Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej :)

Igår hämtade jag mina Goldenhorn hos forumets Mattiasa(hans användarnamn). Mattias är en mycket trevlig person och tiden den rann iväg med hifi-snack och fikapaus varvat med musiklyssning.

Tyvärr hade endast 9st av 20 diffusoarer anlänt men de 9 st vi hade till hands räckte mer än väl i Mattias lyssningsrum :)

Så här kan det se ut :mm:

diff01.jpg

diff02.jpg

Posted

gurkan: Det finns en viss sanning i det :app:

Terminator: Tyvärr är baksidan av tunnare plywood och det finns ingen färdig upphägningsanordning.

Så är det någon som vet om det bara är att sätta fast en modell kraftigare fästanordning på baksidan eller något annat trevligt tips? Funderar även på om man kunde skruva dit två skruvar på vardera sida och dra en ståltråd emellan? Så hänger diffusorn i ståltråden?

Posted

Jag lånar tråden i 2 sek.

Nån som vet vad dessa kostar ?

MAny.gif

MODULATED ARRAYS MA3002D

Posted
Funderar även på om man kunde skruva dit två skruvar på vardera sida och dra en ståltråd emellan? Så hänger diffusorn i ståltråden?

Ja, så kan man ju pilla in små Vibra Absorbent eller andra kuddar i hörnen så att inte Golden horn spelar med i musiken.

Posted

Det var snabbt jobbat, Datar.... :)

Det var en mycket trevlig fredagskväll, och tiden rann iväg alltför fort. Vi hann iaf prova en del uppställningar, och jag är väl hyfsat klar över vart mina fyra diffusorer skall placeras. :app:

Hur var det på "brägårn", Datar? Var det lyckat?

Posted

Fyra små vinkeljärn/golden horn, grabbar. Fäster man dom på väggen först så möjligör man en snygg "osynlig" infästning. De nedre sätter man så den vertikala delen sticker ut nederst som en hylla, de övre tvärtom, så vinklarna döljs bakom Golden horn(y). Mät nogrant innan man fästerupp vinklarna så passningen blir tight, vattenpass är ett "must".

Posted

Tänkte jag kunde visa ett par bilder på rummet och vad vi spelade på.

Vardagsrum20051113%20009small.jpg

Vardagsrum20051113%20010small.jpg

Vardagsrum20051113%20011small.jpg

Vardagsrum20051113%20014small.jpg

Vi körde med en Yamaha 1060 Cd direkt in i ett Zapsolute 2x42W. Analog RCA kabel (Supra EFFI med PPSL pluggar) mellan CD och steg. Supra Ply 3.4 mellan steg och filterlådor, Samt Linn K400 mellan filterlådor och högtalare. LoRad nätkabel till Slutsteg.

Posted

Det är verkligen trevliga högtalare som Mattias fått till. Finnishen är mycket fin för att inte förglömma det trevliga ljud som srömmade ut. :mm:

Det är verkligen detaljerat men absolut inte så att de låter analytiskt. Det är ett ljud som jag absolut skulle kunna leva med här hemma. En lyssning av dessa högtalare kan rekommenderas!! :mm:

Jag pratade med Mattias om lite jämförelse mot mina Dynaudio Contour 1.8mkII. Diskantelementen spelar i en helt annan division mot mina. Detta diskantelement är ju förvisso inte billigt men smakar det så kostar det :app:

Det större elementet är ett 7" från Eton. Som ni kan se så har Mattias valt att ha separata filterlådor. Mattias berätta säkert mer för den teknikintresserade :)

Posted
Vi hann iaf prova en del uppställningar, och jag är väl hyfsat klar över vart mina fyra diffusorer skall placeras.  :app:

Hur var det på "brägårn", Datar? Var det lyckat?

Jag antar att placeringen blir som den vi ser på dina bilder. Då jag lyssnade hade jag inget att invända över denna placering av Goldenhorn. Det blev/lät hur bra som helst. :mm:

På "brägårn" var det hur kul som helst. Min bror och en kompis blev stupfulla. Vi röjde järnet :D

Posted
Fyra små vinkeljärn/golden horn, grabbar. Fäster man dom på väggen först så möjligör man en snygg "osynlig" infästning. De nedre sätter man så den vertikala delen sticker ut nederst som en hylla, de övre tvärtom, så vinklarna döljs bakom Golden horn(y). Mät nogrant innan man fästerupp vinklarna så passningen blir tight, vattenpass är ett "must".

Tack för tipset Adagio! :app: Om man vill kan man ju även måla vinkeljärnen. Jag kommer att göra på detta sättet då man inte gör någon "inverkan" på diffusorn!

