Jump to content

Recommended Posts

Posted

Det är väl en marknadsfråga med tillgång och efterfrågan som med alla andra produkter i denna värld. Om jag hade producerat en kabel som jag tyckte var bäst i världen då hade jag väl sålt den för ett marknadsanpassat pris och inte för 10kr metern bara för att den är billig att tillverka.

• Replies 228
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Guest Rydberg
Posted
Det är väl en marknadsfråga med tillgång och efterfrågan som med alla andra produkter i denna värld. Om jag hade producerat en kabel som jag tyckte var bäst i världen då hade jag väl sålt den för ett marknadsanpassat pris och inte för 10kr metern bara för att den är billig att tillverka.

Så med samma resonemang anser du alltså att alla verkningslösa bantningspreparat är värda sina pengar eftersom folk köper dem? BAS-högtalare som säljs från skåpbilar är värda 8000 paret? Osv.....

Det ekonomiska teorierna om utbud och efterfrågan är just teorier och förutsätter en rad egenskaper hos köparna som vi människor ganska ofta saknar (bevisligen)

Posted

Jag har inte sagt att något är värt sina pengar det jag menar är att det finns ett kvalitets/pris samband inom alla produktkategorier. Självklart så är det inte alltid en dyrare produkt är bättre men generellt sett så är det så. Sen så får man inte glömma reklamvärdet som finns i att sälja en kabel för 360kkr, titta bara på hur mycket vi har diskuterat det hitills?

Jag säger inte att den är 10ggr bättre än en kabel för 36kkr men det ger definitivt 10ggr mer reklam och status till märket.

Guest Rydberg
Posted

I fallet kablar verker detta "kvalitets/pris samband" inte finnas. Man kan ju inte uppleva den bättre kvaliten om man inte vet vilken kabel som är inkopplad (den svindyra eller den billiga), dvs man litar inte på sina öron. Jag tycker man borde låta öronen avgöra och inte förutfattande meningar och hjärnspöken.

Jag tycker inte de EKK som jag har nu låter ett dugg sämre än de Nordost SPM för 42000 som jag hade innan.

Posted

Det är vad DU tycker ja medans många av oss andra upplever den skillnaden som tillräckligt stor för att ibland vara värd pengarna. Varför kan du inte acceptera att alla inte har samma inställning till det här som du har och att alla inte ser dubbelt blindtest som den ultimata testmetoden. De som har testat hemma i lugn och ro över lång tid och kommit fram till att det är värt pengarna varför kan du inte låta de personerna ha sin åsikt i fred eller har de mindre RÄTT? än vad du har??

För övrigt tycker jag att det är jättebra för dig att du inte hör skillnad mellan EKK och SPM då slipper du ju lägga ut en massa pengar. Jag hade varit överlycklig om jag inte hörde den skillnaden. Och slutligen så kostar SPM 28600kr för 2ggr2 meter.

Guest Rydberg
Posted

Man kan testa blint även hemma i lugn och ro, man kan i själva verket ta hur lång tid som helst på sig. Handlar det om såhär mycket pengar vill man väl ändå veta om det finns en hörbar skillnad eller inte, och om den finns är den då till det bättre med den dyrare kabeln. Alltså man bör väl lita på sina öron.

Ok, de gick väl ner lite efter det att jag sålde mina, hade 2*3 meter.

Posted
Då förstår jag varför Kenneth inte vill blindtesta kabeln mot en lampsladd. :app:

För övrigt är jag lite förvånad över hur få som reagerar på den här typen av bondfångeri. Ingen kan väl på allvar tro att en bra kabel behöver kosta flera hundra tusen kronor? :shy:

Värde....!?

Vad är värt vad...? -för vem?

Lyft blicken en aning så behöver Du inte göra Dig besväret att försöka mästra någon vare sig det gäller value-for money eller ren känsla för det goda, (omätbara)här i livet.

