Jump to content

Recommended Posts

Posted

:shy:

Även om mätkurvor ger en indikation, hör vi människor egentligen likadant?

Bara formen på öronen skall ju ha en avgörande inverkan på hur vi uppfattar ljud, och alla faktorer som påverkas på dess färd.

Kanske skulle vi bli förvånade om vi fick byta öron med varandra för en dag? :o

Tankar?

/Fredrik

Posted

Mycket intressant frågeställning. Jag tror i och för sig att det inte ligger så mycket i vår 'hörapparat' som i hur hjärnan bearbetar och sorterar ut vad vi hör. Vi har alla olika ideal om vad det perfekta är, om vad skönhet är, osv.

Guest Rydberg
Posted

Ja det spelar ju egentligen inte så stor roll om vi hör lika eller olika. Strävar man bara efter en anläggning med god återgivning så upplever man det ju likadant som det var på riktigt som på inspelningen.

Posted
Ja det spelar ju egentligen inte så stor roll om vi hör lika eller olika. Strävar man bara efter en anläggning med god återgivning så upplever man det ju likadant som det var på riktigt som på inspelningen.

Håller med! Svårare än så behöver det inte vara :)

Posted

:) Vi hör nog olika, men allt är ju lika verkligt ändå för den enskilde individen.

Mer intressant blir det ju om man pekar på vilka problem olika tillkortakommanden i återgivning repektive lyssnande kan medföra.

Jag vill nog hävda att vi snarare försöker undvika de brister vi står sämst ut med snarare än letar efter bästa ljud.

I en verklig situation, livemusik m.a.o., så vet vi att detta är verkligheten här och nu, i denna stund under dessa förutsättningarna. Oavsett om öronen blöder så är det på det viset. Hemma i en anläggning vill vi nog helst ha en upplevelse så nära verkligheten som det går trots brister i återgivning och hemakustik mm.

Då blir det nog dessto viktigare att minimera de brister vi minst står ut med och maximera de de dygder vi tycker oss finna i återgivningen, och orsaken till vad vi prioriterar står nog i mångt och mycket att finna i hörselns tillstånd hos den enskilde.

Posted
Håller med! Svårare än så behöver det inte vara :)

Men om vi hör olika, och den som spelade in också kanske hör på ett sätt. Hur kan vi då veta vid vilket tillfälle och med vilken utrusting det låter som det verkligen gjorde vid inspelningstillfället, och så som "artisten" ville att det skulle låta? :D

/Fredrik

Guest Rydberg
Posted
Men om vi hör olika, och den som spelade in också kanske hör på ett sätt. Hur kan vi då veta vid vilket tillfälle och med vilken utrusting det låter som det verkligen gjorde vid inspelningstillfället, och så som "artisten" ville att det skulle låta? :D

/Fredrik

När A och B sitter och lyssnar med slutna ögon på en solosångare får de upplevelserna X resp Y, detta eftersom vi antar att de hör olika. Om vi sedan använder en inspelnings och uppspelningsfunktion som har en överföringsfunktion lika med 1 så kommer A och B fortfarande att uppleva X resp Y. Det är alltså de relativa skillnaderna som inte bör ändras.

Nu är ju problemet att hitta utrustning som inte lägger till något och det är ju trixigt. Dessutom så har ju själva stereosystem dimensionbrister varför ovanstående få ses som en grov förenkling. Ett problem finns ju även när det inte finns någon känd referens, det kanske handlar om syntetiska ljud och det som finns på skivan har aldrig skett innan. Då är det enda rätta att eftersträva hög trohet mot fonogrammet och förhoppningsvis har studion en relativt ofärgande kontrollyssning.

Snart kommer Bravo och säger att jag har fel...............

Posted

Eftersom inspelad musik blott är en blek kopia i jämförelse med verkligheten så får man väl anta att vissa sakers individuella ljud/färgning kan få det att låta lite mer om en viss parameter vilket främjar verklighetsupplevelsen hos en lyssnare som är känslig för just dessa intryck. Musik ska ju beröra oss känslomässigt.

Du har ju rätt rent logiskt och teoretiskt, man bör ju sträva efter neutralitet.

Men alla har ju olika preferenser, olika akustiska rum att spela i, olika högtalare ställer olika krav på förstärkare mm. Vad är en neutral färgskala? Hur vi upplever färger och ljud är nog väldigt individuellt, därför finns det en teoretiskt perfekt skala och sedan verkligheten där preferenser måste få styra, eftersom vi är olika.

