klas Posted November 10, 2005 Posted November 10, 2005 Har precis kommit över ett par nostalgi-elektrostater (om man får kalla dom så..) nämligen ESL 63. Dom har av olika anledningar stått och samlat damm i ett förråd i typ 5 år (resursslöseri, eller hur), så, sagt och gjort, jag förbarmade mig över dom, och släpade hem dom till min frus ohöljda missnöje..av någon anledning tyckte hon inte att vårat vardagsrum behövde ett par x:tra högtalare..... :evil: Personligen tycker jag att det ser riktigt roligt ut med dom flankerande mina Mirage M3Si....... Nåväl, nu till mitt egentliga ärende, dom är i behov av service, dessa ESL. Ena högtalaren har ett "sprak" när man slår på strömmen. Kan det vara jordfel, kanske nå´n kondensator som är slut? vad vet jag. Men är det kanske nå´n av er som har erfarenhet av ESL, eller har tips på någon firma el dyl. som kan serva dessa? Quote
plundin™ Posted November 10, 2005 Posted November 10, 2005 Kolla med denna killen... MT Audio Design Han verkar ha en rejäl dos passion för Quad ESL'ar (Har ingen aning om han är nått bra däremot...) /ptr Quote
Guest Zalve Posted November 10, 2005 Posted November 10, 2005 Verkar var MatsT på HiFiForum. Han och ESL (även på HF) har renoverat många ESL63or. (De kanske finns Eup. oxå) Quote
EAR Posted November 11, 2005 Posted November 11, 2005 Mats T och ESL är nog bland de bästa av de som håller på med renoveringar av QUAD 63òr. När de är renoverade får du nog en liten chock Klas Dina Mirage lär få det svårt om du har rätt uppställ De bor i Göteborg för övrigt Quote
lala Posted November 12, 2005 Posted November 12, 2005 Några (kloka) ord om ESL 63-orna. Allting går sönder förr eller senare, elektrostaterna gör det i regel förr. Har själv ett par 63 sen tidernas begynnelse. Dessa är kraftigt modifierade, dels elekroniskt och dels mekaniskt. Den sistnämda innebär i korthet (bland annat) att all mekaniskt skydd är borttagna. Dessa har ju sitt berättigande MEN, det gör samtidigt att ljudet förlorar i sitt omedelbarhet och öppenhet. Modifieringen innebär samtidigt att jag får instruera mina ärade gäster vad dom inte skall eller får peta på. Småbarn, katt och hund är ganska oförenligt med avlyssnandet av mina ESL-orna. I viloläge jag skyddar högtalarna med hemmasydd plasthuva. Nu till problematiken. Jag har råkat ut ett flertal tillfälle för samma fenomen som du nämner, dvs ett slags sprakande gnissslande ljud från en av högtalarna. Undan för undan jag har lärt mig att diagnostisera och avhjälpa problemet. Eftersom elementerna ligger öppet,( basen överst och underst samt melan/diskant i mitten) det är lätt att identifiera vilket är som ljudet kommer ifrån. Därefter jag försöker lokalisera mer exakt varifrån i det misstänkta elementen ljudet kommer. Sen, jag stänger av strömförsörjningen till högtalaren, väntar en bra stund, och med hjälp av en ficklampa gör en försök att optiskt bekräfta / hitta felet. I mitt fall, det spruckna membranet. En annan möjlighet är att i mörklagd rum försöka lokalisera var kortslutningen är, urladdningen som kan vara synligt. Vad är orsaken till dessa problem? 1, Elektriskt; överbelastning osv 2, Mekaniskt: material utmattning osv. Det finns en uppsjö om ämnet på nätet med sökord liknande; ESL 63- repair-service, osv. Dessa innehåller i regel rikligt med bildmaterial. Ljudet som du nämner och som kan orsakas av trasig memran, uppkommer när delar detta kommer i kontakt med den elektriskt laddade statorn/gallern. I mitt senaste fall, det har visat sig att kontaktlimmet som binder fast statorplattorna vid plastramen (rutmönstrade, gråa), har varit bristfälligt applicerad, samt att limmet med tiden har torkat ut fullständigt och blivit skör. Statorn har delvis lossnat från sitt fixerade läge, böjt sig svagt innåt, och bidragit till kortslutning och i slut ändan en trasig membran! Hur man avhjälper felet? Det beror i hög grad på ens eller ens närmaste vänners kunskaper om elektronik reparationer. Man kan lämna irfån sig högtalaren till service. Detta är en garanterad dyrbar historia. Andra allternativet är att själv försöka att lokalisera felet, ta loss panelen, byta ut den med en ny en eller reparerad element. Flertal firmor reparerar gammla element, dock enligt min vetskap inte i sverige. Geografiskt det är en tysk firma som är närmast och gör reparationer av Quad element, och som har köpt original spänningsramar/ jiggar från Quad. Jag har själv köpt element från dom . Sist, men också den mest krävande är att själv utföra hela reparationen efter att ha rejält läst på ämnet! Då har man god hjälp av MT Audio för att köpa en sk. "reparations kit". Till avslutning jag beklagar mina usla kunskaper i svenska språket, jag har ju lärt det med hjälp av Kalle Anka samt försökt att tolka texten på mjölkförpackningarna. Quote
