Bravo Posted December 7, 2005 Posted December 7, 2005 Jag tror att Rydberg i nedanstående citat sätter fingret på den springande punkten: Kablar har man för att leda en elektrisk signal från en punkt till en annan. Förhoppningvis vill de flesta av oss göra det med så liten signalpåverkan som möjligt och det vi "bråkar" om denna ledare måste vara extremt dyr för att överföra signalen Det är väl här skillnaden föreligger. Rydberg förutsätter uppenbart att alla har samma mål som honom med anläggningen, dvs. att vara transparent/neutral i bemärkelsen från fonogram till och med förstärkare. Att det finns en verklighet före det inspelade materialet är i detta fall av ringa intresse, likväl som den del efter förstärkaren som rimligen har så mycket större betydelse, dvs. högtalare, rum och framförallt lyssnaren. Givetvis kan man inta betydligt flera ståndpunkter än så t.ex att hela kedjan räknas från uppspelning till avlyssnande, eller om man vill att anläggningen skall låta för ägaren så musikaliskt som möjligt på så många plattor som möjligt osv. Märk att synsättet hur man vill betrakta återgivningen står var och en fritt, men man kan inte hävda att det egna teoretiska mantrat nödvändigtvis måste gälla för alla lösningar vid reproduktion av inspelat material. Ser man anläggningen som en totallösning där syftet är att uppnå största möjliga (musikaliska) harmoni och njutbarhet så är kanske inte den optimala lösningen att just kabeln skall vara sä neutral som möjligt, utan mera skall ses som en länk i en kedja där varje enskild del utgör en pusselbit mot totallösningen. Att förmedla så mycket information som möjligt kanske innebär att vissa delar måste förstärkas eller undertryckas om man vill ha en uppspelning som låter så levande som ägaren önskar. Glöm inte rummet och högtalarna i sammanhanget som sagt. Problemet är väl helt enkelt att vissa ser sin lösning som en patentlösning som måste/bör gälla för alla, men då man har olika mål med anläggningen diskuterar man egentligen olika saker, och i så motto kan ju diskussionen bli ganska meningslös och valsa runt i ett ständigt ekorrhjul. Testförfarande oavsett blint eller öppet, eller vilket test som helst bör alltid tolkas med försiktighet då alla metoder har sina svagheter. Jag kan se vissa fördelar med blindtester i vissa sammanhang men i andra inte alls. Förutsätter man att de som lyssnar verkligen gillar att lyssna på musik så får man nog finna sig i att olika människor har olika vägar att nå den upplevelse som för dem känns meningsfullt. I annat fall kunde man ju fortsätta att bestämma vad som är godkänd musiksmak men det känns möjligen lite mera befängt, fast det egentligen är ett utskott på samma tankefoster. Quote
Guest Rydberg Posted December 7, 2005 Posted December 7, 2005 Jag tror att Rydberg i nedanstående citat sätter fingret på den springande punkten: Kablar har man för att leda en elektrisk signal från en punkt till en annan. Förhoppningvis vill de flesta av oss göra det med så liten signalpåverkan som möjligt och det vi "bråkar" om denna ledare måste vara extremt dyr för att överföra signalen Det är väl här skillnaden föreligger. Rydberg förutsätter uppenbart att alla har samma mål som honom med anläggningen, dvs. att vara transparent/neutral i bemärkelsen från fonogram till och med förstärkare. Man betalar alltså hundratusentals kronor på en dålig signalledare, det här blir bara bättre o bättre. Det finns betydligt billigare sätt att förstöra signalen på kan jag garantera Bravo Quote
Audionet Posted December 7, 2005 Posted December 7, 2005 Vilka konserthus är neutrala? Jag skulle uppskatta en lista på konserthus/lokaler som är helt neutrala, så att jag inte går till en konsert med färgat ljud som ger mig helt fel referenser. Hur mäter man en violin att den är neutral? Vilken norm är satt som normalvärde för instrument? Är det samma klangneutralitet för alla instrument? När en musiker skall köpa ett instrument, görs det F/E test då? Låter instrumentet olika med olika traktörer? Om det gör det, vad är det då som inte är neutralt, instrumentet eller den som spelar? Eller är det den som lyssnar som uppfattar den återgivna musiken fel, för violinen och musikern är neutrala? Quote
