härliga eliot! Tack, eliot, för att du inte tvekade. Quote
datar Posted November 14, 2005 Posted November 14, 2005 Detta ser lovande ut Sådana skivsamlingar är en fröjd för ögat!! Quote
eliot Posted November 14, 2005 Author Posted November 14, 2005 Är det inte samma sak som finns i Quads gamla monoförförstärkare modell II. Jag har också för mig att en sådan fanns inbyggd i EMT 927. Det har funnits ett antal phonosteg med fixa kurvor för olika skivor och de där man själv kan variera brytfrekvensen. Den kanske exklusivaste av det senare slaget var/är FM Acoustics referensförsteg FM 222 Phono Linearizer / Preamplifier men det finns även billigare som Danska ELBERG MD12 Det låter naturligt att en studioskivspelare som EMT 927 hade inbyggt phonosteg där man kunde förinställa kurvor för olika skivmärken. I nostalgitråden Från vaxrulle till LP har jag behandlat equalization kurvorna och teorin bakom dessa Vi ser att basen spelas in med lägre volym och måste därför förstärkas mer vid uppspelningen. Equalizer betyder "utjämnare" och skall se till att vi efter inspelning och uppspelning skall få rak frekvensgång. - Verkliga filter skapar mer avrundade kurvor och här ser vi den verkliga RIAA-kurvan. Quote
plundin™ Posted November 14, 2005 Posted November 14, 2005 Bara för att höja stämningen i denna tråd ännu mer (ingen kapning här inte)! Rätt många överförare (arkiv och dylika) använder Millennia Medias LPE 2.. Har aldrig använt en, men väl hört överföringar gjorda med den, fullkommligt transparant.. Kostar dock $9500 is USA... annars kan jag bara säga : Mmmmmmm, EMT, som en extra sockerbit när man dricker halva i bersån om sommaren... Mer info om dessa sockerbitar.. Och en bok om dom.. /ptr Quote
eliot Posted November 14, 2005 Author Posted November 14, 2005 Då tittar vi väl på vår värds EMT skivspelare Det är en EMT 930 st där st betyder Stereo Tittar vi i bruksanvisningen som vi fick av plundin så kan vi läsa där vi ser att EMT 930st levereras med en transistoriserad stereo/mono equalizer förstärkare EMT 155st. Detta phonoförsteg har ett antal olika kurvor för olika skivor Detta står att läsa: All EMT turntables have been equipped with 3 speeds (except EMT 940), an equalisation amplifier and a tone arm. Except very old units, which not have been sold with the companies own name EMT 9.., the equalisation amplifier is integrated in the unit. The tube version EMT 139 and the superseded transistorized EMT 155 (for units EMT 927 and EMT 930) offered the possibility to switch to different equalisation curves. The reason for that was the fact, that records have been cutted formerly with different equalisation curves. From 1969 on for EMT 927 and EMT 930 the equalisation amplifier EMT 153 was available, but without noise filter and switchable equalisation, because they were not longer in use, caused by the standardised RIAA-curve.Det var alltså normalt att ett phonosteg var inbyggt i skivspelaren och detta hade variabla kurvor fram till 1969 eftersom nu alla skivor var inspelade enligt RIAA-kurvan. Tillägg: Det är svårt att hitta när EMT 930 började tillverkas men det verkar vara 1961 Quote
eliot Posted November 14, 2005 Author Posted November 14, 2005 Under skivspelaren ser vi en MC-transformator och från den går signalen direkt till trälådan som alltså är ett phonosteg där vi alltså kan ställa in olika kurvor för olika skivor. - Sedan går signalen vidare till ett mycket exklusivt försteg Giscours som består av två helt separata delar, en för varje kanal Detta försteg finns inte längre som två monoförsteg utan som ett stereoförsteg men kostar ändå modiga 30'000$ Quote
Timbre™ Posted November 14, 2005 Posted November 14, 2005 Som ett vällagrat franskt årgångsvin... :cool: Quote
