Jump to content

Recommended Posts

Posted

:) Hejsan

Det finns alltid skivor som låter helt grymt, det kan vara jazz, klassiskt , gittar musik eller andra skivor som ni har som ni rekomenderar?

Jag letar inte efter musik som är trallvänlig, utan musik som gör sig underbar i stereo? som får högtalarna att försvinna.

Som kräver att den ljudtekniska inspelningen är av hög klass.

Har ni några förslag ?

Posted

c88, det kan säkert komma in en del förslag på Musikforum.

Flyttar tråden och öppnar med lite spansk musik.

Enormt sug i flamenco-gitarren och här i Europa heter den bara Ciudad de las Ideas... :)

Föreslår Europautgåvan och inspelningen är superb... ;)

B000069CO2.01._SCLZZZZZZZ_.jpg

Posted

:) Tjenare Timbre

På svenska blir det ideernas stad. Den ska jag ta en titt på, vart kan man få tag på den?

Har du några mer förslag på musik som imponerar :mm::mm::mm::mm:

Posted

Köpte mitt ex av Jörgen på Ultimate i Vimmerby. Den bör finnas på de större nätsajterna och du behöver inte köpa amerikanskt.

Mer gitarrmusik som är grym i suverän inspelning:

B00000159E.01._SCLZZZZZZZ_.jpg

Reference Recordings RR-54CD och den kan du handla på amazon.com

Posted

eftersom det verkar inne med Gitarr i denna tråden så..... :)

Sergio & Odair Asad tillsammans med div. olika musiker spelar Piazzolla

Assad_Piazzolla_Lg.jpg

En i mina ögon lysande skiva.

Bröderna Assad är att räkna som den klassiska Gitarrvärldens okrönta duo-kungar ( om det nu finns någon dylik titel :evil: )

Gå in på http://www.nonesuch.com/Hi_Band/index_frameset2_alpha.cfm

och provlyssna på t.ex Escualo, ett stycke Piazzolla skrev till en god vän som han fiskade haj tillsammans med...

Ett lysande stycke i en grymt svängig version.

Posted

Jag har två skivor som har en fullständigt kuslig närvarokänsla. Den första finns sedan länge på TAS-listan (Harry Pearson på Absolute Sound) och på R2D4 (Stereophile's Record to die for):

ARGO ZNF 1 Noye's Fludde

9hbtnoa1.jpg

Martin Collums skriver:

Dating from Argo's golden years, this performance elicits an inspiring degree of spontaneity, which makes it an enduring pleasure. Recorded with the Suffolk Children's Choir and Orchestra, conducted by Norman Del Mar at the Maltings, Snape, there is a magical atmosphere of amateur music making at its very best, in a natural acoustic.

Technically, the sound of Snape is captured marvelously; one has no difficulty imagining the whole dimension of the place, clear to the back wall. Remarkably, the stereo focus and localization are most convincing, and better and better systems have consistently shown that there is more and more to be wrung from this recording.

The sound is natural and airy, with clarity maintained even over complex sections.

...eller som det står att läsa på http://www.ultrafi.com/

I remember Andy playing this for me twenty five years ago, well before the Absolute Sound recommended it for sonic reasons. The story of Noah’s Ark (Noye’s Fludde translates as Noah’s Flood), it is a quaint little one-LP Chester Miracle play set to music by Benjamin Britten which elevates it from mundane to sublime. Performed by key members of the English Chamber Orchestra spicing up as first chairs An East Suffolk Children’s Orchestra, and with the animal voices sung by some 45-by-two children’s voices, this recording charms with all that is right about amateur music-making. And the recording is a masterpiece. Set to tape in 1961, it ushers you into Oxford Church for 45 minutes of involuntarily suspended disbelief. Space and dynamics are breathtaking and I swear, when I clicked on the Audio Research SDP1, I could smell the musty church basement. Unfortunately, this record is pretty hard to find these days, on LP at least. I don’t believe it’s been reissued on CD, but I can’t imagine even SACD/DVD-A could do this master tape the justice that vinyl does it. I found Scott a copy at the Milwaukee Public Library last week for fifty cents, which inspired me to pull out my copy, but he has yet to sign the right of first refusal agreement if he doesn’t like it. I really want a back-up copy now.

- Den finns faktiskt på CD

B00000IO63.03.MZZZZZZZ.jpg

Klicka på bilden

Den andra skivan är Carl Orff "Die Kluge" Dir. Herbert Kegel på Östtyska ETERNA

Jag har den som förstautgåva på vinyl men den finns som dubbel-CD:

B000056IK4.03.MZZZZZZZ.jpg

Klicka på bilden

...det är en fullständigt otrolig inspelning där man verkligen kan höra hur de rör sig på scenen :o:mm:

//Eliot

Posted

Hörrudu Timbre,

Visst är detta med musik och hifi vårt stora intresse men det måste vara någon måtta, kolla in tiden för ditt inlägg :D Då ska man sova...

Posted

Har just nu en lyssnarperiod med Dave Grusin där hans album "Migration" från 1989 som har ett helt fantastikt ljud spelas flitigt.

Ett annat album av samma artist är "Two for the road" där han arrangerat musik av Henry Mancini som håller hög klass både ljud och musikmässigt.

Dave Grusin omger sig alltid med de bästa av både musiker och tekniker.

Rekommenderas/Polio

Posted

Kan inte låta bli att tipsa om en annan favorit nämnligen Herbie Hancocks "Gershwins World" , 1998,som jag tycker är helt makalöst bra där bla Joni Mitchell medverkar. För mixningen står svenskättlingen Bruce Swedien och det låter mkt bra ur alla "hörvinklar".

Polio

Posted
Dave Grusin omger sig alltid med de bästa av både musiker och tekniker.

Så sant som det är sagt och dessutom kan han dyka upp när andra artister vill omge sig med riktiga proffs.

Posted
Den andra skivan är Carl Orff "Die Kluge" Dir. Herbert Kegel på Östtyska ETERNA

Jag har den som förstautgåva på vinyl men den finns som dubbel-CD:

B000056IK4.03.MZZZZZZZ.jpg

Klicka på bilden

...det är en fullständigt otrolig inspelning där man verkligen kan höra hur de rör sig på scenen  :o  :mm:

Se den kände jag inte till. Hör så festligt! (Klicka bilden ovan, sedan länken 5. Alles ging die Kreuz, die Quer .) Går in på önskelistan.

Vet du inspelningsår och (några) skivnummer, eliot?

Posted

Jag är inte så himla bevandrad i audiofilmusik måste jag väl erkänna :blush

Men en skiva som jag tycker har ett ruskigt bra ljud är denna:

Dominic Miller and Neil Stacey - New Dawn

newdawn.jpg

Akustiska gitarrer som ger en gåshud!

Provlyssna låtar på Millers hemsida. Inte världens audiofilljud kanske men man får en hint om hur det låter.

Posted
Se den kände jag inte till. Hör så festligt! (Klicka bilden ovan, sedan länken 5. Alles ging die Kreuz, die Quer .) Går in på önskelistan.

Vet du inspelningsår och (några) skivnummer, eliot?

Det är ett "gatefold" album ETERNA STEREO 827 155-156

diekluge.jpg

Aufgenommen 1978/79 im Studio Paul-Gerhardt-Kirche, Leipzig

Den gavs ut av tyska Analogue Audio Association i EDITION PHÖNIX: ETERNA - Wiederveröffentlichungen och sist jag tittade var den slutsåld men nu verkar man kunna beställa den:

eph09.gif

...som original är den rätt eftersökt och dyr....jag köpte min av Jürg Schopper :blush

//Eliot