Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hem fick jag ett stort paket innan Jul! Julklappar? I så fall lånelappar!! Under testluppen stod Krells SACD Standard, Nordost Valhalla, Vishnu och Shiva strömkablage. Jag hade även fått låna Nordost Valhalla signal och högtalarkablar samt Valkyria signalkablar. Allt började att jag åkte upp till Björn Wiman från AudioNord och lyssnade på hans system, en upplevelse milt sagt! Jag blev klart intresserad av både Krells SACD standard samt Nordosts nya strömkablar. Tyckte det kunde vara roliga produkter att testa för hififorum dessutom. Testa prylar kan vara rätt slitsamt men är också mycket skoj! Inte varje dag man får hem en låda kablar med ett värde över 250kkr samt en SACD spelare för 60k.

valhalla1.jpg

Allt kördes i två helt olika system och rum. Jag använde också olika förstärkare samt cd/SACD spelare.

System 1:

Jm Lab Utopia

Accuphase E406

Sony SCD XA777ES

Krell SACD Standard

Audion Silver Night Anniversity Mono block

Advantage Thor

Nordost Valhalla Ström, Signal (Bal) samt högtalarkablar (Single End)

Nordost Shiva samt Vishnu strömkablar

Nordost Valkyria Rca samt balanserade signalkablar

Sistrum Platform

Sonoran Plateau Strömkablar

valhalla14.jpg

Rummet är på cirka 19kvm. Jag har bott där i cirka 10 år och många anläggningar har funnits där. Rummet är också uppmätt många gånger. De problem som finns där i frekvenserna känner jag till.. mer eller mindre iaf.

System 2:

B&W Nautilus 801

Mark Levinson 333.5

Advantage S1

Accuphase E406 (som försteg)

Krell SACD Standard

Sony SCD XA777ES

Nordost Valhalla Ström, Signal (Bal) samt högtalarkablar (Single End)

Nordost Shiva samt Vishnu strömkablar

Nordost Valkyria Rca samt balanserade signalkablar

Sistrum Platform

Detta rum är Stort! Vet inte exakt hur stort det kan vara men runt en 60kvm är det säkert. Rummet är avlångt. Väggen bakom högtalarna är tunad med både Basabsorbenter samt diffusorer.

Jag började med att koppla in Valhalla genom hela systemet (system 1) samt Krells SACD spelare. Kunde ju vara kul att gå från det tyngsta och sedan gå neråt så att säga. Blev helt PAFF!! Jag fattade verkligen inget. Hade jag fått hem ett par Krell 450mcx också?? Hade min Accuphase E460 skippat Mosfet? Den kraft som jag plötsligt hade var chockerande bra! Kul var att jag mer eller mindre bara lyssnade på musik i 1.5 vecka. Jag skippade all testning… det var så skoj att spela musik helt enkelt! När jag väl satte mig ner för att testlyssna produkterna.. för att se vilka produkter som gjorde vad så gjorde jag det med spänning. Hur mycket gjorde varje pryl igentligen? Jag hade ju ändå en hel del produkter att testa. Mycket intryck att skriva ner och smälta.

Först och främst så skulle jag vilja berätta hur hela systemet spelade. Inkopplat då var Valhalla signal, ström samt högtalarkablar. Jm Lab Utopia, Accuphase E460 och Krell SACD standard.

Skulle kunna göra detta väldigt lätt för mig. Systemet spelade MUSIK! Fanns inget som stack ut… inget som systemet gjorde bättre eller sämre.. allt var helt enkelt förbenat bra. Så bra att jag håll på att bli tokig. Jag lyssnade igenom skiva för skiva och golvet fylldes med skivor, man hade ju ingen tid att ställa tillbaka dem! Varenda skiva var förändrad.. tom de mest uttjatade hifitestskivorna! Allt spelades med en sån lätthet.. med ett sådant driv.. men en sådan kraft.. dynamik, upplösning, luft! Allt fanns där… jag bara satt där med ett fånigt leende. Något måste ju vara dåligt tyckte jag… slängde på skivor som aldrig hade funkat innan som självklart inte bara funkade.. utan spelade på riktigt bra. Tom de sämsta inspelade skivorna jag hade lirade på så byxorna skakade.. visst hördes det att inspelningen var kass.. men va gjorde det? Man stampade ju takten hela tiden och det fåniga leendet verkade inte vilja lämna mitt ansikte. Kändes som jag kunde spela högre vilket jag självklart inte kunde låta bli att göra ibland… till gränsen till tokhögt! Inte ens när man pressade systemet volymmässigt så ändrades kvaliten.. den bistod till fullo!!