Om kablar verkligen måste kosta vad de gör, går säkert att få reda på om man pratar om materiel och tillverkningsskostnad men det finns dock andra mer svårbedömda parameterar som inte helt lätt låter sig mätas. Hur värderar man t.ex den tid som Jim Aud (eller andra) lägger ner i tankar, utvärderingar etc. och framförallt, hur kan man säga vad resultatet är värt?

Om det finns annat, just de där gångerna när Du sitter som fastnaglad framför din dyra med omsorg sammansatta ljudanläggning, Du hellre skulle vilja lägga din lust och energi på, ja då är värdet inte särskilt högt. Men om Du tar varenda tillfälle som ges att sitta där, ja då är det ju tvärtom...

Vad är det värt att stå på toppen av Mount Everest en dimmig dag? Förmodligen ovärderligt för de entusiaster som tagit sig dit.... så kan vi hålla på....Tror på samma att vi människor tolkar musik, ljud, upplevelser utifrån känslomässiga, individuella intryck. Till skillnad från ex. ett par isdubbar som, åtminstone jag, tolkar utifrån ett teknisk/praktisk funktion...

Den marknadsekonomi vi ingår i ger inte utrymme vare sig för idealism eller att göra ner folk som har intellekt nog att veta hur vi människor är funtade. "Den" tar ut vad som går,("and the sky is the limit") -men den tillåter oss fortfarande

att pröva och välja utan förutbestämt facit. Det tycker jag är bra.

-blev nån nåt klokare eller måste jag bli bättre på att prata till bönder på bönders vis? :)

Janne

Guest Rydberg
Posted
Om kablar verkligen måste kosta vad de gör, går säkert att få reda på om man pratar om materiel och tillverkningsskostnad men det finns dock andra mer svårbedömda parameterar som inte helt lätt låter sig mätas. Hur värderar man t.ex den tid som Jim Aud (eller andra) lägger ner i tankar, utvärderingar etc. och framförallt, hur kan man säga vad resultatet är värt?

Kablar har man för att leda en elektrisk signal från en punkt till en annan. Förhoppningvis vill de flesta av oss göra det med så liten signalpåverkan som möjligt och det vi "bråkar" om denna ledare måste vara extremt dyr för att överföra signalen "förlustfritt". Jag är nu mer av den uppfattningen att man kan få alldeles tillräckligt bra kablar för någon eller några hundringar.

Angående material: Man kan ju välja material som är ohyggligt dyra, ledare av guld, utsmyckning i form av diamanter etc. Det kan ju bli precis hur dyrt som helst och ser man kabeln som ett slags smycke eller statussymbol. Jag är tämligen övertygad om att Morello inte tänker på kablar som smycket eller statussymboler utan talar om kabelns överföringsfunktion och generella påverkan på signalen. Det måste väl ändå vara kabelns påverkan på den elektriska signalen och därmed ljudet i slutändan som är intressant?

Sen om det är sinnesförvirrad gubbe som tänkt i 10 år och gör en högst medioker kabel är väl inte intressant för värdet, det som är intressant är ju kabelns prestanda och inget annat.

Posted

Kabelvindan snurrar vidare och snart trasslar det till sig... :D Vad är egentligen problemet? Vi har en samling statementkablar på andra sidan kvartsmiljonen som kan köpas av dem som så önskar. Vi har lampsladdar, Suprakablar och en massa annat som de flesta av oss redan har provat. Det ena utesluter väl inte det andra och en hifiintresserad som överhuvudtaget känner till att Purist Anniversary Lines existerar får man förmoda har pysslat med hifi ett tag. Proportionerna pris/prestanda är ju inget nytt vare sig det gäller kablar, högtalare eller fiskespön.

Torsken märker ingen skillnad men det gör fiskaren... :)

Posted

AMEN !