jast Posted December 7, 2005 Posted December 7, 2005 Kablar har man för att leda en elektrisk signal från en punkt till en annan. Det måste väl ändå vara kabelns påverkan på den elektriska signalen och därmed ljudet i slutändan som är intressant? Sen om det är sinnesförvirrad gubbe som tänkt i 10 år och gör en högst medioker kabel är väl inte intressant för värdet, det som är intressant är ju kabelns prestanda och inget annat. <{POST_SNAPBACK}> Synd om gubben.... :clown: Oavsett om det är Jim eller Ray eller Jorma eller Statens Provningsanstalt som står för teorierna om vad som är välljudande kvarstår ändå en hel del saker jag som konsument väger in i mitt kabelval. Det är delarna tillsammans som utgör helheten och utfallet men ska man skärskåda vad som är en tillfredsställande ledare så väger jag också bl.a in detta.; Är den systemfunktionell(passar i systemet) också? -bra. Är den praktisk och sy/fun? -ännu bättre. Är den billig, praktisk, sys/fun? -ännu bättre. Är den handgjord, billig, praktisk, sys/fun? -ännu bättre. Är den snygg, handgjord, billig, praktisk, sys/fun? -ännu bättre. Har den gott andrahandsvärde, är snygg, handgjord, billig, praktisk, sys/fun? -ännu bättre. Matchar den högtalarna, har gott andrahandsvärde, är snygg, handgjord, billig, praktisk, sys/fun? -ännu bättre. Gillas den av frugan, den matchar högtalarna, har gott andrahands-värde, är snygg, handgjord, billig, praktisk, sys/fun? -ännu bättre. Vill inte katten bita i den, den gillas av frugan, den matchar högtalarna, har gott andrahandsvärde, är snygg, handgjord, billig, praktisk, sys/fun? -ännu bättre . ... ...... /citat Rydberg;" Det var ju bara en grej som som skulle leda en elektrisk signal från en punkt till en annan"... Alla mina skäl värderas ju inte i diskussionen, här och nu. Vi pratar om vad en kabel är värd/får/borde, kosta. Jag kan inte ändå inte som många andra bara prata prestanda parameterar på enskilda delar eller fysik hit och dit. Det går inte. Jag utgår från, att vi utgår från, en hög nivå på erkänd elektronik och högtalare i denna tråd, men om inte, ex. Svennis, kan få spelarna att spela bra tillsammans, hjälper det inte hur någon enskild lagmedlem uppför sig och presterar.... sen är ju en del tränare rackarns duktiga på att hitta spelarna som funkar bäst ihop...för mig är det också en avgörande pusselbit i mitt hobbyutövande... ps. jag har haft billigast, billigast, och ska ta fram några gamla snören igen, på kul, bara för att se om min hörsel har förändrats till det bättre ...ds. Lycka till i ditt byggande! mvh/ Janne Quote
Guest Rydberg Posted December 7, 2005 Posted December 7, 2005 Vilka konserthus är neutrala? Jag skulle uppskatta en lista på konserthus/lokaler som är helt neutrala, så att jag inte går till en konsert med färgat ljud som ger mig helt fel referenser. Hur mäter man en violin att den är neutral? Vilken norm är satt som normalvärde för instrument? Är det samma klangneutralitet för alla instrument? När en musiker skall köpa ett instrument, görs det F/E test då? Låter instrumentet olika med olika traktörer? Om det gör det, vad är det då som inte är neutralt, instrumentet eller den som spelar? Eller är det den som lyssnar som uppfattar den återgivna musiken fel, för violinen och musikern är neutrala? <{POST_SNAPBACK}> Alltså egentligen finns det ju gränser för hur många idiotiska, 6-årstrotsiga inlägg jag orkar svara på. Vet du vad F och E i F/E-lyssning (inte F/E-test) betyder, uppenbarligen inte eller så fattar du inte principen (hur man kan ha missat den efter alla diskussioner). F står för före och E står för efter. Man jämför alltså föresignalen med eftersignalen (lyssningsmässigt). Eftersom jag är trumpetare kan jag säga att föreljudet (om man nu kan tala om föreljud) i en trumpet inte låter speciellt vackert, hur efterljudet låter vet du säkert. Musikinstrument skapar musik, de återger inte musik, en frapperande skillnad. Alltså borde även du förstå att man inte kan F/E-lyssna ett musikinstrument. F/E-lyssning (inte F/E-test) är en metod framtagen för att kunna lyssna på endast ett objekts tillägg. Denna togs fram då det ju onekligen svårt att lyssna på en komponent i en hel anläggning. Metoden är alltså väldigt noggran med att visa hur objekt låter i sig vilket kan va intressant att veta. Lek med tanken att du råkar göra den där ultimta inspelningen av en trumpet som du ska återge. Om alla apparterna i kedjan lägger till eller drar ifrån något kommer det som kommer ut inte låta så bra som den där ultimta inspelningen skulle kunna göra om inget drogs bort eller las till. Jag vill ha möjligheten att lyssna på fonogrammet precis som det är. Quote