Ang att bli tokig… så var det pga att jag undrade va tusan jag hade hållt på med innan. Jag hade nog aldrig fått höra mina Utopior riktigt… tom min Accuphase E406 chockade mig. Inte trodde jag att en sådan urkraft fanns gömt i den. Systemet spelade på med en sådan otrolig kraft… en fruktansvärd dynamik som jag aldrig hade hört i mitt system förut. Jag som trodde jag redan hade hört min anläggning spela dynamiskt… Alla instrument, ljud och röster fick sin egna plats i ljudbilden.. även här så var det så mycket bättre än va jag nånsin har lyckats med mitt system innan. Så pass bra att det nästan inte finns ord för det. Allt hördes… och då menar jag ALLT! Från mickbrus till nycklar i fickorna på sångare som skakar med till alla små ljud du kan tänka dig. Instrument fick en mer äkthet när du hörde alla små ljud från strängarna, mickarna, halsen, kroppen samt fingrarna/plektrumet. Allt växte… ljud som bara var något klingade konstigt litet ljud blev till klockor, nycklar från musiker, mickstativ, trumset som gnisslade etc. Alla små skiftningar i toner hördes mycket tydligt. ALLT kom fram.. på gott och ont. Själv gillar jag när man kommer så nära verkligheten som möjligt. Alla småljud som dyker fram tycker jag hjälper till att få fram känslan av äkthet. Skivor som hade spelat in ljud från naturen blev nästan overkligt kusliga! Hela rummet var fullt med syrsor och andra smådjur som gjorde sina små läten.. inte längre bara en matta av skumma ljud utan en förbenat många olika separata småljud som fanns utspridda över hela ljudbilden. Upplösningen var makalös helt enkelt!! Vilken luft man fick… inspelningsrummen fick en helt ny betydelse. Man var där!!! Man kunde höra när folk flyttade sig i rummet… hur kläder och annat ”prasslade”.. allt detta gjorde att man fick en mer exakt placering av instrumenten, ljuden, sångaren.. en mer äkthet att de stod där framför en. Ibland var det svårt att förstå att rummet faktiskt bara var 19kvm och att det var en anläggning som spelade upp musiken och inte ett stort band som var där live samt att rummet var på 50kvm istället. Högtalarna var som bortblåsta.. väggarna hade flyttats flera meter ifrån en kändes det som. Den enorma luften runt allt och alla samt det TOTALA mörkret som var mellan musikerna gjorde att upplevelsen ibland blev kuslig. Kändes inte som två högtalare som spelade… utan bara en scen framför en och ibland runt en (Qsound, Surroundinspelningar) med musiker eller ljud.

Jag satt tom där och var nära att börja gråta flera gånger. Musiken påverkade mig så mycket själsligt. Vilken känsla… wow! Var nära att börja applådera på vissa liveinspelningar också.. när den inspelade publiken började klappa! Det otroliga var att systemet spelade med en sådan brutal kraft och dynamik och hade ändå kvar den där fina känslan att anläggningen spelade musik.. att det var levande musiker som spelade upp allt för en. Ibland försvinner själen i musiken.. blir bara tråkigt och stelt.. men det hände aldrig här! Systemet hade både en urkraft som hette duga samt musikaliteten, själen kvar.

valhalla7.jpg

Systemet spelade på otroligt bra. Jag testade även att köra andra förstärkare där intrycken bibehölls.. Advantage Thor spelade på så bra att jag undrade om någon hade drivit med mig och gett mig en superdyr stärkare med Thors kläder. Se gärna det separata testen på Thoren. När jag gjorde återblicken så testades den både med mitt gamla system samt med de nya testobjekten. Körde med Audion Silver Night Anniversity Mono block också… och även här blev jag chockad. När de fick hjälp av varsin Nordost Valhalla strömkabel så vaknade de till liv. De spelade och spelar (de är inkopplade just nu och spelar i bakgrunden) underbart i systemet med Valhalla runt om. Samma otroliga intryck med 3 olika förstärkare alltså!! Basen från Thoren i Valhalla, Krell SACD standard systemet var i referensklass enligt mitt tycke.