Harryup Posted November 12, 2005 Posted November 12, 2005 lala: Är du säker på att det är i det här livet som du har usla svenska kunskaper? Kanske var i något tidigare liv? Tycker att du skriver alldeles utmärkt. mvh/Harry Quote
klas Posted November 12, 2005 Author Posted November 12, 2005 Några (kloka) ord om ESL 63-orna. <{POST_SNAPBACK}> JAg bugar och bockar, det var ju en hel massa kloka råd Jag har en misstanke om att det är just fel på elementen på nå´t sätt. Får väl helt enkelt ta och med varsam hand dissikera den kära ESL´n och se om jag kan finna nå´t fel, och därifrån fundera över vilket tillvägagångsätt som kan vara värt att satsa på. Efter att ha lyssnat på ena halvan av paret så är jag ju inte lite sugen på att få uppleva dom tillsammans..... Det är väl som EAR skrev, mina Mirage får tuff konkurens om det blir ordning på dessa Quote
EAR Posted November 12, 2005 Posted November 12, 2005 Hej Klas Finns lite om Esl 63 i detta reportaget http://www.euphonia-audioforum.se/forums/i...p?showtopic=907 Och här: http://www.euphonia-audioforum.se/forums/i...pic=1923&st=180 Mats Quote
lala Posted November 12, 2005 Posted November 12, 2005 Tillägg: all arbete med montering bör ske efter en stunds vila, efter att spänningen har varit frånkopplad! Ta loss topp-plattan, dessa lossnar lätt om man trycker den i sidläge. Dra ner tyg-strumpan så långt det går. Tryck försiktigt inåt kanten av skyddsgallret så att den hakas loss från ena vertikala sidan. Sedan det är bara att lyfta bort gallret helt från sitt fäste på motsatta sidan. Hur ramen för skyddsplasten sitter fast, minns jag inte. Tills den här punkten, räcker om man öppnar endast framsidan, det är även lättare att undersöka här, vart felet kommer ifrån. Koppla på nätspänningen och konstatera vilka av fyra elementen som "låter". Koppla ur spänningen, låt högtalaren vila en stund. Upprepa demonteringen av baksidans galler, samt ramen av skyddsplast Nu gäller att löda loss alla signal och högspännings kablarna från den felaktiga elementen, båda på fram och baksidan. På vissa punkter är kablarna även fastlimmade vid elementen, men det är ganska lätt att lirka loss dessa. Obs! för att undvika ev. spill med lödtenn, lägg gärna aluminium folie i dom små fackerna i närheten av lödpunkten. (i den stabiliserande / rutmönstrade plastramen). Skruva loss monterings skruvarna till dom fyra smala vertikala stöttorna (två på framsida två på baksida. Ibland räcker det om man lossar endast skruvarna på toppen. Nu är det dags att lossa dom fyra skruvarna som håller själva elementen på plats. Dessa är i sin tur fatskruvade i vertikala aluminium skenor. ( en på höger och vänster sida) Har man tur så det finns det möjlighet att lirka elementen loss från högtalaren i sidled. Har man inte, då gäller att löda loss all kablage och ta loss elementen en efter en. Jag har däremot inte erfarenhet hur man demonterar den nedersta baspanelen. Extra skruvar, osv? Om man är metodisk, försiktig samt antecknar vad man har lossat varifrån, så är risken minimal att man har en skruv för mycket (efter att ha monterat ihop härligheten). OBS;I vissa delar kan sakerna ha ändrats i konstruktionen eller jag minns helt enkelt fel. Därför, sök gärna efter mer information om ESL på Internet. Kunskap kan man aldrig få nog ! Quote
Timbre™ Posted November 12, 2005 Posted November 12, 2005 Dessa är kraftigt modifierade, dels elekroniskt och dels mekaniskt. Den sistnämda innebär i korthet (bland annat) att all mekaniskt skydd är borttagna. Märkte du någon skillnad i integrering och spridningsegenskaper... Hade varit kul att se dessa specialare, du har ingen bild... Quote
lala Posted November 12, 2005 Posted November 12, 2005 Märkte du någon skillnad i integrering och spridningsegenskaper... Hade varit kul att se dessa specialare, du har ingen bild... <{POST_SNAPBACK}> Quote