Posted
Hur upplevde du skillnaden före och efter Golden Horn i din uppställning?

testet gick till på följande vis. Vi hade en låt (första låten på Feists "Lest it die"). Vi började med att köra låten utan några diffusorer. Sedan diffuserade vi första väggreflexen. Efter det lade vi till två diffusorer bakom lyssningsposition. Man kan väl säga att ljudbilden blev inte så värst mycket bredare (som jag trodde den skulle bli), men däremot så blev den mer exakt och mycket lugnare. Det blev helt enkelt enklare att placera ut musiker, röster osv....

Posted

Jag upplever det samma hemma hos mig. Diffuserar just nu första reflexen. Har provat bakom högtalarna och bakom lyssningspositionen precis som vi gjorde hemma hos dej Mattias. Eftersom man bara har två att tillgå gör det hos mig störst nytta vid första reflexen. :)

• 3 weeks later...
Posted

Dags att väcka liv i tråden :)

Nu haf jag hunnit laborera med mina goldenhorn. Man skulle haft några till! Det blir positiva skillnade vare sig de placeras bakom högtalarna, vid sido reflexen eller bakom lyssningspositionen. Men bäst nytta för mig blir det att placera dom vid sidoreflexen.

Nu är ju detta ett temporärt rum men jag har ändå lyckats få till ett bra ljud.

Så här ser det ut och nu ska jag bara beställa material för att få upp dem på väggen. Den ni ser mot fönstret kan jag inte hänga upp utan jag har ingen annan möjlighet än att låta den stå på ett bord.

slut01.jpg

slut02.jpg

Jag vill slutligen tacka Mattias för det trevliga initsiativet med sambeställningen och den trevliga kvällen med fika o allt. :)

Posted

Jag vill instämma med tacksamhet till Mattias för allt arbete och leveransstrul med "Golden Horn" som jag till fick upp på vägg med hjälp av trekantig tavelkrok från Biltema. Funderar dock på att låta tillverka en lådram i ett passande träslag som inramning med två i varje ram, på varandra. Är redan klar för ytterligare best. av fyra till när tillfälle ges. Upptäcker att rummet tål att diffuseras mer än man tror. I taket skulle den lätta varianten av samma horn fungera då orginalen väger en del och inkräktar på takhöjden. Med en kombination av mina egna abcyller och dessa diffusorer, blir ljudbilden mycket behaglig, distinkt och en markant ökning av ambience och live känsla :mm::mm::)

Posted
En sak kan jag säga redan nu! VARFÖR BESTÄLLDE JAG BARA TVÅ ST 

Hojta till när det är dax för nästa beställning... såg denna beställningen för sent... vill ha fyra st :)

Posted
Jag vill instämma med tacksamhet till Mattias för allt arbete och leveransstrul med "Golden Horn" som jag  till fick upp på vägg med hjälp av trekantig tavelkrok från Biltema. Funderar dock på att låta tillverka en lådram i ett passande träslag som inramning med två i varje ram,  på varandra. Är redan klar för ytterligare best. av fyra till när tillfälle ges. Upptäcker att rummet tål att diffuseras mer än man tror. I taket skulle den lätta varianten av samma horn fungera då orginalen väger en del och inkräktar på takhöjden. Med en kombination av mina egna abcyller och dessa diffusorer, blir ljudbilden mycket behaglig, distinkt och en markant ökning av ambience och live känsla  :mm:  :mm:  :)

Gigas, skulle du inte kunna lägga upp några bilder på abcyllerna? Mycket nyfiken på dessa.

Själv har jag varit och valt ut ett tunnt Marimekko tyg som jag skall klä mina främre diffusorer med. Det blir även någon sorts trärram runt (i något exotiskt trä).. :) De bakre diffusorerna skall lackas, men vilken färg vet jag inte än.

Ja det här gruppköpet gick väl inte helt smärtfritt. Schenker är verkligen inget trevligt företag. De gillar att stampa på privatpersoner. Men men, tack alla inblandande att ni har haft tålamod. Trägen vinner.

Kan mycket väl tänka mig att det blir ännu ett gruppköp, inriktat på V4:orna men där Golden Horn kan ingå.

Posted

Bilder på abcyller finns bl.a. på sidan 5, längst ner, under Huvudrubrik: Lyssnarforum, Underrubrik: Katt och lejon, Euphonia testar apparatfötter 20041214 :blush

Posted
Bilder på abcyller finns bl.a. på sidan 5, längst ner, under Huvudrubrik: Lyssnarforum, Underrubrik: Katt och lejon, Euphonia testar apparatfötter 20041214  :blush

Där ser man... De bilderna har jag ju faktiskt sett innan faktiskt. Ser mycket trevliga ut. Vill definitivt testa ett par...