valhalla6.jpg

Detta system spelade MUSIK! Allt man önskade fanns där… Fanns inget mer att önska. Systemet kändes klart… nu var det bara rummet som ställde sin begränsning.. som jag tyvärr hörde väldigt lätt nu. Tune prylar för 100k eller nått hade väl inte smakat fel! Undra om jag hade överlevt en musiksession då!!

Så hur lät det på det andra systemet? Pga hans fina stora rum och kraftfullare förstärkare så blev det en helt annan upplevelse. Hans högtalare är inte heller dumma (B&W Nautilus 801). Allt jag tidigare sa fanns med här… ännu större ljudbild så klart och med en kraft så brutal att vi trodde att hans grannes golv skulle falla in. Även här fanns själen i musiken.. själva musikaliteten! Det är alltid en upplevelse att lyssna hos honom.. men med valhalla kablage samt Krells SACD standard dessutom så blev det en upplevelse som jag kommer att minnas länge. Min vän höll med mig om hur bra allt blev. Jag behövde faktiskt inte säga mycket.. hans konstanta chockade min berättade allt! När jag hämtade prylarna efter 2 dagar så blev han mer eller mindre knäckt.. en sådan totalhet är ingen man gärna släpper.… Hifi hobbyn kan bli farlig (läs dyr) ibland! Helst när man testar otroligt bra hifiprodukter.

Så var gjorde de olika delarna då? Hur bra var allt? Jag tänkte på detta… var det någon av produkterna som stod för majoriteten av välljudet? Var alla delar lika bra? Jag pekade själv på kablarna som orsaken till välljudet. Jag började koppla ut och byta ut delar. Fanns många olika kombinationer att testa!

Först så testades Krells SACD Standard. Jag körde den främst mot min Sony SCD XA777Es. Både i cd samt i SACD läget. Jag och många andra tycker att Sonyn presterar ett mycket bra ljud.. både cd och SACD. Den briljerar i SACD läget dessutom… har inte hört många andra maskiner som har spelat bättre. För pengarna den kostade (cirka 43k) så får man en av de bästa SACD spelarna på marknaden. Så hur bra var Krellen i jämförelse? De gick inte jämföra i cdläget alls… Krellen spelade inte bara bättre än Sonyn.. den spelade så bra att jag började undra om någon maskin under 100k sträcket hade någon som helst chans mot denna. Känns som den spelar ner till avgrunden i basen och upp och förbi det hörbara i diskanten med ett fantastiskt upplöst mellanregister. Jag märkte snabbt att Krellen hade stor del i den totala upplevelsen jag fick med hela systemet inkopplat (Valhalla runt om, krell etc). Kablarna kändes som de bara visade hur bra krellen, Accuphasen samt Utopiorna spelade tillsammans. De kändes helt NEUTRALA! Känns skönt när man vågar använda såna ”svåra” ord. Krellen spelar med en sån lätthet, ett sådant driv, kraft och upplöst silkeslen diskant att jag har svårt att sätta ord på alla intryck. När man kör cd läget så känns det som SACD.. när man kör SACD.. ja.. då känns det som man lirar med något nytt ännu bättre format som precis har kommit!! Jag blev lite knäckt… eftersom jag valde min Sony istället för en sån här Krell. Jag borde ha väntat och lyssnat på krellen innan jag bestämde mig för sonyn. Är man ute efter en high-end cd/SACD spelare så MÅSTE man låna hem denna maskin. Testa gärna den mot andra cd/SACD spelare i samma prisklass. Den platsar nog lätt bland topp 10 av de bästa SACD spelarna på marknaden. Vilken maskin!