lala Posted November 13, 2005 Posted November 13, 2005 Tyvärr inga fotos för närvarande. Den elektriska delen av modifiering i stort sätt handlande om bättre kvalite på vissa komponenterna i signalvägen. Inga ändringar på värdet av dessa. Polypropylen kondensatorer samt nån Wishay motstånd är allt. Jag ville behålla all elektronik i utrymmen som finns i botten av högtalaren och då blev modifieringen begränsad. Med tiden, jag har försökt med en öppen baffel/ bas-konstruktion och aktiv delningsfilter. Detta med mycket hjälp och stöd av en kompis som fortfarandra har kvar en liknande uppsättning. Trots fördelarna med öppen baffeln, jag blev alldrig riktigt nöjd med ljudet. Jag tog bort bas-delen och den speciellt konstruerade ställningen för 63-orna. Alla delar var gjorda i sandfyllda, svetsade fyrkantsrör. ESL ställningarna hade även vertikala stagar som var fästa i högtalarens topp på baksidan. Trepunkts spikanordning mot golvet gjorde att hela var tung, dämpad och närmast orubblig. Konstruktionen hade viss likhet med Eifel tornet. Inte i formen men väl i alla dessa stagarna kors o tvärs! ( Om jag minns rätt, Eifeltornet vilar också på sitt fundament enligt trepunkts principen !) Med sloganen "less is moore" jag har skaffat ett par originalstativ till 63orna, kör utan galler på framsidan samt dammskyddet och tyget är borttagna helt. Jag är på väg att konstruera nya stagar till baksidan, till att börja med. Detta är en måste! Ljudet har en hög grad av närvaro och djupkänsla. Upplösningen är toppen, men beroende av förstärkarens karaktär.( Det blir spännande att höra ESL- orna med dom nyanskaffade värmeelementen, som även kallas XA 100 ) Basen som staterna förmäktar sig är ren o klar, om än inte djup eller fysiskt kännbar. Den största förändring är avskalandet av all hinder mellan ESL membranet och trumhinnan. Det finns naturligtvis nackdelar eller rättare sagt risker med att spela nakna ESL . Men jag är medveten om det. Jag besväras ibland av den fladdriga konstruktionen av 63 orna, som håller panelerna på plats. Vid viss musiksignal/frekvens, svänger dessa med, eller som engelsmän säger: Singa Longa Jag misstänker att Tre Små Grisarna har varit med i planeringsstadiet av högtalaren.... Det finns emellertid bot mot fladdrigheten, men det krävs lite mer av ingeniörskunskap till det. Man sätter horisontella stagar mellan varje element (tre på fram och tre på baksidan av högtalaren) Dessa är dels ihopskruvade parvis, med isolerade skruvar samt ändarna av varje stag vilar mot högtalarens ytterkant. Tipset kommer från en tidigare HiFi & News and Record artikeln, där det beskrevs hur den är gjord och visar den färdiga konstruktionen. Den hela andas "overkill", med 25kg tung balk på ovansidan av högtalarna, som grädde på mosen. Detaljer: profil frästa mässing stagar, uppgraderade elektronik som endast får plats i extra lådor, dämpmattor på vissa delar av högtalaren osv. Herren som konstruerade förbättringarna behövde inte anlita en firma till jobbet. Han är ju själv konstruktören och ägaren till S.M.E produkterna.... Sedermera adlad. Jag har fått detaljritningarna av honom, om det finns interesse för det. Quote
klas Posted November 13, 2005 Author Posted November 13, 2005 Jag har fått detaljritningarna av honom, om det finns interesse för det. <{POST_SNAPBACK}> Spännande! Det låter oerhört intressant, är det möjligt att få kika på dessa ritningar?? Klas Quote
lala Posted November 13, 2005 Posted November 13, 2005 Spännande! Det låter oerhört intressant, är det möjligt att få kika på dessa ritningar?? Klas, Det är bara att erkänna, jag klarar inte inscanning av dokumenten! Den är fyra sidor+ möjligtvis en extra sida från HFNR Dec. 2001. Den sistnämda handlar om en kortfattad tekniskt beskrivning med bilder av moddade ESL 63-n. Hela artikeln som är en interessant läsning heter " The Music Room" och handlar om Sir Alastair-Robertsons väg till det bästa möjliga i audioväg. Kopian av artikeln kan beställas från tidningen eller läsas på bibliotek. Vad det gäller ritningarna, jag gör gärna kopia av dom, och förmedlar dessa till dig på ett sätt du föreslår. Jag bor i Malmö om det är till någon hjälp. Quote
EAR Posted November 13, 2005 Posted November 13, 2005 Hej lala Går det bra att ställa sig i kö för ritningarna MVH/Mats Quote
Recommended Posts