Jump to content

Recommended Posts

Posted

jag ska köpa en ny förstärkare vad köpa?och vilka högtalare?

beg krell kav 400+dynaudio ?

ny mf A5 +?

ny primare I30+?

ny thule IA252B+?

Posted

ska du ha dynaudio så tycker jag att du ska ha något kraftiga än primare. Visst är det en fin kombo men primaren känns på gränsen till att orka hela vägen på högre volymer.

jag har dock inte hört dom andra stärken

Guest Rydberg
Posted

Eftersom det inte står vad du lyssnar på eller hur stort rum du har, rekommenderar jag ett par beg B&W 803N och en beg Gryphon Callisto 2100. Detta system spelar i princip all musik väldigt bra, i de flesta rum, och är enligt mig åt det neutrala hållet.

Posted

Av de du nämnt; Krell-Dynaudio.

Det hela är ju en smaksak, lyssna till de saker du har möjlighet till och bestäm dig för något av dessa. Ohört är ett chanstagande, alla gillar olika saker.

Utgå från högtalaren, den är viktigast. Den ska passa in i ditt rum och den akustik som finns där, sen får du välja stärkare efter högtalarens behov och din smak.

Alla har ju så olika preferenser, och prylar finns därefter.

Ibland undrar man om inte man ska ställa frågan tvärtom -Vilka ska jag inte köpa? Och endast kräva svar från de som under viss tid ägt dessa produkter, be dom motivera varför. Det skulle nog vara lättare att få ut ngt av en sådan frågeställning. För nu kommer du tjugotals andra förslag som du inte tänkt från början, något som knappast underlättar ev val. :angry:

Ska jag motivera mitt förslag? Krellen är den av de förstärkare jag gillar mest av de du föreslagit, A5 lite för soft, Thulen lite för kylig, Primare lite för klen. Krellen- just right! Många gillar Krell med Dynaudio, de verkar fungera bra ihop. Om jag får komma med ett eget tips? Sonusfaber- Ja, ja jag vet alla gillar dom inte men det gör jag, de är så genomusikaliska, vilken model? Beror på plånbokens dagsform.

Lycka till!

Posted

Jag vet inte om jag får svara.. Eftersom jag på sätt & vis råkar sälja grejer själv, hehe. Hursomhelst beror det lite på VILKA dynaudio-högtalare du tänkt dig. Kommer du köpa dem även om du inte väljer krell-förstärkaren? har du stort/litet rum? är du ute efter neutralitet ska du nog följa Rydbergs råd.. är du ute efter musikalitet kanske t ex naim, cyrus, arcam eller något helt annat vore mer rätt för dig?

//Jakob

Posted
Jag vet inte om jag får svara.. Eftersom jag på sätt & vis råkar sälja grejer själv, hehe.

Naturligtvis får du svara... :D Ett forum är ju en mötesplats och erfarenheterna dess byggstenar. Skulle det utkristalliseras ett "kommersiellt mönster" :) tror jag att alla är kapabla att bedöma det.