Nordost Strömkablar: Så hur mycket gjorde strömkablarna? De kan väl omöjligt göra mycket? Ni som inte tror mina ord måste testa själva. Valhalla strömkablar fullständigt ändrade Audion monostegen.. med originalkablar så var det helt andra steg… sämre sådana… mycket sämre. Allt blev bättre med Valhalla strömkablarna inkopplade… man fick en sådan stabilitet i ljudet… en sån tysthet mellan tonerna.. en sådan kraft! Basen vaknade till liv och tycktes gå djupare.. mellanregistret blommade.. och spelade med en sådan lätthet och dynamik.. diskanten blev silkeslen… den fantastiska upplösningen fanns kvar.. men inga ”S-ljud” blev jobbiga. STABILITET i alla register helt enkelt! De gjorde samma sak på Sonyn och Krell SACD Standard spelarna. Min vän testade även den på sin Advantage S1 spelare som även den fick samma positiva egenskaper. Inga register blev dunklade… ingen upplösning försvann. Jag fann bara positiva egenskaper! Det var mycket lätt att höra skillnad när man kopplade mellan de olika kablarna.. från vanlig strömkabel som följer med till första Nordost modellen Shiva till Vishnu och slutligen till Valhalla. De positiva egenskaperna fanns i alla tre Nordost modellerna.. men de ökades lavinartat för varje steg man gjorde. Själv fastnade jag för Valhalla modellen… runt 25k styck skall de kosta. Som min vän sa.. de gör klart lika mycket som Valhalla signalkablarna!!! Jag får hålla med honom! Jag har inte testat alla strömkablar på marknaden precis… men inget är i närheten av dessa än så länge!

Nordost Valhalla/Valkyria signal, högtalarkablar: Måste ju nämna dessa. De var inte under testluppen denna gång.. men måste ju nämnas! Vilka fantastiska kablar… ordet NEUTRALT var något som dök upp ofta! Nordost Valhalla serien är sedd som bland det absolut bästa man kan ha i sin anläggning och jag förstår hur alla testare jorden runt har kunnat sätta dessa som sin absoluta referens. De är det absolut bästa som någonsin har varit i mitt samt min väns system.. de presterar så mycket att jag MÅSTE försöka få råd med en uppsättning. De må kosta en rätt stor slant.. men OJ va de är bra. Chockvarning på hela deras Valhalla serie utfärdas!! Låna hem om ni har möjlighet och bered är på en chock… låter det dåligt så är det nog tyvärr så att ni får kolla på ert system.. för jag tror att Valhallorna kommer att visa hur resten av anläggningen presterar. Kablar skall ju inte ha ett eget ljud.. de skall ju släppa igenom och visa hur resten av anläggningen låter! Rätt matchning.. och Valhalla runt om = HEAVEN ON EARTH!!!

Jaha… då var slutet här! Tiden då man måste packa ner och lämna tillbaka testobjekten. Det är med stor sorg jag lämnar tillbaka testobjekten denna gång… Detta var så bra att jag måste bara äga kablarna och sacdn. Jag har dock lärt mig mycket under dessa 3 veckor som jag fick låna testobjekten… Kommer jag klara av att fortsätta lyssna på hifi utan dem? Vet inte.. får nog ta en paus en vecka eller nått innan jag vågar lyssna igen. Får bli en Trisslott imorgon..

Edit: Edit: Glömde säga lite saker. Ang själva luften man fick i systemet var helt extrem... om ni använder "cm" som "räknesticka" så är ju i vanliga fall 1cm luft runt musikerna/instrumenten/ljuden rätt ok.. några cm brukar man inte höra överallt precis.. här pratade vi METER luft. Man hade en sådan enorm ljudbild.. både bredd, djup och HÖJD! Många av mina vänner, både hifinördar samt folk som inte är intresserade av just hifi, påpekade att de kunde se hur långa sångarna var... de stod där framför en.. kändes ju helt naturligt! Spökligt säger jag bara! En annan intressant sak är att Nordost Spray.. den dära Antistat sprayen gör MYCKET. Farligt säger jag bara.. har man väl börjat med sprayen så får man svårt att sluta... Den höjde tom dynamiken... fråga inte mig hur det gick till! Testa själva!!

Tack till AudioNord och Björn Wiman för att jag fick låna dessa prylar i 3 veckor. Det var en upplevelse!

Mvh,

Patrick J

Ps.. Nu skall det ligga lite bilder här! Samt en liten extra del i testen ovan... glömde lite igår natt!