Och när man läser vissa deltagares inlägg , får man en känsla av dom inte ens gillar fisk ;)

Posted
Kabelvindan snurrar vidare och snart trasslar det till sig... :D  Vad är egentligen problemet? Vi har en samling statementkablar på andra sidan kvartsmiljonen som kan köpas av dem som så önskar. Vi har lampsladdar, Suprakablar och en massa annat som de flesta av oss redan har provat. Det ena utesluter väl inte det andra och en hifiintresserad som överhuvudtaget känner till att Purist Anniversary Lines existerar får man förmoda har pysslat med hifi ett tag. Proportionerna pris/prestanda är ju inget nytt vare sig det gäller kablar, högtalare eller fiskespön.

Gurkan,håller med dig.Ett stort AMEN till det Timbre skrev.Klockrent.

I den diskussion som förs här finns inga rätt eller fel!

Hur som hellst så anser JAG att det bara finns en RIKTIG kabeltillverkare.Synergistic Research. ;) .Lysmaskarna RULES! ;):)

Guest Rydberg
Posted

AMEN !

Och när man läser vissa deltagares inlägg , får man en känsla av dom inte ens gillar fisk ;)

En klinga har vissa fysikaliska egenskaper som gör den mer eller mindre framträdande när man fiskar. Och jag kan garantera att fiskar känner skillnad på fjäderverkan i klinga. Av dessa orsaker fiskar jag inte med splitcane utan kolfiberklinga, splittcane är ju dock snobbigare (splitcane fiskevärldens dyra kablar?)

Så det dehär "klockrent" och "AMEN" kommer nog från folk som inte ens fattat själva frågan vi diskuterar.

Posted
Och jag kan garantera att fiskar känner skillnad på fjäderverkan i klinga. Av dessa orsaker fiskar jag inte med splitcane utan kolfiberklinga,

HUR kan du garantera det ?

Om det är nåt som skulle kunna tänkas kännas skillnad på, så är det flätad eller solid lina.

Varför kör inte alla Hyundai Atos ?

Billig i inköp, billig i drift, enkel att fickparkera med, låg skatt.

För att det är upp till var och en att besluta det hur de vill göra med sina pengar.

Oavsett vad det gäller. Vem kan döma nån för att välja att handla konst för sina pengar ? Saker att sätta på väggarna finns på IKEA!

Guest Rydberg
Posted
HUR kan du garantera det ?

Om det är nåt som skulle kunna tänkas kännas skillnad på, så är det flätad eller solid lina.

Alla fiskare känner nog till att olika typer av fiskar drar olika mycket, genom att välja en klinga som arbetar perfekt mot fisken (dvs inte för styv och inte för vek) tröttar man ut fisken snabbare.

Varför kör inte alla Hyundai Atos ?

Billig i inköp, billig i drift, enkel att fickparkera med, låg skatt.

Skillnaden mellan kablar med samma världen på r,c och l har inte kunnat bevisas i dubbelblindtest medan det är extremt enkelt att märka skillnad på olika bilars prestanda. Om du inte tror mig så testa att åka en topfule dragster som accelerarar fult och jämför sedan med en Atos. Som du märker är ditt exempel varken relevant eller genomtänkt (får man ju hoppas ;) )

För att det är upp till var och en att besluta det hur de vill göra med sina pengar.

Oavsett vad det gäller. Vem kan döma nån för att välja att handla konst för sina pengar ? Saker att sätta på väggarna finns på IKEA!

Om du läste ett tidigare inlägg så diskuterade jag inte kablarna för deras estetiska eller satusmässiga egenskaper utan de egenskaper de primärt är framtagna för, dvs transportera en elektrisk ström från a till b.

Posted
Skillnaden mellan kablar med samma världen på r,c och l har inte kunnat bevisas i dubbelblindtest medan det är extremt enkelt att märka skillnad på olika bilars prestanda.

det här tugget tar aldrig slut.....vad är det logiska och genomtänkta i detta, Rydberg?? Skillnaden mellan samma värden har inte kunnat bevisas men skillnaden mellan olika värden kan bevisas ???

Guest Rydberg
Posted
det här tugget tar aldrig slut.....vad är det logiska och genomtänkta i detta, Rydberg?? Skillnaden mellan samma värden har inte kunnat bevisas men skillnaden mellan olika värden kan bevisas ???