Guest Rydberg
Posted
Eftersom inspelad musik blott är en blek kopia i jämförelse med verkligheten

Du skriver detta som om det skulle vara nått slags axiom. Jag skulle vilja hävda att det inte alls behöver vara som du säger.

Posted

Tänkvärda inlägg. I vissa hifiarrangemang kan återgivningen vara engagerande, njutbar, ge en känsla av hög kvalitet o.s.v. och ibland låter det bara fel. Man har aldrig hört originalet i studion så vad är det då som framkallar dessa reaktioner... :?:

Guest Rydberg
Posted
Tänkvärda inlägg. I vissa hifiarrangemang kan återgivningen vara engagerande, njutbar, ge en känsla av hög kvalitet o.s.v. och ibland låter det bara fel. Man har aldrig hört originalet i studion så vad är det då som framkallar dessa reaktioner... :?:

Alla orginal är ju inte vackra heller, ellerhur. Vad man tycker om och inte är ju högst subjektivt. Om nått hemskt återges perfekt ska det ju fortfarande låta lika hemskt s a s

Posted
QUOTE(Adagio @ 2005-11-14 15:12 )

Eftersom inspelad musik blott är en blek kopia i jämförelse med verkligheten

Du skriver detta som om det skulle vara nått slags axiom. Jag skulle vilja hävda att det inte alls behöver vara som du säger.

Jag håller med Adagio på dena punkten, kanske inte "blek kopia" men trots allt bara en kopia. Så det kan ju tas som en pseudo axiom....

Guest Rydberg
Posted
Jag håller med Adagio på dena punkten, kanske inte "blek kopia" men trots allt bara en kopia. Så det kan ju tas som en pseudo axiom....

Kopia är väl inte så "bara", får en perfekt kopia så är ju allt frid o fröjd. Att det däremot blir en blek kopia per defintion tycker jag verkar vara en högst märklig inställlning.

Posted

Jo en kopia är bra, men så bra blir det aldrig, som på riktigt. Alltså "en blek kopia".

Gå på en klassisk konsert får du se, ähum..höra. Som det låter där utan elektronik emellan dig och orkestern, eller som i somras när vi var på ett stor gille, säkert 100 pers i stora rent a tent. Div musik spelades genom PA=OK.

När två riktigt duktiga tjejer och en av tjejernas pappa började lira akustiskt på gitarrer, lutor och banjo och sång, tystnade allt alla satt som förstenade. De sjöng lite singer-songwriter, irländsk folkmusik stuk. Så fantastiskt bra, ingen stereo i världen kan mäta sig med oförstärkt song och spelande.

Eller när vi var på Läckö slott för några år sedan och såg en Mozart opera live inne på borgården, Figaros bröllop för den som undrar.

Min tes och övertygelse är att återgiven musik är en blek kopia, detta hindrar mig inte från att lyssna och njuta av inspelad musik.

Guest Rydberg
Posted

Jag är ingen frekvent konsertbesökare men jag går par ggr per år iaf. Sist var det Carl Orffs Carmina Burana, en kör på över 200 personer sjöng.

På grund av dina frikyrlika anspelningar på vårt grannforum är jag skeptisk om att denna länk faller i god jord. Tyvärr är den det bästa jag hittar i ämnet för tillfället.

Ditt axiom kanske inte är så pass självklart ändå ;)

Posted

Men texten är väl skriven av en handlare som säljer högtalare...och handlare har jag fått lära mig att man inte ska lyssna på :app:

Eller gäller det bara dom utanför metropolen Täby :D

// Jonas

Guest Rydberg
Posted
Men texten är väl skriven av en handlare som säljer högtalare...och handlare har jag fått lära mig att man inte ska lyssna på  :app:

Eller gäller det bara dom utanför metropolen Täby  :D

// Jonas

Nej texten är skriven av killen som intervjuar såklart

Posted
Alla orginal är ju inte vackra heller, ellerhur. Vad man tycker om och inte är ju högst subjektivt. Om nått hemskt återges perfekt ska det ju fortfarande låta lika hemskt s a s

Uttryckte mig kanske lite otydligt. Säg att jag spelar mina favoritlåtar med Patricia Barber på tre skilda anläggningar. I ett av fallen låter det äkta, engagerande och ger mersmak. Fortfarande har jag aldrig hört Patricia Barber i studion.

Guest Rydberg
Posted
Uttryckte mig kanske lite otydligt. Säg att jag spelar mina favoritlåtar med Patricia Barber på tre skilda anläggningar. I ett av fallen låter det äkta, engagerande och ger mersmak. Fortfarande har jag aldrig hört Patricia Barber i studion.

