Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag har precis varit nere i Malmö och besökt släkt och vänner och då många av mina vänner har samma hobby som jag så är det alltid bra att ta med kameran ;)

fh1.jpg

Man kan ju tro att det vi ser är effekten av ett svart hål som håller på att dra in både mig och kameran :cool:

• Replies 76
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Jag hälsar på Patrik Caesar som ställt upp högtalarna tillsammans med elektronik från Woodside hos Calle på Ljudprodukter i Malmö.

Ferguson Hill FH001 är som synes en envägskonstruktion och använder ett modifierat bredbandselement Lowter DX3 och inget filter vilket ger en verkningsgrad på hela 100dB/W/m vid en nominell impedans på 8 ohm

fh3.jpg

...och ett frekvensomfång 150Hz - 20kHz.

Tyvärr var denna skapelse inte uppkopplad men jag kommer att få lyssna på den vid ett senare tillfälle ;)

....Patrik har emellertid fattat tycke för ovanliga högtalare så det fanns mer att beskåda och lyssna på och vi fick även vara med om en Sverigepremiär :mm:

Posted

Det är trevliga högtalare, annars brukar hornhögtalare synas väldigt mycket, t.ex. Avantgarde som väl designmässigt är en motsats.

Man kan väl också säga att den här enkla, rena designen skiljer sig diametralt från den sunkiga, retrodesignen på förstärkaren som jag visade i en tråd härintill.

Posted
Grymt fräcka  :mm:

Sååå.... hur låter ett par sådana?

Tyvärr kunde jag inte lyssna på dom men det som kännetecknar hornsystem med hög verkningsgrad är ju stor dynamik som påminner om livemusik och kan vara beroendeframkallande :mm:

Problemet brukar ligga i att integrera hornhögtalaren med en konventionell bas som ju då måste vara exceptionell snabb. Eftersom basen måste gå så högt upp som till 150Hz så behövs det två stycken och det finns nu basar med tillhörande förstärkeri som matchar huvudhögtalarna :mm:

fh-bas.jpg

The Ferguson Hill bass system is designed to visually and acoustically match the FH001 Loudspeakers, giving a seamless integration between the subwoofers and the horn speakers. The FH002 Bass Units come as a pair of clear acrylic spheres, with 300mm drive units and a distributed portloading. The Bass Amplifier enclosure is mirror-polished stainless steel, fully damped and its frequency response is set to complement the FH001 Loudspeaker.
Posted
den sunkiga, retrodesignen på förstärkaren som jag visade i en tråd härintill.

Jag tycker att den känns äkta på något sätt om dom bara hade gömt undan hörlursutgången... :cool:

Posted

Patrik tar in högtalare från Sydafrikanska Vivid Audio och här ser vi deras största modell K1 "lite grann från ovan"

vivid1.jpg

Det var så sent som 2001 som två ingenjörer i akustik, Philip Guttentag och Bruce Gessner slog sig samman och bildade akustikföretaget Gessner Guttentag and Associates (GGA) in KwaZulu-Natal. De var båda mycket intresserade av musik och musikåtergivning och genom Robert Trunz, tidigare ägare till engelska B&W och nu bosatt i Sydafrika, kom de i kontakt med Laurence Dickie. Dickie har gjort sig känd som konstruktören bakom B&W Nautilus ("snäckan").

vivid2.jpg

GGA ville skapa en högtalare med så liten frontyta runt högtalarelementen som möjligt och det visade sig att de högtalarelement som Laurence Dickie konstruerat passade en sådan konstruktion. "Indeed, it is this natural synergy between cabinet and driver design that is at the core of what has become the Vivid Audio speaker range."

http://www.vividspeakers.com[/url]]Even more importantly, Dic believes that the design principles behind the Nautilus have been taken several steps forward with the Vivid Audio range. "Developing Nautilus taught me a lot about cabinet design, both internally and externally, and I was happy to accept those precepts. But it was the drive units themselves that needed more work: and so I think we have refined those early lessons considerably.