Ekman Posted December 7, 2005 Posted December 7, 2005 Rydberg: Nej du har rätt i att jag inte är så väldigt intresserad av att ta reda på hur saker fungerar, jag är mer intresserad av att njuta av musik. Jag tycker bara att det är märkligt att du kan vara såpass stensäker på att det finns inget som påverkar en kabels prestanda förutom R, C och L du borde bli lite mer ödmjuk och inse att man i princip inte kan vara stensäker på någonting här i världen. Det finns ju forskare som använder jättedyra kablar också och som anser att det är skillnad men att de ännu inte kan förklara varför. Hur ska genomsnitts-audiofilen som inte är forskare kunna ta ställning till vem man ska lyssna på? Quote
Audionet Posted December 7, 2005 Posted December 7, 2005 Förlåt Rydberg att jag inte når upp till ditt intelekt. Det var inte addreserat till dig Rydberg, utan allmäna frågor. Du har tydligen tagit detta personligt . Quote
juha Posted December 7, 2005 Posted December 7, 2005 Energi? Jag får ju massa energi som jag måste gör av med. Jag börjar varje dag med en tallrik müsli, till det brukar jag avnjuta en mugg kaffe (kör just nu med classic brygg). Sen framåt tretiden på eftermiddagen blir det lunch, idag blev det Taco från gårdagen men oftast bli det någon form av pasta. Kvällsmat varierar ganska mycket beroende på om jag eller min sambo ska träna, så det blir allt från lagat till mackor. Sen snaskar jag lite godis då och då, främst på helgerna. Ja, dessa är nog mina främsta energikällor, hoppas du är nöjd med svaret <{POST_SNAPBACK}> Haha..ett gott svar Quote
Morello Posted December 7, 2005 Posted December 7, 2005 Vilka konserthus är neutrala? Jag skulle uppskatta en lista på konserthus/lokaler som är helt neutrala, så att jag inte går till en konsert med färgat ljud som ger mig helt fel referenser. Hur mäter man en violin att den är neutral? Vilken norm är satt som normalvärde för instrument? Är det samma klangneutralitet för alla instrument? När en musiker skall köpa ett instrument, görs det F/E test då? Låter instrumentet olika med olika traktörer? Om det gör det, vad är det då som inte är neutralt, instrumentet eller den som spelar? Eller är det den som lyssnar som uppfattar den återgivna musiken fel, för violinen och musikern är neutrala? <{POST_SNAPBACK}> Godddag Yxskaft, Ditt inlägg handlar om musikskapande, instrument och olika klanger i konserthus. De andra talar om kablars inverkan på återgivningen. Välkommen in i matchen. Quote
Timbre™ Posted December 7, 2005 Posted December 7, 2005 Godddag Yxskaft, Ditt inlägg handlar om musikskapande, instrument och olika klanger i konserthus. De andra talar om kablars inverkan på återgivningen. Välkommen in i matchen. Yxskaft är inga tilltalsord som används på Euphonia. Du får en chans till Morello, annars är du avstängd så länge detta forum existerar. Quote
Timbre™ Posted December 7, 2005 Posted December 7, 2005 Alltså egentligen finns det ju gränser för hur många idiotiska, 6-årstrotsiga inlägg jag orkar svara på. Du behöver inte oroa dig Rydberg för från och med nu kan du inte svara. Detta var droppen. Quote
lindvall Posted December 7, 2005 Posted December 7, 2005 Det var ju lite synd att Rydberg åkte ut. För att citera Rydberg själv: Teori är himla bra men att med teori beskriva hur en kabel låter (överföringsfunktionen menat) är svårt, bättre då att prova sig fram, det är ju trots allt kabeln i sitt sammanhang man ska leva med och inte kabeln som del ! Får tillägga att citatet är från 2003... Quote