Att få en kabeln med vissa värden på R, C och L är ingalunda svårt eller hightech, det behöver inte kosta mer än några 10:or metern. Och det är logisk eftersom parametrarna R= resistans, L=induktans och C=kapacitans är de tre parametrar som betyder mest för en kabels egenskaper i audioområdet.

Eftersom det är enkelt att bygga en kabel med i stort sätt vilken överföringsfunktion som helst så kan man undra varför de ska behöva kosta över 300kkr, helt obegripligt.

Posted

Rydberg varför diskuterar du ens det här när du redan vet precis hur allting fungerar? det är ju helt totalt meningslöst.

Dessutom var det inte Einstein som sa att det bara fanns två saker i hela världen som han var säker på. Så att du då kan påstå det här:

" parametrarna R= resistans, L=induktans och C=kapacitans är de tre parametrar som betyder mest för en kabels egenskaper i audioområdet."

Och vara helt stensäker är ju rätt så märkligt :D

Posted

Ja, jösses nu torskar vi snart dit på torskstatistik också... :D Hoppas att det finns något statistiskt signifikant testresultat under ytan. Kan inte Rydberg en gång för alla inse att världen därute är högst varierande. Du hör inga skillnader på kablar, jag hör stora skillnader. Du kan dubbelblindtesta dig fram till dina beslut, jag tar det lugnt och låter tiden göra sitt. Du skulle aldrig lägga en kvarts miljon på kablage, andra gör det med glädje. Här råder åsiktsfrihet och du tycker att du har lika mycket rätt som jag tycker att du har fel och omvänt. Kan vi acceptera detta lämnas fältet öppet för var och en att göra sina egna erfarenheter och varje erfarenhet är lika mycket värd. Uppenbarligen är vi ganska nöjda med vårt kablage. Du med ditt, jag med mitt och Puristägaren med sitt - så vad finns det egentligen mer att orda om... :?:

Guest Rydberg
Posted

Timbre> Nu är det förvisso kenneth som 2 ggr quotat citat från mig som jag kännt mig manad att svara på (se sidan 7). Är han nyfiken att diskutera så har jag inget emot det. Jag beskylldes dessutom för att idiotförklara hela hifivärlden etc samt diverse andra utläggningar om hur formets andra deltagare ser på mig, sånt vill jag gärna svara på.

Ps En sista sak "Du hör inga skillnader på kablar, jag hör stora skillnader. " Om du hör stora skillnader, hur kan det då komma sig att du inte vill testa om du hör samma "stora" skillnader när du enbart får använda öronen till hjälp. Ger du ett bra svar på den frågan lovar jag att släppa det här....;)

Pss Jag har aldrig sagt att jag inte tycker mig höra skillnader öppet, frågan är om man gör det blint

Guest Rydberg
Posted
Rydberg varför diskuterar du ens det här när du redan vet precis hur allting fungerar? det är ju helt totalt meningslöst.

Det är kanske meningslöst att diskutera med dig eftersom du inte verka veta hur någonting fungerar och har inte heller någon ambition att ta reda på det

Posted
Om du hör stora skillnader, hur kan det då komma sig att du inte vill testa om du hör samma "stora" skillnader när du enbart får använda öronen till hjälp.

Därför att jag tror inte på testmetoden och jag har redan deltagit i kabelblindtester där jag fick mina antaganden bekräftade. Bara att riva i kablar och omedelbart därefter börja lyssna är fel redan från start enligt mina erfarenheter. Tillkommer dessutom en obekant anläggning i ett obekant rum är det lika bra att ta en fika. Antingen litar man på vad man upplever eller så måste man ha det bevisat för sig. Jag har redan valt både kablar och lyssningssätt, andra får gärna välja en annan väg.