Du menar, hur kan man veta vilken av de tre anläggningarna som återger det som finns på skiva bäst? Ja det vet man ju bara om man jämför med hur det låter i en ickefärgande avspelningsutrustning. Hur man vet att ens avspelningsutrustning är icke hörbart färgande har väl diskuterats tillräckligt genom åren.

Guest Rydberg
Posted
Jag menar varför öronen (psyket) tilltalas av vissa återgivningskaraktärer mer än andra.

Varför ska återgivningen har en karaktär? Anläggningen ska ju återge det som finns på skivan och inget annat. Om nu man gillar det som finns på skivan är ju subjektivt.

Du menar kanske varför vissa färgningar låter bra med vissa inspelningar? Ja det finns ju omfattande studier gjorda på det området. Själv är jag av den uppfattningen att upplevelsen maximeras om en god inspelning återges så oförvanskad som möjligt. Alla typer av färgningar bidrar till likriktning i viss mån och det kan ju inte va främjande för musiken.

Posted

Ok, det är förvisso bra med folk som vet vad de talar om, men att helt sluta att lyssna och känna efter själv, samt att bara referera till och citera sin "mästare" har helt klart något frikyrkligt över sig.

Om jag frågar rakt på sak- Eftersom jag träffat dig flera ggr, innan du förordade EKK och Ino, åsikter har vi alla om olika produkter, men menar du numer på alvar att endast de produkter som Öhman gett tummen upp är bra?

Jag föredrar att lysna och sedan titta på grafer och mätresultat för att ev förstå varför jag tyckte mig höra en del saker, jag vet att du tycker det är så man ska göra iofs, inte tvärt om mäta och sedan lyssna.

Konkret -Vad är bra grejer och varför, eller snarare vilka grejer tycker du är sämre och i vilket sammanhang och varför?

Posted
Alla typer av färgningar bidrar till likriktning i viss mån och det kan ju inte va främjande för musiken.

Jasså... :D Vi tar en av alla dessa fiaskoåterutgivningar på CD. Tunt, sterilt, öronovänligt och plågsamt. Med lite low compensator (i allra högsta grad en färgning) kan dessa fonogram bli uthärdliga på låg volym och man kanske spelar ända fram till sista spåret. Vilket är mest befrämjande för musiken... :?:

Guest Rydberg
Posted
Jasså... :D  Vi tar en av alla dessa fiaskoåterutgivningar på CD. Tunt, sterilt, öronovänligt och plågsamt. Med lite low compensator (i allra högsta grad en färgning) kan dessa fonogram bli uthärdliga på låg volym och man kanske spelar ända fram till sista spåret. Vilket är mest befrämjande för musiken... :?:

Min erfarenhet är att man kan accepterat mer "fel" i fongram via en anläggning med inga egna fel än via en med mer fel. Att vissa inspelningar är skit får man acceptera eller också får man ha en in och urkopplingsbar effektbox. Om färgningarna är permanent närvarande kommer ju alla fongram, hur de än är gjorda, att förändras. En perfekt inspelning skulle förlora en hel del på detta.

Posted

Nej men du har ju lite rätt Rydberg, man bör väl eftersträva balans, harmoni och neutralitet. Men alla komponenter låter ju olika, finns det något som är helt neutralt? Eller är tex EKK en referens som är helt neutral, hur står sig då supra?

Det är förvisso befriande med EKK för det ger alla möjlighet till bra ljud(om den nu är så bra som påstås). Det finns ju många som påstår att den isolator som används i EKK ska ge kraftig mätbar distortion i jämförelse med tex teflon. Samt att bandbredden är kraftigt reducerad jämfört med highend-kablar.

Anhängarna menar då att dessa parametrar ligger utanför vår hörsel och därför saknar betydelse för musiklyssning.

Skulle eftersträvan till perfektion i vissa lägen vara meningslös?

Posted
Anhängarna menar då att dessa parametrar ligger utanför vår hörsel och därför saknar betydelse för musiklyssning.

Skulle eftersträvan till perfektion i vissa lägen vara meningslös?

Märkligt, det ultrasoniska bruset var ju så viktigt däruppe ovanför vår hörselgräns... ;):D

Posted

Om nu alla hörde, upplevde ljud, helt lika, varför finns det då så många olika

konstruktionsfilosofier : rör, transistor, digitala förstärkare osv ?

Där alla säger sig ligga närmast verkligheten!

Jag tror inte det finns något patent på sanningen i detta sammanhang,

även om en del tycks tro att dom har det.