Morello Posted December 7, 2005 Posted December 7, 2005 Yxskaft är inga tilltalsord som används på Euphonia. Du får en chans till Morello, annars är du avstängd så länge detta forum existerar. <{POST_SNAPBACK}> Ok, det var inte det lämpligaste tilltalsordet - det medges. Vad jag med emfas försökte få sagt är att konserthusakustik, klanger från olika instrument osv inte har med själva återgivningen att göra. Återgivningen handlar ju om att reproducera även i förekommande fall fula klanger. Quote
Timbre™ Posted December 7, 2005 Posted December 7, 2005 Morello, vi känner varandra sedan gammalt och som du vet handlar inte detta om åsikter utan om argumentationsteknik och social internetkompetens. Tenderar inlägg att skapa en rejektionseffekt på deltagandet är det dags att klippa. Vi går vidare. //Timbre Quote
Morello Posted December 7, 2005 Posted December 7, 2005 Morello, vi känner varandra sedan gammalt och som du vet handlar inte detta om åsikter utan om argumentationsteknik och social internetkompetens. Tenderar inlägg att skapa en rejektionseffekt på deltagandet är det dags att klippa. Vi går vidare. //Timbre <{POST_SNAPBACK}> Låter bra. Jag får skylla min lilla groda på att jag varit utan nikotinet i flera veckor. : Quote
Timbre™ Posted December 7, 2005 Posted December 7, 2005 Ingen kan förstå detta bättre jag... Försöker själv dra ner på nikotinintaget men det går tyvärr i vågor... Quote
Matrixen Posted December 7, 2005 Posted December 7, 2005 Tenderar inlägg att skapa en rejektionseffekt på deltagandet är det dags att klippa. Vi går vidare. //Timbre <{POST_SNAPBACK}> Japp detta har utvecklats till en riktig tråktråd på slutet Knepigt nog verkar det som att de som inte skrämts bort helt, läst tråden väldigt frekvent om man tittar på read-räknaren... Quote
juha Posted December 7, 2005 Posted December 7, 2005 Denna tråd drar i en, man återkommer trots att man känner att det tillför ingenting egentligen, samma boxningsring, med samma motståndare, med samma slag och med samma slut. Quote
Bravo Posted December 8, 2005 Posted December 8, 2005 Som jag tidigare har sagt så tycks en del ha svårt att förstå att alla inte har samma mål med anläggningen, man kan ha olika mål utifrån sina respektive utgångspunkter, och ifrån dessa har man givetvis rätt för sin egen del men man kan inte skriva någon annan på näsan för att denne ser saker annorlunda. Tror man att fonogrammet till och med förstärkaren är A och O och att denna enligt någon teori måste vara så neutral som möjligt så visst är det OK. Trots detta finns det många flera sätt att betrakta och lyssna på inspelad musik som är fullt lika legitima och för dess förespråkare lika värdefula som neutralteorin. Helhet och musikaliskt sammanhang är exempel på andra parametrar som kan tillmätas betydelse, likväl som vad man vill uppnå med lyssnandet. I slutänden kan man inte i något sammanhang komma ifrån att högtalare och rum har betydligt större påverkan totalt sett, oavsett om man anser att kablarna har betydelse eller skall ha betydelse i en anläggning eller inte. Slutligen tror jag att de flesta köper kablar med förstånd dvs. de flesta satsar på bra spelare, förstärkare och högtalare i främsta rummet, därefter om orken och lusten finns kvar kan de leta efter kablar som enligt ägarens öron ger ett musikaliskt mervärde. Kablars pris kan vi diskutera i det oändliga, framförallt i förhållande till marginalnyttan, eller frånvaron av densamma, men trots allt är det ju individen som skall bedöma värdet av kablarna i sin egen anläggning, inte någon annan. Quote
FBK Posted December 8, 2005 Posted December 8, 2005 Som jag tidigare har sagt så tycks en del ha svårt att förstå att alla inte har samma mål med anläggningen, man kan ha olika mål utifrån sina respektive utgångspunkter, och ifrån dessa har man givetvis rätt för sin egen del men man kan inte skriva någon annan på näsan för att denne ser saker annorlunda. Mitt i prick Bravo Quote