Guest Rydberg
Posted
Därför att jag tror inte på testmetoden och jag har redan deltagit i kabelblindtester där jag fick mina antaganden bekräftade. Bara att riva i kablar och omedelbart därefter börja lyssna är fel redan från start enligt mina erfarenheter. Tillkommer dessutom en obekant anläggning i ett obekant rum är det lika bra att ta en fika. Antingen litar man på vad man upplever eller så måste man ha det bevisat för sig. Jag har redan valt både kablar och lyssningssätt, andra får gärna välja en annan väg.

:) Dina antaganden bekräftade? Som du skriver verkar det som om du redan innan testet hade bestämt dig för att blindtest var en dålig testmetodik. Hur var det med "öppet sinne" och "förutsättningslöst"? ;)

Ok, så "stora" skillnader går inte att höra bara för att man inte är medveten om vad som spelar? Är de verkligen så stora då? Dessutom, du har varit med i ett blindtest och du hörde inte skillnad, av det drar du slutsatsen att det är fel på testmetodiken?! :shy: Tanken har inte slagit dig att det kanske inte förlåg någon hörbar skillnad? :app:

Och varför måste ska man blindtesta i ett obekant rum i en obekant anläggning, verkar ju helkorkat om du frågar mig. Så testar man ju aldrig annars så varför skulle man göra det så fort man testar blint? Man kan ta precis hur god tid på sig som helst och göra det i en välkänd anläggning.

Du skriver gång på gång att man ska lita på vad man upplever men du skriver också indirekt att man inte kan lita på sin hörsel, aningens motsägelsefullt kan jag tycka :)

Posted

Ja, när Cd spelarna dök upp så fanns det de som sa att det inte var någon skillnad mellan de olika, de läser ju bara ettor och nollor :?:

För några är jorden forfarande platt, akta er för kanten. ;)

Thomas

Posted

"Du skriver gång på gång att man ska lita på vad man upplever men du skriver också indirekt att man inte kan lita på sin hörsel, aningens motsägelsefullt kan jag tycka"

Jag kan bara få det till att Timbre litar på sina öron, men gärna med sina erfarenheter och metoder.

Rydberg: Om man nu kikar på hur många som upplever världen som "inte måste vara blindtest" kontra "mäter först-ler sen".. får inte det dig att fundera lite till på ditt tänkande? Kom nu inte med "miljarder med kineser/flugor osv.......

Posted
Jag tycker inte de EKK som jag har nu låter ett dugg sämre än de Nordost SPM för 42000 som jag hade innan

Var det inte en lång period mellan dessa två kabel byten och en del elektronik byten mellan också......

Jag har tröttnat på att hålla på att munhuggas om kablar inverkan eller ej, men jag har läst lite i denna tråd och man undrar vad som får dig att lägga all denna energi på detta Rydberg?

För egen del så håller jag på att byta ifrån kabel som kostar ca 5000kr.m. till kabel för ca 200kr.m. Skillnaderna är inte tillräckligt stora, mycket små i detta fall och då jag har andra uppgraderingar på gång som gör mycket större skillnader för totalljudet så väljer jag att lägga pengarna där istället.

Sedan misstänker jag att du har ett utstakat mål med din anlägning och det är att den ska låta så neutralt som möjligt och detta mål har långt ifrån alla med sin anlägning, utan de vill att den ska låta så bra som möjligt i "deras egna öron" och där kommer ordet smak in oavsett om det är neutralt eller inte. Och då ser jag kablar som ett utmärkt sätt att tweka anlägning för olika kablar kan låta olika, även om de inte alltid gör det.

Guest Rydberg
Posted

Energi? Jag får ju massa energi som jag måste gör av med. Jag börjar varje dag med en tallrik müsli, till det brukar jag avnjuta en mugg kaffe (kör just nu med classic brygg). Sen framåt tretiden på eftermiddagen blir det lunch, idag blev det Taco från gårdagen men oftast bli det någon form av pasta. Kvällsmat varierar ganska mycket beroende på om jag eller min sambo ska träna, så det blir allt från lagat till mackor. Sen snaskar jag lite godis då och då, främst på helgerna. Ja, dessa är nog mina främsta energikällor, hoppas du är nöjd med svaret :)