Posted

Mycket intressant läsning. Framförallt blir man sugen på att kolla upp hur mycket en uppsättning bättre nätkablar verkligen gör för helheten!

Det blir inte roligt att koppla in dina gamla kablar sen va? Jag lider med dig :app:

Posted

Det är ett himla jobb att göra sådana här hifitester. Samtidigt är det oerhört nyttigt för den egna lyssningsträningen. Det är inte bara att slå sig ned och njuta av vad som burits hem, alla upplevelser skall ju också formuleras i tankar och ord. Innan dess måste intrycken också prövas om och om igen. Det tar tid och man måste nog vara verklig entusiast.

Kul, Neodynium! :app:

Posted

Tack alla! :blush:)

Timbre: Visst är det slitsamt.. men man lär sig mycket! Nu har jag ännu en gång fått en riktning vart jag själv vill komma.. och det är värt mycket! :)

ps. Nu finns där några bilder samt en liten extra test på slutet ang några saker jag missade igår natt.

Posted

Det måste sägas: Neodynium du kan verkligen beskriva var du hör med en känsla som få, så fortsätt att dela med dig av dina lyssnarerfarenheter i framtiden. :)

Vad kostar månne en Krell SACD?

Posted

Neodynium>

Om man leker med tanken;

Du har ju umgåtts med dessa roliga prylar några veckor nu, skulle du ge 60´ för Sacd Standard eller hellre lägga de 60´på Valhalla-kablaget?

Intressant att se pris kontra prestanda.

(Alltid roligare att köpa båda iofs :app: )

Posted

Rigtig rolig läsning och jeg föler med dig! Hadde samma problem i oktober da Lamm forstärkerne gik retur. Har ochså känslen exact nu, da Accuphase CP-77 snart går retur. Den gör ALTING bätre enn allt annet jeg har hört och det gäller CD såvel som SACD. Man bliver snabbt avhängig af en sådan kvalitet och vet inte hvad man skal göra. Abstinenserne truer - kanske en bra single malt whisky kan hjælpa?

Iblandt koster det dyrt - det gjorde det da jeg lånte hem Jormas signal- och högtalarkabler. Inte så dyra som Valhalla, men absolut heller inte billiga :)

Posted

Sampix: Omöjligt att säga... kanske iof kablarna för att jag redan äger en cd/sacd spelare.. får jag byta in den så kör vi på en krell så får jag spara till kablarna! :app:

Jan: Jo... ni proffs lär ju råka ut för det här ofta. Accuphase cd/sacdn är nog mycket bra också! Gillar Accuphase.. :app: Jormas kablar är inte dumma heller.. :mm: Whisky? Är nog farligt att ta till flaskan.. hehe.. Jag överlever nog.. denna resan gav mig mycket också! Man får ta några smällar när man testar riktigt tung hifi.. :cool:

Timbre: Coltrane hos dig var nog en fin upplevelse.. :mm:

Posted

Bra jobbat Neodynium! Speciellt intressant att läsa analysen kring de olika komponenternas inverkan.

Själv har jag en CD spelare hemma till låns över helgen, den andra i en serie som skall utvärderas och det blir helt klart tråkigt att kånka tillbaks den, fast standard och Vallhalla är nog värre ;)

Posted
Sampix: Omöjligt att säga... kanske iof kablarna för att jag redan äger en cd/sacd spelare.. får jag byta in den så kör vi på en krell så får jag spara till kablarna! 

Det låter som en bra plan. Spara ihop till ett komplett set Valhalla låter roligt,..och långsiktigt ;)

Posted

fick just hem en nordostkabel idag som jag ska gå och koppla in =)

hoppas på en liten dynamikförbättring hehe

hoppas bara jag hör den för jag är förkyld som en bäver

Posted

nej en quattro-fil faktiskt =) mellan för och slutsteg, och jag kör även quattro mellan cd och försteg och det funkar grymt bra kabeln funkar över förväntan

nu blev det dynamik och luft i mängder här hemma :D

Posted

Fimpat? Jag gjorde tester på de de kablarna... kan ju inte gå och köpa allt jag testar! Inte ens om jag var rik så hade jag köpt allt... vart skall man ha allt då? :cool:

• 4 weeks later...