Även bakifrån gör den en fin figur och det är faktiskt lätt att ta fel på bak och framsida vid en snabb titt :clown:

vivid4.jpg

Posted

Man kan spegla sig i dessa högtalare

vivid3.jpg

...så här får vi en bild av lyssningsrummet hos Ljudprodukter ;)

När jag som mest beundrade finishen på dessa högtalare så kom det två lådor

premiar1.jpg

Posted

Patrik tar fram skruvmejseln

premiar2.jpg

...men det finns de som tycker att det går för långsamt :D

premiar3.jpg

Vi gläntar väl på locket

premiar4.jpg

Posted

Efter att Patrik med hjälp av Alf (Affe på detta forum) öppnat lådan:

premiar5.jpg

en närbild

premiar6.jpg

Patrik ser ut som en stolt pappa när han håller sin skyddsling Vivid Audio V1

premiar7.jpg

som är en helt ny produkt och inte ens finns omnämd på deras webbsida :mm:

Posted

Det är en liten högtalare som bör stå på stativ eller väggmonteras

premiar8.jpg

och bakifrån :blush

premiar10.jpg

Här får man en lite bättre känsla för storleksförhållandena

premiar9.jpg

Posted

Här ser vi en stolt Patrik med sina högtalare

premiar11.jpg

där vi provisoriskt tagit ett stativ som fungerar men inte är så estetiskt tilltalande ;)

premiar12.jpg

Posted

Vi kopplade naturligtvis upp de nya Vivid Audio V1 och de lät mycket bra redan från början. :mm:

Jag kommer tyvärr inte ihåg elektroniken som användes men den var av lite enklare slag eftersom Calle var borta denna dag och han inte ville att vi skulle mixtra med uppställningar som var färdiga för demonstration. :blush:black:

Posted

Det förstår jag inte, mig veterligen har photobucket inte varit nere och jag har kunnat se bilder hela tiden....

- Fler som haft problem :?:

Posted

Vad läckra V1:orna är :mm: . Snygga bilder dessutom eliot :) . Var någonstans i malmö ligger ljudprodukter?

/Mikael

Posted
Även bakifrån gör den en fin figur och det är faktiskt lätt att ta fel på bak och framsida vid en snabb titt  :clown:

vivid4.jpg

Det missade jag helt i Malmö... :o Man skall nog alltid försöka ta sig runt en högtalare... :D

Posted

Ja, baksidan kan också ge en inblick i konstruktionen. ;)

Enligt Patrik så är det skruvarna på baksidan som fixerar högtalarelementen och håller dom på plats. Det behövs ingen lång skruv för detta som denna bilden på diskantelementet D26 visar

d26driver.jpg

Som jag skrev tidigare så var det inte - som man kanske skulle vänta sig - själva högtalarlådan som Laurence Dickie bidrog med utan högtalarelementen som han arbetat länge med. Bilden är hämtad från Vivid Audio's hemsida där det finns mycket intressant information :mm:

Vivid Audio är som sagts ett ungt företag men deras högtalare har redan recenserats i flera tidningar och Patrik berättade precis att K1 testats i senaste numret av Hi-Fi News. Tidningen är rykande färsk och står faktiskt angiven som nästa nummer på deras webbsida ;)

I nästsista numret av HiFi+ (nr. 40) har Martin Collums skrivit en mycket intressant artikel om högtalares problem i allmänhet och de intressanta och ovanliga lösningar som Laurence Dickie använt sig av vid konstruktionen av Vivid Audio B1.

Posted
Vad läckra V1:orna är  :mm: . Snygga bilder dessutom eliot  :) . Var någonstans i malmö ligger ljudprodukter?