gcs Posted November 14, 2005 Posted November 14, 2005 Till vänster om skivtallriken kan man se en trestegsomkopplare med vars hjälp man kan stoppa tallriken - start - standby vilket betyder att skivspelaren kan startas t.ex. via en regel(regelstart). Klumpen som man kan se i framkanten på spelaren är en stroboskåplampa. På den högra sidan kan man se en stereo/mono omkopplare och ovanför den kan man se en omkopplare för RIAA (75/318/3180µsek) och DIN (50/318/3180µsek). Den lilla konen vid sidan om tonarmen är till för att kunna centrera skivor som inte var tillräckligt bra centrerade från presseriet. Den fungerade också som ett centrum för 7":s 45 varvare som ibland saknade insatts. Skivtallriken var mycket tung och ovanpå låg det en tunn och lät skiva med något filtmaterial ovanpå. Det var den här tunna skivan som man stoppade med omkopplaren till reläet på den vänstra sidan. Motorn var stor och kraftig med diverse kraftiga mellan hjul av gummi. Jag undrar om inte Thoren TD 124 hade EMT 930 som förebild. Skivspelarna var lackade med s.k. grå hammarlack. Quote
eliot Posted November 14, 2005 Author Posted November 14, 2005 Skivtallriken var mycket tung och ovanpå låg det en tunn och lät skiva med något filtmaterial ovanpå. Det var den här tunna skivan som man stoppade med omkopplaren till reläet på den vänstra sidan. Motorn var stor och kraftig med diverse kraftiga mellan hjul av gummi. Jag undrar om inte Thoren TD 124 hade EMT 930 som förebild. Skivspelarna var lackade med s.k. grå hammarlack. Många tror att det bara finns remdrivna och direktdrivna skivspelare men både EMT930 och Thorens TD124 använder en konstruktion med mellanhjul (engelska = "idler wheel", tyska = "reibrad"). Båda har en tunn tallrik ovanpå en tung tallrik och när man stannar skivan så lyfter man med en spak helt enkelt den tunna tallriken från den undre tunga tallriken och stannar den - den tunga undre tallriken som på TD124 är gjord av gjutjärn fortsätter rotera - När man sedan har bytt skiva så sänker man bara ner den övre tallriken på den undre så man uppnår full hastighet direkt.... TD 124 kom 1957 och Thorens befann sig liksom EMT i Lahr i Schwarzwald så de påverkade säkert varandra - frågan är bara vem som kom först :cool: Quote
gcs Posted November 14, 2005 Posted November 14, 2005 Jag vet inte säkert men jag vet att på mitt gamla jobb så hade vi ett antal EMT 927 och 930 och som jag minns var dom inköpta vid etableringen av företaget som skedde 1956. Quote
eliot Posted November 14, 2005 Author Posted November 14, 2005 Har har ju även en "modernare" skivspelare: »La Nouvelle Platine Verdier« Det var Keith Aschenbrenner på Auditorium 23 i Frankfurt som med framgång importerade och sålde »La Platine Verdier« i Tyskland som föreslog att Jean Constant Verdier skulle konstruera en enklare och billigare skivspelare. - Den ursprungliga »La Platine Verdier« använder magnetlager och den tunga skivtallriken svävar alltså fritt utan mekanisk kontakt förutom snöret som drar runt tallriken. Detta var något man fick göra avkall på och »La Nouvelle Platine Verdier« använder ett konventionellt lager. Quote
eliot Posted November 14, 2005 Author Posted November 14, 2005 De som läst senaste numret av image hifi, 6/2005 - November/Dezember - känner säkert igen tonarmen Det är EMT 309 med SME-fattning och som har kommit till stånd på initiativ av Keith Aschenbrenner som står för beräkningen av "bananröret" och tidigare medarbetare på EMT. Det kostar i Tyskland 2300€ och enligt image hifi formligen deklasserar det SME3012 och Ortofon RMA 309i och är som predestinerat för Ortofon SPU Classic Quote
plundin™ Posted November 15, 2005 Posted November 15, 2005 Fråga? Har Verdierverken samma problem som Forssells med tandtråd, dvs, att varje gång knuten träffar talriken så så hoppar nålen? Det var extra tydligt med Forssells luftlagrade arm och modellen med "Fly Wheel" -- Första gången jag hörde Forssellen blev jag lite förskräckt, det var inget jättehopp, men tillräkligt mycket för att man skulle undra om plattan var hackad... /ptr Quote
eliot Posted November 15, 2005 Author Posted November 15, 2005 Har Verdierverken samma problem som Forssells med tandtråd, dvs, att varje gång knuten träffar talriken så så hoppar nålen?Jag upplevde inget problem Det finns de som experimenterat mycket med olika trådar, remmar och även bandspelarband och det förstår sig själv att beroende på bandets/trådens elasticitet förmedlas motorns vibrationer mer eller mindre över till skivtallriken och därmed nålen Sixmoons har en intressant artikel om Keith Aschenbrenner och Audiotorium23 Quote
Vogue Posted November 15, 2005 Posted November 15, 2005 Om man har tråd-drift så skal man ha en mycket liten knute, annars kan får man et lågfrekvent ljud varje gång knuten träffer talriken. Om man har subsonisk filter då kan man måske inte høre ljudet men det finns! Vogue Quote
Vogue Posted November 15, 2005 Posted November 15, 2005 Her er en knute som jeg selv anvender ... från www.soundscapehifi.com/eurolab.htm Tying the string to make a belt is by using a simple knot on both string ends, as shown on the left. Cut off any excess with scissors. The knot formed when using the supplied Scheu string is so small that it would seem like the string belt was one whole piece. Also, when rotating, the knot positions itself outside, never interfering with the rotation of the platter as the string goes around the motor spindle. Vogue Quote
Timbre™ Posted November 15, 2005 Posted November 15, 2005 De som läst senaste numret av image hifi, 6/2005 - November/Dezember - känner säkert igen tonarmen Nu har jag inte bläddrat i någon image hifi på ett tag. Är möjligen Dirk Sommer inblandad i den artikeln... Quote
eliot Posted November 15, 2005 Author Posted November 15, 2005 Det är Roland Kraft som skrev artikeln och han är tydligen mycket förtjust i produkter från Auditorium 23 - han slutar nämligen artikeln med följande ord Während all der Jahre, die auch beruflich bedingt mit dem Ausprobieren zahlreicher Gerätschaften einhergingen, gab es in der Kette zwar eine sanft verlaufende Evolution, jedoch nur zwei Komponenten, die eine echte Revolution verursachten: Die eine hieß Platine Verdier, die andere hieß Auditorium 23 Rondo. Und nun ist zum dritten Mal etwas passiert, was mein Verständnis von Musikwiedergabe nachhaltig verändert hat Övers: Under alla de år som jag på yrkets vägnar testat apparater har min anläggning upplevt en evolution och bara vid två tillfällen har komponenter orsakat en revolution: första gången var det Platine Verdier, andra gången Auditorium 23 Rondo (övers. anm: högtalare). Nu inträffar det för tredje gången något som eftertryckligen ändrar min förståelse för musikåtergivning. //Eliot Quote
eliot Posted November 15, 2005 Author Posted November 15, 2005 Högtalarna som vår värd använder utnyttjar bredbandselement från franska phy-hp och påminner om Auditorium 23 Rondo som Roland Kraft talade om. - Rutger vet mycket bättre besked om högtalarna, pickup'er mm. så jag överlämnar gärna ordet till honom... //Eliot Quote
plundin™ Posted November 15, 2005 Posted November 15, 2005 När jag först såg bilden på Auditorium 23's Rondo kom jag genast att tänka på den franska Ocelia Calliope, en högtalare som många hade ambivalenta känslor kring under och efter senaste Arken Mässan... (Bild lånad från Ocelias sajt..) Den var fruktansvärt lyssningskön på akustiskt gles musik men störtade samman så fort det kom massiva klanger... Vet inte om det var phy-hp elementet eller Ocelias konstruktion som bidorg till detta, men om jag bara lyssnade på gles musik hade jag köpt ett par calliope för länge sedan... /ptr Quote
Rutger Posted November 15, 2005 Posted November 15, 2005 - Sedan går signalen vidare till ett mycket exklusivt försteg Giscours som består av två helt separata delar, en för varje kanal Detta försteg finns inte längre som två monoförsteg utan som ett stereoförsteg men kostar ändå modiga 30'000$ <{POST_SNAPBACK}> Mein Gott (vad det nu blir på japanska) - kostade Shindo Giscours så himla mycket. Ser att priset på senaste versionen är pressat till runt $24,000... Var det ett av landets dyraste försteg som stod där så anspråkslöst i hyllan? Mmm, tänk en match mellan Giscours och något annat fantastiskt rörförsteg... Vad säger du, eliot, känner du till något annat fantastiskt försteg? Quote
Recommended Posts