Bubben Posted December 8, 2005 Posted December 8, 2005 Som jag tidigare har sagt så tycks en del ha svårt att förstå att alla inte har samma mål med anläggningen, man kan ha olika mål utifrån sina respektive utgångspunkter, och ifrån dessa har man givetvis rätt för sin egen del men man kan inte skriva någon annan på näsan för att denne ser saker annorlunda. Visst kan man ha olika mål med anläggningen, men då handlar det inte om att återge skivorna mest naturligt utan att tweaka till dem så det låter lite som man själv tycker... Och det blir ju en ren ljudprojektion, ingen naturlig återgivare. Att sedan någon påstår att man vill F/E-lyssna ett instrument eller en lokal så är det klart att debatten drar iväg. Om man nu inte förstår sammanhanget kan man ju fråga vad F/E-lyssning är, och inte anta att den egna åsikten är den sanna. Quote
Timbre™ Posted December 8, 2005 Posted December 8, 2005 Om man nu inte förstår sammanhanget kan man ju fråga vad F/E-lyssning är, och inte anta att den egna åsikten är den sanna. Det berättigar fortfarande inte till Goddag Yxskaft eller kommentarer om idiotiska 6-årstrotsiga inlägg. Quote
FBK Posted December 8, 2005 Posted December 8, 2005 Visst kan man ha olika mål med anläggningen, men då handlar det inte om att återge skivorna mest naturligt utan att tweaka till dem så det låter lite som man själv tycker... Och det blir ju en ren ljudprojektion, ingen naturlig återgivare Ja, och inget av alternativen är fel heller. Quote
Guest Jorma Posted December 8, 2005 Posted December 8, 2005 Låter bra. Jag får skylla min lilla groda på att jag varit utan nikotinet i flera veckor. : <{POST_SNAPBACK}> Ibland är det lätt att ta beslutet att fimpa för gott. En vecka på hjärtintensiven ger en bra motivation till detta. Men det sätter sig på humöret emellanåt ändå trots denna motivation. Quote
Morello Posted December 8, 2005 Posted December 8, 2005 Ibland är det lätt att ta beslutet att fimpa för gott. En vecka på hjärtintensiven ger en bra motivation till detta. Men det sätter sig på humöret emellanåt ändå trots denna motivation. <{POST_SNAPBACK}> Låter ju inget vidare. Bra att du slutat i alla fall. (om jag nu tolkade inlägget rätt) Quote
Bubben Posted December 8, 2005 Posted December 8, 2005 Det berättigar fortfarande inte till Goddag Yxskaft eller kommentarer om idiotiska 6-årstrotsiga inlägg. Absolut inte, säger inte imot dig där. Men med tanke på hur många provkationer Rydberg fick tåla är det ju anmärkningsvärt att han inte plumpade ur sig mer än han gjorde. Tycker det är väldigt lågt till tak så fort F/E-lyssning kommer på tal. Tyvärr bygger väl mycket av den hektiska tonen på att många inte vet vad det innebär. Vilket inlägget från Audionet visade ganska tydligt. Quote
Guest Jorma Posted December 8, 2005 Posted December 8, 2005 Låter ju inget vidare. Bra att du slutat i alla fall. (om jag nu tolkade inlägget rätt) <{POST_SNAPBACK}> Jag har slutat, så det har du fattat rätt. På intensiven med mätapparatur uppkopplad på kroppen och till en radisändare som hade dålig räckvidd var det inte läge för att rymma ut för ett bloss Men nu med nyrenoverade kranskärl (ballongvidgade) och utan röka är orken på topp igen. (Det var kärlkramp som kan vara ett tecken på kommande infarkt, men det hann inte så långt.) Men humöret kan vara i botten emellanåt, men nu har det gått en månad så det har blivit allt mindre av den varan Quote
sladd Posted December 8, 2005 Posted December 8, 2005 Inlägg i rökdebatten: Efter 13 år med 25 röda Prince om dagen laddade jag ett halvår och slutade tvärt på utsatt datum. 2 veckor instängd i en lägenhet, sambon hade tagit skydd på kurs så hon slapp vansinnessvängingarna.... Nu är det 18 år sedan och jag minns fortfarande sensationen över att ha nattsömn som är värd namnet. Nattsömnen är kvar liksom magen som utvecklades i samband med detta rökslut Stå på dig! mvh . Quote
EAR Posted December 8, 2005 Posted December 8, 2005 För att fortsätta Ot antiröktrenden så rökade jag något alldeles kopiöst förr ca 30 John cancer om dagen under nästan tio års tid. Gav som ett nyårsöfte att till nästa nyår skulle jag ha slutat. Trappade ner under ett års tid med svagare och svagare cigaretter och mindre antal efterhand. Kommer fortfarande ihåg vilka abstinensbesvär man hade mellan varven Har varit rökfri i över 20 år nu Och det känns helt underbart Fördelarna är betydliga.Är mycket friskare har bättre ork osv Jobba på det Timbre. Quote
Recommended Posts