/Mikael

Tackar :app:

Jag tror att Patrik har fått en fullträff med Vivid Audio V1 som ligger i en helt annan prisklass än Vivid Audio K1 som med sitt pris på 149000:- kommer att förbli ouppnåelig för de flesta. Tyvärr vet jag inte exakta priset på V1 i Sverige men jag är säker på att Patrik kan ge oss den informationen i denna tråden....

Ljudprodukter flyttade i september förra året från den tidigare lokalen på Mariedalsvägen i närheten av Kronprinsen till nya lokaler på Jörgen Kocksgatan 59 snett bakom Centralen (se karta och vägbeskrivning).

Timbre gjorde ett trevligt invigningsreportage: Euphonia på Malmöpremiär., Ljudprodukter AB igång för fullt.

Mvh,

Eliot

Guest patrikcaesar
Posted
Vad läckra V1:orna är  :mm: . Snygga bilder dessutom eliot  :) . Var någonstans i malmö ligger ljudprodukter?

/Mikael

Ljudprodukter ligger i Malmö på Jörgen Kocksgatan 59.

Om man kör från Centralstationen på Carlsgatan, mot Frihamnsviadukten så når man en rundell precis innan viadukten, där ligger Canoncenter, Need for speed bla och GLOBAL FRUKTIMPORT.

På ovanvåningen huserar Calle.

Ring gärna innan, så att han vet om att du kommer, så han kan koppla upp det du vill lyssna på.

Har precis läst den senaste testen av K1 i Hifi-News Dec, WOW det är en test att tala om, kul att man prickat rätt.

Verdict; (låter som man skall bli arkebuserad :black: )

"At this elevated pricelevel, there are several loudspeakers of world-class performance, and the Vivid K1 can sit easily alongside any of them-this speaker truly sound as good (or better, espesially if you don't rate the styling!) as it looks. Music takes on an effortless quality, micro and macro dynamics preserved, all underpinned by a sublimely agile bass that doesn't suffer from room interaction as much as most full-range designs. Very highly recomended. A masterstroke."

Hifi+ hade också en mycket seriös test som Eliot redan hann före att lägga in, han har koll på Hifi den där Eliot :D

Guest patrikcaesar
Posted
Jag hälsar på Patrik Caesar som ställt upp högtalarna tillsammans med elektronik från Woodside hos Calle på Ljudprodukter i Malmö.

Ferguson Hill FH001 är som synes en envägskonstruktion och använder ett modifierat bredbandselement Lowter DX3 och inget filter vilket ger en verkningsgrad på hela 100dB/W/m vid en nominell impedans på 8 ohm

fh3.jpg

...och ett frekvensomfång 150Hz - 20kHz.

Tyvärr var denna skapelse inte uppkopplad men jag kommer att få lyssna på den vid ett senare tillfälle  ;)

....Patrik har emellertid fattat tycke för ovanliga högtalare så det fanns mer att beskåda och lyssna på och vi fick även vara med om en Sverigepremiär  :mm:

Ja, tyvärr finns det inte en "subba" som är snabb nog och biter av högt nog (150hz) att koppla upp Ferguson mot hos Calle och de skall naturligtvis ha en 300B av klass i baken :mm: Jag skall ta ner min VAIC och "subba" till Calle, så att han kan spela på dem, men så är rummen rätt små ändå, så vad man får för resultat är inte klart, men jag skall testa det, så återkommer jag om det finns intressenter.

Högtalarna kostar 150 000:- och subborna med stärkare ytterligare 75000:- så det tarvar en del investeringar, vilket Vivid Audio också gjort, så just nu ligger jag lågt, skall snart besöka Stockholms och Göteborgs butiker främst för att hitta någon seriös handlare som förstår att koppla upp Vivid Audio med bra elektronik, samt vill satsa på märket.

Jag har lagt priset på samma nivå som det Engelska, trots att vi har högre moms här i Sverige, dumt kanske :black: , men jag som importör och handlarna får ha något lägre vinst, för det skall inte vara lönt att köpa från utlandet, man skall kunna ha en relation med sin handlare, få stöd, råd och ta del av den kunskapen som faktiskt är hög runt om i landet.

Sen kommer priserna att hållas på den nivån som satts, man skall inte ringa runt och få olika pris, pressa handlare att gå ner i pris bara för att få en affär, vi som konsumenter, missar ofta all den service, arbete som ligger till grund för att vi skall få till en bra anläggning, detta borde vi uppskatta mer tycker jag. :)

Guest patrikcaesar
Posted
Här ser vi en stolt Patrik med sina högtalare

premiar11.jpg

där vi provisoriskt tagit ett stativ som fungerar men inte är så estetiskt tilltalande  ;) 

premiar12.jpg

Priser har jag fått telefonsamtal om, de är som följer;

V1 49000:-

C1 49000:-

B1 109 000:-

K1 159 000:-

Vivid audios specificationer m.m. kan man läsa om på www.vividaudio.com

Killarna på Vivid är så uppe i sina högtalarbyggen att de inte focuserat på ställ, men det kommer naturligtvis. Det kommer en V 1.5 där stället är includerat i högtalaren och där det går en "strut" ner i det samma, som får den att gå ytterligare djupt i basen.

En subwoofer är också på väg och Laurence Dickie har så höga krav att den 4000watts förstärkare man provat, med flera, inte fallit honom på läppen.

Kul att han får leva ut sin passion utan limits! :mm:

Väntar spänt på mer NEWS!

Posted
Ja, tyvärr finns det inte en "subba" som är snabb nog och biter av högt nog (150hz) att koppla upp Ferguson mot hos Calle och de skall naturligtvis ha en 300B av klass i baken :mm: Jag skall ta ner min VAIC och "subba" till Calle, så att han kan spela på dem, men så är rummen rätt små ändå, så vad man får för resultat är inte klart, men jag skall testa det, så återkommer jag om det finns intressenter.

Detta kan missförstås :)

- Naturligtvis menar Patrik att han skall driva huvudhögtalarna med sin VAIC 300B och använda en aktiv subwoofer.

Patrik har överlag rätt roliga och ovanliga komponenter! Så tillhör även CAT försteget - som syntes på översiktsbilden - honom så han har möjlighet att bygga upp en mycket intressant anläggning :mm:

När jag pratade med Patrik idag så hade han precis kopplat in CAT'en igen och han och Alf var närmast shockade hur mycket bättre det blev med en gång - det är otroligt vad ett försteg av den kalibern kan åstadkomma :mm:

Posted

Jag har ett knippe bilder på redan visade talare , så jag fyller på med lite bilder från Ljudprodukter :)

9.jpg

8.jpg

10.jpg

13.jpg

12.jpg

21.jpg

23.jpg

27.jpg

Hoppas ni har Bredband

Guest patrikcaesar
Posted
Detta kan missförstås  :)

- Naturligtvis menar Patrik att han skall driva huvudhögtalarna med sin VAIC 300B och använda en aktiv subwoofer.

Patrik har överlag rätt roliga och ovanliga komponenter! Så tillhör även CAT försteget - som syntes på översiktsbilden - honom så han har möjlighet att bygga upp en mycket intressant anläggning  :mm:

När jag pratade med Patrik idag så hade han precis kopplat in CAT'en igen och han och Alf var närmast shockade hur mycket bättre det blev med en gång - det är otroligt vad ett försteg av den kalibern kan åstadkomma  :mm:

Ja, Alf och jag kopplade in CAT'en och det är märkligt att man kan glömma hur bra det var, Alf kom in och "hämtade" mig från köket, där jag skulle hälla upp kaffe, med ett "det här måste du bara höra Patrik" K1'orna sjöng verkligen!

Sen är det ju ännu roligare att det är ett gammalt försteg, har väl snart 20 år på nacken, men OJ vad det spelar! :mm: